Jump to content
Българският форум за музиканти

Модулация


Recommended Posts

На някой обяснява ли му се за модулация?

 

Много ми е интересно сменянето на тоналностите в рамките на хармонията. Аз го правя само по един начин, дето в някои случаи е доста тромав, та искам да се понауча на повече :godbless:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Има една ,червена книжка ,не много дебела ,но доста важна...

Казва се "Хармония" [има я в книжарницата зад Народния Театър].

Там доста подробно е разгледана модулацията ...

но също и много други работи.

Аз ще погледна след малко ,и ако не са много страниците ,само по

тази тема ,може да ги сканирам и да ги кача някъде.

Иначе материала е много интересен и увлекателен ,честно!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ех! Сложна тема

Доста отдавна беше, ще карам по памет.

 

Значи има няколко начина да се направи модулация.

- да се затвърди новото тонално ядро, чрез последователност от 4 акорда. Тонка - Т, Субдоминанта - S, Доминанта - D и отново Тоника. пример от C-D: ...D,G,A,D

- да се затвърди новото тонално ядро, чрез последователност от 3 акорда. Субдоминанта - S, Доминанта - D и отново Тоника. пример от C-D: ...G,A,D

- да се затвърди новото тонално ядро, чрез последователност от 2 акорда. Доминанта - D и отново Тоника. пример от C-D: ...A,D

- последен начин направо в новата тоналност (внезапна модулация)

 

Разбира се тези акорди могат да бъдат не само главните, но и второстепенни, които изпълняват тези функции. пример от първи вид ...D,Em,A,D; ...G(Em),Bb,D.

И т.н.

Спирам до тук (но това не е краят) защото беше много отдавна и да не се изложа. :headbang:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Е, добре! Това, което ще напиша, може някои да го знаят и за това, моля да ме извинят за скучното повторение.

Едно леко отклонение преди това, защото е нужно малко пояснение.

За да можем да говорим по-нататък трябва да сме наясно с няколко понятия, а именно тонова система, тоналност, интервали, акорди, степени на лада.

Почвам по ред: Музикална система - тоновете в музиката организирани в определени съотношения. Лад - музикална система определена около един тонален център наречен Тоника. Тоналност - Лад с определена височина на тоновете, интервал - съотношение между два тона, акорд - съзвучие от 3 или повече тона, които са или могат да бъдат подредени по терци, степени на лада. Това тук е много важно: те са само 7 осатаналите са октавови повторения. Давам пример с До мажор

I-C-T , II-D, III-E-M, IV-F-S, V-G-D, VI-A-SM, VII-H(B)

T-тоника, D-доминанта,S-субдоминанта (защото се намира на същото разстояние от тониката, но отдолу), M- медианта (средна между T и D) и съответно SM долна медианта(средна между S и T, но отдолу).

Още малко:

T,S,D дават имена на всички функции, които изпълняват акордите, защото тези три степени звучат доминиращо. Освен това в миналото, в църковното песнопение са разделяли тоновия ред на тетрахорди - поредица от четири тона. Мажорния лад се разглежда като сбор от два мажорни тетрахорда: C,D,E,F и G,A,H(B),C. Основни тонове - тоника и доминанта. Ето защо акордите с оновен тон един от трите степени (T,S,D) се наричат главни. Всички останали са второстепенни. Те изпълняват някоя от главните функции, в зависимост от тоновете им. Пример в до мажор: Акорда Dm е със субдоминантова функция, защото два от тоновете му влизат в състава на субдоминантата - F,A. Акорда Em е с тоническа, когатo E е в баса, защото два от тоновете му са тоника E,G, а когато G е в баса изпълнява доминантова функция, защото два от тоновете му са в доминантата G и B.

Това е в най-кратка форма главните и второстепенни акорди. Освен тях има и производни, които са създадени под влияние на едноименен лад (ладове с еднакви имена, но единия е мажор, другия минор). Последен пример за сега в до мажор доминантата, която като правило е винаги мажорна може да стане, под влияние на до минор, минорна Gm (много често в ориенталската музика, пък и в нашия фолклор). Красив акорд е VI ниска в до мажор Ab - мажорен акорд със субдоминантова функция.

Времето напреда, поста набъбна. Свършвам

Друг път пак!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това съобщение е цензурирано. Многознаещия собственик на поста може да прочете тук защо

 

"Сигурно ще делнат темата,но какво да се прави"

 

Да, умнико, ще я делна... В този форум си има правила и те важат за всички!!

Включително и за нерегистрирани "многознайковци"!!!

Хората пишещи тук са личности за разлика от теб, който дори се срамуваш да си напишеш името!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Сигур, ама може да не си толко остър... :violin:

 

99% oт хората не разбират и следващото:

"There 10 of people in this world - one who understand binary jokes and one who don't".

но това не е причина за отчаяние, май, а?

 

аре лека и със здраве.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ебахти малоумниците

Модулация не е сменяне на тоналността ,а смяна на мелодията от една тоналност в друга

Поне четете преди да пишете...Направо се отчаях от този форум

Сигурно ще делнат темата,но какво да се прави ;);)

ебахти малоумниците

Модулация не е сменяне на тоналността ,а смяна на мелодията от една тоналност в друга

Поне четете преди да пишете...Направо се отчаях от този форум

Сигурно ще делнат темата,но

 

иди се гръмни някъде!

 

аз дори незнам кво е модулация! :lol:

 

някви модули ли или на хорус ефекта ми модулацията

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ебахти малоумниците

Модулация не е сменяне на тоналността ,а смяна на мелодията от една тоналност в друга

Поне четете преди да пишете...Направо се отчаях от този форум

Сигурно ще делнат темата,но какво да се прави :lol:;) :read: :read: :read: :read: :read: :read: :read: :read: :read: :read: :read: :read: :read: :read: :read:

Младежо,

Ако смяташ, че мелодията може да върви в една тоналност, а акомпанимента в друг, тогава изобщо не ти се сърдя. Правилно е да не се регистрираш.

То може но в експериментални, модерни жанрове в класическата музика, не и в попа, рока и т.н.

;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

експериментални, модерни жанрове в класическата музика

Хехе :lol: Тва ми хареса;))

 

 

А на оня, гостенина - като си се отчаял - бегай ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На някои хора им липсва елементарно възпитание...Както и да е - абстрахирайте се от зле-изказаното мнение и по темата...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Значи има няколко начина да се направи модулация.

    - да се затвърди новото тонално ядро, чрез последователност от 4 акорда. Тонка - Т, Субдоминанта - S, Доминанта - D и отново Тоника. пример от C-D: ...D,G,A,D

    - да се затвърди новото тонално ядро, чрез последователност от 3 акорда. Субдоминанта - S, Доминанта - D и отново Тоника. пример от C-D: ...G,A,D

    - да се затвърди новото тонално ядро, чрез последователност от 2 акорда. Доминанта - D и отново Тоника. пример от C-D: ...A,D

    - последен начин направо в новата тоналност (внезапна модулация)

Ясно е, че трябва да се затвърди новия тонален център. Аз сам го налучках това :rolleyes:

 

В общи линии, идеята е да се използват за преходни акорди, които са общи за двете тоналности. Те могат да бъдат колкото си пожелаеш. След това каденцата се допълва с акорди от новата тоналност, което (особено ако каденцата е пълна), затвърждава силно новия тонален център. Интересно е да се отбележи какво се случва, когато новия тонален център се затвърждава слабо - с малка или непълна каденца - например S-T. Ефектът е, че новият тонален център временно е слаб (докато не се утвърди окончателно с нова каденца), Това дава възможност за създаване на много напрежение чрез последователна смяна на няколко тонални центъра, или 'лутане' между два тонални центъра. Пробвайте го - пълна лудница :blink:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.