AXE Отговорено Септември 8, 2007 Отговорено Септември 8, 2007 Много яка тема! Чета с интерес. Цитирай
preIbanez Отговорено Септември 8, 2007 Отговорено Септември 8, 2007 ...темата води до пристрастяване...най-накрая ми се светнаха някой неща...искаме продължение... Цитирай
metalhammer Отговорено Септември 8, 2007 Автор Отговорено Септември 8, 2007 (Редактирано) Здравейте отново, радвам се че темата ви харесва. Първо искам да направя едно уточнение за маршал JCM 800. Само модела 2203 – този на който съм постанл схемата на преампа е изцяло лампов. Съществуват модели JCM 800 с диодно изкривяване в преампа , JCM 900 продължава в същия дух като при 900 даже мастер волюма е изграден с операционни усилватели което вече е доста далече от идеалния All Tube Amp. От 2203 натам маршал лично за мене тръгват в грешна насока , неслучайно нета е пълен с модове как да се премахнат диодите в преампа на по новите модели. Сега да продължим нататък. През 80 години на миналия век много хора се занимават с модване преампа на маршал за да постигнат повече икривяване. Един от тези хора е Майк Солдано. 1987 година Майк представя на широката общественост своя Super Lead Overdrive SLO -100. Нека разгледаме до къде е стигнал чичо Майк. Вход>триод 1 > гейн > триод 2>триод 3(катоден резистор 39 к )>триод4>триод 5 (катоден повторител) Сиганал от китарата се усилва от триод 1 , след гейна се усилва и от триод 2 , триод 3 обаче е с катоден резистор със голяма стойност и реално сигнала ‘се връща малко назад’ или се ‘охлажда’ (съжалявам за странните термини но се опитвам да го обясня по простичко – а то става по завъртяно ) следва отново hot триод и накрая имаме катоден повторител който няма принос за изкривяване на сигнала. Реално имаме само 3 hot триода. Преампа звучи потресаващо – има толкова много гейн че човек просто няма нужда от повече . Резултата е че този преамп се копира и в наши дни от сериозно имена в бизнеса – издържал е проверката на времето. Чичо Майки е успял да сътвори нещо което ще остане в историята. Slo -100 се произвежда и до днес без абсолютно никакви промени вече 20 години. От 20 години китаристите имат усилвател с предостаъчно ниво крънч. Няма нужда от бустери – plug and play ! Тонове гейн ! Трябва да се отбележи нещо важно – саунда е комплексно нещо , макар крънча на преампа да е много добър той не представлява нищо особено без един добър краен усилвател с 2 или 4 крайни лампи и не на последно място по важност - добър китарен кабинет. Професионални китаристи с 30 годишен стаж твърдят че най важното е саунда на крайното стъпало . Най образно казано преампа звучи като ел самобръсначка бзззз , пънча и дълбокия саунд идва от характерно оцветяващия краен амп. Знанията ми са повече практически и се опитвам да поднасям инфото точно така – с описателни термини за хора които само свирят на китара. Ако хора занимаващи се с ел схемотехника четат тва – веднага си представям широката усмивка на лицата им – моля да ме извинят за пропуските и описателните сравнения. В следващия пост ще разгледаме сериозно взаимстваните от slo 100 усилватели на утвърдени имена в бранша. п.с едита е заради картинаката Редактирано Септември 8, 2007 от metalhammer 1 Цитирай
preIbanez Отговорено Септември 8, 2007 Отговорено Септември 8, 2007 ...да предположим че в следващия пост ще се говори за ректифаяра на меса... Цитирай
metalhammer Отговорено Септември 8, 2007 Автор Отговорено Септември 8, 2007 Щом казваш нека бъде меса дуал ректо По нагоре отбелязахме с какво се занимава Рандал Смит. След успеха на Солдано сло 100 Рандел решава да не остане по назад и въпреки че е добър конструктор - залага на сигурно.Съвсем целенасочено преампа на сло е меко казано взaимстван (бих казал откраднат ) Нека открием разликите : Стойностите са абсолютно еднакви . Тук Рандал ползва едни и същи триоди за двата канала , превключват се само гейн потенциометрите и еквазлаизера + мастер волюма. За тази цел е леко видоизмена схемотехниката след първия триод и двата гейн потенциометъра.(лилаво на картинката) Има една екста за леко намаляване на гейна това са три превключвателя в катодите на трите hot триода (червено на картинката). И последната разлика е два допълнителни кондензатора.(зелено) !На картинката няма петия триод - тва е добре познатия ни катоден повторител!- просто такава картинка ми попадна под ръка. Дори и човек който не разбира от схемотехника очевадно може да сравни двете схеми и да констатира колко са еднакви. Естествено като цялостни изделия усилвателите са различни , меса има множество превключватели за всякакви опции. Предполагам тва се котира защото знаем за успеха на Дуал Ректо. Нека не ги сравняваме в дълбочина, лично за мене сло е едно стъпало нагоре защото е ръчно изработен ,изчистен и с по високо качесво компоненти. Меса претендират за бутик ампове а всъщност пласират на пазара скъпи поточно произведени усилватели. След години меса преправят из основи схемата на дуал ректо и тя става много по близка до Mark 4. Имаме вече триканален ректо. Естествено цената е същата външния вид също , а вътре ползват още по евтини компоненти. Следва Peavy ..... Цитирай
metalhammer Отговорено Септември 8, 2007 Автор Отговорено Септември 8, 2007 Другото голямо име Peavey По времето когато Еди Ван Хален е в зенита на славата си е сключен договор с Peavey за негова линия усилватели. Пъровначално той свири на маршал , по късно на сло 100 . Еди иска усилвател който да е на границата на това което може да контролира като гейн. На света се появява 5150 Нека разгледаме и неговия преамп. На картинката няма първия триод - абсолютно еднакъв с по горните е Този преамп има 6 триода ! Основната разлика е в последните два - нямаме катоден повторител а имаме 2 триода които са hot ! Сигнала отива много горещ в тонкоректора. Лично за мене тва идва прекалено.Усилвателя е трудно контролируем и неисползваем с гейн на макс. Няма нужда от толкова много! Peavey се славят с тяхната евтина продукция - тва е пазарната им стратегия. 5150 е най евтиния хай геин в сравнение със сло 100 и дуал ректо. Комструиран е да се произвежда лесно поточно и съдържа в себе си лоши компоненти - с цел поевтиняване себестйността му. В последствие договора е развален но Peavey продължават да го продават под името 6505. В заключение сло преампа се ползва в усилватели като Diezel , новия Kranк намирисва на сло доста , вече не помня коя от немските компании правеше амп със сло преамп и баксадал тонкоректор .... 21 век сме компании като Engl правят хай гейн преампи на свойте усилватели само с 4 триода. Трябва да се отбележи че китарната преампова лампа 12аx7 / ecc83 e двоен триод , във всяко балонче имаме 2 триода. Стремежа на Engl e ,ясен 4 триода само 2 лампи Разработват се други схемни решения , компании като Bogner залагат на по умерено количество гейн. Доста хаотичен край на темата но поне на мене ми е ясно едно slo 100 оставя широка диря след се бе си - доста по широка отколкото музикантите предполагат .... Цитирай
preIbanez Отговорено Септември 9, 2007 Отговорено Септември 9, 2007 ...между другото винаги съм се чудил каква е връзката между рандал от меса и усливателите марка рандал... Цитирай
bobalan Отговорено Септември 9, 2007 Отговорено Септември 9, 2007 http://www.byroncrawford.com/2005/10/randall_smith_s.html ето истината за Рандал Смит Цитирай
Hillbilly Отговорено Септември 9, 2007 Отговорено Септември 9, 2007 (Редактирано) По едно време имах Marshall JTM45 глава,ново производство,винтейч модел-страшно силно свири,много високи,за да кривне трябва да се изцепи докрай,но то на 2 надвиква "наште" централни..Имах удоволствието да свирна на същия модел,но оригинален стар-е разликата е Огромна,не ти спуква тъпанчетета,мек звук,типичния за маршалите кривоч-със Стратокастера все едно Ричи чух (като изключим свирнята )Ангъс Йънг свири plug and play и има достатъчно драйв за фийдбек и въобще жесток тон точно с такива. Не знам новите как ги правят,но са далече от истинския Маршал (според мен) Редактирано Септември 9, 2007 от Hillbilly Цитирай
Dilian Nedev Отговорено Септември 10, 2007 Отговорено Септември 10, 2007 А някой да обясни с какво стават известни Hughes and Kettner , че ми е много интересно в тея часове по история Цитирай
preIbanez Отговорено Септември 10, 2007 Отговорено Септември 10, 2007 +1 за Hughes and Kettner...ако може и за Ривера... Цитирай
Dilian Nedev Отговорено Септември 11, 2007 Отговорено Септември 11, 2007 Еми чакаме тогава Ориндж А ако кажете и малко повече за развитието на кабинетите откъм големина и брой говорители - цена няма да имате . А за Дими - а каква е схемната разлика при Mesa Single , Mesa Dual и Mesa Triple Rectifier ? И кое прави различен звука им ? Цитирай
metalhammer Отговорено Септември 11, 2007 Автор Отговорено Септември 11, 2007 (Редактирано) Mesa Single : 50 wata 2 крайни лампи , солид стеит изправяне на захранването (демек rectifier има смао в името) 2 канала с 5 вида настройки Mesa Dual : 100 вата 4 крайни лампи 3 напълно независими канала , избор за захранване солид стейт или лампово (с кенотрони или така наречените rectifier откъдето идва името на модела) куп екстри и чекиики за различни опции Mesa Triple Rectifier : 150 вата 6 крайни лампи и всико както Dual Забележка : Модела Dual първоначално е бил 2 канален 100 ватов - тва е модела създал линията Rectifier Схемата на преамап му я има по нагоре в темата , всички превключвания са с опто двойки опциите са адски много типично за меса тук има описание на всички екстри: Има 5 опции двата канала се наричат Orange и Red всеки канал има 2 режима normal(vintage) и modern тва реално е првключване на трите катодни резистора в преампа - оградени са в червено на картинаката със схемата на преампа - представлява бууст - фиксиран е и не може да се променя Петте опции са : Orange normal , Orange clean , Orange modern , Red normal i red modern За по големи подробности огледайте добре горната картинка. Най важните опции лично за мене са промяната в обратната връзка - feedback - on i off , more feedback - on - off Има требл рол офф за фиксирано превключване в тонкорекциите. Освен лампово изправяне или солид стейт изправяне има и опция за bold и spongy - Тва е превключване на първичната намотка на захранващия траф - от там разлика в захранващото напрежение. Няма да се задълбочавам но да спомена и сериен или паралелен лууп. Реално меса слагат куп фиксирани ключове с 2 положение които са много на брой и от там вариациите стават в прогресия - обикновено обаче музиканта си харесва едното и ползва само него. Уф ако искате съвсем подробно инфо - ще е в отделна тема. Но ТВА Е ИСТИНСКИЯ ДУАЛ РЕКТО ако си купувате настаро купете си такъв ! Новото произвдоство е с 3 канала и различна схема и лично за мене спад в качеството (примерно мексикански релета ) Редактирано Септември 11, 2007 от metalhammer Цитирай
preIbanez Отговорено Септември 11, 2007 Отговорено Септември 11, 2007 ...супер...през час/два влизам във форума специално заради тази тема... още...още...още.... Цитирай
Baby Thomas Отговорено Септември 11, 2007 Отговорено Септември 11, 2007 Едвам се сдържам...но няма да напиша, каквото ми идва отвътре... Искам да поздравя Дими за хубавата тема! На мен лично, като начинаещ ползвател на лампова техника, ми е много интересна материята, инфото, което е представил и дори начина - дори и да не е перфектно технически изпипан е напълно достъпн и подходящ за такива като мен, които свирят и се радват на хубавата апаратура. РЕСПЕКТ! Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.