Koobenot Публикувано Юли 22, 2023 Публикувано Юли 22, 2023 В този видеоклип (21:26) Кори Уонг обяснява за "бързината" на сработване на ламповите/транзисторните усилватели. Има ли някакъв технически параметър, по който може да се съди бързината или е комбинация от различни фактори? При транзисторните усилватели, доколкото съм запознат това е тъй нареченият damping factor и там нещата (в общия случай) са на принципа на Мечо Пух - "Колкото повече, толкова повече." Така ли е с ламповите? Цитирай
synchu Отговорено Юли 24, 2023 Отговорено Юли 24, 2023 Damping factor-a e друга работа, може да има някакво усещане за хм ... "бързина" каквото и да означава това в точно този контекст. Но това е съотношение на импедансите на говорителя и изходното съпротивление на усилвателя. С всички валидни за такива съотношения правила (които в повечето случаи означават промяна на нивата, разлики в SNR - което при тези нива е доста относително ... ). Предварително се извинявам за смесицата между български и чуждици - но ще ми е по-лесно... "Бързината" на даден усилвател е субективно усещане за начина, по който звучи атаката на нотата - ако е по-изразена - тогава повечето китаристи бихме възприели усилвателя като бърз С други думи говорим в общия случай за начина по-който усилвателя малко или много изкривява или компресира сигнала - това може да се дължи на фактори като захранване (примерно замяната на масово използвaните електролитни кондензатори с филм - като Solen при Carr - по-масивни мрежови трансформатори, solid-state срещу лампови изправители - всичко това намалява популярния sag и създава усещане за "по-бърз" усилвател - или с други думи пад на напрежението причинен от повишена консумация - особено в клас А изпълненията - особено когато имаме bass heavy circuits). Другото вече са специфични характеристики на конкретното изпълнение / схема, които могат да подчертаят атаката на нотата - с други думи представяме си компресор с по-бавна атака и относително среден рилийз. Това е и начина, който да кажем използват множество фънк и кънтри китаристи - и който лесно може да се тества - чист усилвател - един компресор със споменатите настройки и лек бууст на сигнала и си в "бързия" бизнес Но общо взето - това е. 2 1 Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Юли 24, 2023 Отговорено Юли 24, 2023 (Редактирано) Към горното бих добавил само и нещо странично, но важно, според мен. Когато имаме относително нисък Damping Factor, както е при лаповите усилватели, тогава усилвателят "държи" по-хлабаво говорителя, така да се каже, което в по-голяма степен му позволява да "бумти" на резонансната си честота (която в общия случай е някъде между 70 и 100 херца при много китарни говорители) и отделно освен басовия бумтеж, има леко повишаване на мощността във високите честоти (но това не е ясно колко добре ще се чува, защото тези говорители не ги възпроизвеждат силно така или иначе). За някои, това "хлабаво" управляване на говорителя звучи много натурално, и като цяло, мисля че по-скоро е част от китарния звук, с който сме свикнали. Разликата може да бъде от малка до много отличителна при големи разлики в Damping Factor-а, особено при необичайно нисък такъв. Някои транзисторни усилватели от миналото имитират този ефект чрез въвеждане на (най-често успоредно с тази по напрежение и по-слабо изразена от нея) обратна връзка по ток, понякога честотно ограничена, за да не създава прекомерна нестабилност. Аз си бях направил експеримент, в който с потенциометър мога да регулирам тази токова обратна връзка и така да променям между "кораво" и "хлабаво" управление на говорителя. Второто повече ми харесваше, чисто субективно. Коравото транзисторно крайно стъпало, поне за мен, създава малко груби тонове на дебелите струни, които може би могат да се определят като "бързи" със своята рязка и може би не много музикално звучаща атака, която понякога създава усещането за голям стрес на механичната система на говорителя. Редактирано Юли 24, 2023 от Evtim Djerekarov 2 Цитирай
synchu Отговорено Юли 25, 2023 Отговорено Юли 25, 2023 ^мдам! И понеже Кори Уонг спомена Дъмбъл - там до голяма степен това управление на "бързината" (по-скоро на компресията) се реализира със значително количество "подсилване" на захранването - по-мощни мрежови трансформатори, съществено филтриране, особено в по-късните генерации (това деление е условно и за удобство на феновете но в първите две - така да се каже ранните - 70-те и началото на 80-те - не е така) и (понякога) повече от една и по-различен начин реализирани отрицателни обратни връзки - обща, както и в някои изпълнение на отделните предусилвателни стъпала (обикновено на първото), но в някои има и на други.... 2 Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.