Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Dj Groovy George,
"Според него няма нищо по-лошо от това да видиш статичен диджей: - “Някои от диджеите не правят това заради самото шоу и заради тръпката хората да останат усмихнати и доволни, а го правят предимно, за да си вземат хонорара и да си приберат парите от поздрави. За мен това е пагубно за един диджей, защото той след около пет-шест-седем или осем години става толкова меркантилен, че започва да мисли единствено и само за пари и тръпката изчезва."

Интервю по радио Хр.Ботев

"Диджей е човек, който избира и пуска музика – най-често клубна. Другото наименование е дисководещ, което произлиза от водещ на музикална програма в дискотека".
Това е цитат от интервюто и не е моя дефиниция.

Моята е - натискач на бутончета и пускач на заучени тъпи лафове, който паразитира върху чуждо творчество най-вече с меркантилна цел(бакшиши). Но тази дефиниция е ограничена и е само от наблюденията ми у нас. До тук няма лошо - има нужда и от такива, както продавачите на билетчета, например. Тъпото и смешното е когато някои от тях се вземат на сериозно и се облизват за важност, която не отговаря на количеството положен труд, почти лишен от всякакво творчество.
Познавал съм няколко такива и знам, че повечето от тях са отказали се музиканти, които са ми споделяли следното: Бях музикант и се скъсвах по цял ден да репетирам и разучавам всякакви парчета - поне 200 с цел да задоволявам всякакви желания на публиката и да ме ангажират често, за да не оставам без работа. Освен това трябваше да полагам и много старание за артистичният си вид, влагайки доста пари за облекло и аксесоари. Към това се добавя и най-важното -  почти непосилна инвестиция в професионална апаратура и досадната скъпа поддръжка.
Резултат - след няколко години си съсипан от умора, болести, съдран глас и отегчение от еднообразие и тъпи проблеми. Все някой е недоволен, че не си му изсвирил любимото му и неизвестно парче(а бе, какъв музикант си ти бе, та не си чувал за тази песен). Накрая след дълго чакане и освирепял от глад, ти донасят студена подметка, подобна на пържола и топла бира плюс жалък хонорар, за който понякога чакаш и няколко дена.
И така(продължава разказа си той) реших, че най-добре е да се откажа от свирене и да използвам апаратурата си за по-сладката дейност, като се обявих за Ди'джей. Продадох и някои от аксесоарите, ефектите, китарите и си купих професионална диджей-апаратура. Сега си седя на столчето, пия си питието, натискам си бутончетата и декламирам банални поздрави със заучени шегички. Моментално изпълнявам всякакви желания, защото цялата световна музика ми е достъпна и прибирам банкнота след банкнота. Прибирам се леко уморен, но добре заплатен и заспивам спокойно.Чакам следващият ангажимент.

Това е обобщеното ми мнение от тези диджеи, с които съм говорил.

Но знам, че по света има и други диджеи, които композират, миксират на живо, и дори пеят, танцуват и забавляват остроумно публиката. Раздават се страстно. Бих желал да ми посочите и такива наши таланти - сигурен съм, че има, защото аз не познавам клубният живот у нас.

 

 

Edited by Лими
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Има. Също да кажа - не съм dj, но ще се изкажа за няколко неща.

1) Не му знам името - около 2001г единият ми братовчед се ожени. В ресторанта човека който пускаше музика беше по-възрастен от мен, пускаше от чисти аудио-CD-та, нямаше нищо особено за миксер (демек не беше с dj-миксер) и смесваше като господ парчета които на пръв поглед не си тичаха особено.

2) DJ Любо Кей - около 1999г за малко работех в Радио ВИВА (София). Единият от хората които ме учеше беше Любо и ми е разказвал неща. През комунизма в консерваторията е имало дисциплина "диско водещ" и са ги изпитвали с жури. Любо каза че е минал този път. Любо честно казано ми е еталон как трябва да се държи един водещ, защото съм виждал онова, което слушателите нямаше как да видят - поведението на Любо докато пуска и особено - изражението на лицето. По онова време бях твърд метъл с леки заченки на фен на електронното. Тогава не понасях неща като Бритни и Бекстрийт Бойс (сега понасям много неща вече). Ами дори песни които хората си поръчваха от поздравите и бяха откровено тъпи, на 30тата секунда човека беше в музиката и си смесваше добре.

Налага се да уточним и няколко други неща - да си dj не е да натискаш "бутончета". Чисто технически повечето от нас в тоя форум предвид ЕГН-тата ни знаят че грамофоните имаха буквално 2 копчета - 1) включване 2) пускане на двигателя (някои популярни грамофони нямаха това, щото преместването на иглата над зоната на плочата автоматично включваше двигателя) 3) врътка с фиксирани позиции за с колко оборота да върти 4) професионалните грамофони имат и pitch bend контролен плъзгаш за да догонващ скоростта на другата плоча, допълнително помагайки си с пръст като забавяш плочата отстрани.

Толкоз за чисто техническия аспект. Но има и психологичен - трябва да "четеш тълпата". Тоест това което си пуснал харесва ли им и ако не - да правиш преход към по-вървящо парче.

Междувременно да вмъкна че не е редно да категоризираме абсолютно, защото абсолютни стойности няма и всяко стадо е с черните и белите овце. Тоест да кажем че да си вокалист си баси бездарника, защото 80те години една камара бяха на плейбеци, а сега са на autotune - и веднага някои таланти от консерваторията ще се обидят и с право. И въпреки че и едно време имаше плейбеци, хора като (ай да вземем разнородни) Джеймс Хетфилд, Фреди Меркюри и Том Джоунс никога не са го правили.

Ма има и други технически аспекти. Хората не разбират и не им се налага да разбират. Те наричат всичко живо де седи само пред пулта в дискотеката "dj". Само дето всъщност този който седи там може да прави различни неща.

1) класически dj - пуска и смесва музика от два или повече плейъра, независимо дали грамофони, CD-плейъри, MP3 или кой знае какво дето ще излезне. Това е откак е измислен грамофона и клуба с грамофонна уредба, та до днес

2) търнтаблист - dj от много високо техническо ниво - пуска фрагменти звуци от обикновено две плочи, но с малките фрагменти прави абсолютно ново изпълнение. Тия се появяват по състезанията за dj-и, не се виждат де бъде и вече са поизместени от долните категории по популярност

3) контролерист - човек който ползва лаптоп (обикновено с ableton live) и миди-контролер към лаптопа и опитва да направи повече като изпълнение, отколкото чистото смесване на песни, защото контролира директно патерни и семпли. Типичен пример - Скрилекс. След 2000г

4) това дори не знам как да го нарека, но е човек който ползва машини, тоест семплъри, дръм машини, синтезаторни модули итн, не ползва лаптоп, прави изпълнение директно на машините. В този случай както и в предния можем да направим чисто ново парче като в реално време създаваме нови патерни или променяме съществуващи или характера на патерните/звука чрез контрол на филтри и параметри на машините. Пак казвам - това се прави и чисто само с ableton, но има хора които опитват само с машини. Аз също съм от тия дето опитват. В тоя случай нещата видимо изглеждат само като натискане на  бутончета и въртене на врътки буквално, докато под капака стават бая повече неща.

Да споменем, че има хора ползващи хибридна техника от всички категории до тук. Ако се върнем назад във времето - така е сътворена хаус музиката - с управление в реално време на патерните и звука на Роланд tb-303/808/909, както и доста от техното. В тубата може да се види живо изпълнение на Джеф Милс от преди само 3г, изцяло на 909 и го докарва така, че не му трябва друга машина. Междудругото има и хора които вкарват нормален синтезатор в целия сетъп или електронни барабани и си свирят на синта/барабаните наживо, демек музиканти са си.

Има и българи правещи такива неща, но повечето или не се показват, защото у нас цари някаква народопсихология "набарах нещо яко и няма да го покажа да не ми краднат идеята" или се показват внимателно по западните форуми и ютюб каналите им не са насочени към българи. Знам за един такъв дето в тубата свири на разни машини и се е показвал да води на edm-фестивал. Тъпо е, защото така ние сме нация която не може да си създаде собствена общност от такива хора. Консервативни сме.

5) finger drumming - не е официално отделна категория, а би трябвало. Така са сътворени хип-хоп хитовете откак са пипнали Akai MPC и има хора, които все още хвърлят живи изпълнения на супер звучащи хип-хоп парчета от съвременно MPC или Maschine. Най-ярък пример - Araab Music

В Торонто, където живях 11г един път засекох плакат за един клуб, където правеха състезание, но нямах време да ида. Там хората си се събират по такива интереси и всякакви други странности, един път присъствах лично на "фестивал" на дронната музика. Умрях от тъпотия, защото не си падам по това, но пък отчетох колко е хубаво, че има място и време когато тези хора се събират като общност и обсъждат нещата които ги вълнуват, правят си демонстрации и дори идват хора, които правят машини специално за такава музика с разнородни алгоритми.

Отплеснах се. Мисълта ми беше, че повечето хора наричат dj просто човека зад пулта. И не е речено че всички нищо не разбират. Всяко стадо е с черните и белите овце все пак.

И да - за втория ти въпрос - тук хората не се показват, затова не се и знаят.

  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Благодаря за подробната информация! Точно това ми трябваше. Но аз трябва да уточня терминологията, което пропуснах по-горе. Това, което описах всъщност не трябва да се нарича Dj, а "човека джубокс", за тях говоря , че са натискачи на бутончета и аз най-вече такива познавам. Да не говорим, че този ишлеме занаят подби и взе част от хляба на много добри, но скромни музиканти. Още през 80-те джубокс-"диджеят" стана все по-предпочитан избор по сватби и други тържества, защото е по-евтино от живи изпълнители, което наложи сваляне хонорара на последните.

А сега един познат си е купил много скъпа Dj техника и въобще не я разбира, но ме уведоми, че така впечатлявал клиентите си, докато тя си стои пасивно на масата, а той от лап топ си пуска песнички всякакви. Та за такива говорех, защото само такива съм познавал.

Edited by Лими
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Лими said:

А сега един познат си е купил много скъпа Dj техника и въобще не я разбира, но ме уведоми, че така впечатлявал клиентите си, докато тя си стои пасивно на масата, а той от лап топ си пуска песнички всякакви. Та за такива говорех, защото само такива съм познавал.

Да, разбирам. И специално това последното с този ти познат е жалко. Но всеки се оправя както може, колкото и да ми е неприятно да го кажа.

Иначе е много дразнещо да имаш нещо и да не го разбираш. Аз поне тотално откачам, отварям официалните инструкции и почвам да чета как се ползва.

Но напълно разбирам какво казваш. И аз не съм фен на сватбените които спомена.

Аааа сега погледнах - бил съм се объркал - не преди 3 а преди 6г е изпълнението на Милс. Ето за какво говоря - натиска бутони и врътка врътки. И му викат dj, но аз на това нямам идея как да кажа - изпълнение е - прави и моделира патерни в реално време:

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Предполага хората, които колегата @Лими визира са тъй наречените pop DJ-s, а именно (цитат от Уикипедия):

Quote

За този вид музика от диджея не се очаква особена техника при пускането на музиката. Задачите на диджея се свеждат до това, да усети настроението на публиката и да сменя отделните тракове без прекъсване.

Въпреки липсата на високо техническо майсторство, добрите pop DJ-и, които аз съм виждал имат богата обща култура, знаят много различни песни/албуми/проекти, чувство за хумор, добро облекло и сценично поведение, част от тях дори са ходили на курсове по дикция за правилно говорене. Трябва да се прави разлика между entertainment и изкуство, няма как да търсим под вола теле. Така че отново си е въпрос на личностно търсене и себеразвитие, което важи за всяка сфера на живота. По същата логика можем да кажем, че поп музикантите, които свирят 4 акорда взимат хляба на джазмен, който знае всички ладове и може да импровизира във всички тоналности - в крайна сметка пазара решава кой какви пари за какво да взема и факта, че на някого не му се получава означава, че или наистина няма качества или пазарните му познания са слаби и трябва да се преориентира.

Без да разбирам много от DJ-стване, българските DJ-и, които са ме впечатлявали обикновено прибавят още едно умение към музикалното си майсторство, а именно - свирене на DJ конзола. Голяма част от тях, както величията по света, владеят пиано, аранжимент, пеят, музицират, аранжират и конзолата е изразно средство. Синхронизирането на песни, усета за ритъм, тоналност, ползване на плочата като ефект за скреч, независимо дали физическа или jogwheel, динамично ползване на cutoff филтри с цел преходни ефекти са си все умения - искат време, внимание, специфична техника, както и владеенето на инструмент и не бива да принизяваме тези хора до някакви кокошкари. Все пак, който се мисли за добър да иде и да се пробва зад пулта и тогава да изкаже мнение. Българите, с които можем да се гордеем според мен са:

  •  DJ Borche - единият от синовете на Румен Бояджиев (ФСБ)
  • DJ Mascota
  • DJ Peter Yordanov - собственик на дискотека Showroom в Русе и победител на многобройни състезания по скреч през 90-те
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Преди 5 часа, Koobenot написа:

в крайна сметка пазара решава кой какви пари за какво да взема и факта, че на някого не му се получава означава, че или наистина няма качества или пазарните му познания са слаби и трябва да се преориентира.

Точно това съм описал в по-горните си коментари, как един свирещ музикант зарязва свиренето и се превръща в джубокс, паразитиращ върху чуждо творчество, а някои от тях са и с незаслужени претеции. Точно такива визирам и тях наричам натискачи на бутончета. Та и аз съм бил такъв. През 80те години с два двукасетни декове и два куфара с касети. Тетрадка с описание и дежурни лафове, сортирани за всякакви случаи. Но едновременно с това съм бил и музикант. Т.е. нямах никакво време за почивка. Свиря 45 минути и 20 минути в паузата вместо да почивам и да хапна нещо пускам музика и търся по списък какво да пусна в следващата пауза. А човека , за който споменах си е купил точно професионална Dj- конзола за над хиляда и нещо си лв. по цени от преди 7-8 години. С тази конзола и до ден днешен нищо не прави, а само свети авторитетно и през нея минава аудио сигнал, за да покаже, че уж я владее.

И както съм написал преди, не подценявам и техният труд, но някои от тях много се надценяват. А истинските талантливи Dj, за които и двамата говорите, наистина заслужават голямо възхищение, защото си личи, че са всеотдайни и са положили много труд за себеусъвършенстване, така както и всеки един сериозен и професионален музикант прави с години.

Благодаря ви за информацията, защото ми беше полезна и коригираща!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ако трябва да сме точни - Serato и Traktor утрепаха истинския DJ. Щото преди трябваше да знаеш много песни, всяка песен какъв bpm е, какъв ключ (до,ре,ми...) да знаеш коя песен съответно с коя си пасва, да знаеш къде са точките където можеш да смесиш... И най-вече - да слушаш кога да смесиш, демек хем да знаеш момента, хем да си точен почти колкото метроном, за да смесиш навреме. Сега с новите конзоли и програмчетата първо имаш визуализация на звука на екрана, виждаш точно бийтовете, предварително у вас си си записал cue-точките в програмата или на конзолата, в момента в който укажеш - ще смесвам тая песен и оп - програмчето знае къде. Не е като едно време у вас в слушалките първо внимателно слушаш всеки удар на касата къде е, мислиш как да вмъкнеш другата песен, ама тая с оная ще пасне ли... Същото беше с аудио-cd-тата - не съм dj както казах, но в радиото имаше една Denon конзола с която можеше да превърнеш иначе нормалния дек в dj-конзола и да смесиш две cd-та - играл съм си. А сега... 

А най-ме дразнят Барби-"dj"-ките (натъртвам "dj" да е в кавички и то двойни) - разголила се тя почти по цици и прашки бански, застанала зад конзолата и вече е хаус-dj. Не съм женомразец в никакъв случай, но съм за уменията все пак. Около 2015г стана скандал - седял си у тях Deadmau5 и гледал наживо някакъв фестивал и там изпълнение на Krewella (те са 2 мацки) и забелязал че кабели в конзолата не влизат изобщо а музика тече. Те после се оправдаваха че ползвали безжична технология ама знам ли. Цитираха нещо на Apple, ма аз не съм запознат с техните неща. И така. В Deadmau5 никой не се съмнява, човека е работохолик и ужасно много неща знае.

Иначе нека разделим поп-dj-ите на два вида - тия дето си разбират нещата и ги правят и тия дето са позьори. В тубата има много клипове с такива, дето само се правят че пипат конзола. По мои наблюдения да си поп-dj е дори по-трудно, защото от теб се очаква да правиш и шоу, не просто да миксираш, за разлика от техно-dj за който всички чакат просто да им пусне размазващ звук, без оглед как се е облякъл и никой не очаква от него да говори, докато поп-колегите им които съм наблюдавал са смес от всичко останало. Да не говорим че Cool Herc за времето си се е водел категория "поп-dj" все пак !! 

За който не е запознат - DJ Cool Herc е кръстникът на хип-хопа - бащата. И в началото е разбивал с тогавашни соул и фънк хитове, което е било тогавашния "поп".

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Изобщо темата е много обширна. Новите технологии имат хубава и лоша страна. Лошата е, че развалиха новото поколение. Хубавата е, че са достъпни по цена и са прекрасно средство за каквото желаеш да правиш. Така да се каже, ако музикантите имат градинарска лопатка за да копаят, грамофона би бил една солидна лопата, то новите конзоли и новите синтезаторни модули/дръм машини/семплъри са си чист багер, с който да засадиш цяла гора за отрицателно време.

Някъде у нас имам една книга на тема как да станеш DJ. Така и не я четох цялата, но има цитат от Бой Джордж, който освен певец е и dj и неговия цитат ми беше като шамар като го четох - казваше че от време на време е хубаво да сгрешиш, за да може публиката да усети че зад пулта седи човек, който прави нещо, а не всичко е автоматизирано и тече.

И да не забравяме че у нас има една камара момчета и момичета, които прекрасно смесват, но живота ги е стиснал за гушата и работят с което могат да изкарат пари или са заети със семейството. Имам такъв познат, виждал съм го с прости касетки с поп и рок какво правеше през 2001г. Но тези хора никога няма да се покажат.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.