Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Понеже с Waveslave ни предстои да запишем една нова песен реших да направя тема, в която да "документирам" целия процес - проби, настройки, записи, семпли, смесване... всичко от начало до край. Като всяка уважаваща се група и ние не планираме да ходим в студио, така че всичко ще бъде направено в репетиционната и на домашно. Стратегията ни винаги е била нещата да останат максимално близки до реално изсвирени/изпяти и както звучат на живо, така че няма да използваме гнусотии като подравняванки по грид, аутотюн, семпли, моделинг/симулации/емулации и т.н. Силно се надявам да не ударим на камък някъде и да не се наложи да нарушим даденото обещание. :)

 

Стъпка 1 - редене на стойки, микрофони и кабели покрай барабаните, нагласяне на нива и тестов запис.

Работата е сравнително лесна и праволинейна, но въпреки това отне 2 часа и накрая пак имаше някои неща за дооправяне. В крайна сметка това си е част от процеса и дори според някои от по-занимаващите се със звукозапис предварителната подготовка е не по-малко важна за крайния резултат от самия запис. На мнозина е ясно, че всъщност почти нищо не може "да се оправи при микса" и това са митове и легенди, така че ние си действаме по-бавно, но по-сигурно. Краен срок нямаме. :)

След пробния запис направих и нещо като микс, доколкото може да се прави микс само на барабани. Ето малка част от записаното и "смесеното":

http://waveslave.name/songs/Unreal/UnrealDrumsDemo.mp3

Не съм доволен на 100%, но има потенциал за много добър краен резултат, така че по време на "официалния" запис нещата ще станат по-добре. Трябва да се коригират нивата на входния гейн на няколко микрофона, баланса между овърхедите и разбира се - да се настроят барабаните. Също така мисля да сменя кожата на барабанчето със съседен модел, че тази е малко по-"мокра" и кънти излишно и доста трябваше да ръчкам с EQ. Също така на тихите части, където няма удари по барабанчето, да не забравям да изключвам пружината. ;)

Микрофоните са сравнително стандартна бройка:

  • Kick - Sennheiser e901
  • Snare Top - Beyerdynamic TG D58c
  • Snare Bottom - Behringer C1
  • Toms - 2x Sure SM57; Beta 57
  • OH - 2x Behringer C2

Барабани Tama Starclassic + барабанче Tama Starphonic, кожи Aquarian, чинели Sabian HHX. Сравнително добри са нещата, така че е очаквано и нормално записаният материал да е добър, да се смеси лесно и да звучат добре в микса. Но да видим... :greenball:

Отговорено

Чудесна тема, абонирам се. Барабаните звучат събрано и са добре настроени. Можеш ли да разкажеш какво е правено в DAW-а като processing. Евентуално някой скрийншот?

Отговорено

Настроени трънки, не съм ги пипал поне 2 месеца. :greenangel: Просто са доста добри и звучат почти всякак, само да има кожа горе-долу... :)

За DAW ползвам Logic Pro X, ето малко подробности:

  • Имаме 8 трака (колкото са микрофоните) + един Drum Bus.
  • Гледам входните нива да са на около -18дБ (пик) и след всеки плъгин нивото да си остане същото.
  • На всеки трак слагам Gate (без на овърхедите), EQ и Compressor. В момента използвам плъгините на FabFilter, към края на веригата iZotope Ozone. Трябва да видя какво ще стане и с FabFilter, много добре се справят хората!
  • Изходите на тези тракове сочат към Drum Bus-a.
  • Накрая добавям и ривърб.

Паралел/сайдчейн процесинг се старая да не правя, макар че ако са гадни нещата някой път се налага (за тези ни записи се надявам да няма). И това е засега. По-натам като имам всички тракове ще видя накъде ще задуха вятъра, но генерално това е метода, който използвам.

Отговорено

Аз като пишман тупанджия и записвач, да си кажа, чувам в началото в интрото малко анемична каса с недотам изравнени удари.

Обаче, като нямам ориентир спрямо останалите инструменти, може да не съм прав. И след това флор тома удря силно, може би така трябва да удари...

Трябва да се чуе в контекст на парчето.

Отговорено

Нарочно е така, песента е сравнително динамична, свирих я както си я правим на репетиция. Вече дали ще пасне добре в микса ще се разбере като нацвъкаме и другите инструменти... :whistle:

 

Стъпка 2 - записване на барабаните.

В събота (уж) записахме всичко по барабаните. Май повече се моткахме с настройване и гласене на нива, отколкото със самия запис, но може и само така да ми се струва. ;) Вчера оглеждах резултите и мисля че ще стане работата. Намерих едно недобре изсвирено място + това не съм 100% сигурен, че ми харесва като "аранжимент", така че може и да го променим. За тази песен реших да използваме нова стратегия - 3-4 опита и каквото стане. Плюс някое повторение за по-криви или неясни моменти. Ако не се получи добре - остава за "скрач трак" и после ще се запише наново "по-като-хората". Така планирам да действаме за всички инструменти, не само за барабаните. 15-20 повторения не водят до нищо освен излишни ГБ по диска и ужасно много време за прослушване после. Затова 3 опита и това е. Или знаеш песента или не. :D

Пускам късо демо от друго място на песента:

http://waveslave.name/songs/Unreal/UnrealDrumMix.mp3

Приблизително смесени са нещата, разбира се не е ясно в комплект с другите инструменти какво и колко ще се наложи да пипам. Песента не е метълистична, така че няма нужда всичко да е с макс пънч при всеки удар. :drummer:

 

П.П. Очаквайте в следващия епизод - запис на бас. :D

Отговорено (Редактирано)

На първо прослушване звучи добре, няма неритмични моменти според мен, бих предвидил, че в комбинацията с другите инструменти ще трябва още съвсем малко помпа, като саунд за rock and roll тия барабани така звучащи ще станат, за метъл - според мен не е достатъчно. За баса какво си намислил - DI + саунд от амп паралелно?

Редактирано от Koobenot
Отговорено

То "помпа" реално няма твърде, така че при нужда може да се действа в тази насока. Принципно аз гледам да правя нещата максимално динамични (LUFS -14dB, DR 11-14), така че със сигурност няма да се оливаме с "помпите". ;)

За бас записите мисля да запиша 3-4 сигнала: DI от самия бас, DI от съответния изход на бас-усилвател + записана бас колона с 1-2 микрофона. Още обмислям стратегията, така че ще дам подробности след като запишем нещата.

Отговорено

Аз имам въпрос за подбора на микрофони - защо на соло барабана сте сложили Beyerdynamic-а и Behringer-а, как звучат те спрямо SM 57 и бетата, щото по принцип последните два са класика за соло барабан.

Отговорено

Бери-то е по-скоро вокален. Само този "хартиса" за там, не сме студио или нещо такова, че да имаме безброй микрофони. :)

Относно Beyerdynamic - той се използва най-вече за томове, но върши чудесна работа и за барабанче. Харесах си го от един сравнителен клип в нета, където най-много ми допадна сред всички използвани (10-тина) микрофона. Купих го с идеята за том майк и ако ми хареса да добавя още два. Но го пробвах лично с още 4-5 микрофона на барабанче и най-много ми допадна. Плюс това е СУПЕР компактен, а моят сетъп е "всичко на 2см едно от друго" и реално няма къде да сложа "огромен" микрофон като 57-ците (има, но много играчка). Ако случайно пазя проекта със snare drum сравненията може да пусна някой демо файл. ;)

Има и друга причина: SM57 всеки има и всеки слага. Аз се движа леко по "тъча" и отбягвам такива неща като Бос, Маршал, Фендър, Гибсън, SM57, Vintage 30 и т.н. Не са ми интересни... :greenball:

Edit: Ето резултатите от записите на барабанче с посочените по-горе два микрофона (пробвах и още 3-4, но те отпаднаха от битката в предварителните групи):

http://babythomas.name/Audio/SnareMicTest-TG58CvsSM57.mp3

Отговорено (Редактирано)

Първият ти микрофон от теста звучи много отворено, с ясни избистрени високи, хваща повече чинели, блийд и пружина, но пък му липсва атака и обем, докато вторият е по-приглушен, но пък има повече обем в ниските среди и хваща повече удар.

Редактирано от Koobenot
Отговорено

Стъпка 3 - записване на бас

Дали това ще бъде финалната версия или ще трябва да се дооправя нещо (всичко? :P ) ще стане ясно на малко по-късен етап, но по един или друг начин нещата ще станат добре. Поне това, което чувам като материал, мисля че има добър потенциал.

Басчето е учудващо добър за цената G&L (за съжаление 5-струнен и то с ключове "спатия", но какво да се прави), който поне на мен доста ми харесва като тон. Има и добра дефиниция, макар че струните не са разпечатани 10 мин. преди записа (анатема! :D ). Ампът е Mark Bass Little Mark от по-старите МОСФЕТ версии, колоната е Меса 2х10.

Записахме 3 трака (директен от баса, ДИ изхода на ампа, микрофон е906 пред колоната), които са използваеми в различна степен. Мисля идните дни да направя и реамп през китарен лампов усилвател, който сигнал после да комбинирам с някой от вече наличните тракове. Поне от досегашните ми опити така съм постигал тона, който най-много ми харесва. Ще видим какво ще излезе накрая, може и басистът да ме ошамари... :D

Пускам парчетийка от пробните записи, залепил съм един след друг 5 различно "смесени" вида звук, просто за ориентир какво би могло да се получи като краен вариант.

http://waveslave.name/songs/Unreal/UnrealBassSounds.mp3

Отговорено

Баса кефи, кой тейк ще е най-подходящ до голяма степен зависи от тона на китарите, иначе идейно всичките са яки. Аз лично предпочитам комбинация между low end rumble и да се чува presence-а на пръстите ... Дай да чуем какво ще стане като шляпнеш китарите. ;)

 

Щом си фен на Fab Filter-ските плъгини, чекни Saturn, прави хубави кривочи и пасва добре на бас, ако не му стига достатъчно "мръсотия".

  • 4 months later...
Отговорено

Всичко записахме и финализирахме, но няма грам време да довърша темата... :( Идните дни съм фрий и ще го направя обаче! :)

Ние сме доволни, доста добре се получи като за нашите възможности (хардуерни, софтуерни и най-вече умствени). :greenball:

Отговорено

Стъпка 4 - запис на китари

Групата е с двама китаристи и основно имаме 2 партии. По принцип се стремим да няма "излишни" партии, за да може когато ги свирим на живо песните да звучат максимално близо, макар че на тази песен "кривнахме от пътя" минимално на 1-2 места... ;)

Записахме по два динамични + един кондензаторен room микрофон като при микса използвах който динамичен ми хареса повече за конкретната партия и място от песента (ефективно един close + room за всяка партия). Микрофоните са Sennheiser e906 & Shure Beta 57 + Behringer C1 (SM57 очаквано не се класира), колоните са Mesa & Marshall. На места при клийн партиите добавих един интересен плъгин ефект, звучащ малко като кийборд, драйв китарите са си без нищо общо взето (освен на солото).

Ето и кратко демо с част от китарните звуци:

http://waveslave.name/songs/Unreal/UnrealGuitarSounds.mp3

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.