Baby Thomas Публикувано Ноември 18, 2021 Публикувано Ноември 18, 2021 Понеже с Waveslave ни предстои да запишем една нова песен реших да направя тема, в която да "документирам" целия процес - проби, настройки, записи, семпли, смесване... всичко от начало до край. Като всяка уважаваща се група и ние не планираме да ходим в студио, така че всичко ще бъде направено в репетиционната и на домашно. Стратегията ни винаги е била нещата да останат максимално близки до реално изсвирени/изпяти и както звучат на живо, така че няма да използваме гнусотии като подравняванки по грид, аутотюн, семпли, моделинг/симулации/емулации и т.н. Силно се надявам да не ударим на камък някъде и да не се наложи да нарушим даденото обещание. Стъпка 1 - редене на стойки, микрофони и кабели покрай барабаните, нагласяне на нива и тестов запис. Работата е сравнително лесна и праволинейна, но въпреки това отне 2 часа и накрая пак имаше някои неща за дооправяне. В крайна сметка това си е част от процеса и дори според някои от по-занимаващите се със звукозапис предварителната подготовка е не по-малко важна за крайния резултат от самия запис. На мнозина е ясно, че всъщност почти нищо не може "да се оправи при микса" и това са митове и легенди, така че ние си действаме по-бавно, но по-сигурно. Краен срок нямаме. След пробния запис направих и нещо като микс, доколкото може да се прави микс само на барабани. Ето малка част от записаното и "смесеното": http://waveslave.name/songs/Unreal/UnrealDrumsDemo.mp3 Не съм доволен на 100%, но има потенциал за много добър краен резултат, така че по време на "официалния" запис нещата ще станат по-добре. Трябва да се коригират нивата на входния гейн на няколко микрофона, баланса между овърхедите и разбира се - да се настроят барабаните. Също така мисля да сменя кожата на барабанчето със съседен модел, че тази е малко по-"мокра" и кънти излишно и доста трябваше да ръчкам с EQ. Също така на тихите части, където няма удари по барабанчето, да не забравям да изключвам пружината. Микрофоните са сравнително стандартна бройка: Kick - Sennheiser e901 Snare Top - Beyerdynamic TG D58c Snare Bottom - Behringer C1 Toms - 2x Sure SM57; Beta 57 OH - 2x Behringer C2 Барабани Tama Starclassic + барабанче Tama Starphonic, кожи Aquarian, чинели Sabian HHX. Сравнително добри са нещата, така че е очаквано и нормално записаният материал да е добър, да се смеси лесно и да звучат добре в микса. Но да видим... 2 Цитирай
Koobenot Отговорено Ноември 18, 2021 Отговорено Ноември 18, 2021 Чудесна тема, абонирам се. Барабаните звучат събрано и са добре настроени. Можеш ли да разкажеш какво е правено в DAW-а като processing. Евентуално някой скрийншот? Цитирай
Baby Thomas Отговорено Ноември 19, 2021 Автор Отговорено Ноември 19, 2021 Настроени трънки, не съм ги пипал поне 2 месеца. Просто са доста добри и звучат почти всякак, само да има кожа горе-долу... За DAW ползвам Logic Pro X, ето малко подробности: Имаме 8 трака (колкото са микрофоните) + един Drum Bus. Гледам входните нива да са на около -18дБ (пик) и след всеки плъгин нивото да си остане същото. На всеки трак слагам Gate (без на овърхедите), EQ и Compressor. В момента използвам плъгините на FabFilter, към края на веригата iZotope Ozone. Трябва да видя какво ще стане и с FabFilter, много добре се справят хората! Изходите на тези тракове сочат към Drum Bus-a. Накрая добавям и ривърб. Паралел/сайдчейн процесинг се старая да не правя, макар че ако са гадни нещата някой път се налага (за тези ни записи се надявам да няма). И това е засега. По-натам като имам всички тракове ще видя накъде ще задуха вятъра, но генерално това е метода, който използвам. 2 Цитирай
TONY Отговорено Ноември 20, 2021 Отговорено Ноември 20, 2021 Аз като пишман тупанджия и записвач, да си кажа, чувам в началото в интрото малко анемична каса с недотам изравнени удари. Обаче, като нямам ориентир спрямо останалите инструменти, може да не съм прав. И след това флор тома удря силно, може би така трябва да удари... Трябва да се чуе в контекст на парчето. Цитирай
Baby Thomas Отговорено Ноември 22, 2021 Автор Отговорено Ноември 22, 2021 Нарочно е така, песента е сравнително динамична, свирих я както си я правим на репетиция. Вече дали ще пасне добре в микса ще се разбере като нацвъкаме и другите инструменти... Стъпка 2 - записване на барабаните. В събота (уж) записахме всичко по барабаните. Май повече се моткахме с настройване и гласене на нива, отколкото със самия запис, но може и само така да ми се струва. Вчера оглеждах резултите и мисля че ще стане работата. Намерих едно недобре изсвирено място + това не съм 100% сигурен, че ми харесва като "аранжимент", така че може и да го променим. За тази песен реших да използваме нова стратегия - 3-4 опита и каквото стане. Плюс някое повторение за по-криви или неясни моменти. Ако не се получи добре - остава за "скрач трак" и после ще се запише наново "по-като-хората". Така планирам да действаме за всички инструменти, не само за барабаните. 15-20 повторения не водят до нищо освен излишни ГБ по диска и ужасно много време за прослушване после. Затова 3 опита и това е. Или знаеш песента или не. Пускам късо демо от друго място на песента: http://waveslave.name/songs/Unreal/UnrealDrumMix.mp3 Приблизително смесени са нещата, разбира се не е ясно в комплект с другите инструменти какво и колко ще се наложи да пипам. Песента не е метълистична, така че няма нужда всичко да е с макс пънч при всеки удар. П.П. Очаквайте в следващия епизод - запис на бас. 2 Цитирай
Koobenot Отговорено Ноември 22, 2021 Отговорено Ноември 22, 2021 (Редактирано) На първо прослушване звучи добре, няма неритмични моменти според мен, бих предвидил, че в комбинацията с другите инструменти ще трябва още съвсем малко помпа, като саунд за rock and roll тия барабани така звучащи ще станат, за метъл - според мен не е достатъчно. За баса какво си намислил - DI + саунд от амп паралелно? Редактирано Ноември 22, 2021 от Koobenot Цитирай
Baby Thomas Отговорено Ноември 23, 2021 Автор Отговорено Ноември 23, 2021 То "помпа" реално няма твърде, така че при нужда може да се действа в тази насока. Принципно аз гледам да правя нещата максимално динамични (LUFS -14dB, DR 11-14), така че със сигурност няма да се оливаме с "помпите". За бас записите мисля да запиша 3-4 сигнала: DI от самия бас, DI от съответния изход на бас-усилвател + записана бас колона с 1-2 микрофона. Още обмислям стратегията, така че ще дам подробности след като запишем нещата. 2 Цитирай
Koobenot Отговорено Ноември 24, 2021 Отговорено Ноември 24, 2021 Аз имам въпрос за подбора на микрофони - защо на соло барабана сте сложили Beyerdynamic-а и Behringer-а, как звучат те спрямо SM 57 и бетата, щото по принцип последните два са класика за соло барабан. Цитирай
Baby Thomas Отговорено Ноември 24, 2021 Автор Отговорено Ноември 24, 2021 Бери-то е по-скоро вокален. Само този "хартиса" за там, не сме студио или нещо такова, че да имаме безброй микрофони. Относно Beyerdynamic - той се използва най-вече за томове, но върши чудесна работа и за барабанче. Харесах си го от един сравнителен клип в нета, където най-много ми допадна сред всички използвани (10-тина) микрофона. Купих го с идеята за том майк и ако ми хареса да добавя още два. Но го пробвах лично с още 4-5 микрофона на барабанче и най-много ми допадна. Плюс това е СУПЕР компактен, а моят сетъп е "всичко на 2см едно от друго" и реално няма къде да сложа "огромен" микрофон като 57-ците (има, но много играчка). Ако случайно пазя проекта със snare drum сравненията може да пусна някой демо файл. Има и друга причина: SM57 всеки има и всеки слага. Аз се движа леко по "тъча" и отбягвам такива неща като Бос, Маршал, Фендър, Гибсън, SM57, Vintage 30 и т.н. Не са ми интересни... Edit: Ето резултатите от записите на барабанче с посочените по-горе два микрофона (пробвах и още 3-4, но те отпаднаха от битката в предварителните групи): http://babythomas.name/Audio/SnareMicTest-TG58CvsSM57.mp3 2 Цитирай
Koobenot Отговорено Ноември 25, 2021 Отговорено Ноември 25, 2021 (Редактирано) Първият ти микрофон от теста звучи много отворено, с ясни избистрени високи, хваща повече чинели, блийд и пружина, но пък му липсва атака и обем, докато вторият е по-приглушен, но пък има повече обем в ниските среди и хваща повече удар. Редактирано Ноември 25, 2021 от Koobenot Цитирай
Baby Thomas Отговорено Ноември 29, 2021 Автор Отговорено Ноември 29, 2021 Стъпка 3 - записване на бас Дали това ще бъде финалната версия или ще трябва да се дооправя нещо (всичко? ) ще стане ясно на малко по-късен етап, но по един или друг начин нещата ще станат добре. Поне това, което чувам като материал, мисля че има добър потенциал. Басчето е учудващо добър за цената G&L (за съжаление 5-струнен и то с ключове "спатия", но какво да се прави), който поне на мен доста ми харесва като тон. Има и добра дефиниция, макар че струните не са разпечатани 10 мин. преди записа (анатема! ). Ампът е Mark Bass Little Mark от по-старите МОСФЕТ версии, колоната е Меса 2х10. Записахме 3 трака (директен от баса, ДИ изхода на ампа, микрофон е906 пред колоната), които са използваеми в различна степен. Мисля идните дни да направя и реамп през китарен лампов усилвател, който сигнал после да комбинирам с някой от вече наличните тракове. Поне от досегашните ми опити така съм постигал тона, който най-много ми харесва. Ще видим какво ще излезе накрая, може и басистът да ме ошамари... Пускам парчетийка от пробните записи, залепил съм един след друг 5 различно "смесени" вида звук, просто за ориентир какво би могло да се получи като краен вариант. http://waveslave.name/songs/Unreal/UnrealBassSounds.mp3 2 Цитирай
Koobenot Отговорено Ноември 29, 2021 Отговорено Ноември 29, 2021 Баса кефи, кой тейк ще е най-подходящ до голяма степен зависи от тона на китарите, иначе идейно всичките са яки. Аз лично предпочитам комбинация между low end rumble и да се чува presence-а на пръстите ... Дай да чуем какво ще стане като шляпнеш китарите. Щом си фен на Fab Filter-ските плъгини, чекни Saturn, прави хубави кривочи и пасва добре на бас, ако не му стига достатъчно "мръсотия". 1 Цитирай
Koobenot Отговорено Април 21, 2022 Отговорено Април 21, 2022 (Редактирано) @Baby Thomas Успяхте ли да запишете нови партии напоследък? Чакам с нетърпение напредъка на парчето! Редактирано Април 21, 2022 от Koobenot 1 Цитирай
Baby Thomas Отговорено Април 21, 2022 Автор Отговорено Април 21, 2022 Всичко записахме и финализирахме, но няма грам време да довърша темата... Идните дни съм фрий и ще го направя обаче! Ние сме доволни, доста добре се получи като за нашите възможности (хардуерни, софтуерни и най-вече умствени). 1 Цитирай
Baby Thomas Отговорено Април 26, 2022 Автор Отговорено Април 26, 2022 Стъпка 4 - запис на китари Групата е с двама китаристи и основно имаме 2 партии. По принцип се стремим да няма "излишни" партии, за да може когато ги свирим на живо песните да звучат максимално близо, макар че на тази песен "кривнахме от пътя" минимално на 1-2 места... Записахме по два динамични + един кондензаторен room микрофон като при микса използвах който динамичен ми хареса повече за конкретната партия и място от песента (ефективно един close + room за всяка партия). Микрофоните са Sennheiser e906 & Shure Beta 57 + Behringer C1 (SM57 очаквано не се класира), колоните са Mesa & Marshall. На места при клийн партиите добавих един интересен плъгин ефект, звучащ малко като кийборд, драйв китарите са си без нищо общо взето (освен на солото). Ето и кратко демо с част от китарните звуци: http://waveslave.name/songs/Unreal/UnrealGuitarSounds.mp3 2 Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.