Jump to content
Българският форум за музиканти

Импровизацията


spotlight_kid

Recommended Posts

само искам да спомена следното

за хубаво или за лошо, теорията и емоцията са две непряко свързани страни на музиката. теорията е обща за всички музиканти. тоест там си има открити и затвърдени през годините класически правила, които са вписани в учебници. има и модерно тълкуване на тези правила. така или иначе ако някой смее да се нарече музикант е хубаво да знае всичко онова, което е открито преди него. защото не можеш да си мислиш, че музиката започва от теб. тя е вродена в хората. и дори и за обща култура трябва да ги знаеш. защото можеш да носиш много емоция с музиката си. ок. но дали това ще е винаги, тоест дали няма да се изчерпиш в един момент? и какво толкова стряскащо има в това да се прочете една книга от 200 страници ? абе не знам, но тук в България е изкривено всичко. всеки си мисли, че музиката започва от него, преди него няма нищо смислено, той е единствения осъзнат гений  :cheers:

 

а ето го и Сту55 - дойде от някъде, без да знае какви сме тук, какво правим, с какво се занимаваме и започна да ни поучава, да ни дава съвети, а дори и излезна с "питай, каквото не ти е ясно ще ти го обясня". с гордост заявявам, че той е българин и е наше момче  :rolleyes:  това тук беше отклонение вече.

 

та да се върна към основната подтема - теоретичните познания нямат пряка връзка с емоцията, но дори и да имат ще бъде само в положителна насока. а ако имаш проблем с изкарването на емоция и предлагането и на публиката не мисля, че проблема ти е в теорията. ахъм.

 

а по основната тема - когато солата ти звучат еднакво, усещаш се, че свириш едно и също напоследък, писнали са ти фразите, които използваш. еми дошъл е момента да вземеш една книга и да попрочетеш нещо. или другия вариант е ако имаш добро ухо - да хванеш фрази на твои любими изпълнители. но номера е да хванеш и хармониите за да знаеш кога и къде се свири това чудо. на всички ни трябва вдъхновение за да вървим напред. и то се крие в музиката, която слушаме. и във всичко останало също  :cheers:

 

а аз си мисля, че в този форум главната част от посетителите са едни поне средно интелигентни хора, здравомислещи в повечето случаи. ами преценете си колко време се виси пред пц-то и как ако само за една седмица си ограничите тотално достъпа до него (няма да изпуснете нещо във форума , а ако е така ще ви пратим смс :cheers: ще имате достатъчно време да прочетете толкова ноти/теория/обяснения/примери/фрази/цитати, че следващата една година да си свирите само по тях. няма драма, но офенс, просто казвам  :happy:

Господа,

искам да се извиня, ако съм обидил някого с нещо , но ми се стори че въпросът беше "колко тука могат да изсвират нещо по тази хармония?" или нещо такова....

 

Някои също казв, че съм се бил взел от някъде - прав е - сега научих от приятел за този форум и ми беше доста интересно да погледна мнения по темата и не само тази, разбира се.

Всъщност аз съм студент - jazz китара в Ротердам - така да се каже това правя по цял ден... Анализи на парчета и свирене... Та за това... Не бих искал да изглежда, че поучавам сякаш се опитвам да се правя на велик балгарин или каквото и де е в този смисъл...., НО ТОВА ВСЕ ПАК БЕШЕ ВЪПРОСЪТ :

 

Между другото (това не е поука, а реалност) не Ab мажор , ами Ab мелодичен минор би могла да бъде скала за върху G7, защото в Ab мажор го няма тонът B ("си" - уточнявам,'щото класиците като видят "B" и си мислят за "си бемол") на тази скала, изсвирена върху G7 й казват АЛТЕРОВАНА , 'щото вътре има всички алтерции на G7 - например понижена 5-та , повишена 5-та и понижена 9 и повишена 9.

... е има и други скали , но аз говоря за случая, в който Сол 7 акорд отива в До (минор или мажор)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 94
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

само искам да спомена следното

за хубаво или за лошо, теорията и емоцията са две непряко свързани страни на музиката. теорията е обща за всички музиканти. тоест там си има открити и затвърдени през годините класически правила, които са вписани в учебници. има и модерно тълкуване на тези правила. така или иначе ако някой смее да се нарече музикант е хубаво да знае всичко онова, което е открито преди него. защото не можеш да си мислиш, че музиката започва от теб. тя е вродена в хората. и дори и за обща култура трябва да ги знаеш. защото можеш да носиш много емоция с музиката си. ок. но дали това ще е винаги, тоест дали няма да се изчерпиш в един момент? и какво толкова стряскащо има в това да се прочете една книга от 200 страници ? абе не знам, но тук в България е изкривено всичко. всеки си мисли, че музиката започва от него, преди него няма нищо смислено, той е единствения осъзнат гений  :cheers:

 

а ето го и Сту55 - дойде от някъде, без да знае какви сме тук, какво правим, с какво се занимаваме и започна да ни поучава, да ни дава съвети, а дори и излезна с "питай, каквото не ти е ясно ще ти го обясня". с гордост заявявам, че той е българин и е наше момче  :rolleyes:  това тук беше отклонение вече.

 

та да се върна към основната подтема - теоретичните познания нямат пряка връзка с емоцията, но дори и да имат ще бъде само в положителна насока. а ако имаш проблем с изкарването на емоция и предлагането и на публиката не мисля, че проблема ти е в теорията. ахъм.

 

а по основната тема - когато солата ти звучат еднакво, усещаш се, че свириш едно и също напоследък, писнали са ти фразите, които използваш. еми дошъл е момента да вземеш една книга и да попрочетеш нещо. или другия вариант е ако имаш добро ухо - да хванеш фрази на твои любими изпълнители. но номера е да хванеш и хармониите за да знаеш кога и къде се свири това чудо. на всички ни трябва вдъхновение за да вървим напред. и то се крие в музиката, която слушаме. и във всичко останало също  :cheers:

 

а аз си мисля, че в този форум главната част от посетителите са едни поне средно интелигентни хора, здравомислещи в повечето случаи. ами преценете си колко време се виси пред пц-то и как ако само за една седмица си ограничите тотално достъпа до него (няма да изпуснете нещо във форума , а ако е така ще ви пратим смс :cheers: ще имате достатъчно време да прочетете толкова ноти/теория/обяснения/примери/фрази/цитати, че следващата една година да си свирите само по тях. няма драма, но офенс, просто казвам  :happy:

Господа,

искам да се извиня, ако съм обидил някого с нещо , но ми се стори че въпросът беше "колко тука могат да изсвират нещо по тази хармония?" или нещо такова....

 

Някои също казв, че съм се бил взел от някъде - прав е - сега научих от приятел за този форум и ми беше доста интересно да погледна мнения по темата и не само тази, разбира се.

Всъщност аз съм студент - jazz китара в Ротердам - така да се каже това правя по цял ден... Анализи на парчета и свирене... Та за това... Не бих искал да изглежда, че поучавам сякаш се опитвам да се правя на велик балгарин или каквото и де е в този смисъл...., НО ТОВА ВСЕ ПАК БЕШЕ ВЪПРОСЪТ :

 

Между другото (това не е поука, а реалност) не Ab мажор , ами Ab мелодичен минор би могла да бъде скала за върху G7, защото в Ab мажор го няма тонът B ("си" - уточнявам,'щото класиците като видят "B" и си мислят за "си бемол") на тази скала, изсвирена върху G7 й казват АЛТЕРОВАНА , 'щото вътре има всички алтерции на G7 - например понижена 5-та , повишена 5-та и понижена 9 и повишена 9.

... е има и други скали , но аз говоря за случая, в който Сол 7 акорд отива в До (минор или мажор)

.... а импровизациата за мене е като да у4иш език, разбира се триабва да говориш това което мислиш но за целта трябва да натрупаш изразни средства за да можеш да се изразяваш по-добре, което си е 4иста теория

какво например щеше да е ако не бяхме ходили на у4ищ и не ни бяха нау4или да пишем и да 4етем ... - та ниамаше мойе би да сме тука и да си споделиаме мнения, не мислите ли...?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

и да ме поучаваш и да не ме поучаваш, аз също уча джаз китара и това правя по цял ден така да се каже, и когато става дума за доминантов акорд, който се разрешава в тоника, може да се използва мажорна гама от половин тон над него. ако говорим в До Мажор - в крайна сметка самият тон Си не ти трябва, защото вече го има в хармонията, ти свириш Си Бемол - увеличена нона. създаваш алтеровано напрежение. това го пише в доста книги. също така и мелодичен минор от Ла Бемол , разбира се. аз лично повече използвам обаче Ла Бемол Мажор, повече ми харесва да е със Си Бемол и До отколкото със Си Бемол и До Бемол.

а на въпроса "колко тука могат да изсвирят нещо върху тази хармония" ти така и не отговори. ако искаш може да отвориш нова тема, в която всеки да задава своите теоретични въпроси към теб :rolleyes:

Редактирано от kitaratapesho
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

и да ме поучаваш и да не ме поучаваш, аз също уча джаз китара и това правя по цял ден така да се каже, и когато става дума за доминантов акорд, който се разрешава в тоника, може да се използва мажорна гама от половин тон над него. ако говорим в До Мажор - в крайна сметка самият тон Си не ти трябва, защото вече го има в хармонията, ти свириш Си Бемол - увеличена нона. създаваш алтеровано напрежение. това го пише в доста книги. също така и мелодичен минор от Ла Бемол , разбира се. аз лично повече използвам обаче Ла Бемол Мажор, повече ми харесва да е със Си Бемол и До отколкото със Си Бемол и До Бемол.

а на въпроса "колко тука могат да изсвирят нещо върху тази хармония" ти така и не отговори. ако искаш може да отвориш нова тема, в която всеки да задава своите теоретични въпроси към теб  :)

1... Ами ако свириш само с басист, откъде ще дойде терцата на G?

2. Ако сложиш C в акорда G7, тогава ще е G7/11, а алтернативния акорд обикновено е #11 (или b5).

 

Но няма значение, явно не ти се говори с непознати, а ако не искаш - няма :cheers:

 

модерирано от Snowwhite - моля - пишете на кирилица!!! правила!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

и да ме поучаваш и да не ме поучаваш, аз също уча джаз китара и това правя по цял ден така да се каже, и когато става дума за доминантов акорд, който се разрешава в тоника, може да се използва мажорна гама от половин тон над него. ако говорим в До Мажор - в крайна сметка самият тон Си не ти трябва, защото вече го има в хармонията, ти свириш Си Бемол - увеличена нона. създаваш алтеровано напрежение. това го пише в доста книги. също така и мелодичен минор от Ла Бемол , разбира се. аз лично повече използвам обаче Ла Бемол Мажор, повече ми харесва да е със Си Бемол и До отколкото със Си Бемол и До Бемол.

а на въпроса "колко тука могат да изсвирят нещо върху тази хармония" ти така и не отговори. ако искаш може да отвориш нова тема, в която всеки да задава своите теоретични въпроси към теб  :)

1... Ами ако свириш само с басист, откъде ще дойде терцата на G?

2. Ако сложиш C в акорда G7, тогава ще е G7/11, а алтернативния акорд обикновено е #11 (или b5).

 

Но няма значение, явно не ти се говори с непознати, а ако не искаш - няма :cheers:

 

модерирано от Snowwhite - моля - пишете на кирилица!!! правила!

Ти какво слушаш между другото?

 

модерирано от Snowwhite - моля - пишете на кирилица!!! правила!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А ти какво четеш, между другото?

Явно не и правилата, още по-малко забележките към постовете ти...

 

Snowwhite

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ама си готин, не обичаш да признаваш, когато грешиш. явно.

 

когато свириш само с басист (както е в моята група), терцовия тон идва от уолкинг баса, или се чува само в главата ти.

 

когато говорим за каденца - доминантов септ акорд към тоника не е казано, че доминантата ТРЯБВА да е алтерована по всичките си степени. просто алтерираш квото си искаш, а в случая оставяш ДО - БЕКАР. просто си го изсвири и ще чуеш колко добре звучи.

 

иначе слушам много неща, главно суинг и бибоп, предимно Джон Колтрейн.

 

и ако е просто за говорене - да си отворим тема в ГОВОРИЛНЯТА :headbang:

 

виждам ,че си ад-нал на айсикю - ще продължим там.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не знам за вас, аз обаче се комплексирах, че нищо не схванах от последните постове... ТЕОРИЯ отивам да уча... след като се наспя де.

По темата: според мен няма как да изсвириш това дето ти е в главата, ако не знаеш как. А теорията ти казва именно това, КАК! Ти си знаеш какво искаш да изсвириш, оставаш си уникален, вкарваш душата си в музиката, но го изсвирваш благодарение на знението, че като натиснеш на еди-кое си прагче, ще излезе еди-кой си тон. Иначе става безцелно свирене на тончета, които не водят до никъде и не внушават нищо. Ако това разбирате под импровизация, ок. Но според мен импровизацията все още е част от музиката, т.е. от изкуството и като такава, трябва да те накара да почувстваш нещо. Идеята според мен е импровизиращия да изрази моментното си психическо състояние чрез музиката си и хората да го разберат. Така че, истината отново е по средата. Имаш идея, имаш знанието и умението да я усъществиш и готово. Импровизацията е ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Всъщност за да изсвириш това което чувстваш не е необходимо да знаеш теория - просто трябва да имаш "усещане" за хармония :headbang:

Теорията помага, когато свириш и с други хора и трябва да се напаснете за да се получи музика а не какафония. Аз съм твърдо за изучаването на теорията, колкото и безполезна да я изкарах с първото си изречение. Има неща, които трява да се знаят а теорията не е случайно написана. Една добра импровизация може да се получи и без познание за тоналност. Но свирейки в група, без да познаваш теорията си за никъде с импровизациите си - рано или късно си проличава "липсата" :headbang:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Всъщност за да изсвириш това което чувстваш не е необходимо да знаеш теория - просто трябва да имаш "усещане" за хармония :(

Теорията помага, когато свириш и с други хора и трябва да се напаснете за да се получи музика а не какафония. Аз съм твърдо за изучаването на теорията, колкото и безполезна да я изкарах с първото си изречение. Има неща, които трява да се знаят а теорията не е случайно написана. Една добра импровизация може да се получи и без познание за тоналност. Но свирейки в група, без да познаваш теорията си за никъде с импровизациите си - рано или късно си проличава "липсата" :P

дори като се замисля хармонията върху която се импровизира е много важна...ако е някоя лека и мелодична хармония стават чудесни импровизации...на мен лично ми харесват хармонии с по 3-4 акорда от Ла или Ми ...може би наистина са малко тривиални но за мен по важното е да има мелодия....сега много изпълнители всячески се стремят да използват по нестандартни хармонии като с това искат да се отличат...няма лошо но в много от случаите от това страда мелодичноста ....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

сега много изпълнители всячески се стремят да използват по нестандартни хармонии като с това искат да се отличат...няма лошо но в много от случаите от това страда мелодичноста ....

страда мелодичноста щото не знаят какво да изсвирят, че да звучи мелодично :(

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Си, сеньор :P

 

То тва си е основния момент - да си ноо наясно с хармонията, да можеш да я следиш непрекъснато. Аз не ги мога тия неща, затва импровизирам само в основната тоналност :(

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Как сте импровизатори :violin:

Аз мога само да кажа, че има основна теория която трябва да знаеш за да можеш да импровизираш! Другото е СЛУшАНЕ СЛУшАНЕ СЛУшАНЕ И ПАК ШИБАНО СЛУШАНЕ НА МУЗИКА! Ясно е че всеки може да импровизира, вапроса е как го прави! Тъпо е да изсвириш някви си 5 6 фрази и само това че не си ги откраднал от някаде да се радваш че импровизираш! Както е тъпо, след като изсвириш нещо безлично и без FEEEEEL :P да си кажеш че ти така го усещаш и че на теб така ти харесвало! Тази импровизация която свалих и чух си звучи добре!но... Незнам дали сте гледали видео уроците на батко ви Scott Henderson :green: , (и двата) но определено са много поучителни!По принцип не си падам по видео уроци защото повечето китарни уроци са насочени или кам вадене и показване на парчета, или само хватки или са стилово ограничени!Обаче на батко ви Scott Henderson :green: :green: уроците показват в КАКВА НАСОКА ТРЯБВА ДА СЕ МИСЛИ!А не кой праст на ква позиция да го сложиш и да заучаваш някви си глупави арпежни прогресии!Импровизацията е все едно да разказваш на някой история!не може да започнеш от края на историята! Не става вапрос просто за нагряване, а за фразиране!!ю

П.С. И аз тарпя критика така че чакам! :green: <_<:D:):D:D

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аве по старите китаристи ...за рок и блус /по точно/ е нужно да знаеш пентатониката....и скалите може би е аз като одидох на уроци се оказа че съм ги знаел и дефакто на уроците научих само кое как се казва....като се замисля всичко опира до познаване на инструмента в смисъл да си достигнал онова ниво при което просто знаеш как да извлечеш искания тон....просто да упсяваш да въплатиш мисълта си в музика

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.