Evtim Djerekarov Публикувано Февруари 20, 2007 Публикувано Февруари 20, 2007 (Редактирано) Здравейте, Отдавна искам да дискутираме тази тема - именно темата за настройването на инструмента. В днешно време има тунери, и това кара китаристите да си мислят - "пускам тунера, настройвам, настройвам интонациите, и хоп-готово, китарата е идеално настроена". Но по-чуващите, и обръщащите внимание на детайлите от вас, сигурно са забелязали, че китара, настроена с тунер, на 0% отклонение на всички струни, макар и да звучи добре настроена, когато свирите близки по височина тонове(като power-акорди с дисторшън, едно- и двутонови сола, и 2-3 струнни рифове и акорди), когато свирите по-широки акорди, чиито тонове се намират понякога на разстояния до 2 октави(както акорди с барета, или акорди нагоре по грифа, при които има и свободни струни), китарата често не звучи добре настроена, и определени тонове от акорда звучат малко дразнещо, и развалят приятната звукова картина, без значение колко леко хващате акорда(за да не повдигате тоновете от силно натискане с пръсти). Това се дължи на естествената физика на струните. Накратко ще обясня: Ако една струна свири тон ла от голяма октава - 110Hz - то хармонициите, които се чуват, би трябвало да са 220, 440, 880, 1760Hz и т.н. кратни на основната честота. На практика обаче с нарастването на номера на хармоника, честотата му все повече и повече се измества нагоре, и така получаваме картина, подобна на 110, 220.2, 441.5, 885, 1770, и т.н. херца(колкото по-висок е хармоника, толкова по-изместена нагоре е честотата му спрямо теоретичната стойност). Това кара хармонициите на ниските струни, да са по-високи от тоновете от акорда, свирени на по-горни струни, и така се получават дисонанси, които развалят звученето на акорда. Изместването е толкова по-голямо, колкото по-малко е напрежението на струните. Ако струните са по-опънати, ефекта на изместване е по-малък. Например при по-късите китари, струните стоят по-отпуснато, и ефекта е по-осезаем, отколкото при китарите с дълги мензури. За да звучи добре настроена китарата, всяка по-висока струна трябва да е настроена с 2-3% по-високо от предишната, например ако 6-та струна е точно МИ +0%, то 5-та струна да е ЛА + 3%, 4-та струна да е РЕ + 6%, 3-та струна да е СОЛ + 9% и т.н. По този начин, хармонициите на ниските струни са по-близки до тоновете на по-високите струни, и така се получават много по-слабо осезаеми дисонанси. С колко точно да се вдигат струните, зависи от конкретната китара, и може да се установи опитно. Аз лично правя операциата само на 6-та, 5-та, 4-та, и 3-та струна, с около 2.5% на струна, а после 2-ра струна натискам на 3-та прагче, и на слух я настройвам на един и същи тон(октава отгоре) със свободна 4-та, след това, 1-ва струна също натискам на 3-то прагче, и сверявам със свободна 3-та струна. Така се получават доста задоволителни резултати при мен. За информация ще кажа, че този подход е много прилаган при акордирането на пиана, където тоновете от 1-ва октава са точните тонове, най-ниските тонове са постепенно "разтегнати" надолу с до -25 цента, а най-викоките се "разтягат" нагоре до +25 цента. Ако се настрои на точните честоти, пианото би звучало наистина фалшиво. Споделете вашият опит с настройването, на някои от вас този метод най-вероятно е известен, на други-не. Пробвайте го ако искате, предполагам ще ви хареса. Кажете и вие как настройвате. Редактирано Февруари 20, 2007 от Evtim Djerekarov Цитирай
daniel.hristov Отговорено Февруари 20, 2007 Отговорено Февруари 20, 2007 Много интересно - никога не съм се замислял сериозно защо ама верно си вдигам една идейчица по-високите струни. Обяснението с хармониците също звучи странно но истинско - забелязвал съм че на точно настроена китара не съвпадат някои флажолети като височина - може би се дължи на подобни отклонения. Иначе помня че съм виждал една интересна рецепта да се настройва на флажолети от колкото може по-отдалечени струни (т.е първа флажолет на 12то с 6-та-флажолет на 5-то, първа празна с пета - флажолет на 7-мо, нататък не знам ама все ще го измислим как е ... ) - ще взема да я пробвам да видя има ли ефект Цитирай
stanbog Отговорено Февруари 20, 2007 Отговорено Февруари 20, 2007 според теб Earvana nut-a не помага ли в това отношение: https://www.earvana.com/index.html (цъкни на технолъджи) а иначе трябва да призная, че ако китарата е настроена (вкл. интонацията нагласена) тогава аз лично не чувам разминаване, не са ми толкова добри ушите Цитирай
Guest Отговорено Февруари 20, 2007 Отговорено Февруари 20, 2007 За да звучи добре настроена китарата, всяка по-висока струна трябва да е настроена с 2-3% по-високо от предишната, например ако 6-та струна е точно МИ +0%, то 5-та струна да е ЛА + 3%, 4-та струна да е РЕ + 6%, 3-та струна да е СОЛ + 9% и т.н. Но по този начин, няма ли празните струни да звучат фалшиво ? Примерно за ЛА : 110Хз стандартно, след новата настройка (с 3% отгоре) - 111хз (примерно,може и друга стойност). Когато свирим празни струни, акорди съдържащи празни струни и т.н. , няма ли да фалшивеят ? Не разбирам, за това питам.. Цитирай
7thString Отговорено Февруари 20, 2007 Отговорено Февруари 20, 2007 Дам, и аз съм го забелязал това... може би с подобна цел има китари с наклонени прагчета, знам ли... Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Февруари 20, 2007 Автор Отговорено Февруари 20, 2007 (Редактирано) Ами не, на практика не звучи фалшиво. Както и ниските тонове на пианото не звучат фалшиво.... Виж, ако едната китара е настроена с тунер(като свирят 2 китари), може и да има дисонанси. Earvana има друга цел. Прочети темата за компенсиран нът в "изработка и ремонт на инструменти". Earvana e точно компенсиран нът. На моята китара съм направил нъта така, като Earvana. С помощта на Earvana, можеш да избегнеш присъщите покачвания на тона на първите прагчета, и смукването на тона нагоре по грифа. От там нататък, както пише на сайта им, нещата опират пак до настройване. Редактирано Февруари 20, 2007 от Evtim Djerekarov Цитирай
stanbog Отговорено Февруари 20, 2007 Отговорено Февруари 20, 2007 като добавка на горния линк ето и конкурентния продукт (buzz feiten): http://www.buzzfeiten.com/howitworks/howitworks.htm Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Февруари 20, 2007 Автор Отговорено Февруари 20, 2007 Пропуснах да кажа, че в зависимост от тоналността в която свирим, често се налагат леки промени в настройването на китарата, за да звучи инструмента "добре темперован". Цитирай
synchu Отговорено Февруари 21, 2007 Отговорено Февруари 21, 2007 Тъй като имам китара с Buzz Feiten nut, мога да потвърдя, че това определено помага Освен това китара "по принцип" темперирана няма. Има различни видове темперации, които звучат добре при различни акорди. Т.е. за квинт акорди, за квартови интервали, за терци и т.н. Това означава, че определени струни се отпускат (обикновено) с известно отклонение от точната честота на основния тон, така щото дадения интерва да звучи по-добре. Има и значително количество материал в нета. Ако искате тунер, който има вградени презети за съотвени темперации- Peterson Strobo серията Има и софтуерен вариант http://www.strobosoft.com/. Има и форум и ето и един удачен постинг за по-специален метод на интониране от стандартния (12-то прагче): http://www.petersontuners.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2027. Цитирай
BlueZone Отговорено Февруари 21, 2007 Отговорено Февруари 21, 2007 А това явление може би е отговор на въпроса: Защо пианистите композират предимно в тоналности като Dm, Gm, Cm, Fm... а китаристите в Am, Em, Bm, F#m... Иначе ако оставим майтапа настрана, аз винаги съм твърдял, че една китара звучи по-добре и по-вярна, ако се настройва по слух. Едно време си настройвах китарите от 1-ва към 6-та струна, щото така ме бяха учили. После като си взех китара с флойд, почнах да я настройвам от 6-та към 1-ва заради разликата в опъването на струните. Така или иначе малко по-късно установих, че е по-целесъобразно китара да се настройва от ниските към високите струни без значение с какво тремоло е и има ли изобщо такова. Та сега не вече не мирясвам, докато китарата ми не звучи добре настроена навсякъде - проверявам я по всички възможни начини, като основно наблягам на перфектните консонанти - октава, кварта и квинта, било то с флажолети или натиснати струни. А пък по темата с хармониците ми се ще да добавя нещо. Според мен е крайно неразумно китара да се проверява на минорен акорд, защото минорния акорд сам по себе си е фалшив. Това идва от естествената подредба на първите хармоници, който е както следва: 1. Основен тон 2. Октава 3. Октава + Квинта 4. Две октави 5. Две октави + голяма терца ... Оттук се вижда, че тона сам по себе си е мажорен, което значи, че като се свири минорен акорд, терцовия му тон е в дисонанс с хармоника на основния тон. Естествено това не е чак толкова силно забележимо, но с течение на времето човек започва да го забелязва и да му прави впечатление. Иначе има едно нещо, което съм забелязал при китарите и то си е важно. От всички китари, които са ми попадали в ръцете, само на около 40% от тях флажолета на 2-ра струна, 5-то прагче е еднакъв с този на 3-та струна, 4-то прагче, колкото и добре да е "тунингована" китарата. С течение на времето съм стигнал до извода, че конкретно този флажолет е индикация за това, колко е вярна китарата като цяло - инструмент, на който този флажолет не му е верен при идеално нагласени мензури и т.н. е невъзможно да бъде настроен идеално. Цитирай
Stone Free Отговорено Февруари 21, 2007 Отговорено Февруари 21, 2007 Бре, бре...аз винаги съм имал съмнения в тюнерите Основната причина, поне допреди една година и нещо, беше че все свирех на разни калпави китари, а пък и след това по навик чинно си настройвам китарата по слух. Мерси за инфото Цитирай
lizardman Отговорено Февруари 21, 2007 Отговорено Февруари 21, 2007 добре де, аз си настройвам китарата с тунера на Guitar FX Box и той по принцип изчаква и проверява за отклонение от тона. значи не би трябвало да има отклонение на хармонициите(или пък не?). А за изместването на тона нагоре-незнам дали е добре, защото де факто това е отклонение от нотата и по този начин мозъка ти се бърка и по-бавно напредваш и запомняш. Особено за хора, които не са напреднали е много важно да си настройват китарата точно. Та, ако може да кажете най-добрия начин за бързо и точно настройване ще съм ви много благодарен Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Февруари 21, 2007 Автор Отговорено Февруари 21, 2007 (Редактирано) Значи - за да можем да ти дадем по-точна информация, разбери първо какво е хармоник, основен тон и т.н. Колкото и да настройваш на FXBOX, хармонициите на всяка струна ще са по-високи от кратните на основния тон(който настройваш). Този ефект е в природата на струните. Не можеш да избягаш от него. Значи може да настроиш така - настройваш си 6-та струна на ми, и изсвирваш естествения флажолет над 5-то прагче. Заедно с него, изсвирваш флажолета на 5-ра струна, на 7-мо прагче. Двата тона да звучат направо "във фаза", без да се чува биене между тях. После Вдигаш 5-та струна МНОГО МАЛКО. След това сравняваш флажолета на 5-та струна, 5-то прагче, с флажолета на 4-та струна, 7-мо прагче, и пак настройваш 4-та, докато тона не стане идентичен. После вдигаш 4-та струна МНОГО МАЛКО. Така правиш и с 3-та струна, сравнявайки я с флажолета на 4-та. Накрая сравняваш 1-ва струна, 3-то прагче, със свободна 3-та, и нагласяш 1-ва, така, че да звучат еднакво високо. Сравняваш и 2-ра струна, 3-то прагче, със 4-та свободна, и нагласяш 2-ра. Редактирано Февруари 21, 2007 от Evtim Djerekarov Цитирай
lizardman Отговорено Февруари 21, 2007 Отговорено Февруари 21, 2007 ясно, мерси много. обаче сега проблема е, че съм малко сакат...да ме убиеш не мога изкарам флажолет на 1-ва струна 3-то прагче. другите флажолети що годе ги правя особено на дебелите струни нямам проблем. надявам се и да мога да се доверя на слуха си Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Февруари 21, 2007 Автор Отговорено Февруари 21, 2007 Не, не, при 1-ва и втора струна, вече си натоскаш, не са флажолети. Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.