Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано (Редактирано)

Здравейте,

 

Отдавна искам да дискутираме тази тема - именно темата за настройването на инструмента.

В днешно време има тунери, и това кара китаристите да си мислят - "пускам тунера, настройвам, настройвам интонациите, и хоп-готово, китарата е идеално настроена".

Но по-чуващите, и обръщащите внимание на детайлите от вас, сигурно са забелязали, че китара, настроена с тунер, на 0% отклонение на всички струни, макар и да звучи добре настроена, когато свирите близки по височина тонове(като power-акорди с дисторшън, едно- и двутонови сола, и 2-3 струнни рифове и акорди), когато свирите по-широки акорди, чиито тонове се намират понякога на разстояния до 2 октави(както акорди с барета, или акорди нагоре по грифа, при които има и свободни струни), китарата често не звучи добре настроена, и определени тонове от акорда звучат малко дразнещо, и развалят приятната звукова картина, без значение колко леко хващате акорда(за да не повдигате тоновете от силно натискане с пръсти).

 

Това се дължи на естествената физика на струните. Накратко ще обясня:

Ако една струна свири тон ла от голяма октава - 110Hz - то хармонициите, които се чуват, би трябвало да са 220, 440, 880, 1760Hz и т.н. кратни на основната честота.

 

На практика обаче с нарастването на номера на хармоника, честотата му все повече и повече се измества нагоре, и така получаваме картина, подобна на 110, 220.2, 441.5, 885, 1770, и т.н. херца(колкото по-висок е хармоника, толкова по-изместена нагоре е честотата му спрямо теоретичната стойност).

 

Това кара хармонициите на ниските струни, да са по-високи от тоновете от акорда, свирени на по-горни струни, и така се получават дисонанси, които развалят звученето на акорда.

 

 

Изместването е толкова по-голямо, колкото по-малко е напрежението на струните. Ако струните са по-опънати, ефекта на изместване е по-малък. Например при по-късите китари, струните стоят по-отпуснато, и ефекта е по-осезаем, отколкото при китарите с дълги мензури.

 

За да звучи добре настроена китарата, всяка по-висока струна трябва да е настроена с 2-3% по-високо от предишната, например ако 6-та струна е точно МИ +0%, то 5-та струна да е ЛА + 3%, 4-та струна да е РЕ + 6%, 3-та струна да е СОЛ + 9% и т.н.

 

По този начин, хармонициите на ниските струни са по-близки до тоновете на по-високите струни, и така се получават много по-слабо осезаеми дисонанси.

 

С колко точно да се вдигат струните, зависи от конкретната китара, и може да се установи опитно.

 

Аз лично правя операциата само на 6-та, 5-та, 4-та, и 3-та струна, с около 2.5% на струна, а после 2-ра струна натискам на 3-та прагче, и на слух я настройвам на един и същи тон(октава отгоре) със свободна 4-та, след това, 1-ва струна също натискам на 3-то прагче, и сверявам със свободна 3-та струна.

 

Така се получават доста задоволителни резултати при мен.

 

За информация ще кажа, че този подход е много прилаган при акордирането на пиана, където тоновете от 1-ва октава са точните тонове, най-ниските тонове са постепенно "разтегнати" надолу с до -25 цента, а най-викоките се "разтягат" нагоре до +25 цента. Ако се настрои на точните честоти, пианото би звучало наистина фалшиво.

 

Споделете вашият опит с настройването, на някои от вас този метод най-вероятно е известен, на други-не.

Пробвайте го ако искате, предполагам ще ви хареса.

Кажете и вие как настройвате.

Редактирано от Evtim Djerekarov
  • Отговори 42
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Отговорено

Много интересно - никога не съм се замислял сериозно защо ама верно си вдигам една идейчица по-високите струни. Обяснението с хармониците също звучи странно но истинско - забелязвал съм че на точно настроена китара не съвпадат някои флажолети като височина - може би се дължи на подобни отклонения. Иначе помня че съм виждал една интересна рецепта да се настройва на флажолети от колкото може по-отдалечени струни (т.е първа флажолет на 12то с 6-та-флажолет на 5-то, първа празна с пета - флажолет на 7-мо, нататък не знам ама все ще го измислим как е ... ) - ще взема да я пробвам да видя има ли ефект :wacko:

Отговорено

според теб Earvana nut-a не помага ли в това отношение: https://www.earvana.com/index.html (цъкни на технолъджи)

 

а иначе трябва да призная, че ако китарата е настроена (вкл. интонацията нагласена) тогава аз лично не чувам разминаване, не са ми толкова добри ушите :wacko:

Отговорено
За да звучи добре настроена китарата, всяка по-висока струна трябва да е настроена с 2-3% по-високо от предишната, например ако 6-та струна е точно МИ +0%, то 5-та струна да е ЛА + 3%, 4-та струна да е РЕ + 6%, 3-та струна да е СОЛ + 9% и т.н.

 

Но по този начин, няма ли празните струни да звучат фалшиво ?

 

Примерно за ЛА : 110Хз стандартно, след новата настройка (с 3% отгоре) - 111хз (примерно,може и друга стойност).

Когато свирим празни струни, акорди съдържащи празни струни и т.н. , няма ли да фалшивеят ?

Не разбирам, за това питам.. :wacko:

Отговорено (Редактирано)

Ами не, на практика не звучи фалшиво.

Както и ниските тонове на пианото не звучат фалшиво....

 

Виж, ако едната китара е настроена с тунер(като свирят 2 китари), може и да има дисонанси.

 

Earvana има друга цел. Прочети темата за компенсиран нът в "изработка и ремонт на инструменти".

Earvana e точно компенсиран нът. На моята китара съм направил нъта така, като Earvana.

С помощта на Earvana, можеш да избегнеш присъщите покачвания на тона на първите прагчета, и смукването на тона нагоре по грифа.

 

От там нататък, както пише на сайта им, нещата опират пак до настройване.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено

Пропуснах да кажа, че в зависимост от тоналността в която свирим, често се налагат леки промени в настройването на китарата, за да звучи инструмента "добре темперован".

Отговорено

Тъй като имам китара с Buzz Feiten nut, мога да потвърдя, че това определено помага :greenball:

 

Освен това китара "по принцип" темперирана няма. Има различни видове темперации, които звучат добре при различни акорди. Т.е. за квинт акорди, за квартови интервали, за терци и т.н. Това означава, че определени струни се отпускат (обикновено) с известно отклонение от точната честота на основния тон, така щото дадения интерва да звучи по-добре. Има и значително количество материал в нета.

Ако искате тунер, който има вградени презети за съотвени темперации- Peterson Strobo серията :wacko: Има и софтуерен вариант http://www.strobosoft.com/.

 

Има и форум и ето и един удачен постинг за по-специален метод на интониране от стандартния (12-то прагче):

http://www.petersontuners.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2027.

Отговорено

А това явление може би е отговор на въпроса:

Защо пианистите композират предимно в тоналности като Dm, Gm, Cm, Fm... а китаристите в Am, Em, Bm, F#m...

 

Иначе ако оставим майтапа настрана, аз винаги съм твърдял, че една китара звучи по-добре и по-вярна, ако се настройва по слух. Едно време си настройвах китарите от 1-ва към 6-та струна, щото така ме бяха учили. После като си взех китара с флойд, почнах да я настройвам от 6-та към 1-ва заради разликата в опъването на струните. Така или иначе малко по-късно установих, че е по-целесъобразно китара да се настройва от ниските към високите струни без значение с какво тремоло е и има ли изобщо такова. Та сега не вече не мирясвам, докато китарата ми не звучи добре настроена навсякъде - проверявам я по всички възможни начини, като основно наблягам на перфектните консонанти - октава, кварта и квинта, било то с флажолети или натиснати струни.

 

А пък по темата с хармониците ми се ще да добавя нещо. Според мен е крайно неразумно китара да се проверява на минорен акорд, защото минорния акорд сам по себе си е фалшив. Това идва от естествената подредба на първите хармоници, който е както следва:

 

1. Основен тон

2. Октава

3. Октава + Квинта

4. Две октави

5. Две октави + голяма терца

...

 

Оттук се вижда, че тона сам по себе си е мажорен, което значи, че като се свири минорен акорд, терцовия му тон е в дисонанс с хармоника на основния тон. Естествено това не е чак толкова силно забележимо, но с течение на времето човек започва да го забелязва и да му прави впечатление.

 

Иначе има едно нещо, което съм забелязал при китарите и то си е важно. От всички китари, които са ми попадали в ръцете, само на около 40% от тях флажолета на 2-ра струна, 5-то прагче е еднакъв с този на 3-та струна, 4-то прагче, колкото и добре да е "тунингована" китарата.

С течение на времето съм стигнал до извода, че конкретно този флажолет е индикация за това, колко е вярна китарата като цяло - инструмент, на който този флажолет не му е верен при идеално нагласени мензури и т.н. е невъзможно да бъде настроен идеално.

Отговорено

Бре, бре...аз винаги съм имал съмнения в тюнерите ;) Основната причина, поне допреди една година и нещо, беше че все свирех на разни калпави китари, а пък и след това по навик чинно си настройвам китарата по слух.

Мерси за инфото :metalist:

Отговорено

добре де, аз си настройвам китарата с тунера на Guitar FX Box и той по принцип изчаква и проверява за отклонение от тона. значи не би трябвало да има отклонение на хармонициите(или пък не?). А за изместването на тона нагоре-незнам дали е добре, защото де факто това е отклонение от нотата и по този начин мозъка ти се бърка и по-бавно напредваш и запомняш. Особено за хора, които не са напреднали е много важно да си настройват китарата точно.

Та, ако може да кажете най-добрия начин за бързо и точно настройване ще съм ви много благодарен

Отговорено (Редактирано)

Значи - за да можем да ти дадем по-точна информация, разбери първо какво е хармоник, основен тон и т.н.

Колкото и да настройваш на FXBOX, хармонициите на всяка струна ще са по-високи от кратните на основния тон(който настройваш). Този ефект е в природата на струните. Не можеш да избягаш от него.

 

Значи може да настроиш така - настройваш си 6-та струна на ми, и изсвирваш естествения флажолет над 5-то прагче.

Заедно с него, изсвирваш флажолета на 5-ра струна, на 7-мо прагче. Двата тона да звучат направо "във фаза", без да се чува биене между тях.

 

После Вдигаш 5-та струна МНОГО МАЛКО.

 

След това сравняваш флажолета на 5-та струна, 5-то прагче, с флажолета на 4-та струна, 7-мо прагче, и пак настройваш 4-та, докато тона не стане идентичен.

 

После вдигаш 4-та струна МНОГО МАЛКО.

 

Така правиш и с 3-та струна, сравнявайки я с флажолета на 4-та.

 

Накрая сравняваш 1-ва струна, 3-то прагче, със свободна 3-та, и нагласяш 1-ва, така, че да звучат еднакво високо.

Сравняваш и 2-ра струна, 3-то прагче, със 4-та свободна, и нагласяш 2-ра.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Отговорено

ясно, мерси много. обаче сега проблема е, че съм малко сакат...да ме убиеш не мога изкарам флажолет на 1-ва струна 3-то прагче. другите флажолети що годе ги правя особено на дебелите струни нямам проблем. надявам се и да мога да се доверя на слуха си :metalist:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.