Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Здравейте,

с един приятел сме захванали да правим една поредица от кратки филмчета - 40001 BC, А на мен се пада частта да измислям музиката :) За лош късмет познанията и уменията ми в композирането са на доста ниско ниво, също както и в свиренето :))

 

На първия епизод музиката я скалъпих как да е - можете да го видите ето тук: https://www.youtube.com/watch?v=EuaZUj4_Z-Y

 

Сега правя на втория епизод и с бая зор измислих нещо, но в някои части не ми звучи добре, освен това като цяло има нужда от разкрасяване и подобряване, щото сега е като с теслата дялано :)

 

Ако някой има желание да удари едно рамо - да предложи някакви модификации и подобрения, бих бил много благодарен.

 

Ето тук можете да видите нотите като пдф

 

https://drive.google.com/file/d/0B1dF1-_hk9ZLaFVBWDRqVTY1WWc/view?usp=sharing

 

ето тук е сибелиус 7 проекта

https://drive.google.com/file/d/0B1dF1-_hk9ZLWHdIV19aazBiMEk/view?usp=sharing

 

ето тук е и wav файла с музиката

https://drive.google.com/file/d/0B9fqqb0WIEGzYVdXR3hkdzUtWnM/view?usp=sharing

 

Ако някой изяви желание за помощ, ще му дам и самото филмче с музиката закачена към него, но за момента не искам да го разпространявам, защото е недовършено.

 

Не ми харесва края на 8-ми такт (около 36-та секунда) и началото на 9-ти - някакси ми се струва, че отивам в грешна посока, а след това сикступлетите (не зная българския термин) в 9 и 10 такт сякаш не са с правилната височина. Принципно целта е от края на 8 до към средата или края на 10 такт да се повиши напрежението, след което да има развръзка, която да се задържи през 11 и 12. (който иска да види филмчето ще му го дам). Следващият проблем ми се струва е резкия преход към началото на темата (там, където има един такт дупка). И другия проблем е, че темата трябва да се повтори 3 пъти и има нужда от някакви вариации, за да не е много монотонно всичко.

Отговорено

Изслушах и двете парчета. Смятам, че имаш свой собствен и специфичен стил. На мен лично ми харесва :) Може би е донякъде простоват и има някаква доза наивитет, който обаче подхожда на съдържанието на филмчетата (история на праисторическия човек), така че независимо дали е търсен ефект или се дължи на липса на достатъчно композиторски опит, както ти твърдиш, резултатът и в двата случая е, че музиката е подходяща :) От такава гледна точка не мисля, че някой трябва да "доизкусурява" музиката. Няма как това да стане, без въпросният "коректор" да развали твоя почерк, просто няма универсалност в музиката, няма толкова строги правила. Личното ми мнение е да оставиш нещата така. Ако не ти харесва, промени го, но го промени ти :)

 

Иначе ако аз лично трябва да "поправя" нещо, има един повтарящ се момент, който ми е малко странен, но за моя вкус :) Това е движението на баса C-Eb-D-G, върху което се свири винаги акорд до-минор. Слухът ми донякъде очаква този бас да представлява движение i-III-ii-V и съответно акордите да следват аналогични функции, или поне ii-V да бъде Dm7b5, а V да е доминантсептакорд. Но пак казвам, това е мое усещане, вероятно ти си ги чувствал по друг начин нещата и ако ти звучат добре така, го остави така :)

 

А ти не си ли от фотофорума? Човекът, който обикаляше из южна Америка и Скандинавия на стоп, правеше уникални снимки и ги пускаше в блога си :) Доколкото си спомням си колега-програмист, а сега виждам, че си и музикант, т.е. от моята порода :D Поздрави!

Отговорено (Редактирано)

Да, аз съм същия от фото-форума и да, по принцип се водя програмист :))

 

Само дето съм далеч от музикант - преди бая години подрънквах на китара, ама свръх аматьорски, също така и някакви наченки на пиано, ама още по-малко. Просто нямам постоянството, което е нужно да се науча да свиря. А тия композиции двете са ми първите изобщо.... та  да говорим за стил и почерк е май малко пресилено :)  Поизгледах и изчетох разни неща за хармония  и мелодия, пък седнах зад пианото да си поиграя, после в софтуера и така... :)

 

Ще си поиграя малко с твоето предложение да видя как звучи, но като цяло някои моменти от тая музика ги достигнах чрез нацелване, а не чрез възпроизвеждане на това, дето ми звучи в главата, защото дори и да имам нещо там, нямам уменията да го възпроизведа :)

А акордите не следват басовата линия, защото някак не ми звучи добре когато мина към мажорен акорд (III и V), звучи ми сякаш настроението изведнъж се променя. Мен все ме избива на минорно звучене, не знам дали се дължи на метъла (слушам основно прогресив де) :) От класическата музика Бетовен най ми идва по вкуса, а от филмовата Ханс Цимер ми е любим, а неговите неща май също са основно в минор.  Всеки опит да измисля нещо в мажор довежда до звучене на детска песничка :)

Редактирано от itilien
Отговорено

Нямах предвид мажорни акорди, по-скоро да се променят акордите и да имат функции. В минорна тоналност акордите може да са минорни :) Направих едно кратко примерче, но пак искам да ти кажа, че не смятам, че ти трябва да го направиш така, нито че съм направил нещо хубаво :D Просто на мен как ми звучи в главата, леко към психо-трилър го направих към края :D

 

https://soundcloud.com/evgeny-kumanov/itilien-idea-001

Отговорено

Чух как си го преработил, наистина звучи трилърско :) Но не съвпада със съдържанието на филма и настроението, което искам. Филмчето има комедийни елементи тук там и макар и в минор, моята мелодия, поне на мен ми звучи леко комедийно.  Под функции на акордите имаш предвид хармоничните им функции I, ii, III, iv, V, и т.н. нали?  Но нали III и V са мажорни все пак? Могат ли да се променят в минорни и въпреки това да изпълняват същите функции?

Отговорено

CyberGene, чувам малко Бернард Херман на 00:12 - 00:15... или се бъркам? :)

Бернард Херман ми е в топ 3 любими филмови композитори, да не кажа номер 1 :) Толкова съм го слушал, че сигурно несъзнателно го копирам :D Сега като слушам май напомня на Scene d'amour от Vertigo.

 

Itilien, аз мисля, че се справяш перфектно. Като съвет мога да ти дам да си почиваш за няколко дни, след което да си пускаш музиката и така да коригираш каквото не ти харесва, на мен това най-много ми помага.

Отговорено

Нещо не мога да намеря как се пращат съобщения в тоя форум, да ти изпратя линк към филма, за да видиш как съм вързал музиката с действието. Общо взето мога да разделя музиката на три части, или теми - първата е четирите първи такта. Това може да мине за тема "дебнене" или "опитване". В нея героя опитва да направи нещо, но не успява, или все още не е успял. В тези части в действието има хумор. Втората тема е това със сикступлетите - това е "кулминацията и успеха" - там би трябвало да има покачване на напрежението и развръзка в следващия такт.  Има и една част - тази в 11 и 12 такт, която служи за запълване в една от сцените, след успеха, можем да я наречем "равносметка"

 

Основното нещо, което не ми харесва, но не знам как да оправя е прехода от първата част към втората - тази със сикступлетите. Там сякаш вместо да повиша напрежението и да звучат триумфиращо, те ми звучат някак вяло. Може би трябва да ги преместя в друга тоналност, или да им покача височината...

 

Другото е след края на цялата мелодия (във фа минор), когато идва време да повторя първата част(да се върна в до минор) пак не ми звучи добре прехода, имам чувството, че края преди повторението не е завършен както трябва.

 

И третото нещо е - първата част се повтаря общо 3 пъти в цялото филмче, а втората част 2 пъти, и трябва някак да им направя вариации, за да не звучи по един и същ начин.

Отговорено

Да, тези триоли (не знам и аз дали така се казва) на Фа някак си остават да звучат като част от фа-минорния акорд, т.е. те са субдоминанта за тоналността и нещо не дават много промяна, не звучат като кулминация и успех... Нямам представа какво можеш да промениш, но обикновено във филмите изненадата идва от акорд, който не е от тоналността, т.е. или е някакъв нетипичен като степен акорд, или като вид (мажор вместо минор), или и двете. Сигурно има и други варианти. Конкретно това, което говорех аз по-горе, да ползваш минорни акорди вместо мажорни (и което съм направил в моя пример) се нарича modal interchange, т.е. използване на акорд по дадена степен, който е взет от друга тоналност. В случая по третата степен Eb съм ползвал не мажнорния акорд, а минорния Ebm. Не знам това доколко върши работа, но ми е правило впечатление, че конкретно в трилърите е сигурно един от най-масовите прийоми :)

  • 2 weeks later...
Отговорено

Най-накрая го завърших. Не стана кой знае какво, ама като цяло ми харесва, поне доколкото позволяват възможностите ми :) Ето тука е крайния резултат във филмчето:

https://www.youtube.com/watch?v=ZYRo8g7onE8

Отговорено

Приятно е станало :) По-добре от първоначалния вариант. Добре си решил и проблема с триолите. Вкарването на органа е супер идейно. Единственият момент, който не ми хареса е предпоследният акорд върху Джингъл Белс, който ми идва малко нелогично на фона на леко пародийното и траурно звучене в предните два акорда. Като цяло - много добре, поздравления! :)

Отговорено

Благодаря :)

За акорда не знам, може да си прав, не съм му обърнал чак такова внимание, просто на слух гледах как се хармонизира с мелодията.  То всъщност дори не са цели акорди, ами квинти. Ама не ще го преправям, пуснахме го вече :)

 

Ако и в бъдещите филмчета обаче ми отнема толкова усилия и време, може да си подам оставката като композитор :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.