IvanDTr Публикувано Февруари 12, 2005 Публикувано Февруари 12, 2005 Малко въведение или извинение Понеже на много места чета неясни и страхливи въпроси относно комресорите, а мненията и отговорите които се дават са доста плахи или засягат повърхностно темата, реших да се включа в процеса образоване и без да накърнявам чувствата на някого, но с помощта на моя опит и няколко чужди материала да внеса светлина по въпроса. Темата е много обширна и за това ще бъде изложена в няколко статии. Ще се постарая освен общия преглед на компресорите и тяхната работа, да дам и примери за различни приложения. Накрая след последната статия, ще помоля модераторите да бъдат така любезни и да преместят статиите една след друга, за което ще им бъда много благодарен. Но всичко по реда си. Да започвам. КОМПРЕСИРАНЕ - ПРОСТО ОБЯСНЕНИЕ Първа част Компресорът е в основата си външно устройство с променливо усилване, което се използва да редуцира динамичния диапазон на сигнала, или също така понякога като ефект. Различните компресори имат различни типове на характеристики и оцветяване, които те придават на изходния сигнал. Действително скъпите компресори са често скъпи поради качествата на техния звук, който е желан за много приложения. В основата си, начинът по кайто компресорът работи е следният: прагов контрол - threshold, който определя в каква степен на входния сигнал да стартира работата на уреда. Когато силата на входния сигнал превиши това прагово ниво, то той ще бъде намален в пропорцията на зададеното съотношение - ratio. Например, ако съотношението е определено като 2:1, то за всеки 2db ниво от входния сигнал, превишени над определения праг, на изхода компресорът ще приложи 1db изменение. Ако вие настроите компресора на много високо съотношение 20:1 или още по-голямо, то вие попадате в състояние, познато като ограничение - limiter, тъй като в основата си при този праг компресора/ограничител не позволява на сигнала да се повиши ни най-малко над праговото ниво, така се ограничава изхода. В цифровия запис, ограничителят понякога е полезен за да предотврати изкривяване на сигнала в цифровата среда, като не му позволи да превиши зададено прагово ниво. Други управления които може да видите на някои компресори са "attack", "release" и "knee". Времето на attack – атака определя бързината, с която компресорът реагира на сигнала щом като той превиши праговото ниво. Release - освобождаване е времето, което определя колко време е нужно на компресора да се върне в състояние на нулево усилване след като сигнала премине долната страна на прага. Knee - коляно определя дали работaтa на компресора се отнася само за сигнали, които са над определеното прагово ниво, или уреда постепенно повдига входния сигнал, докато последния доближи зададения праг. "Меко Коляно - Soft Knee" установъчен параметър,който позволява на компресора да повдига постепенно сигнала под прага, и е предпочитан в повечето ситуации, докато настройката "hard knee - постоянно коляно" няма да въздействува звукът ни най-малко до достигане/прехвърляне на праговото ниво и е също така предпочитана в определени ситуации. Някои компресори също така имат управления на входа - Gain и изхода - Output Level. Много компресори имат автоматично зададени атака и освобождаване (attack и release) което е съобразено с постъпващия сигнал. Обучението как да се използува компресор подходящо, отнема много практика и експериментиране. Ако настроите компресора неправилно, вие можете да получите ефекта "pumping - помпа" при който действията на компресора (намаляване на усилването и връщането му в нулево състояние) се чувства многократно повтаряемо. Ако вие не търсите специален ефект, то в такъв случай най-добрите компресори и настройки са, когато вие не можете да чуете работата на устройството. Ако вие го чувате, то вие сте се увлекли (обичайно положение). Приложения на компресорите могат да бъда следните: - Като специални ефекти, по някога някои инженери желаят умишлено да превъзбудят компресора за да получат изкривяване (популярен ефект на много лампови компресори, където вие получавате характерен тип на деформация на лампата) или да просто придават неестествен звук на първоизточника. - Особено специално приложение на компресорите е когато поставят чувствителни микрофони за запис на комплект барабани в добре акустически третирано помещение и прекарат микрофоните на стаята през компресор, настройвайки уреда на екстремални параметри. Това действие подчертава отразения сигнал и звуковата среда от стаята и може да направи комплекта барабани да зазвучи богато, когато обработения сигнал се смеси подходящо с останалите писти. - Други хора използуват компресори настроени на екстремални настройки за постигане на умишлено изкривяване на вокалните партии или други инструменти. - Понякога тонинженерите използуват няколко компресора един след друг за да изравнят даден вокал или инструмент, без да търсят екстремален ефект. Първият компресор е настроен на обичайно меки, стандартни параметри с по-ниско съотношение, за да направи малко заглаждане, умекотяване на сигнала, а следващият компресор се настройва да действува както ограничител за хващане на по-големите пикови моменти преминали през първия компресор. Някои компресори имат втора ограничаваща каскада поставена в тях така, че емулират гореописания тип. Няма правилен или неправилен начин на употреба компресор, но е необходима голяма практика за да получите звуците които търсите. Поп и рок музиката използват много компресиране на звука. Индивидуалните писти обичайно се компресират през време на записа и след това отново при разполагане в микса. В случай на излъчване по радио, радиостанцията има собствени компресори, през които сигналът се прокарва отново. Класическата музика и джаза, както и по-голяма част от акустичните изпълнения, не се компресират или поне не толкова. И накрая нека спомена отново: няма правила и много хора правят еднакви неща по много различни начини. Цитирай
Glacierise Отговорено Февруари 12, 2005 Отговорено Февруари 12, 2005 Похвално! за полезната информация Чакаме втората статия! Цитирай
Baby Thomas Отговорено Февруари 12, 2005 Отговорено Февруари 12, 2005 Мания!!! Събирам си всичките ти статии! Цитирай
IvanDTr Отговорено Февруари 12, 2005 Автор Отговорено Февруари 12, 2005 Благодаря за високата Ви оценка! Това ме стимулира да продължа! Цитирай
Joys Отговорено Февруари 14, 2005 Отговорено Февруари 14, 2005 Извънредно много полезна информация. Друго си е да ти го обяснят професионално . Имах неясноти по въпроса и сам търсих някои отговори а те взеха че дойдоха. Що не станеш преподавател ? Цитирай
____ Отговорено Февруари 14, 2005 Отговорено Февруари 14, 2005 мисля че за да се обясни добре компресор е правилно да се обясни рализката между него и лимитер и ексайтер -- и как компресора може да изпълнява ролята на всеки един от тях в зависимост от настройките.... Цитирай
synchu Отговорено Февруари 14, 2005 Отговорено Февруари 14, 2005 Може би имаш предвид експандер. Ексайтера е "съвсем друга баница" Цитирай
____ Отговорено Февруари 14, 2005 Отговорено Февруари 14, 2005 дам, експандер.... хич ма няма днес..... Цитирай
kaloian Отговорено Февруари 26, 2005 Отговорено Февруари 26, 2005 малко и от мент по темата: "прагът", за който говори колегата още се нарича долби ниво. ratio - съотношението на компресия е един от определящите параметри за това дали компресора ще действа като лимитър или компресор.Когато настроите съотношениетона повече от 2:1 вече се смята че той действа като лимитър.Най-често използваните настройки за лимит са съотношение = 999;при атака =0 ms. В зависимост от настройките вие ползвате компресора за различни цели. Ако някой има желание, мога да обясня и как действа експандера и имали почва у нас . И тъй като работа вав радио ще ви запозная с малко от периферията която се ползва в едно уважаващо себе си радио. В една от темите за силата на звука е засегнат вапроса за това как да "напомпим" една продукция та тя да може да се чуе по добре от другите. Моя съвет е не прекалявайте с :помпата: , защото всяко едно радио разполага с лимитър на изходния си сигнал и в зависимост от формата той се настройва вав няколко положения. Най-често се ползва дълбока компресия поради ранообразната музика ,а и за да не се губи динамиката на ефира . Препорачително е да се полза мултибандов компресор, той компресира само в определени честоти .Представете си как изплува интро на песен( примерно някакъв щрайх) което няма пикове, но след малко се включват барабаните и цялото ниво потува надолу. За да се избегне това се ползват именно тези компресори които действат в опр. спектър от честотната лента. Колкото повече напомпите вашето произведение толкова повече то ще звучи "рамазано" по радиото, така че моя извод е ,че не е въпроса колко db помпа сте използвали, а как сте си поиграли с EQ. Малко съвети и за hard i soft knee.Най-често soft knee се ползва при обработка на вокали а hard knee е подходящо за drum. Разбира се това не е задължително , всичко е вапрос на стил и фкус. Има още доста пенизи при използването на компресорите, всичко зависи от това колко свободно време има всеки за да си поиграе и да му светнат някой неща, които след това ще му вършат полезна работа. Моята мания и до ден днешен е да експериментирам с това устройство всеки път когато имам възможност. Успех Цитирай
Feto Отговорено Февруари 26, 2005 Отговорено Февруари 26, 2005 Я като си тръгнал обясни и за експандера, аз съм чел много статии и знам че е добре да се използва за намаляване на шума. Цитирай
____ Отговорено Февруари 26, 2005 Отговорено Февруари 26, 2005 Т'ва пък за dolby ниво за сефте го чувам ... Дали не му викат така само във вашето радио?!?!За първи път чувам за dynamic processor,който отива до 999.....'Айде бе!!!!!Аз до колкото зная и 20 e много! А радиото,в което работиш тоя limiter според всяко парче ли го наглася!?!?!?!?!?!?!?Или според всеки spot?!И т'ва softknee hardknee...Говориш за mixing stage,така ли?! модерирано от Snowwhite - моля, ако можете-пишете на кирилица!!! правила! Цитирай
kaloian Отговорено Февруари 26, 2005 Отговорено Февруари 26, 2005 Т'ва пък за dolby ниво за сефте го чувам ... Дали не му викат така само във вашето радио?!?!За първи път чувам за dynamic processor,който отива до 999.....'Айде бе!!!!!Аз до колкото зная и 20 e много! А радиото,в което работиш тоя limiter според всяко парче ли го наглася!?!?!?!?!?!?!?Или според всеки spot?!И т'ва softknee hardknee...Говориш за mixing stage,така ли?! модерирано от Snowwhite - моля, ако можете-пишете на кирилица!!! правила! за това че на прагът се казва още долби ниво ме светна главен асистент Плешкова, преподавател по звукозаписни устройства в ТУ., а в нашето радио повечето не знаят какво е това компресор.А след като чуваш за прув пут че има съотношение "ratio"=999=безкрайност, толова и си работил с динамични процесори.Лимитъра е нагласен на едно ниво и не се наглася на друго освен ако не дадат указания за промяна на девиацията. А за хард о софт кнее просто споделям прочетеното от мене за темата в различни приложения относно тези параметри на компресора. Ако имаш още вапроси ... даваи Цитирай
synchu Отговорено Февруари 26, 2005 Отговорено Февруари 26, 2005 (Редактирано) Т'ва пък за dolby ниво за сефте го чувам ... Дали не му викат така само във вашето радио?!?!За първи път чувам за dynamic processor,който отива до 999.....'Айде бе!!!!!Аз до колкото зная и 20 e много! А радиото,в което работиш тоя limiter според всяко парче ли го наглася!?!?!?!?!?!?!?Или според всеки spot?!И т'ва softknee hardknee...Говориш за mixing stage,така ли?! модерирано от Snowwhite - моля, ако можете-пишете на кирилица!!! правила! за това че на прагът се казва още долби ниво ме светна главен асистент Плешкова, преподавател по звукозаписни устройства в ТУ., а в нашето радио повечето не знаят какво е това компресор.А след като чуваш за прув пут че има съотношение "ratio"=999=безкрайност, толова и си работил с динамични процесори.Лимитъра е нагласен на едно ниво и не се наглася на друго освен ако не дадат указания за промяна на девиацията. А за хард о софт кнее просто споделям прочетеното от мене за темата в различни приложения относно тези параметри на компресора. Ако имаш още вапроси ... даваи "Шшшт сакън не се карайте, бийте се" хехехе ' Е споко де бтв, Калояне , "_____" ги поразбирва нещата доста, пък и сега от написан текст трудно можеш да съдиш за интонация, намерения и т.н. Асистентката била и главна е добре да разделя име на компания от threshold, което си е баш праг (при това променлива величина). Сигурен съм, че е добър преподавател, вероятно Ама се получават и заблуди чат-пат. Верно, че хората (Долби) са направили една купчина алгоритми за кодиране на сигнали ама чак пък да са и нарицателно за простия контрол threshold, който го има по-сички динамични процесори (компресори/експандери/гейтове и подобни) по света.... Айде със здраве... Редактирано Февруари 26, 2005 от synchu Цитирай
____ Отговорено Февруари 26, 2005 Отговорено Февруари 26, 2005 aaaaa ne ... sorry ... ne sqm iskal da prozvuchi kato karane .... Цитирай
kaloian Отговорено Февруари 26, 2005 Отговорено Февруари 26, 2005 да си кажа честно и намен ми прозвуча странно че на прагът се казва долби ниво но това не е толкова важно след като е ясно за какво става въпрос, а колкото до колегата - изобщо не сам искал да прозвуча заядливо ако има нещо ще се извинявам Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.