Baby Thomas Публикувано Септември 11, 2012 Share Публикувано Септември 11, 2012 Понеже скоро не съм пускал кухи теми... Тия дни се зачетох дали има такова животно и какво точно се прави, тъй като наскоро си купих едни слушалки, които не ме кефят честотно. Оказа се, че хората масово пускат EQ на слушалките си, включително на относително скъпи и качествени студийни (и претендиращи за линейност) модели. Най-малкото, за да компенсират някакво резониране на определени честоти в самата глава на човека (което също променя възприеманите честоти). Методът накратко се състои в прослушването на цялата честотна лента за пикове/дупки с помощта на генератор на синусоиден сигнал и последващо коригиране на въпросните дефектни места с помощта на параметричен EQ. Някакви трикове има ли за по-лесно "еквилизиране"? А за наподобяване на референтен модел слушалки? А измерване/калибириране както се прави на мониторните системи, с помощта на Spectrum Sound Analyser и/или SPL Meter? Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Telerig Отговорено Септември 11, 2012 Share Отговорено Септември 11, 2012 (Редактирано) Чудно ми е как би могло да стане, тъй като методът, който споменаваш за калибриране на озвучителни системи използва замервателен микрофон, който дава на софтуера информация какви пикове и дупки има независимо дали това става с RTA ( анализатор в реално време ) или IR ( импулс респонс). Пита се в задачата как ще си го напъхаш тоя микрофон между ухото и слушалката... освен това нали системите се калибрират за работа с определени нива на звуково налягане. Чудно също, как ще вкараш спл метър там да видиш с какво ниво слушаш и да знаеш в кой диапазон на Fletcher Munson кривата се намираш като работиш? Нямам отговор на тия въпроси, но не значи, че вече пък някой не е излезнал с решение. Редактирано Септември 11, 2012 от Telerig Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
blr Отговорено Септември 11, 2012 Share Отговорено Септември 11, 2012 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Trysth Отговорено Септември 11, 2012 Share Отговорено Септември 11, 2012 В тубата бях гледал един пич, който пускаше розов шум през различни модели студийни слушалки, предполагам с подобна цел. Беше ръгнал един измервателен микрофон между тях (даже май беше си сложил слушалките и беше сложил мика точно между ухото си и едната слушалка). Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
blr Отговорено Септември 11, 2012 Share Отговорено Септември 11, 2012 (Редактирано) Този пич се казва Dave Rat (вторият линк по-горе) и е доста известен звукоинженер. Това, което показва не е най-точният метод обаче, Що се отнася до еквилизацията, да би могло да се направи ако усещаш, че определени порции от честотния спектър не се възпроизвеждат както трябва. Това би направило слушалките малко "по-лесни" за слушане или по-малко дразнещи ако щеш, но няма да замести по-качествени такива. Все пак качественият звук не е само това, има и други неща, като възпроизвеждане на детайли, стерео картина... Тези неща зависят не само от слушалките, но и от това, което ги захранва. Един качествен слушалков усилвател може много да подобри нещата. Редактирано Септември 11, 2012 от blr Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Telerig Отговорено Септември 11, 2012 Share Отговорено Септември 11, 2012 Значи все пак се прави това с микрофон между ухото и слушалката за груба диагностика. Може да го пробваш все пак дали има ефект. В другия случай следва да изпратиш слушалките в специализирана лаборатория или да се снабдиш със dummy head, камера, софтуер и много търпение. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
L.K. Отговорено Септември 11, 2012 Share Отговорено Септември 11, 2012 Ако си направиш аудиограма на слуха ще имаш по-сериозна отправна точка за последваща обработка на звука. 1 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Mairomaster Отговорено Септември 11, 2012 Share Отговорено Септември 11, 2012 Доста интересна тема. Ще ми се Валякът да удари един стабилен пост. Иначе аз до колкото съм чел, не съм видял идеален начин за измерване на слушалки. Търся примерно амплитудно-честотна характеристика на даден модел слушалки, от три места намиран и на трите твърдят, че ползват яко професионална апаратура, ала бала и резултата са 3 доста различни графики. И то разликите не са по 1-2 dB, да кажеш че тва е от грешка при измерването, вариация между бройките и т.н. Става дума за разлики от по 5-6 децибела и нагоре. Та не знам защо така се получава, но явно не е толкова проста работа да се измерят точно едни слушалки. Коригирането с EQ с цел изравняване на характеристиката пък ми се струва още по-несигурна работа. Няма как с уред, да направиш сигурна калибровката (ако това което написах по-горе е вярно де), със слушане пък ептен. Поради Fletcher–Munson кривата, която е различна за всеки, не можеш да слушаш сигнали с еднаква амплитуда и различни честоти и да очакваш винаги да ти звучат еднакво силно, при линеен източник. Единственият вариант да си калибрираш на слух слушалките, който виждам е да си се научил кое звучи линейно и кое не, но това става с доста години слушане на линейни студийни монитори (добрите монитори имат доста по-линейна графика и от най-добрите слушалки) в добре третирано акустично помещение. Отделна тема пък е недостатъците на EQ коригирането на озвучителни тела, по спомени Ethan Winer (голям човек!) имаше добра статия по въпроса, но не ми се търси сега, че стана късно. Спирам със свободните съчинения до тук, че леглото ме зове. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Baby Thomas Отговорено Септември 12, 2012 Автор Share Отговорено Септември 12, 2012 Другият проблем е, че два модела с едва ли не еднакви криви звучат толкова различно, че няма накъде повече... Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
blr Отговорено Септември 12, 2012 Share Отговорено Септември 12, 2012 Другият проблем е, че два модела с едва ли не еднакви криви звучат толкова различно, че няма накъде повече... Точно затова ти написах, че амплитудно-честотната характеристика съвсем не е всичко, което определя звученето на едно ОТ. Спомням си, когато сглобих първата си качествена слушалкова система, останах поразен от нивото на детайл например. Чух неща в колекцията си от записи, които до преди това просто не знаех, че са там. 1 Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Baby Thomas Отговорено Септември 16, 2012 Автор Share Отговорено Септември 16, 2012 Днес ми остана малко време да си поиграя по-сериозно с EQ-то. Ползвах комбинация от синусоиден генератор, sine sweep, 3-4 песенки, които харесвам като микс. Имах един "по-студиен" модел слушалки и се опитах да поизравня честотно моите и дооолу-горе да ги приближа към тези "по-студийните", които ползвах за референтни. Бая бъгове се понасъбраха, ето шотче на EQ-то, което се получи в крайна сметка: Най-ушевадните проблеми успешно бяха отстранени, а именно малко многото високи и прекалееено многото бас, както и едни пикове и дупки. Най-проблемен е един огромен пик около 7.9К, който за десерт има и дупки около него. Същия избива като едно гадно звучене, нещо между тенекиено и съскащо такова едно гадно... Особено по чинелите се чува ужасно, хай-хета на Майк Портной е като за 30-лева... Като резултат сега слушалките звучат много по-балансирано и линейно. Разбира се няма го същия цвят и чистотата, които са характерни за референтния модел (и 3 пъти по-скъп), но все пак звукнаха 1,5 до 2,0 пъти по-добре отколкото досега, така че съм доволен. Гадното е, че не навсякъде мога да си ползвам тоя пресет, защото параметрично EQ трудно се намира, пък и много си личи лошото качество на сорс матерЯла... Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.