nikoniko Отговорено Януари 18, 2014 Отговорено Януари 18, 2014 Понеже не ме разбирате, отново и по-подробно ) Понеже темата е как да продаваме музиката си, ще подмина екзестенциалните тръпки и усещания - това остава за по-чувствителните на тази тема, и ще говоря директно за бизнеса. Тук излагам моята гледна точка за музикалния бизнес и то директно в противоречие с повечето стандартни гласежи как трябва да се прави. Та понеже навсякъде другаде музикалният бизнес е индустрия, но тук все още си пишем въодушевления на тази тема, продължавам с това, което трябва да се промени, а не с това, което се случва - а то доказано не работи. Та така, вече имаме завършен продукт. и по призумпция приемаме, че той е плод на висока образованост, много труд, талант, изискан вкус, интелигентно претеглен звук, перфектно смесване и мастеринг.. и т.н. Но какво правим оттук нататък... и какви проблеми изникват.? Първи проблем: Музикантите не познават същността на авторските и сродните на авторските права. Не познават тънкостите на основния инструмент, с който трябва да се борави на този етап. Не само! Към този инструмент наблюдавам изключително нездраво пренебрежение, аристократична надменност и висока НЕобразованост (това го пиша специално за тези, дето размахват пръст по нагоре с уклон към "бачкането, четенето и ученето" , т.е. липса на каквато и да е представа, дори и фантастична, как изобщо се случва продажбата на музика в бг и по света. Не се знаят основни неща - кой продуцент, кой автор..кой изпълнител.. кой на к`кви права е носител, пълна мъгла.. ама пълна! И към провокаторите на знанието в този форум, провокация за вас ще е опита да вкарате поне 1 семестър авторско право във висшите музикални училища, а не да се обясняват на новобранците за четене и учене. Първата масова глупост, вследствие на тази необразованост, е че това произвежда едно овчедушно МАСОВО съгласие-отказ от права - само и само да ни пуснат по някоя телевизийка или радио - без отчисления за организации за колективно управление на авторски права или сродните им... За останалите глупости се досещате - неравностойни договори, чак да паднеш от смях, силикон в договорите, ако са жени и какви ли не още чудеса. Опитайте да говорите за авторски права в Русия..., страна без особени чувства към правата изобщо, ще получите месечни преговори..., договорки, допълнителни споразумения, територии, срокове и какво ли не.. А тук какво се случва!? Доброволно и аристократично махване с ръка, показност, надменност, ние сме велики, ние сме над тези дребни неща, нас тези договори ни обиждат! С две думи не си разваляме празника с приказки за пари ДА АМА НЕ! Бизнеса не работи така, както и се иска на Вяра (поздравления за дългия пост, между другото. Втори проблем: Липса на професионален музикален мениджмънт. Мисля че това е най-големият проблем всъщност. Зад таланта и всичко по-нагоре изброено, налично в музикалния продукт, трябва да стои добър музикален мениджър. А вместо това застава една странна прослойка пиявици - наречени мениджъри, като започнем от норвежките и корейските пратки и се стигне до по-приличните с вратовръзки, които дори нямат лаптоп да пуснат видео, стрийм, музичка, бе нещо да се чуе, когато представят твореца-музикант и неговата надменност към дребните неща. И какво най-вече се случва, само малко да се чуе, че нещо става по-така, че става добре, или недай си Боже! някакъв проект има скромен финансов успех, скачат и започват да хвърчат предложения за проценти - 20, 30, 40, 50 ... и т.н. За тези, които не знаят, този процент по целия свят е 15 ...до 20, но никога 40, а да не говорим за 50. Само в БГ тези полюции и достижения стават реалност именно поради изложения по-горе проблем! Та понеже няма мениджъри, да попитам) Кой от вас за последно е букнат в БГ с договор? Кой от вас последно е удовлетворен от звука на сцената или клуба? Кой от вас последно писа на организатора или на клубния инспиратор от по-горе), че иска да има поне комплект барабани и два микрофона? И тук без гглезотии като технически райдър Е как да стане работата Трети проблем: Пренебрежение към труда и неговата цена! И тук говоря именно за надменността, която често спохожда дълбокомислените, че техният труд няма цена или че цената е евентуална или някакво бъдещо несигурно очакване.. И тук за Вяра специално ще повторя. Музикалният продукт е като всички други продукти - той има цена. Как се определя е съвсем друга тема, дали някой го надценява и подценява също. Това е вече пазарен механизъм. Вяра, ако имаш някакви други усещания за това как би искала да се възприема, това е друго. Но ралността при продажбите е такава: всичко си има цена. Слагаме в амазон трака си и срещу него застава цена от 1 евро. Така ли е? И да допълня най-важното.. Това че масово се надъхвате, че така стават нещата, означава само че те стават ТАКА с Вашето съгласие, с цялото ми уважение и извинение към засегнатите от тези думи. И за да избегна всякакви спекулации, нито ще обяснявам на мракобесник кой съм, нито какъв съм в този бизнес. Достатъчно е, че съм наясно. Форумът не е за перчене, показване и мерене, а за излагането на тези за размисъл. Весело и доскоро! Цитирай
musicman Отговорено Януари 19, 2014 Отговорено Януари 19, 2014 Като махнем на страна противоречията от сорта как ще направиш супер як продукт без да познаваш тънкостите на "основния инструмент", както и защо цената на музикалния продукт има стойност в Амазон но не и пред клубните шефове аз имам към теб няколко въпроса. 1. Колко печели от авторски права някоя известна група с подписани такива към съответните сдружения? Ти избери групата и сподели сума. 2. Защо "ние" трябва да вкарваме авторско право в академията? Ти не си ли част от този проблем? 3. Има ли някаква много малка вероятност твоите виждания по темата да влизат в графата Необразованост? Не пълна разбира се ами частична. 4. Да приемем че ти и твоята група сте супер. Вашата музика се продава като топъл хляб, концертите ви се изкупуват два месеца предварително. Защо му е на собственик на клуб да не ви даде парите които искате? Ако му сцепите клуба по шевовете мисля, че ще е доста доволен. Даже ако е така аз лично ще направя клуб и ще ви пускам всеки ден срещу 100% от входа. Само ми кажи така ли е и веднага правя един. Кой не иска златна кокошка? Аз те питам кой си не за да се заяждам аз за да видя каква тежест имат думите ти. Просто в БГ всички знаят по-добре как се върши дадена работа без да са я вършили никога. Та за това исках да знам с такъв човек ли си имаме работа. Мисля, че за себе си си изясних. 3 Цитирай
kolio_k Отговорено Януари 24, 2014 Отговорено Януари 24, 2014 Та така, вече имаме завършен продукт. и по призумпция приемаме, че той е плод на висока образованост, много труд, талант, изискан вкус, интелигентно претеглен звук, перфектно смесване и мастеринг.. и т.н.Но какво правим оттук нататък... и какви проблеми изникват.? За да попаднат някакви хора в описаната от теб презумпция, все си мисля, че ще са доста наясно описаните в поста ти¨изникващи проблеми (може и да бъркам) Между другото, всеки труд (в това число и музикантският) струва толкова, колкото хората (клиентите, публиката, собствениците на клубове и тн) искат да плащат за него и при положение, че трудещият(музиканта) се съгласява с предлаганата му цената. Това се нарича пазарна икономика! 3 Цитирай
Parni_Valjak Отговорено Януари 24, 2014 Отговорено Януари 24, 2014 (Редактирано) ... Та така, вече имаме завършен продукт. и по призумпция приемаме, че той е плод на висока образованост, много труд, талант, изискан вкус, интелигентно претеглен звук, перфектно смесване и мастеринг.. и т.н. ... От къде искочи тази прИзумпция, че не ми е ясно? Излиза, че всеки се мисли за това, което НЕ е. Вероятността всяко едно описано поотделно да съществува клони към абсолютната нула! А за комбинацията - направо е имагинерно. Велики шедьоври не могат да влезнат в това описание, та какво остава за това създавано от нашенските локални герои? За над 40 години работа с музиканти от всякакъв калибър, мога да посоча твърде малко, които да са на онова ниво, което да ги поставя в състояние на контрол по отношение на продаването си. Моля не бъркайте желаното с реалното! Себеоценяването е труден процес. За повечето - недостижим. Извадете пръстите от контакта, че много ви тресе! Редактирано Януари 24, 2014 от Parni_Valjak 2 Цитирай
Dirk Отговорено Февруари 2, 2014 Отговорено Февруари 2, 2014 Според мен основният проблем е,че искаме да има професионалисти в професия,която не съществува и в тип бизнес,който няма у нас.До тук взискателността е насочена само към едната страна-изпълнителя,ако сме толкова взискателни и към хората от другата страна ,те не са кой знае колко по-голями професионалисти (съответно кадърни)от самият музикант.Много от известните групи особенно от 60-70те години въобще не са стартирали ,като толкова гениални,просто средата ги е развила.Тук такава няма.Всеки труд струва пари.За дадена вечер ще има основна банда на която ще се плати и евентуално такава,която иска да се изяви.Кои ще са ,това е стратегия на музикалният менажер...а забравих...собственика си го е спестил...ето и първата забележка към него...Когато подгряващата банда е слаба, тя сама ще отпадне от бизнеса...А който не може да си намери добра банда и да не говорим известна,да направи магазин за обувки и да постави същите изисквания към продавачите ...Не виждам защо толкова се защитава инвестицията на доста посредствени(не всички) съдъргатели на клуб,а музикантите ги сравняваме с Metallica?! 1 Цитирай
spd7693 Отговорено Февруари 2, 2014 Отговорено Февруари 2, 2014 Моето мнение е следното - разбивайте всички норми, табута, правила, догми, канони, закони, задължения... от музикално естество, защото в музиката догми няма! Търсете нестандартното. Сега ще ми отговорите с "е то всичко ново е старо". Покажете с нестандартното си творчество, че просто няма с кого да ви сравняват. Ако правите шоу, дори и сцената да е 2:2, няма кой да не ви харесва, особено, ако сте "ни рак, ни риба". Начинът е един - проба-грешка. И най-важното - за да се случи това, песните си трябва да ги пишеш сам. Отнася се за всички! Цитирай
Viara Ivanova Отговорено Февруари 3, 2014 Отговорено Февруари 3, 2014 (Редактирано) niko niko Бизнеса не работи така, както и се иска на Вяра Как ми се иска, въобще не съм коментирала. Аз работя в този бизнес от едно известно време и затова коментирам, че твоите представи са базирани на нещо различно от работещата реалност. Не се знаят основни неща - кой продуцент, кой автор..кой изпълнител.. кой на к`кви права е носител, пълна мъгла.. ама пълна! И към провокаторите на знанието в този форум, провокация за вас ще е опита да вкарате поне 1 семестър авторско право във висшите музикални училища, а не да се обясняват на новобранците за четене и учене. Разбира се, че има хора, които не познават авторското право - във всяка една сфера има хора, които не са запознати с законите, които ги касаят. Но ако си мислиш, че ти си единственият, който е наясно с материята, а хората, обсъждащи тези въпроси тук или въобще в публичното пространство не са наясно, значи си се заблудил. Информация има достатъчно и всеки, който взима насериозно намерението си да прави пари от музика - дали в България или другаде, е повече от ясно, че трябва да бъде запознат. Няма нужда да обобщаваш по такъв начин, още повече с такива плитки презумпции - музиката щяла да бъде "плод на висока образованост, много труд, талант, изискан вкус, интелигентно претеглен звук, перфектно смесване и мастеринг.. и т.н.", а музикантите ще са невежи и необразовани по отношение на авторското право . Наистина е жалко ако в българските музикални училища (не само висши) не се изучава авторско право. Що се отнася до висшите музикални училища, които ме касаят мен - авторско право (все пак говорим за държавата въвела авторското право в света въобще) се изучава повече от един семестър, правят се семинари, има работещи организации - но те в никакъв случай не заместват четенето и ученето на други едни работи . Кой от вас за последно е букнат в БГ с договор? Аз. Кой от вас последно е удовлетворен от звука на сцената или клуба? Кой от вас последно писа на организатора или на клубния инспиратор от по-горе), че иска да има поне комплект барабани и два микрофона? И тук без гглезотии като технически райдър Е как да стане работата Аз. Звукът в Строежа и Бар без име (Бс) беше супер, озвучителите бяха на ниво, отзивчиви, адекватни, препоръчвам и определено бих работила отново с тях. По отношение на техническото обезпечение не ни е било нужно да искаме нещо различно от китарен усилвател и централно навсякъде, където свирихме на турнето. Но примерно и пловдивския, и варненския клуб, в които свирихме имаха барабани на сцената... Микрофоните пък въобще не разбирам защо си ги включил - от една страна един вокалист/духач/перкусионист/цигулар ако по принцип ползва микрофон най-вероятно така или иначе предпочита собствения си ... де да знам..., от друга клуб, който да няма 2 микрофона+стойки на кръст( а някои си имат и добър набор от микрофони) ... - ти в кои клубове си свирил в България, та си останал с такива впечатления? И понеже това си го написал като специално обръщение към мен: Музикалният продукт е като всички други продукти - той има цена. ти благодаря за вниманието. Музикалният продукт има цена. Така е. Но това не го прави да е като всички други продукти. В сегашната среда независимите музиканти, които печелят от музика са единствено тези, които са наясно , че музикалният продукт не е като другите . Редактирано Февруари 3, 2014 от Viara Ivanova 1 Цитирай
Dirk Отговорено Февруари 3, 2014 Отговорено Февруари 3, 2014 Искам само да добавя,защото това е сентенцията на тази полемика за мен:" Музикалният продукт има цена. Така е. Но това не го прави да е като всички други продукти. В сегашната среда независимите музиканти, които печелят от музика са единствено тези, които са наясно , че музикалният продукт не е като другите . " и въпреки това за него важат бизнес правилата характерни за всеки един продукт,които са лишени от артистичен сантимент. 1 Цитирай
nikoniko Отговорено Февруари 7, 2014 Отговорено Февруари 7, 2014 Здравейте, пак За тези, които не са разбрали, тук коментираме СРЕДАТА, в която вирее нашата музика, а не каква е тя, кофти или не Та за тези, които се хванаха за презумцията "висока образованост, много труд, талант, изискан вкус, интелигентно претеглен звук, перфектно смесване и мастеринг.. и т.н." я приложих, защото по този начин се изолира субективния елемент в "цъкането" кой каква музика прави, как я прави, колко е велик и т.н.. Всеки има различна интелигентност, вкус, усет за звук, смесване, мастеринг, и за да се избегне точно това неизбежно субективно музикантско цъкане, за целите на дискусията предположих, че всичко е перфектно, идеално, нестандартно и какво ли още не, според най-капризните И се спрях на останалото. Именно защото - и най-перфектната, идеална, нестандартна БГ музика, поставена в тази среда - няма въздух да се развива, защото не може да се продуцира. А не може да се продуцира, поради причините, които изложих по-горе. Сега, продължавам с останалите Начинът на мислене. И тук, както във всяка музикална среда, беше демонстриран най-абсурдният и дескруктивен музикантски синдром: когато не сме съгласни с нещо - то не се отнася до нас. Оплюва се дружно различното мнение, намират се ръкопляскащи на глупостите и се задават безумни въпроси от типа, ама ти какъв си, ама к`во си продал и т.н. Това, което пиша се отнася за нас. Отнася се със СТРАШНА СИЛА и за най-добрите и всепризнати музиканти в БГ и за съвсем непознатите. Но тук трябва да се меря и пъча с форумните модератори, дето не разбират и дума от това, за което пиша, да се направя на извъземен и да заявя, че маркетирам в галактиката, за да ми "тежи" мнението. Кому е нужно това!? Обяснявам прости неща, които са абсолютен санитарен минимум за развитие на музикален бизнес и някои ми обясняват, че музикалните продукти нямат цена, защото екзистенциално така им е потребно. За какво си мислите, че пиша? Всеки един от Вас, много добре знае, че от музика се печели. Имаме перфектни примери, но в други стилове, който не са нашите, и затова не се отнасят до нас Еми хубаво! Докато мисленето не се промени, няма да се промени и средата. Докато плюенето се смята за музикална критика, няма да има НИЩО - дори подобно на индустрия. Извод: Без бизнес мислене не могат да оцелеят и най-добрите, а също и "инди музикантите" (за Вяра). Културата на халтурата. Ето тук направо ще се удавя в дълбоките води на форумното недоволство. Та тази култура - на халтурата, се дължи баш на гореизброените народни музикални проблеми. За да се издържа един добър музикант от музика - той обичайно свири в пет, седем проекта едновременно И на най-добрия му се случва въобще да не помни програмата си за гига. Да си я припомня на момента - пред публиката. Това сме го правили, виждали и чували многократно. Но никой не трябва да се сърди за това и няма право да го прави. Защото зад нито един от тези добри музиканти - няма мениджър, няма участия, продажби, няма маркетинг и пиар, достатъчни, за да му осигурят удоволствието да свири в един проект, да бъде перфектен и удовлетворен напълно. И най-вече - не познава правата си, отново повтарям! не ги познава дотолкова, че аристократично ги предоставя за безвъзмездно ползване. На всичкия този труд - не си прави труда да научи нещо съвсем просто: как да се продава. А на каква цена е друг един дълбок пазарен въпрос. И други - по-дребни проблеми, ама засега това. Леко и весело! 1 Цитирай
musicman Отговорено Февруари 8, 2014 Отговорено Февруари 8, 2014 За да "тежи" мнението ти, трябва или да пишеш нещо убедително и аргументирано, или ти да "тежиш" с името си. При положение, че първото не е на лице не разбирам какво обидно има да се поинтересувам дали второто е така. Най малкото в дискусията има хора, които "тежат" и с двете. Или по друг начин казано има хора, които правят пари от музиката си на които то им обясняваш как това не е вярно. Иначе ако не търпиш чуждо мнение, стани проповедник. Това е форум и тук дискутираме проблеми, чрез обмяна на гледни точки, факти и аргументи. Ти излагаш някакви неща, другите вземат отношение по тях и обратното. Въпросът е да запазим добрия тон и уважение към участниците в дискусията. Цитирай
Viara Ivanova Отговорено Февруари 8, 2014 Отговорено Февруари 8, 2014 niko niko : "Извод: Без бизнес мислене не могат да оцелеят и най-добрите, а също и "инди музикантите" (за Вяра)." С това аз никога не съм спорила, не виждам защо си решил да ми го посочиш специално. Бизнес мисленето обаче е съобразено с това, което се продава, т.е. не е успешно бизнес мислене да тръгнеш с презумпцията, че музикалният продукт е като всеки друг продукт, както ти твърдиш. " тук коментираме СРЕДАТА" Ами именно де. Най-вече съвременната среда ( която за българските артисти и групи НЕ е единствено в границите на България). Не обсъждаме това дето сме чели преди 20 години в Керанг - за време и среда, в които единствената опция е била някакъв бизнесмен да продава музиката ти, третирайки я (в много случаи) като всеки друг продукт. Това нерядко е водело до чудовищно ограбване на артистите, а нали това е идеята - как да продаваме музиката си така, че да печелим (НИЕ) от нея ... Средата се променя много бързо, на началната страница на музикант.орг има едно много хубаво нещо написано: "сверете си часовниците". За това говорим. Предполагам доста от участващите в разговора имат освен музикалната образованост и друго образование, сигурно доста хора са изучавали някаква икономическа специалност. Аз имам икономическо( мениджмънт) и музикално образование. Изучавала съм бизнес модели, маркетинг, манипулация и създаване на пазари... изучавала и музикален мениджмънт. Това, което съм учила съм прилагала в работата си. Не говоря за неща, за които само съм чувала и чела някъде. Редовно посещавам конференции, на които има представители на независими британски лейбъли и на мейджърите, мениджъри на независими и мейджър артисти, хора, които го правят (създават, контролират, променят) този бизнес в момента. Търсенето и предлагането, и зависимостите между тях (при равни други условия!) са нещо съвсем отделно от реалната (музикална) бизнес среда, в която работят независимите артисти. Независимите нямат ресурс, за да продават музикален продукт така, все едно е като всеки друг. Това, че нещо А има цена не значи, че е продукт като всеки друг. Причината, поради която наблягам на независимите артисти и разликите в бизнес подхода при тях е, че сред участниците в разговора не са много тези, които дори са имали преговори с мейджър ... Поправете ме ако греша, но мисля че болшинството от хората, които четат и пишат в тази тема са независими артисти/групи. 3 Цитирай
musicman Отговорено Февруари 9, 2014 Отговорено Февруари 9, 2014 Независими сме в смисъл, че от нас нищо не зависи. Това на което ти казваш независими ( и което всъщност наистина значи независими на запад ) са хора, които творят сериозно и се опитват да продават. Съответно се опитват да избегнат зависимостта от лейбълите и се опитват да продават ( и в повечето случаи го правят ) директно на хората. Тук повечето само си приказваме. За това казвам, че е добре да се слушат хора, които са правили такова нещо. 2 Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.