Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Интересно ми е да разбера кой по какви школи се води. Знам, че човек най-много може да науче като слуша Великите, вади сола или анализира вече извадени. Но все пак съм почти сигурен че всеки от нас се учи по някоя книга. Било то на джаз хармония или на джаз импрожизация(а те са свързани). Аз лично не съм разглеждам много книги, но тази която хванах ми изглежда добра: Jazz Harmony - Andy Jaffe.

Знам, че и книгите на Mark Levine са добри, но не съм имал време да ги разгледам.

 

Та при вас как е? :happy:

Отговорено

На Анди според мен е малко слаба, не ми допадна особено... Но си я бива все пак.

По джаз хармония, композиция и т.н. имам няколко учебника из архивите - на Ливайн, която спомена, Анди Джефи, която си споменал също, 4-те част на Бъркли, Дейв Либман, Рон Милър и някои други учебници като на Бил Добинс и Хърби Ханкок. Бях описал в една тема част от нещата си, вероятно и пропускам някои е момента.

  • 2 weeks later...
Отговорено

Аз основно по тази на Ливайн (без магнитните наколенници) съм учил. Поръчах си я по интернет от Амазон и никак не съжалявам. Почти всичко в хармонично отношение го знам от там. Останалото е слушане и анализиране на сола. Страшно много помага да се опитваш да сваляш някакво соло по слух - нота по нота. Преди ми се струваше, че едва ли е нещо кой знае какво да сваляш сола, само че осъзнавам, че по тоя начин щеш не щеш обръщаш внимание на всяка една нота, понеже трябва да я изсвириш по абсолютно същия начин и тогава нещата се анализират много лесно, нищо не е припряно и си идва от само себе си. То не че съм станал големия джазмен, ама ако не беше Ливайн и слушането/транскрибирането на сола, досега още щях да си кретам и да се чудя какви акорди, аджеба, вкарват тия?!

Отговорено (Редактирано)

Напълно съм съгласен за транскрибирането на сола. Най-добрата школа са записите и анализирането им.

 

Влад

 

п.п.

Написах цяла магистърска дипломна работа за това:)

В.

Редактирано от Vlad
Отговорено

Много далеч съм от това да казвам как да се учи джаз...най- малкото аз се опитвам да го уча в момента ( звучи нелепо), но пък ще си споделя опитченцето...освен всичко хубаво и вярно което го пише в школите , има един период, в който просто ухото свиква с дисонантите и след това вече започва да "звуква" :)))..просто човек винаги има много силна инерция да се свири диатонично, без "outside" тонове и това в един момент ако искаш да овладееш джаз речника пречи...случвало ми се е да свиря точната фраза от някое соло, но просто да ме дразни, да не ми звучи ( дълга борба имах с тона C# pri Dm7).. сега слава богу нещо като, че ли се отпуши и такива тончета ми звучат сладко...

една добавка - що се отнася до импровизацията, ползвам една програмка Band in a Box, където за секунди можеш да си спретнеш (вярно, дървен) миди съпровод, но става..преди да започна да свиря някое парче от Aebersold си правя акордовата прогресия на Band in a Box , и там мога да забавям темпото , да го транспонирам, да луупвам някой по сложни момент и един куп още неща...изобщо препоръчвам я...

Отговорено (Редактирано)

да, много си права.наистина е така...от друга страна ако човек се учи, аз обаче не мога да помоля , я сега бенда ако обичате зациклете на Am7/5b D7/9b Gm7, за да мога да си наглася пръстите един вид...а иначе да, когато изучиш азбуката , сигурно може да се пуснеш да четеш и пред други хора

Редактирано от MDFk
Отговорено
хммм, джазът се учи заедно с други хора, не мислите ли? :think:

Общи приказки, без да се засягаш :beer: Джазът се учи и още как, чете се теория, упражняват се прогресии, ладове и какво ли още не. Бил съм на репетиции с такива хора, дето не знаят основни неща от джаз теорията, а се опитват да го "учат" на момента - е, не става. Как да му обясня, че не може срещу еди-какъв си акорд да свири еди-какъв си тон, защото не става. Той първо не знае какъв акорд свирим, какви ладове съответстват и т.н. "На мен ми звучи". Е, да, ама на много хора няма да им звучи това, нито пък в професионалните записи се свири така... Но е трудно да се спори с такива. Особено пък да се уговарят прогресии и т.н.

Отговорено

Хе-хе, чак пък да се засягам :cheers: Според мен обаче всичко, което изброяваш, е само подготовка за "влизането" в джаза. Въпрос на философия.

Отговорено

Aз лично ходя при учител (Александър Петков) и не мисля, че е напълно необходимо да се изучават творбите на големите :) .Учат се принципи за изграждане на хармонията гами, арпежи като казвам гами нямам в предвид пентатоника ;) След това се учи анализ на дадена хармония има специални таблици в които е записано към кой акорд какви гами могат да се прилагат. По късно се учиш да прилагаш хроматизми, секвенции, ритмични фигури. А бе изобщо както казва учителя ми трябва много копане :virtuoz: .

Отговорено

Такива таблици... хмм, доста тромав и мързелив подход. Вместо те да се ползват, нужно е да се знаят акордовите скали. ;) И от там насетне се взема решение, като се има предвид кои повече или по-малко скали са близки до източника на акорда, къде има конфликт и как функционира акордът. ;)

Отговорено

Ей, Глуми, някои сме мързеливи :) Важното е да се достигне до момент, в който не мислиш, а направо свириш интуитивно, а дали ще почнеш мързелешката - с таблици, или сложната - с мислене, все се стига до последния етап, в който просто излиза хубава музика. Стискам палци да стигна някой ден до там, пък и на всички го пожелавам! А дотогава :violin: , съседите ;) , влизаш във форума :) , отговарят ти: :) или ;) , ти си :think: и след това се повтарят много :wall: :read: и :guitar: , за да се стигне някой ден до :)

Отговорено (Редактирано)

Хммм.....маи всички изказвания са прави. Всеки се учи както може:godbless: Но с едно не съм съгласен. Това че не трябва да се учиш от великите. Това все едно да искаш да откриеш топлата вода след като вече е открита. Мисля че музикантите трябва да се вдухновяват един от друг. Това че свириш на някои солото не означава че му крадеш идеите. Просто всеки до един момент подражава на някои. Даже и великите са подръжавали на по предни велики:headbang: Мисля че великите са истинските учители, защото за да са станали такива, са минали през това което ти сега минаваш и са започнали да откриват ново звучене на музиката.

 

Не знам дали ме разбрахте какво искам да кажа. Може би бях малко неясен. Просто мисля че за да почнеш да градиш нещо ново и иновативно трябва да познаваш старото.

 

А що се отнася до теорията. Тя си е нужна. Човек трябва да знае какво свири, да познава законите в музиката, а после да се научи да ги нарушава.

 

Значи изводът е че трябва да се прехвърля на левайнB) А за рон миллър какво ще кажете. Мисля че и тои имаше книга. Те са доста тези книги де.. Общо взето всичките обясняват едно и също, но по друг начин. Някои по сполочливо някои не толкова.

 

Кажете и някои други книги които знаете.

 

ПС: Александър Петков е много добър учител, но мисля че е малко изолиран от това което става на сцената в БГ. Но във Варна мисля че няма по добър учител. Освен може би Вапиров, но тои не се занимава много с уроци.

Редактирано от stan4oo

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.