Jump to content
Българският форум за музиканти

Rockmace Guitars


Guest

Recommended Posts

"Подходящостта на материали" за изработка на китара касае дървото(разбирай - и други материали за корпус и гриф).Всичко останало(др. части) е допълнително и преходно."По-подходящите"(значи и по добре звучащи - защото звукът на ел.китарата се формира в огромна степен от дървената част ), дървета са по-голяма рядкост и са съответно по-скъпи.

Ръчната изработка осигурява "човешкия"фактор,т.е. "майсторската"преценка за превъплъщението на хубавата заготовка и гарантира стабилността на процесите на производство(а при добрите материали се прилагат технологи,които са времеотнемащи).Също така,дава и гаранция за еднаквост на отделните инструменти(точно обратното на твърдението,на съфорумеца).

 

 

Ставало е въпрос за тези неща и друг път,и съм давал мнение но:

- не е обръщано внимание(може да се направи)

- не съм надежден,убедителен и авторитетен,като източник на информация(има много литература на тази тема и може да се ползва,съпоставя и тогава да се определи вярното схващане).

- Евтим страшно много иска да има евтин и хубав инструмент(и аз искам ,ама...).Това е,разбира се,възможно,но би било резултат на щастлива случайност,а не на принцип останал незабелязан, поради всеобща,световна, музикантска балъщина.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 53
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

"Подходящостта на материали" за изработка на китара касае дървото(разбирай - и други материали за корпус и гриф).Всичко останало(др. части) е допълнително и преходно."По-подходящите"(значи и по добре звучащи - защото звукът на ел.китарата се формира в огромна степен от дървената част ), дървета са по-голяма рядкост и са съответно по-скъпи.

Ръчната изработка осигурява "човешкия"фактор,т.е. "майсторската"преценка за превъплъщението на хубавата заготовка и гарантира стабилността на процесите на производство(а при добрите материали се прилагат технологи,които са времеотнемащи).Също така,дава и гаранция за еднаквост на отделните инструменти(точно обратното на твърдението,на съфорумеца).

 

 

Ставало е въпрос за тези неща и друг път,и съм давал мнение но:

- не е обръщано внимание(може да се направи)

- не съм надежден,убедителен и авторитетен,като източник на информация(има много литература на тази тема и може да се ползва,съпоставя и тогава да се определи вярното схващане).

- Евтим страшно много иска да има евтин и хубав инструмент(и аз искам ,ама...).Това е,разбира се,възможно,но би било резултат на щастлива случайност,а не на принцип останал незабелязан, поради всеобща,световна, музикантска балъщина.

Благодаря! :godbless:

:greenangel:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Материалите не са толкова редки. Все пак не говорим за страдиварии, а за електрически инструмент. Да кажем махагонът, от който са направени доста от "класическите" ел. китари си е съвсем обикновен махагон. Елшата - също. Предполагам, че цената на въпросните инструменти доста е повлияна от това, че китарата СЕ ПРАВИ НА РЪКА В САЩ. Там не могат да ти вземат 200 долара за труд, защото ще умрат от глад. Както беше написано на сайта- боята също е много скъпа. Мисля, че един добър БГ майстор не би се справил по-зле и една китара, със подобен хардуер, и не толкова претенциозна боя не би стружала повече от 1000-1500 лв. Колкото до еднаквостта на инструментите - чувал съм от майстори, че една с една китара няма съвсем еднаква. Склонен съм да им вярвам. А и мисля, че китари, правени на машини биха били по-еднакви(поне докато не изсъхне дървото). А колкото до щастливата случайност - човек взима, слуша, и ако му харесва - купува. Това според мен е най-верният принцип.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Може би трябва да се доизясня!

 

Звукът на инструмента се оформя от материала на тялото и грифа.Т.е. струните вибрират;тези вибрации влизат във взаимоотношение с дървените(естествено,присъстващи в най-огромен процент)и с други части.При това,се формират различни хармонично-резонансни и фазови взаимодействия м/у струна и дърво,и това води до оформяне на "характерност" на звученето на струната(влияние,разбира се има и конкретната производствена особеност на струната - затова има и разнообразие,и избор).Така формираната вибрация(тон) се "улавя" от микрофонен тип устройство(адаптер) и... т.н.За да може дървото да обогати,подчертае,стабилизира(а не напротив)вибрационно-тоналните дадености на струната,то трябва да притежава определени качествени характеристики.По-подходящо е,да е с еднородна жилчеста структура(жилките да не се преплитат,пресичат,разклоняват,раздалечават и събират....)по-добре е и да са по-нагъсто.Смолите трябва да са във възможно минимално количество.Оформянето(рязането) на заготовка е специфично и цели запазване посока цялост и еднородност на структурите. Това гарантира еднаквост на реакция на цялата площ и обем на инструмента и предпазва от изненади в звученето(еднакви по модел - различни по звук инструменти).

За да "постигне" такива характеристики едно дърво(растение),трябва да се "радва" на определени условия - почва,влажност,слънце,сезонност и разлики в сезоновите особености през годините,географски пояс,надморска височина...и др.

Напр. Стабилна сезонност и непроменлива(по-добре ниска)влажност(значи,и нависоко) - еднородност на жилчестите структури и "по-добра" гъстота.

При ниска влажност(геогр.пояс,надм.вис.,слънце,др.дървета наоколо...) - и по-малко смоли.

 

И така - намира се дърво в географски пояс със стабилна сезонност(еднаквите сезони климатично не се различават твърде,през годините) и средногодишна влажност;на подходяща надм.височина(пак влажност,от която следват и смоли),с подходящо слънцеположение и "съседи"(пак равномерност в растежа и жилките).Реже се по подходящ начин(определени разстояния над коренищно-преходните възли и под първите разклонения - ако там въобще има нужният диаметър) и се предоставя за рязане на заготовки.Това,както се сещаме,не е труженик на гатер,или банциг,а специалист(със съответна заплата,където и да е по света).И тогава този специалист(от екипа на майстора-лютиер,а често - и самият майстор)разрязва дънера по начин щадящ еднородността на вътрешната дървесна структура.

 

Дотук не звучи много евтино...а и продължаваме нататък!

 

Тези дъски/талпи подлежат на сушене.Най-сигурният начин,този процес да не навреди на така желаните структурни качества на материала,е да се извърши по естествен път - т.е.осигуряваме условия с подходящи температура и влажност,и започваме да стареем чакайки.Друго предимство на дългият период е,че смолите имат време да се разграждат естествено.При различни атмосферни промени,смолите реагират и се променят по различен начин от дървесината и това води до по-голямо,или по малко вътрешно деструктуриране на дървото.(нарушава се недопустимо еднаквостта на реакция на звукови вибрации,на дървото - това е ключът и за това е "борбата").

Това вече,звучи доста скъпо.Затова се използват и изкуствени методи за сушене и "обезсмоляване",при които правилото е: по-бързодействащи технологии - по-евтино,но и по-голям риск от поражения по дървото.

Следва приготвянето на "полуфабрикат" за тяло/гриф (ще говорим основно за тяло.При грифа има някои разлики,но принципите на отношение към изработването,не се различават особено).

 

Много,много рядко,и то при определени дървесни видове ,може да се получи тяло с висока степен на качество,състоящо се от едно единствено парче дърво.Обикновено се съчетават 2(при висококачествени инструменти,почти е изключено да са повече)парчета с максимално еднаква структура.Практиката показва,че от един специално подбиран(т.е. скъп) ствол могат да се извлекат средно(т.е. не уточняваме размери на ствола) 1 до 2/2.5 тела от най високо качество(за качеството на тези неща,има стандартизирани степени).

 

От там нататък,следва "оползотворяване на материала".Това,разбира се ,не е безогледна процедура.Има преглед,сортиране,напасване и излизат няколко тела(които са повече от първите посочени),с по-компромисни характеристики,но все пак от "подбирания" ствол и с претенциозна следобработка. При тях,естествено,е и по-голям допускът за различност м/у инструменти от един и същ модел.

 

Следва - надолу по веригата,като на определени нива се преминава на все по и по-компромисни материали и технологии,докато стигнем до шпертплати със знайни и незнайни заглавия.

 

 

Ако се монтира добър адаптер на "калпаво" дърво ,в повечето случаи това ще подобри картината,но по-важното е(и по-незабелязвано),че това дърво ще спъва изявата на качествения компонент.А и друг ,също така качествен по начало адаптер,може и въобще да не "звукне".И тогава се започва: "С.Д.(Сиймор Дънкан,а не Сашо Доктора) е по-добър от Е ем Джи(EMG адаптерите,а не Евтим Джерекаров)"! - "Не бе,не е така! При мен е точно обратното!"...и.т.н.

 

А истината е,че и S.D. и EMG, и DiM., и др. са прекрасни, когато инструмента(дървото и струните) им дава възможност за изява.

 

При машинно-конвеирното производство основната цел е бързината.Еднаквостта на форми, профили, финиш и други,естествено,също е задача.

При ръчната изработка,също се използват разнлични автоматизирани операции,гарантиращи недопускане на неточности и спестяване на време,но идеята и целта са съвсем други.

 

 

 

Така мисля аз и определям отношението си към инструментите,според тези си разбирания!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Taka е, но аз искрено се съмнявам, че при въпросните китари има толкова сериозен подбор на дървета. При това пак напомням, че говорим за електрически инструмент, и освен дължината на мензурата, адаптерите, типа на струните, и типа на дървото, тези различия в звука, в зависимост от това дали дървото е супер-висококачествено, никой няма да ги чуе. Плюс това дори при скъпи инструменти е практика, тялото да не е от цяла талпа, ами само централната част да е цяла(дървото отстрани на практика не играе роля за звука, може дори да е друго дърво).

 

Смятам още, че ако се надяваме да си намерим китара от толква висококачествени и подбрани дървета в този живот - по добре да ходим да се гръмнем. Сигурен съм, че на една голяма част от известните музиканти, изобщо не им пука от какво дърво е направена китарата, колко време е съхнало то и други подобни подробности. Според мен имам един момент в графиката на качество на дървото/ качество на звука, след който графиката става почти перпендикулярна на абсцисата. При това, никой не може да гарантира, че на даден индивид Х, китарата от супер-скъпото 1000000 - доларово дръвце, ще му зазвучи по-добре от китара от 50 - доларово дръвце. Според мен най добър е принципа - чувам - после купувам. Така аз определям отношението си към инструментите.

 

(Може и да се окаже, че дървото на въпросните китари не е чак толкова скъпо и подбрано). :godbless:

 

Понеже забелязвам явна нотка на закачка към мен от страна на теб, docc, ако искаш може да се съберем да направим едно сравнение(звуково) между някаква хубава китара, каквато предполагам имаш, и модифицирана от мен БГ китара, с пренавити адаптери, и лек тунинг, уверявам те, че колосална разлика няма да има, та дори съм сигурен, че ще има и някои предимства БГ китарката.

 

А колкото до Dimarzio, Seymour Duncan, EMG, и Евтим Джерекаров, има хора, които могат да направят отвратителен звук, дори с най-качествената китара, най-хубавите адаптери, и най-добрия усилвател. Виж, има и хора, които ще докарат много хубав звук с що-годе добра китара, свестни адаптери, и някакъв нелош усилвател. Там е главната разлика, не в дървото.

 

Мога да ти демонстрирам как звучи на чисто една чамова китарка(без ефекти), после може да се опиташ да докараш подобен звук с някоя хубава китара, та да видим колко време ще се връткат копчета и еквилайзери. :greenangel: .

 

Според мен има няколко типа китари:

 

евтини китари от "лоши" дървета

средноскъпи китари от "лоши" дървета

скъпи китари от "лоши" дървета

много скъпи китари от "лоши" дървета

евтини китари от "средно добри" дървета

средноскъпи от "средно добри" дървета

скъпи от "средно добри" дървета

много скъпи от "средно добри" дървета

евтини китари от "добри" дървета

средноскъпи от "добри" дървета

скъпи от "добри" дървета

много скъпи от "добри" дървета

 

лоши, средно добри и добри са нарочно в кавички(въпрос на вкус е, на мен чамът много ми харесва как звучи за по-чисти неща, въпреки, че повечето хора много мъ се цупят).

 

Кое е добро, и кое лошо си решавате вие. Според мен е най-добре човек да купи стара китара, която му харесва. Така тя ще е от достатъчно отлежало по "естествения" начин дърво.

 

Та мисля, че това изчерпва темата.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Току що прочетох подробно сайта на тези пичове - специалното в тези китари не е дървото, а конструкцията на грифа - огъва се 12 пъти по-малко от обикновен гриф. Това е идеята на тази марка китари.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

добре де , ако имате в наличност 3600 $, бихте ли си взели такъв инструмент (аз бих- ако имах още 1000000$ )???? и кво като са custom ? за много по-малко пари може да се вземе по-добър инстр.- от там нататък може и да се custom- изира. В последно време точно тва с custom- изирането стана мн. модерно, както и vintage манията. В крайна сметка, ако си купиш китара от някъв добър клас и си къстъмваш сам (и то по точния начин, който ти харесва), няма ли да излезне по-евтинко??

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз под custom разбирам да ти направят китара с различен по дължина/широчина/дебелина гриф, по интересно изрисувано тяло, вместо 3 пикъп-а, искаш да има само един в бридж позиция, примерно. Е такива работи. Сещаш се, че тези работи няма как да станат, ако си си купил вече готово китара от магазина. Особено това с пикъпите.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз под custom разбирам да ти направят китара с различен по дължина/широчина/дебелина гриф, по интересно изрисувано тяло, вместо 3 пикъп-а, искаш да има само един в бридж позиция, примерно. Е такива работи. Сещаш се, че тези работи няма как да станат, ако си си купил вече готово китара от магазина. Особено това с пикъпите.

Махаш единия и остава само един.. къф му е проблема, много по трудно обаче може да си направиш грифа по широк :godbless:

 

Но такива къстъм изгъзици за са хора които са увредени и не могат да свирят на нормални китари. Стандарта си е стандарт, и не е случаен :bravo:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

на въпроса - ако имам парите и ме сърби да ги похарча

 

ами първо бих се обадил на Пенса Шур,на другия производител - калифорния гитарс -май - този от който в момента си пазарува Влатко Стефановски

или пък на Пол Рийд Смит

 

 

това че 12 пъти грива е примерно по устойчив ок - обаче дизайна не е впечатляваш на тия рокмейс

но пък ако примерно свирна на тях или видя две три звезди на живо

и се впечатля - може мнението си да променя

 

колкото да хенд мейд китарите в БГ

приди години когато още рокерола беше млад

"майсторите" бяха само мошенници, некадърници и плямпачи(хора раздуващи страшни приказки колко са велики и кави китари само ще ти направят)

всъщност такова си беше времето - по същия начин ни обещаваха светлото бъдеще - генерална линия на партията

 

в момента вече съм виждал, пипал и пробвал по сносни майсторски китари

асеновградския майстор, пакмана, някакви от плодив

аз лично за такава бих платил 500-600 лв макс

не 1000-1500

а за хотродваните кремонки- пълдини-100-150-200( не бих си купил - просто казвам колко е разумно)

съжалявам ако подценявам труда на някой - но това е мойто виждане по въпроса -тук изказвам паричен еквилент като човек който горе долу разбира кое колко струва( естествено но съм перфектния оценител)

дали хотродвана кремока звучи по добре - да - но си остава кремонка

точка 2 - знам че асенвградчанина може да ти скъса нервите с мотаене

плюс това не съм пипал правена в бг китара която дае по добра от един сериен айбаниз - а ВИДЯХМЕ С КАКВИ УСЛОВИЯ се съхраняват дърветата за хошино

и кво -китарите пак са си яки

марката си е марка

Ибанеза си държи пари и това е

веднага пример - риселване на РГ - ако е в добро състояние-ще му се вземе над 1/2 от цената

на китара от асеновград 1500 лв -може и да греша - но не вярвам да може да се препродаде за повече от 500-600 лв - тоест на 1-3та от цената

ако греша ме поправете

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз под custom  разбирам да ти направят китара с различен по дължина/широчина/дебелина гриф, по интересно изрисувано тяло, вместо 3 пикъп-а, искаш да има само един в бридж позиция, примерно. Е такива работи. Сещаш се, че тези работи няма как да станат, ако си си купил вече готово китара от магазина. Особено това с пикъпите.

Махаш единия и остава само един.. къф му е проблема, много по трудно обаче може да си направиш грифа по широк :godbless:

 

Но такива къстъм изгъзици за са хора които са увредени и не могат да свирят на нормални китари. Стандарта си е стандарт, и не е случаен :bravo:

Така е .... Еди Ван Хален, Д. Линч, Нуно Бетънкорт ....повредена работа...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)
vovcho Публикувано на May 25 2006, 09:00 AM

  Аз под custom разбирам да ти направят китара с различен по дължина/широчина/дебелина гриф, по интересно изрисувано тяло, вместо 3 пикъп-а, искаш да има само един в бридж позиция, примерно. Е такива работи. Сещаш се, че тези работи няма как да станат, ако си си купил вече готово китара от магазина.

 

...защото не си търсил достатъчно преди да си я купиш...а точно за пикъп- ите разнообразието е най- голямо. и защото като си купувал не си се съобразил с евентуалното предстоящо custom-изване

Редактирано от hypermusic
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Евтиме,

 

Това,което съм описал,е принцип при изработката на електрически(смятам,че е ясно)китари и не зависи нито от мен,нито то от теб,или от нашите позиции в разговора.Не съм го "измислил",за да си осигуря аргументи за "закачки".Този принцип се прилага,работи и изобщо - съществува,защото е икономически обоснован и подкрепен.Т.е. скъпите,и по-скъпите,и най-скъпите инструменти се купуват достатъчно интензивно(и то най-вече от добри музиканти - разбира се - не само),за да съществува смисълът и нуждата от произваждането им.Купуват се,защото са добри,не защото са скъпи.Високата цена е "недостатък" винаги и навсякъде,но е непреодолимо условие за постигането на добър продукт.Принципният ценови таван се определя не от желание за печалба,или "изхвърляне",а от обективни ресурсни,производствени и търговски предпоставки,които(за съжаление)изобщо не се влияят от нашето желание,"да минем тънко".

 

Конструктивните решения и варианти,за които споменаваш,нямат никакво отношение към темата за качеството на материали.Различни типове конструкции(Set Neck;Neck Through;Bolt On , дължини на скала , профили на гриф ...)се прилагат според дизайнерската концепция и се реализират с материали,от чиито,вече,качества зависи нивото на инструмента.

 

С най-голямо удоволствие и съпричастност,бих ти предоставил добър инструмент(доколкото имам такъв),за сравнение,като искрено се надявам(все още)това да помогне.

Човешките възможности за "оплескване на нещата"(между които неща - и китарният тон)са почти безгранични.Те се подхранват и от това,че за "оплескването" по-често не са необходими много усилия и средства - т.е. излиза евтино. Всеки може да си го позволи и осъществяването му е въпрос само на лична убеденост.

Факт е ,че шансът да се сътвори лош звук е несравнимо по-голям,като се използва нискокачествено(,а то обикновено е и евтино) оборудване.

 

Видът на дървото не е обектът на коментар.Говорим за вариации в качеството на един и същ вид дърво.

 

Забелязва се,че все пак използваш понятията "най-качествена китара","най-хубави адаптери","най-добър усилвател" с подразбиране,че става въпрос за скъпи неща.(не е лесно,да се пренебрегне тази взаимоопределяща връзка).И за да поддържаш позицията си,включваш в противопоставянето, и личностен фактор(аз не си позволявам да го правя,когато имам сериозно отношение към изложението,защото това субективизира тезата.Интерпретираната "игра на думи" със S.D. и EMG засяга поравно и двама ни и е очевидно безобидна).Т.е. - започваш да използваш "аргументи" от типа: " ...хайде да видим,аз като направя нещо,ти как няма да можеш,да реагираш"! Ето това е вече закачка!Като реакция на това ще спомена(засега - само това),че е прекалено амбициозно,да смяташ,че можеш да ми коригираш критериите,или пък да "разкриеш коварния заговор" срещу музикантския бюджет.

 

Винаги съм имал и имам огромно нежелание,да харча "излишни пари"."Прозрението" настъпи обаче,когато осъзнах,че средствата са отивали нахалост точно за компромисно(по-евтиничко)оборудване.Отдавна вече се старая,да не допускам компромиси(доколкоти ми стигат силите)и се надявам,да съм преболедувал "детската болест": "...евтините неща са О.К.,ама те другите на разбират и не могат колкото мен,и затова се набутват,когато си търсят начин,да се оправят!"Не карам никого,да възприема моето отношение,но пожелавам на всеки,да има възможност сам да стигне до тези изводи!...И да реши,"че е по-добре,да се гръмне",ако няма амбицията за по-високи и стойностни цели(вкл. оборудване,като цел), а не обратното.

 

 

hypermusic,

Ако съм убеден,че този(или такъв)инструмент ми трябва,ще си поставя за цел,да си осигуря средствата и ще работя по въпроса.А ако,да речем, нямам финансови ограничения,не бих си взел каквото и да е оборудване само и единствено подтикван от това,че бих могъл да си го позволя.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Guest
Темата е заключена и Вие нямате право да коментирате в нея.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.