Jump to content
Българският форум за музиканти

Уеднаквяване звука на различни песни?


Recommended Posts

Малко ми е трудно да формулирам въпроса си, така че се надявам знаещите да хвърлят едно око и ако имат идея да хвърлят някой съвет...а и темата може да е интересна и за други хора.

 

Та, става дума за следното - трябва да смеся няколко песни, които са в един стил, записвани са в едно и също студио, с еднаква апаратура и микрофони, с едни и същи инструменти и т.н., тоест на теория всичко (почти) е еднакво. В практиката ми се е случвало да работя над ниско бюджетни продукции, наистина ниско - хората наемат студиото за ден, за час-два правим проби, настройки, репетиции, после цял ден се записва. На другия ден се прослушва материала, дозаписват се някакви по-лошо изсвирени неща (апаратура, настройки и инструменти не са променяни) и после се смесва. При това положение смесвам първо една песен и когато останем доволни (за час-два работа колко да сме доволни, ама без пари толкова) прилагам същите настройки и на останалите песни, като после само ги дооправям леко за конкретната песен. Схемата общо взето работи за тези цели. Не знам обаче дали същата схема е приложима при високо бюджетни продукции и какво мислят колегите по тоя въпрос. От една страна има достатъчно студийно време да започнеш микса на всяка песен от нулата, от друга страна при положение че парчетата влизат в албум, трябва да имат подобно звучене, да пасват едно с друго, не да звучат коренно различно и затова си мисля че трябва да започвам микса на всяко парче с някакви базови настройки (така наречени груб микс), взети от някое позавършено вече парче. Какво мислите по въпроса?

 

Всъщност причината да започна темата е друга. В конкретния случай въпреки еднаквите условия дадени по горе, има и една съществена разлика - парчетата са записвани в различни периоди от време, което означава че настройките на нивата за запис и разполагането на микрофоните всеки път е различно, защото междувременно в студиото е работено по други продукции с различни настройки и микрофони. Та, моя проблем е как горе долу да изравня нивата на отделните писти на всеки проект, при положение че като звучене са горе долу еднакви или казано по друг начин: нивото на касата/баса/вокала/т.н./ на едно парче да е близка до нивото на касата/баса/вокала/т.н./ на второто парче и те да са близки до нивото на касата/баса/вокала/т.н./ на третото и така нататък. Тоест ако започвам с едни и същи базови настройки да очаквам приблизителен звук, а в последствие да го дооправям. Това е нужно защото се ползват доста динамични процесори, а тяхната работа зависи от нивото на пистата, която обратботват, тоест при силно различаващи се писти (на един и същ инструмент) ще работят по различен начин...това искам да избегна...

 

съвети?

или всичко това са глупости и трябва да работя по друг начин?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За нивата на отделни писти на един инструмент, особено ако е по-копресиран натурално (китара с дисторшън примерно), аз винаги ползвам normalize функцията. Така съм спокоен, че дори и едната писта да е записана примерно с леко по-отдалечен микрофон от говорителя, евентуалното използване на компресор или друг динамичен ефект, ще влияе приблизително еднакво на всички писти.

Иначе за приблизително еднаквия баланс между инструментите във всяко парче, мисля че може добре да стане и на ухо (даже не виждам друг добър начин), а ако се цели още по-голяма точност - с А/Б тестове.

Аз обаче съм доста начинаещ и не съм сигурен колко ще са ти полезни съветите ми, това е малко като за историята с краставиците и краставичаря. По-опитните колега ще ти отговорят по-добре мисля.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Просто изравни пиковете на отделните инструменти. Аз винаги се старая нивото на входящия сигнал да е около -18dbfs rms или максимум -6дб пик. Това може да стане от trim или input gain на хоста,който използваш. За по-тихи или силни части- автоматизация. По-добре стой далеч от Normalize.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не правите ли някакъв елементарен анализ - средно ниво, максимално ниво, динамика, фазови съоотношения? После се смесват по-лесно.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

няма да свалям по-силните части, нито да вдигам по-тихита - това ще убие динамиката на музиката. Освен това пиковете (особено при барабани) не вършат работа защото примерно през цялото време се свири с някакво ниво, но 2-3 пъти има случайни по-силни удари, които обаче не са определящи. Това което си мисля е да не пипам самите писти, а направо input gain-a на съответните канали които трябва да се вдигнат или свалят. Въпроса е как по-удобно да определя средното ниво на всяка писта (защото мисля че именно по средното трябва да се водя, не по пиковото) - на око не мисля че ще е точно, а на ухо...да речем че ще стане с китари, вокали, ама с отделните барабани е трудно да се прецени, още повече заради динамиката в свиренето.

Някакъв анализатор (евентуално бачкащ като VST), който мога да ползвам да изчисли средното ниво в даден интервал на песента?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не правите ли някакъв елементарен анализ - средно ниво, максимално ниво, динамика, фазови съоотношения? После се смесват по-лесно.

ами начина по който работя по принцип е следния: почвам винаги с каса - слагам компресор, който настройвам според дадената писта, тоест treshold-а се тъкми на ръка, като се водя по индикации и по това което чувам. после ако се налага човъркам и някакъв еквалайзер. Същата операция повтарям за соло барабанче, после в играта влиза и баса. гледам да ги изравня и да не се мачкат много от компресори. После лека полека се включват останалите микрофони около барабаните и накрая правя някакъв груб микс барабани и бас. При цялата тази работа не се занимавам с анализиране, а просто се водя по индикации и по слух кое е ок и кое не е и кое трябва да се пипа още. После започвам лека полека да пускам и останалите инструменти (според мен бас, барабани и вокал са основата и вече по тях започвам да "запълвам" звука с китари, клавири и каквото има). В процеса на работа по-нататък постоянно се връщам назад да дооправям, защото колкото по-наситен става микса, толкова по фино трябва да настройваш нива, корекции, динамични процесори и ефекти на всяка отделна писта...и така

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

няма да свалям по-силните части, нито да вдигам по-тихита - това ще убие динамиката на музиката. Освен това пиковете (особено при барабани) не вършат работа защото примерно през цялото време се свири с някакво ниво, но 2-3 пъти има случайни по-силни удари, които обаче не са определящи. Това което си мисля е да не пипам самите писти, а направо input gain-a на съответните канали които трябва да се вдигнат или свалят. Въпроса е как по-удобно да определя средното ниво на всяка писта (защото мисля че именно по средното трябва да се водя, не по пиковото) - на око не мисля че ще е точно, а на ухо...да речем че ще стане с китари, вокали, ама с отделните барабани е трудно да се прецени, още повече заради динамиката в свиренето.

Някакъв анализатор (евентуално бачкащ като VST), който мога да ползвам да изчисли средното ниво в даден интервал на песента?

 

 

Трябва ти trim plugin. Sonalksis Free G (безплатен) е много удобен за тая цел. Слагаш го като първи плъгин и от там си оправяш нивата. Като средно ниво (Rms) -18dbfs е най-добре според специалистите :)

 

 

Не правите ли някакъв елементарен анализ - средно ниво, максимално ниво, динамика, фазови съоотношения? После се смесват по-лесно.

ами начина по който работя по принцип е следния: почвам винаги с каса - слагам компресор, който настройвам според дадената писта, тоест treshold-а се тъкми на ръка, като се водя по индикации и по това което чувам. после ако се налага човъркам и някакъв еквалайзер. Същата операция повтарям за соло барабанче, после в играта влиза и баса. гледам да ги изравня и да не се мачкат много от компресори. После лека полека се включват останалите микрофони около барабаните и накрая правя някакъв груб микс барабани и бас. При цялата тази работа не се занимавам с анализиране, а просто се водя по индикации и по слух кое е ок и кое не е и кое трябва да се пипа още. После започвам лека полека да пускам и останалите инструменти (според мен бас, барабани и вокал са основата и вече по тях започвам да "запълвам" звука с китари, клавири и каквото има). В процеса на работа по-нататък постоянно се връщам назад да дооправям, защото колкото по-наситен става микса, толкова по фино трябва да настройваш нива, корекции, динамични процесори и ефекти на всяка отделна писта...и така

 

 

И според мен използването на компресор на отделни елементи от дръм секцията е грешно, освен ако не искаш да промениш динамиката на касата например. Иначе все едно си записал хубава каса с атака и пънч и после само я разваляш с компресори. Това че компресора давал пънч на кика или на солото, е пълна заблуда. Много по-добър вариант е правилно eq и transient designer. Или bus compressor на целия дръм микс.

Редактирано от doc
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Интересно-продължавайте-дотук съм съгласен, че:Normalize-в никакъв случай, барабаните и ревърба не трябва да се пипат с автоматизации-за барабаните може да се играе с динамиката, след като аудио траковете на отделните инструменти се експортнат като миди на съседни(не ми казвайте, че не става).Само да не се разводни темата.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А защо е толкова грешно да се ползва normalize? Да не бъркам понятията, ама става дума за функцията, която повдига цялото ниво на даден участък, така че пиковете му да удрят X dB (0 dB примерно).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

По въпроса за уеднаквяване на нивата на всичките песни, аз бих миксирал всяка песен отделно и самостоятелно.

Няма смисъл да търсиш еднаквост на силата на звука на отделните тракове, ако песните са записвани с различни настойки на микрофоните и в

различни сесии, защото не само силата ти е определяща, ами и честотната характеристика, която улават (дали са били по-близо или по-далеч румовете,дали микрофина за китарата е бил насочен абсолютно по същия начин както при предната сесия и тн) Всяко едно малко мръдване на микрофона

дава различен звук и силата, с която влиза звука е най-малкия ти проблем:)

Смесваш си ги както си знаеш - каса, соло барабанче, бас и тн. (не ползваш nоrmalize)и Вече тук слушаш силата на песните да е еднаква (или поне приблизително)- на изходното ниво на DAW-a и екпортваш.

После при мастерирането всичките песни ги нагласяш по ред и по сила една спрямо друга в зависимост от това как 'влизат' една след друга

и как върви целият албум като цяло.

А за барабаните - освен, че може да се компресират всеки поотделно, после може да се сложи и компресор на целия комплект.

Естествено може и без никакви компресори - това зависи от това какви са целите ти.

Редактирано от antonium
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

мисля си че май ще е най добре да използвам същия сетъп на всяка песен (еднакви компресори, еквалайзери и т.н. по сендовете и инсъртите), като отначало изключвам всичко и постепенно ги включвам отново като ги настройвам един по един според конкретната писта.

 

Относно ползването на normalize - прилагането на всякакви процеси модифициращи самия аудиофайл е тотално погрешно, защото дори да имаш undo в рамките на сесията, то при следващата сесия вече го нямаш и ако си осрал нещо по файла, няма как да го оправиш вече. Затова е добре използването на програми тип Nuendo (споменавам го защото с него работя), при които всеки аудиофайл е разположен на писта включена към виртуалния миксер - тоест в миксера бърникаш всякакви нива, ефекти и т.н. и ако след 2 дена решиш че не ти харесва просто почваш от нулата или дооправяш грешките си без проблеми.

 

Относно ползването/или не на компресори по барабаните - всеки от нас тук, независимо дали е про или се занимава любителски, си е изградил някакъв метод на работа, който постепенно ъпгрейдва на базата на собствен опит, както и заради неща прочетени в умни книжки, казани от знаещи хора или видяни някъде...поне така би трябвало да бъде. В този смисъл няма погрешен метод на работа стига да знаеш какво точно искаш да постигнеш и как точно. И все пак, на базата на личния ми опит и на неща научени от знаещи хора, съм убеден че ползването на компресори по барабаните е желателно, особено когато се търси по-отчетлив, стегнат и агресивен "рок" звук. Обикновено прилагам компресори на каса, барабанче (горна кожа), томове и room микрофони, а долната кожа на барабанчето, както и фус и овърхеди предпочитам само лека еквализация (пак зависи колко добре звучат). После всички барабани и баса влизат в един bus канал, в чийто send включвам един компресор. Send-a е сложен на 0, но вече от самия компресор решавам колко от него да влиза в микса. Тази хватка е много полезна, прочетох я преди няколко години в книгата на известен американски продуцент. Друг вариант е направо в insert-а на канала да се сложи компресор, но според човека е по добре в микса да ти остане част от оригиналния некомпресиран звук, смесен със сериозно компресиран звук (вече от теб зависи кой от двата звука ще преобладава в микса...зависи и от музиката и конкретния търсен звук)

 

след като аудио траковете на отделните инструменти се експортнат като миди на съседни(не ми казвайте, че не става).Само да не се разводни темата.

може аз да съм назад с информацията, но до този момент не съм чул за адекватен софтуер който да преобразува аудио в миди с абсолютна точност спазвайки времена, тонове, динамика и т.н. А и не знам каква е ползата да преобразуваш звука на китара, бас или нещо друго в миди освен ако не търсиш някакъв по-особен звук. Но в този случай по добре да ползваш синт или миди клавиатура вързана към хоста (и човек който може да свири на тях, хехе). Единствено преобразуването на барабани има смисъл в някои случаи, с употребата на тригери. Разбира се тригерите имат много и различни приложения, но аз ги ползвам понякога да дообогатя звука на барабаните, ако не са много качествени...и гледам да не прекалявм с тригера - ползвам си оригиналния звук, като добавям и мъничко тригерирани каси и томове (и барабанче понякога), колкото да обогатя звука на истинските. Но това си е вече въпрос на похват и на търсен звук.

 

Пичове, за анализ ви питам - измервания на няколко нива в различни части на трака. Не вярвам да не се учи никъде.

аз лично не съм го учил специално, макар че имам представа на теория, но на практика не съм го правил...честно казано не знам това как и колко ми помага в микса. Тотално грешно ли е?

Редактирано от master_gamgee
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не бих казал тотално грешно, но ако например в звука на перкусия имаш характерно отзвучаване на -20dB под пика и промениш съотношението ще получиш звук, нехарактерен за инструмента. Ако си анализирал предварително звука ще знаеш кое ниво на каква обработка можеш да подложиш, за да запазиш натуралното му звучене в микса.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.