Steppenwolf Отговорено Декември 24, 2009 Отговорено Декември 24, 2009 add9 ще рече, че се прибавя тежнение 9, но си има и терца, а при sus терцата я няма и е заменена. Както пише, sus значи suspension (задържание), а с развитието на музиката "чуждият" тон не се разрешава задължително, както е класически. Ето за пример едно парче на Oasis - Wonderwall. Цитирай
BaMnupa Отговорено Декември 24, 2009 Отговорено Декември 24, 2009 (Редактирано) Значи при Cadd9 инструменталистът ще изсвири мажорна (предполагаемо) терца в акорда и ще сложи деветата степен: C-E-G-D, докато при Csus9 ще сложи само 9-тата степен, но ще е махнал 3-тата: C-G-D Така ли? Тогава какво имаме като различно изсвирване при означението Cmaj9 (Cmaj7add9 по вероятно) от Cadd9? Вероятно наличието на септимов тон B? Тези неща са тромави и усложнени. И то много. Редактирано Декември 24, 2009 от BaMnupa Цитирай
Steppenwolf Отговорено Декември 24, 2009 Отговорено Декември 24, 2009 Cmaj9 е със септима (не се пише Cmaj7add9). Cadd9 е без септима... Цитирай
BaMnupa Отговорено Декември 24, 2009 Отговорено Декември 24, 2009 Но на някои места съм виждал и означението: no3 (без терца) Това кога го има? Цитирай
kolio_k Отговорено Декември 24, 2009 Отговорено Декември 24, 2009 (Редактирано) Значи при Cadd9 инструменталистът ще изсвири мажорна (предполагаемо) терца в акорда и ще сложи деветата степен: C-E-G-D, докато при Csus9 ще сложи само 9-тата степен, но ще е махнал 3-тата: C-G-D Така ли? Тогава какво имаме като различно изсвирване при означението Cmaj9 (Cmaj7add9 по вероятно) от Cadd9? Вероятно наличието на септимов тон B? Тези неща са тромави и усложнени. И то много. Sus като означение се отнася само до 4та степен, докато add може да се отнася до всяка, която не участва нормално в акорда. При това, най често в практиката add 9 се отнася до тризвучие ( не само, но най вече) в което се добавя и втората степен, докато акорда Cmaj9 нормално се разбира като Cmaj7 ( C E G B ) плюс 9та степен ( тоест C E G B D) За правилното четене на акорди в джазов контекст, е нужно и да се знае теорията, която стои зад строежа им, а не да се четат буквално, защото означенията излизат от практиката и варират според изданието, пищещия и тн, а също целят да бъдат възможно най кратки, за да се четат по лесно на прима виста.. А едно от основните правила при стандартната (функционална )джазовата хармония е, че всички акорди са минимум четиризвучия на теория ( което не значи не можем да изпускаме тонове по съответния начин, когато ги свирим ), освен , когато не е указано нещо друго. п.п. Omit 3 , означава че пишещият акорда, не иска да имаме терцов тон в акорда, което обаче не означава, че трябва да го заменим с 11ка примерно, а че просто трябва да го пропуснем Редактирано Декември 24, 2009 от kolio_k Цитирай
BaMnupa Отговорено Декември 24, 2009 Отговорено Декември 24, 2009 (Редактирано) Всъщност се разбира, че движението върви по нечетните числа: 1 (основен), 3 (терцов min или maj/или без), 5, 7 (септимов min, maj, 7, b7-доминантова), 9, 11, 13 - стандартното акордово записване. sus променя терцата: sus2, sus4, значи трябва да може и sus9, sus11, защото 10 също е терца един вид add не променя/маха нищо, само добавя каквото и да е: 6, 9, 11, 13 Ако искаме да имаме квинта и минорна 6, как да процедираме: Cadd b6 (C-E-G-bA) или вероятно грешното Csus b6 (C-G-bA)? А когато искам и терца и кварта: C-E-F-G как да го запиша? Csus4 with 3 или вече ще е станал обръщение на G-C-E-F каквото има във фламенкото пък и не само? Нещо ми изглежда обвързано прекалено много с major-а. И то без причина, след като може да нямам нито един мажорен акорд или лад в творбата си. Редактирано Декември 24, 2009 от BaMnupa Цитирай
BaMnupa Отговорено Декември 24, 2009 Отговорено Декември 24, 2009 Или може би: Cadd4 би било най-удачно, защото нищо не се маха при add, а просто си добавям 4-ката?! Цитирай
Ивелин Отговорено Декември 24, 2009 Отговорено Декември 24, 2009 (Редактирано) Говорите за различни неща - в класическата sus може да е 2/4, а в джаза - 4. Следователно ако някой иска да научи нещо, по-добре да ползва утвърдена литература (като книгата, която стои на аватара на CyberGene). В джаз хармонията освен принципи има и много свобода на строежа на акордите, рехармонизиране и т.н. За това първо трябва да си на "ти" с акордите - прочитането на книжката би помогнало. Все пак записването на акордите с букви е съкращение, което джазмените си разбират - ако искаш да запишеш конкретен "авторски" акорд в конкретно обръщение/разположение, трябва да го запишеш с ноти! Редактирано Декември 24, 2009 от Ивелин Цитирай
Ивелин Отговорено Декември 24, 2009 Отговорено Декември 24, 2009 Cadd b6 (C-E-G-bA) или вероятно грешното Csus b6 (C-G-bA)? Грешно е, защото sus се отнася до терцата, която обикновено не прескача квинтата. А с Cadd b6 вероятно конкретизираш петия лад на мелодичния минор (или мелодичния мажор). Така написан, акорда е много "смачкан" и не вярвам някой джазмен да го изсвири по този начин. Същият този акорд може да се запише и като: Аbma+ Цитирай
Ивелин Отговорено Декември 24, 2009 Отговорено Декември 24, 2009 (Редактирано) C7b9 - задължително понижена 9-ка, като при това се разбира, че нямаме увеличена 9-ка, както при алтерирания, т.е. в повечето случаи се свири полуумаления лад, вместо мелодичен минор, както е при алтерирания. 1/2 тон нагоре? И пак нещо не ми се връзва с тая увеличена 9-ка... ------------------------------------------------------------------------ G7, G56, G34, G2 (класически септакордови доминантови обръщения) F5, Fsus2 (поп) Calt, C+ (джаз) Какво излиза - имаме 3 различни варианта на изаписване на акорди? Редактирано Декември 24, 2009 от Ивелин Цитирай
kitaratapesho Отговорено Декември 25, 2009 Отговорено Декември 25, 2009 sus променя терцата: sus2, sus4, значи трябва да може и sus9, sus11, защото 10 също е терца един видadd не променя/маха нищо, само добавя каквото и да е: 6, 9, 11, 13 А когато искам и терца и кварта: C-E-F-G как да го запиша? Csus4 with 3 или вече ще е станал обръщение на G-C-E-F каквото има във фламенкото пък и не само? Cadd9 - C E G D Csus2 - C D G Csus4 - C F G C7sus - C (E) G Bb (D) F (при строежа на този акорд терцовият тон се изпуска, а деветата степен е по избор). C11 (no 7) или Cadd4 - C E G F Разликата между C11 и C7sus е, че при първият има и терцов тон. Така ги разбирам аз нещата. Стремя се винаги, когато пиша щимове, да отбелязвам всички акорди по начин, който ще накара музикантите да задават възможно най-малък брой въпроси. Затова използвам най-често срещаните означения. Цитирай
Ивелин Отговорено Декември 25, 2009 Отговорено Декември 25, 2009 Аз Csus го виждам като: Bb/C, Gm7/C или Bbmaj7/C Цитирай
Ивелин Отговорено Декември 25, 2009 Отговорено Декември 25, 2009 (Редактирано) Eто ти един трик, като имаш sus-chord, представяш си мажорно тризвучие един тон по-ниско - ако имаш Esus, представяш си Ре мажор с Ми в баса. Редактирано Декември 25, 2009 от Ивелин Цитирай
Tozi Отговорено Декември 25, 2009 Отговорено Декември 25, 2009 Ясно, не е за мен. BaMnupa ти на какъв инструмент свириш(освен микрофон)? Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.