Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Отговорено

add9 ще рече, че се прибавя тежнение 9, но си има и терца, а при sus терцата я няма и е заменена. Както пише, sus значи suspension (задържание), а с развитието на музиката "чуждият" тон не се разрешава задължително, както е класически. Ето за пример едно парче на Oasis - Wonderwall.

Отговорено (Редактирано)

Значи при Cadd9 инструменталистът ще изсвири мажорна (предполагаемо) терца в акорда и ще сложи деветата степен: C-E-G-D,

докато при Csus9 ще сложи само 9-тата степен, но ще е махнал 3-тата: C-G-D

 

Така ли?

 

Тогава какво имаме като различно изсвирване при означението Cmaj9 (Cmaj7add9 по вероятно) от Cadd9? Вероятно наличието на септимов тон B?

Тези неща са тромави и усложнени. И то много.

Редактирано от BaMnupa
Отговорено (Редактирано)
Значи при Cadd9 инструменталистът ще изсвири мажорна (предполагаемо) терца в акорда и ще сложи деветата степен: C-E-G-D,

докато при Csus9 ще сложи само 9-тата степен, но ще е махнал 3-тата: C-G-D

 

Така ли?

 

Тогава какво имаме като различно изсвирване при означението Cmaj9 (Cmaj7add9 по вероятно) от Cadd9? Вероятно наличието на септимов тон B?

Тези неща са тромави и усложнени. И то много.

 

Sus като означение се отнася само до 4та степен, докато add може да се отнася до всяка, която не участва нормално в акорда. При това, най често в практиката add 9 се отнася до тризвучие ( не само, но най вече) в което се добавя и втората степен, докато акорда Cmaj9 нормално се разбира като Cmaj7 ( C E G B ) плюс 9та степен ( тоест C E G B D)

 

За правилното четене на акорди в джазов контекст, е нужно и да се знае теорията, която стои зад строежа им, а не да се четат буквално, защото означенията излизат от практиката и варират според изданието, пищещия и тн, а също целят да бъдат възможно най кратки, за да се четат по лесно на прима виста.. А едно от основните правила при стандартната (функционална )джазовата хармония е, че всички акорди са минимум четиризвучия на теория ( което не значи не можем да изпускаме тонове по съответния начин, когато ги свирим ), освен , когато не е указано нещо друго.

 

п.п. Omit 3 , означава че пишещият акорда, не иска да имаме терцов тон в акорда, което обаче не означава, че трябва да го заменим с 11ка примерно, а че просто трябва да го пропуснем

Редактирано от kolio_k
Отговорено (Редактирано)

Всъщност се разбира, че движението върви по нечетните числа: 1 (основен), 3 (терцов min или maj/или без), 5, 7 (септимов min, maj, 7, b7-доминантова), 9, 11, 13 - стандартното акордово записване.

 

sus променя терцата: sus2, sus4, значи трябва да може и sus9, sus11, защото 10 също е терца един вид

add не променя/маха нищо, само добавя каквото и да е: 6, 9, 11, 13

 

Ако искаме да имаме квинта и минорна 6, как да процедираме: Cadd b6 (C-E-G-bA) или вероятно грешното Csus b6 (C-G-bA)?

А когато искам и терца и кварта: C-E-F-G как да го запиша? Csus4 with 3 или вече ще е станал обръщение на G-C-E-F каквото има във фламенкото пък и не само?

Нещо ми изглежда обвързано прекалено много с major-а. И то без причина, след като може да нямам нито един мажорен акорд или лад в творбата си.

Редактирано от BaMnupa
Отговорено (Редактирано)

Говорите за различни неща - в класическата sus може да е 2/4, а в джаза - 4.

Следователно ако някой иска да научи нещо, по-добре да ползва утвърдена литература (като книгата, която стои на аватара на CyberGene).

 

В джаз хармонията освен принципи има и много свобода на строежа на акордите, рехармонизиране и т.н.

За това първо трябва да си на "ти" с акордите - прочитането на книжката би помогнало.

Все пак записването на акордите с букви е съкращение, което джазмените си разбират - ако искаш да запишеш конкретен "авторски" акорд в конкретно обръщение/разположение, трябва да го запишеш с ноти!

Редактирано от Ивелин
Отговорено
Cadd b6 (C-E-G-bA) или вероятно грешното Csus b6 (C-G-bA)?

Грешно е, защото sus се отнася до терцата, която обикновено не прескача квинтата.

 

А с Cadd b6 вероятно конкретизираш петия лад на мелодичния минор (или мелодичния мажор). Така написан, акорда е много "смачкан" и не вярвам някой джазмен да го изсвири по този начин.

Същият този акорд може да се запише и като: Аbma+

Отговорено (Редактирано)
C7b9 - задължително понижена 9-ка, като при това се разбира, че нямаме увеличена 9-ка, както при алтерирания, т.е. в повечето случаи се свири полуумаления лад, вместо мелодичен минор, както е при алтерирания.

1/2 тон нагоре? И пак нещо не ми се връзва с тая увеличена 9-ка...

 

 

------------------------------------------------------------------------

 

 

  • G7, G56, G34, G2 (класически септакордови доминантови обръщения)
  • F5, Fsus2 (поп)
  • Calt, C+ (джаз)

 

Какво излиза - имаме 3 различни варианта на изаписване на акорди?

Редактирано от Ивелин
Отговорено
sus променя терцата: sus2, sus4, значи трябва да може и sus9, sus11, защото 10 също е терца един вид

add не променя/маха нищо, само добавя каквото и да е: 6, 9, 11, 13

А когато искам и терца и кварта: C-E-F-G как да го запиша? Csus4 with 3 или вече ще е станал обръщение на G-C-E-F каквото има във фламенкото пък и не само?

 

Cadd9 - C E G D

 

Csus2 - C D G

Csus4 - C F G

C7sus - C (E) G Bb (D) F (при строежа на този акорд терцовият тон се изпуска, а деветата степен е по избор).

 

C11 (no 7) или Cadd4 - C E G F

 

Разликата между C11 и C7sus е, че при първият има и терцов тон.

 

Така ги разбирам аз нещата. Стремя се винаги, когато пиша щимове, да отбелязвам всички акорди по начин, който ще накара музикантите да задават възможно най-малък брой въпроси. Затова използвам най-често срещаните означения.

Отговорено (Редактирано)

Eто ти един трик, като имаш sus-chord, представяш си мажорно тризвучие един тон по-ниско - ако имаш Esus, представяш си Ре мажор с Ми в баса.

Редактирано от Ивелин

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.