Jump to content
Българският форум за музиканти

Малко размисли за студио монитори


Recommended Posts

Публикувано (Редактирано)

Ползвам монитори Behringer B2030A. Доста съм доволен от звука им, но от друга страна нямам никаква база за сравнение, на други монитори не съм слушал. С тях идва честотна характеристика, направена след производството им, с ръчно въведени данни с условията при измерването от инженера който е правил теста (достоверно изглежда). Ето я и характеристиката:

http://mairomaster.snimka.bg/experiment/behringer-b2030a.591493.23382783.big

http://mairomaster.snimka.bg/experiment/behringer-b2030a.591493.23382779.big

 

Поне до колкото мога да вярвам на ушите си (не им вярвам много де :D ) и на хартия, доста прилични ми изглеждат мониторите. Както се вижда от графиката, в интервала 35Hz-20KHz са линейни до +-3dB, а от 40Hz-10KHz дори +-2dB. Това като характеристики ми се вижда доста прилично, дори и като бас слизат до 40Hz, което мисля че не е зле като за 6" woofers.

Да ама :icon_shithappens: На редица места, включително и във форума срещам редицата коментари в които се оплюват яката, не само този модел монитори, ами и всички в този ценови клас. И вероятно не са без основание критиките, след като са изказвани и от хора които не се занимават от вчера с музика, но аз лично немога да разбера от къде идва толкова по-лошото качество на звука в сравнение със скъпите, добри монитори. До колкото знам, едни от качествените фактори на звука са линейността на честотната характеристика и THD, за моя модел дават THD=0.1% при работа с nominal continious power за модела, не знам дали е добра тази стойност. Ще се радвам да си дадете мнението по темата :)

Редактирано от Mairomaster
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това, което виждаш на хартия и това какво излиза от говорителите в действителност са две различни неща. Отделно, че дори и да имаха добра честотна характеристика, това не значи че са детайлни, нито че имат добра стерео картина, нито че реагират подобаващо на всички динамични промени в звука. Разлики между твоите и по-добрите монитори има много, не се съмнявай. Въпреки това, преди да почнеш да събираш пари за по-добри, инвестирай в акустично третиране на стаята си. Съотношението цена/подобрение няма да го повярваш докато не си направиш 10-ина панела. Ако инвестираш и в corner traps (aka superchunks) то мониторите ти, колкото и нисък клас да са, ще зазвучат по съвсем друг начин.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ами аз мога да ти споделя личен опит - в едно от учебните студия имах такива берингери, в другото - Таной, и в основните две студия - Генелек. КАто се обстрахирам от марката, и посвикна със леко замазания звук във високите среди (липса на детайли) бях доволен..... до момента в който установих,че дори и да знам къде е проблема на мониторите, пак не мога да предвидя как би звучал аудиоматериала на друго място.

Много е дълго да давам мнение - но при берингер винаги получаваш малко повече от това, за което плащаш. Което означава, че мониторите стават за разцъкване на софтуер, демозаписи и т.н., но не и да сериозна работа....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Благодаря за мненията. Сега ми е малко по-ясно положението.

За акустиката на стаята съм мислил, но едно че в стаята която съм няма особено удобни места за бас трапове и акустични панели, второ че и средства много нямам в момента, трето то че трябва скоро време да заминавам на учение в Англия. Иначе знам че доста помага акустичното третиране, но за сега при тези обстоятелства ще слушам на малко по-ниски нива и ще се надявам да не е толкова зле естесвената акустика на стаята. Но аз и чак толкова големи амбиции нямам де, темата я пуснах по-скоро от интерес, да разнищим въпроса.

Може ли да обясните по-точно какво разбирате под понятията детайлност на звука, качества на стерео картината, реакция на динамични промени?

Не са ми много ясни понятията, но си ги представям долу горе така:

Детайлност на звука - при един микс от честоти, ако имаме дадена отличителна честота, която придава някакъв специфичен характер на звука, тази честото да бъде възпроизвеждана точно.

Качество на стерео картината - мисля че основно зависи от местоположението на мониторите спрямо слушателя, но и от динамиката на мониторите.

Динамична реакция - свойството да възпроизвеждат всеки звук с точната амплитуда, както за "статични" звуци, така и за звуци с бърза атака примерно, където амплитудата трябва да скочи достатъчно бързо.

 

ПП. sw1tched, искаш да кажеш че има вероятност, амплитудно-честотна характеристика, която си върви към комплекта и се води уникална, може да е фалшива или неточна ли?

Редактирано от Mairomaster
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз ще споделя нещо, на което попаднах преди няколко дни за легендарните монитори на ямаха ns10. Много албуми от 80-те и 90-те са записвани на такива или най-малкото са ползвани като референтни. Та идеята е, че тези колони не са имали флат звук. Този звук никога не е бил необходим. Защото самото ни ухо е така пригодено, да чуваме средите най-добре (това вие си го знаете, но просто като пояснение). Та тези колони са били направени да показват точно проблемните честоти в миксовете, около 2 кхз кривата им е била вдигната цък, също и други проблемни места(дали нарочно са го направили или случайно се е получило, няма отговор), така или иначе ако наистина си даваш зор, за да прозвучи добре на тях, накрая постигаш добри резултати (казват, че звука им е бил много дразнещ за ушите). Имало е един лаф обаче "Ако звучат добре на Ns10, значи ще звучат добре навсякъде".

Според мен ако свикнеш със звука на твоите колони и ако си пробваш на различни системи миксовете и звучат ок, значи е ок и флат звука може би дори би могъл да пречи понякога.

Между другото видях, че Д2 си записваха новия албум с монитори като твойте (не съм 100% сигурен) в нетретирано акустично помещение (това го видях ясно на клипа).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Времето за ревеберация и модите н апомещението не зависят от силата н азвука. И тихо да слушаш, и силно - все ще дрънчи, бумти и ехти. Таванът е най-подходящ за третиране и участва във всички пакости. Преди да третираш помещението го премери откъм звук - моди, ревеберация, водопади.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не се притеснявай-все пак говорим за nearfield монитори,т.е. такива,които ще слушаш на около метър от ушите си.Някакво базово правило е да сключват равностранен триъгълник с главата на слушащия,като колоните са леко завъртяни в посока на ухото.Мисля,че за ценовия си клас са доста добри,въпреки марката.Все пак е по-добре от ширещите се напоследък мнения,че със hi-fi можеш да си направиш добър микс,"щото после на такова щяло да се слуша".

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

 

Между другото видях, че Д2 си записваха новия албум с монитори като твойте (не съм 100% сигурен) в нетретирано акустично помещение (това го видях ясно на клипа).

Това не е сериозно. Това какво излиза на клипа "за телевизията" и как е записан албума няма нищо общо. Да не говорим за това че има и последващо мастериране (не че кой знае колко радикално могат да се фиксират грешки при записа и смесването).

Акустичното третиране е изключително важно (най-малко като начална стъпка да се избегне кънтенето, което е присъщо на повечето малки помещения).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Полезни са ви съветите, но аз ги знам тези работи. Нека да се придържаме към темата.

А за забелешката за силата на слушане, понеже беше уместна, от няколко места съм чувал, че като се слуша на по-слаби нива, по-малко влияе на звука акустиката на стаята. Може и да не е много вярно, не знам.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Може да се слушаш слабо само докато горе-долу нагласиш нещата, но като опрат нещата до смесване е най-добре да има ряз. Човешкото ухо не възприема честотите еднакво при различно ниво на слушане. Най-линейно чуваме към 95 дб.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това не е сериозно. Това какво излиза на клипа "за телевизията" и как е записан албума няма нищо общо. Да не говорим за това че има и последващо мастериране (не че кой знае колко радикално могат да се фиксират грешки при записа и смесването).

Акустичното третиране е изключително важно (най-малко като начална стъпка да се избегне кънтенето, което е присъщо на повечето малки помещения).

 

По принцип съм съгласен, но първо - помещението им беше голямо..... може би това намалява наслагването на честоти? (някой ако може да обясни дали е така или не ако му се занимава), второ казаха, че са записвали песните си в някаква хижа в Кюстендилско от Татово време, цялата беше в дърво..... Може пък да се искали да постигнат някакво конкретно звучене........ (просто го дадох като пример, на който попаднах, не съм им адвокат или някой познат)

Моето мнение е, че флат колони не са ти нужни непременно, поради посочения пример в горния ми коментар. Ако си изолираш добре помещението със сигурност ще чуваш по-ясно всеки един звук.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Разбирам какво имаш предвид.

Две дообяснителни бележки:

1) Помещението трябва да е МНОГО ама МНОГО голямо, за да няма кънтене и честотни пикове/падове

2) Това как, къде и с какво са записвали е различно (не по-малко важно разбира се) от това как, къде и с какво са смесвали и мастерирали :) Няма лошо да са записвали и в мазето на бабата на братчеда ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз мога да ти кажа със сигурност, че не записват албума си с такива монитори, защото ги знам какви са точно, заедно с периферията + микрофоните. Не се подвеждай по клипове както сънчо ти каза. И да споменем марката и периферията с която записват и тази с която смесват, това изобщо не е толкова важно. Важен е човека който го прави и не за друго, ами защото първо много добре знае какво прави и защо го прави. Второ много добре познава мониторите си. Мониторите звучат коренно различно в различни помещения и за да се получи добър резултат е важно човек много добре да ги познава и да е свикнал с тях, за да може да прецени във всеки един момент какво точно се случва. Това е по-важно от марката или модела според мен. Ако пък се работи само в едно помещение - човек трябва да познава и него заедно със всичките му проблемни зони. Тези две неща никак не са лесни и е необходимо много време, слушане и миксиране за да се постигне това "опознаване." :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз не се подвеждам, просто го отбелязвам, със сънчо май стигнахме до общо мнение по въпроса (ако помещението е достатъчно голямо, е препоръчително, но не задължително да е толкова добре изолирано), моята друга гледна точка е относна флат мониторите. В същност флат не е непременно най-доброто решение, справка легендарните ns10, понеже Майромастър питаше, дали неговите Беринг(дж)ъри са добри.......Както и ти казваш, май е доста важно да си си разучил техниката.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.