Ивелин Отговорено Септември 28, 2009 Автор Отговорено Септември 28, 2009 Да добавя сьщо, че и при 12-ТЕТ понякога се налага "разширяване" на октавата за пиана с по-кьси струни (при които има "мутации" на обертоновия ред). Цитирай
Steppenwolf Отговорено Септември 28, 2009 Отговорено Септември 28, 2009 Да, целта е да съвпаднат обертоновете и да няма биене, а при по-дебели и къси струни хармоничността е по-малка. С всичко това ми напомняш да отбележим и че много от "странните" другокултурни строеве са повлияни именно от специфичния спектър на инструментите им, за да го удовлетворят. Цитирай
Ивелин Отговорено Септември 29, 2009 Автор Отговорено Септември 29, 2009 Разгледах примерите на Cutthroat (както и доста други) за Just Intonation и освен че стигнах до заключението, че един вид по-верен бас не сьм чувал , сьщо така и до това че в днешно време почти не чуваме интервалите в техният идеален вид, което е доста осезаемо при тризвучия и прочие на темперирани инструменти. При нетемперираните (като щрайх, духови, вокали и т.н.) това не се забелязва и равномерно-разпределеният строй прави услуга на 12-те тоналности. Обаче, като човек който слуша ЕТ от 20 години (пиана/клавири), пример като този ми разтресе представите: ЕТ дава достатьчно добро решение за комата, като се има в предвид, че някои хора дори не чуват разлика, но нямаме реална представа за перфектното звучене на интервалите, докато при JI имаме повече крайности. ЕТ ми прилича на леко, но постоянено напреженте, докато JI повече напрежение, но и отпускане! Микротоналните клавиатури позволяват използването и на перфектни интервали, което ще е много гот ако не е толкова рядко явление... Цитирай
Cutthroat Отговорено Септември 29, 2009 Отговорено Септември 29, 2009 Я ... много хитри клавиатури. Чудя се в един оркестър където има щрайхови, духови, но също така и инструменти в равномерно темпериран строй - нетемперираните водят ли се по темперираните или си свирят в just intonation? Цитирай
Aquarelle Отговорено Септември 29, 2009 Отговорено Септември 29, 2009 (Редактирано) Това изпълнение на Бах е най-странното, което съм чувала... В първия момент ми се стори ужасно фалшиво, но после се заслушах, и ми направи впечатление, че интервалите, сами по себе си, са някак...ужасяващо точни... Чак ми се стори, че съм полудяла...Особено си личи при терците - няма го това биене, което се наблюдава по принцип... И в тази посока намерих още нещо: Както и едно интересно видео по темата тук Редактирано Септември 29, 2009 от Aquarelle Цитирай
Steppenwolf Отговорено Септември 29, 2009 Отговорено Септември 29, 2009 Звучи божествено и ангелско, бих казал... Макар че пълнотата на Баховата композиция се разкрива при добретемпериран (WT) клавир, за какъвто е написана, но в чистия строй я предпочитам пред равнотемперирания...Тук бих искал да подчертая, че WT и ET са различни, понеже съм срещал някои да ги зоват като едно и също нещо. WT е неравномерно темпериране, което не "разхвърля" комата поравно, както ЕТ - някои тоналности са по-чисти. Това оставя на всяка тоналност характерно настроение, цвят, така че не само музиката на Бах, а и друга класическа музика губи някаква част от оригиналния си замисъл, когато се свири в ЕТ, както и се губи от логиката, защо е избрана дадена тоналност и дадена модулация. Има най-различни видове "добро" темпериране - по Бах, Веркмайстер, Кирнбергер, едно от които дадох като пример в поста за центовете по-горе. WT като еволюция се намира между ET и МТ (среднотоновото темпериране). Последният се нарича така, понеже квинтите са малко по-стеснени, обикновено с 1/4 синтонична кома, за да са чисти терците, и се получава така, че D е по средата между C и E.Заради това пълно изравняване и обезцветяване не съм особено почитател на равномерното темпериране - това е основна критика към него. Намирам по-експресивна красота без него, макар че това си има цена, както казахме в предните страници. Цитирай
Ивелин Отговорено Септември 30, 2009 Автор Отговорено Септември 30, 2009 @Cutthroat, нетемперираните се опитват да свирят вярно! Сериозно, разликата м/у ЕТ и JI е едва 1% (и то в най-краен случай - само при тритонуса, другите са по 0.х%). Което значи че реално кьдето и да свирят, все ще е около ЕТ и JI, че и отвьд... В идеалната ситуация мисля, че би трябвало да се придьржат кьм ЕТ - все пак той е стандарт за пианото и други класически инструменти и никой не иска да има разминавания. Но пак казвам, че това е теоретично, щото в практиката един симфоничен оркестьр с 10 цигилки свирещи едновременно ще се получи ефекта "chorus"... А и как е сьздадена 1-вата фуга? Ами 2 виоли свирели унисон... Иначе щрайха би могьл да свири в какьвто и да е темперамент, щото не го спират прагове, но колко прецизно ще е - това е друга тема. @Stone, то от WT и ЕТ трьгна цялата тема, ако се сещаш? Иначе на мен лично JI ми свучи по-меко някак си като терци, но и по-метално с тези чисти кварти и секунди... Цитирай
Cutthroat Отговорено Септември 30, 2009 Отговорено Септември 30, 2009 В проценти не знам, но в центове стига до 13-14, което си е доловимо за много хора, но може би наистина звучи просто като хорус. Цитирай
Steppenwolf Отговорено Септември 30, 2009 Отговорено Септември 30, 2009 Темперирането се отнася преди всичко за клавишните инструменти. Виолисти, челисти обикновено се настройват по чисти квинти. Те, както и брасистите и вокалистите, ако свирят заедно с равномерно темперирано пиано, могат да компенсират и да се донастройват спрямо него. Вокалистът самостоятелно търси чистите интервали, но при пиано акомпанимент несъзнателно се донастройва. Видът на днешния тритонус е артефакт на темперирането - именно на него дължи голямата си напрегнатост и неяснота този интервал, бидейки точно по средата на октавата. Но има и композитори, за които 12-ТЕТ не е последна инстанция и не пишат музика в него. И търсенето на повече свобода и изразно богатство, и развитието на темперирането обясняват по-смелото използване на 12-те тона и по-далечните модулации в Романтизма и след това. Цитирай
Ивелин Отговорено Септември 30, 2009 Автор Отговорено Септември 30, 2009 По принцип щрайха свири по един тон (рядко интервали, а акордите са разложени поради спецификата на инструмента) и когато една цигулка свири в дует с пиано, тя цели тоновете на пианото и е нормално, нали? Отделно щрайха се крие зад вибратото (като инструмента от тази тема). Духовите са монофонични и често различни в различните регистри, а и са пряко свьрзани с температурата. Гласовете, както духовите, могат да правят акорди, когато са много и са силни (като циганите), а дали ще са в ЕТ или JI - това трудно се постига дори с autotune... Цитирай
Cutthroat Отговорено Септември 30, 2009 Отговорено Септември 30, 2009 Разбирам. Благодаря ви за обясненията. Цитирай
dedo pop Отговорено Декември 12, 2009 Отговорено Декември 12, 2009 Тази тема ме уби на място. Мислех си че имам поне елементарни познания върху музиката. Сега се оказва, че нищо не знам. И си отговарям защо след като акордираха пианото няколко дена ми беше зле, докато синът ми, който свири, а и съпругата ми се изказаха, че най-накрая пианото станало истински инструмент. Акордьора ми обясняваше точно такива неща, но си мислех, че ме будалка. Цитирай
Ивелин Отговорено Декември 13, 2009 Автор Отговорено Декември 13, 2009 Акордьора ми обясняваше точно такива неща, но си мислех, че ме будалка. Хаха - ти внимавай, щото някои будалкат - все пак с това си изкарват хляба. Работата е тънка и малко се знае за нея и лесно могат да те пуснат по пързалката! Няма да се учудя, ако каже че ще трябва да ти доакордира пианото след 2 седмици (около Коледа), за да "улегнат" струните... Цитирай
LaughingSkull Отговорено Декември 15, 2009 Отговорено Декември 15, 2009 Тая тема ме хвърли в тъч... Цитирай
Steppenwolf Отговорено Декември 28, 2009 Отговорено Декември 28, 2009 Отдавна имах намерение да прибавя някой и друг аудиофайл...Тук можете да чуете спрямо равномерната темперация как "вие" квинтата Gis-Es вследствие на дитоничната или още Питагорова кома при Питагоров строй, както и при среднотонова темперация на квинтата с 1/4 от синтоничната кома, при който "вълкът" е още "по-свиреп". Целта на MT е да направи по-консонантна терцата (в тази най-популярна разновидност мажорната терца е само с 5 цента по-остра от натуралната) за сметка на малко "свити" квинти, а Питагоровият строй има още по-остри терци спрямо равномерната темперация, които може да се чуят тук. Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.