Към съдържанието


Снимка
- - - - -

Blues


  • Please log in to reply
43 отговора на тази тема

#16 L.K.

L.K.

    не се трае

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2653 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:Казанлък
  • Инструмент:китара

Публикувано 11 септември 2010 - 19:57

Със сигурност ще е полезно. Благодаря!
Май са приложими и в кънтрито?

#17 Tozi

Tozi

    Тежко пристрастен

  • VIP listed
  • PipPipPipPipPip
  • 1628 Мнения:
  • Gender:Male
  • Инструмент:китара

Публикувано 15 септември 2010 - 20:31

Аз по принцип не съм много по ликовете и патерните, но пък обичам да знам какви са принципите които правят нещата да работят. И понеже нали е хай-енд и понеже някой пита (земляка от болярско ако не се лъжа) за скали, реших да ви запиша едно блусче с три акорда и да обясня какво точно свиря върху акордите.
Именно свиренето и следването на хармонията различават „простия” блус върху който се свири обикновено една минорна пентатоника за цялата прогресия, и по джазово звучащи блусове в стила на Робен Форд и всеки от джазовите и фюжън музиканти.
Блуса е във фа. Акордите съответно – F7,Bb7,C7.
Плейбека се състои от шест хоруса във всеки от които ползвам различен импровизационен подход. При смяната на акордите върху всеки акорд свиря съответните акордови тонове или скали. Например:

F7:
- Акордови тонове – фа ла до ми бемеол,
- Фа миксолидийски = фа, сол, ла, си бемол, до, ре, ми бемол
- Фа бибоп скала = фа, сол, ла, си бемол, до, ре, ми бемол, ми
- Фа целотонна гама = фа, сол, ла, си, до диез, ре диез
- Фа умалена (полутон-цял тон) = фа, фа диез, сол диез, ла, си, до, ре, ре диез

При смяна на акорда се свири съответните акордови тонове и съответната скала:

Bb mixolydian, whole tone, diminished….
C mixolydian, whole tone, diminished…..

Блус във фа:

1ви хорус: Chord tones + pentatonic phrases (dominant pentatonic)
2ри хорус: Chord tones + chord extensions + pentatonic + Mixolydian scales
3ти хорус: Chord tones + pentatonic + be bop scales + chromatic approach tones
4ти хорус: Whole tone scales
5ти хорус: Diminished scales
6ти хорус: Chord tones + pentatonic

Използвам няколко блус и бибоп лика. Останалото е фразиране с развитие и свързване на идеите. Успех.

Фа Блус

Този пост е редактиран от Tozi: 15 септември 2010 - 20:33

Many musicians are so fixated on complex elements that they fail to spend enough time on the basics!

Глупакът има голямо предимство пред образованият човек - той винаги е доволен от себе си! - Наполеон Бонапарт

http://www.ludmilkrumov.com


#18 muzicantini

muzicantini

    Just Muzicantini

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 586 Мнения:
  • Инструмент:китара

Публикувано 15 септември 2010 - 20:46

Тоест, не се придържаш само към скалите във Фа (миксолидийски, бибоп, целотонна и умалена) а при смяната на акордите минаваш в си бемоб (миксолидийски, бибоп, целотонна и умалена) и съответно до в същите разновидности. Правилно ли разбрах?


Иначе много добре описано и обяснено, точно такъв вид демонстрации са полезни. :)
Ride the rainbow, crack the sky...

#19 Tozi

Tozi

    Тежко пристрастен

  • VIP listed
  • PipPipPipPipPip
  • 1628 Мнения:
  • Gender:Male
  • Инструмент:китара

Публикувано 15 септември 2010 - 21:17

Абсолютно правилно си разбрал. Това още се нарича вертикално мислене - мислиш всеки отделен акорд от прогресията. В случая имаш три еднакви по качество и функция акорди - доминантови септакори. Към всеки акорд си има определени скали - ладове за употреба.

Many musicians are so fixated on complex elements that they fail to spend enough time on the basics!

Глупакът има голямо предимство пред образованият човек - той винаги е доволен от себе си! - Наполеон Бонапарт

http://www.ludmilkrumov.com


#20 muzicantini

muzicantini

    Just Muzicantini

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 586 Мнения:
  • Инструмент:китара

Публикувано 15 септември 2010 - 21:36

А този миксолидийски се явява натурален минор един тон на съответния (тоест фа миксолидийски е сол минор) или на малка терца под него фригийски лад, тоест ре фригийски, което си е пак сол минор. Am I right?
Ride the rainbow, crack the sky...

#21 Tozi

Tozi

    Тежко пристрастен

  • VIP listed
  • PipPipPipPipPip
  • 1628 Мнения:
  • Gender:Male
  • Инструмент:китара

Публикувано 15 септември 2010 - 21:47

Фа миксолидийски е петия лад на Си бемол мажорна гама.

Си бемол йонийски, До дорийски, Ре фригийски, Ми бемол лидийски, ФА миксолидийски, Сол еолийски, Ла локрийски.

Виж тук за някои теоритични обяснения.

Този пост е редактиран от Tozi: 15 септември 2010 - 21:47

Many musicians are so fixated on complex elements that they fail to spend enough time on the basics!

Глупакът има голямо предимство пред образованият човек - той винаги е доволен от себе си! - Наполеон Бонапарт

http://www.ludmilkrumov.com


#22 muzicantini

muzicantini

    Just Muzicantini

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 586 Мнения:
  • Инструмент:китара

Публикувано 15 септември 2010 - 21:54

Thanks.
Ride the rainbow, crack the sky...

#23 kolio_k

kolio_k

    Неспасяем

  • VIP listed
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4032 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:Plovdiv

Публикувано 15 септември 2010 - 22:11

Готино обяснено и добре изсвирено :D .
Наистина отива като мислене повече към джаза и ще е много полезно за хора, които искат да си разширят кръгозора и да избягат от типичния (китарджийски) подход при свирне на блус.

Аз обаче, поне напоследък клоня повече към нормалния, простичък блус. Сигурно защото преди доста залитах да свиря по чейнджовете. А и винаги ми е било много по трудно да изсвиря няколко тона и да се получи готино, отколкото да изсипя много и нищо да не кажа (както ми е обичая :) )

Абе, изобщо, да се свири добре блус си е трудна работа :)

П.С. Само не съм съвсем съгласен за простата минорна пентатоника в нормалния (китарджийски) блус, дотолкова доколкото при готините свирачи на блус почти винаги има намесени едни микро бендове на определени места , които придават на минорната тоника, мажорен отенък (терцовия тон се вдига на нещо като четвърт тон, по ниско от мажорната терца, но по високо от минорната). Без тях се губи (според мен) солта на цялата работа и е важно да се имат предвид


Браво за готиния и полезен пост и аудио пример :bravo:
Николай Карагеоргиев http://nikolaik.ch

#24 Tozi

Tozi

    Тежко пристрастен

  • VIP listed
  • PipPipPipPipPip
  • 1628 Мнения:
  • Gender:Male
  • Инструмент:китара

Публикувано 15 септември 2010 - 22:31

П.С. Само не съм съвсем съгласен за простата минорна пентатоника в нормалния (китарджийски) блус, дотолкова доколкото при готините свирачи на блус почти винаги има намесени едни микро бендове на определени места , които придават на минорната тоника, мажорен отенък (терцовия тон се вдига на нещо като четвърт тон, по ниско от мажорната терца, но по високо от минорната). Без тях се губи (според мен) солта на цялата работа и е важно да се имат предвид


Именно. Затова "прост" е в кавички. От друга страна хора като Грант Грийн ползват много често само минорна пентатоника без никакви бендове и пак си звучи специално и блусово.

Извинявам се ако съм нарушил стиловата насоченост на темата, но нали някой пита за скали....

Many musicians are so fixated on complex elements that they fail to spend enough time on the basics!

Глупакът има голямо предимство пред образованият човек - той винаги е доволен от себе си! - Наполеон Бонапарт

http://www.ludmilkrumov.com


#25 ultramega

ultramega

    Къде се намирам?!

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3581 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:BAPHA
  • Инструмент:китара

Публикувано 15 септември 2010 - 22:36

За мен беше интересно, пък защо да не е начало и на нова тема за джаз. Макар, че не се сещам освен вас, кой ще я пълни :D

#26 muzicantini

muzicantini

    Just Muzicantini

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 586 Мнения:
  • Инструмент:китара

Публикувано 15 септември 2010 - 22:37

Дори само те да са, достатъчно е... Аз конкретно се интересувам то Боса Нова, някой ако драсне някой ред за най-общите особености на стила, ще е супер.
Ride the rainbow, crack the sky...

#27 Vasil Pavlov

Vasil Pavlov

    Млад Меринджей 24/7

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 905 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:София, Пловдив, Стара Загора
  • Инструмент:Китари/Вокали/Клавишни

Публикувано 18 септември 2010 - 11:01

Мен също живо ме интересува и по - специално искам да се науча да акомпанирам в стил боса нова. Някой може ли да запише някакви семпли или да обясни как да направя ритъма да звучи като боса нова? Знам, че се свири пръстово и че баса и акордите се синкопират някакси, ама как точно...

Този пост е редактиран от Vasil Pavlov: 18 септември 2010 - 11:03

Не е важно, колко бързо напредваш - важното е да не спираш :)

#28 kolio_k

kolio_k

    Неспасяем

  • VIP listed
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4032 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:Plovdiv

Публикувано 19 септември 2010 - 17:56

Публикувано изображение

Ето един пример като за начало. Моля да бъда извинен за сакатото свирене, нямах почти никакво време. Също не обръщайте внимание на табулатурите, Сибелиус си ги добави от него си и нямах време да ги махна, но не са верни

http://www.youtube.c...player_embedded

Нотите са само за обща насока, могат да се правят много и най различни малки ( и по големи) вариации :greenball:
Николай Карагеоргиев http://nikolaik.ch

#29 muzicantini

muzicantini

    Just Muzicantini

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 586 Мнения:
  • Инструмент:китара

Публикувано 19 септември 2010 - 18:26

Това към 0.48 е "The Girl From Ipanema" , нали? Някаква теория по въпроса има ли... смисъл акордите как се построяват някои основни акордни прогресии?
Ride the rainbow, crack the sky...

#30 kolio_k

kolio_k

    Неспасяем

  • VIP listed
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4032 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:Plovdiv

Публикувано 20 септември 2010 - 09:37

Да, това е ;)

Що се отнася до строежа на акордите и типични прогресии, това вече си е доста обширна тема. Но най общо, в случая, баса е базиран на 1ва и 5та степен от съответните акорди, а самите акорди съдържат само 3та и 7ма степен, а понякога и 9та, 5та или 13та. От гледна точка на джаз хармонията, най важните степени в акорда са 3та (показва наличието на мажор или минор) и 7ма (изяснява дали става въпрос за мажорна - 7+ или доминантова седмица).
В този случай Fmaj съдържа бас тонове F,C и акордови тонове E и А - G7 съдържа G,D в баса и F и B в акорда, както и допълнителен E (13ka). Същият принцип е валиден и по нататък в примера.

Но разбира се това е съвсем прост пример, целта му беше да демонстрира простичък начин за акомпаниране на Боса с лесни акорди и елементарен бас.
Но за такива неща е хубаво да се направи нова тема, а тази да си остане за блус
Николай Карагеоргиев http://nikolaik.ch




0 потребител(и) четат тази тема

0 потребители, 0 гости, 0 анонимни