Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Здравейте,

Запънах се в една ремонтна дилема.При мен имам един СС амп - Laney, който дойде с изгорялл бушон захранването на крайното стъпало.Проверих абсолютно всички части - ок.Смених бушона и стартирах ампа.Ампа работи, но има следните проблеми:

1.Изправеното захранване е +/-42V, а захранващите кондензатори фабрично са на по 35V.Също захранващия ключ е сменян и има маркировка от предполагам чуждоземски сервиз.При замерване на променливото което дава трансформатора - 2x32V AC.Tова ме навежда на мисълта , че може трафа да е бил сменян някъде и да е сложен траф който не отговаря точно на заводския.

2.При стартиране на ампа с товар работи, но R7 грее и направо прегаря, TS3, C11, C12 греят, а волтажния пад на R10 е над 60mV( доста много според мен).

 

Мои изводи:

Гърмяло е нещо някога си и са сменили трафа с друг, който дава по-високо напрежение.Оригиналния сигурно е бил около 2x20V AC.С оригиналния изправеното напрежение на крайното би било по 2 по 35волта и биаса би дошъл на място.

Решенията които виждам са: или смяна на трансформатора с по-подходящ или промяна на схемата и понижаване на биаса.

Правилно ли мисля?Моля за вашето мнение и помощ.

Благодаря предварително на всички, които биха се отзовали.

 

Иначе останалата част от комбото работи безупречно.

 

Ето и схемата:

f1jlz6.png

Отговорено

Според мен, смени трансформаторът на 2Х18 волта на вторичната с необходимият ток и ще заспи. Щом кондензаторите са на 35V, то стабилизираното напрежение трябва да е максимум 28-29 v. Другото е преизчисляване на цялата схема и подмяна на компоненти, за което не мога аз да ти помогна. Успех!

Отговорено

Да и аз така мисля, само че трафа е с няколко вторични(ампа е хибрид с една лампа).Т.е трябва да се поръчва(не че е проблем) и за да го поръчам, ми се иска да съм сигурен в това.

Отговорено (Редактирано)

Виж номера на трансформатора. Трябва да е 6105. Ако не е, може да е подменян, но това трябва да се докаже.

ПП. Защо мислиш, че 6mA не е правилния ток на VAS ? Съвсем си е в реда на нещата.

По-добре премери тока през крайните.

 

ППП C11,12 няма как да греят при 42 волта, явно има други, различни проблеми...

Редактирано от Parni_Valjak
Отговорено

Трафа е 6134/4 и наистина вторичните ги водят по 33В(не се чете много добре, но мисля това пише).

Кондензаторите ги смених и не греят вече :)

Ама транзистора си грее и резистора нагаря.

Ще премеря тока през крайните и ще пиша :)

Още веднъж благодаря за желанието за помощ :cheers2:

Отговорено (Редактирано)

Измервания:

без товар:

Vceo - 41,7V

Vcbo - 40,5V

Vebo - 0,481V

 

С товар:

Vceo - 40,4V

Vcbo - 40,3V

Vebo - 0,462V

 

За двата транзистора са почти еднакви показанията.Уреда ми не е кой знае какъв(даже си е калпав).Данните се вписват в дейта шийт данните, но пада на резисторите при тези параметри е 150мВ и расте, а Vebo намалява с повишаване на температурата.

Също забелязвам, че е температурно нестабилен(загрява прекалено много).Вчера вечерта, при тест с усилване на преампа му над 70%, изгоряха TS4, D7, R11.Сега ги смених и отново си работи, но се притеснявам да го тествам и усиля... Данните които написах са с новите части.

Редактирано от liquid_death
Отговорено (Редактирано)

Така и не разбрах какви са изводите от проведените измервания. Не че са подходящите и разумните, но все пак.

Каква връзка има това, че не смееш да го "усилиш"? И защо трябва да го усилваш, щом не работи както трябва?

Няма ли да го оправиш, пък после да го тестваш?

 

оф:

обикновенно има една кохорта от активни коментатори, които не ги виждам в тази тема. Иначе за интриги ги има винаги. Къде ли са сега? Нека да помогнат на колегата. Колко му е . Проблемът не е кой знае колко сложен.

 

ПП И за какви 150mV става въпрос - на кои резистори, че в схемата има много? А нямам отговор за тока през крайните. Трябва ли да гадая?

Редактирано от Parni_Valjak
Отговорено

Съжалявам, че измерванията ми не са достатъчни.Ще доизмеря и ще напиша.

Прав си за усилването - след ремонта.Просто вчера стана много късно, ядосах се и сгреших...

Резисторите за които са по 150мВ са R18 , R19.

Отговорено

Добре, защо не се почне от захранването.

Знае какъв е оригиналния трансформатор, 6105. Знае се и какъв е в усилвателя, 6134/4. Има съмнения за подмяна с неподходящ, едва ли някой при проектирането е сметнал за нормално 35 волтови кондензатори да работята на 42 волта. Разсейваната мощност при това захранване върху R7 е около 1,5 W, при +-30 ще бъде около 0,4 W.

Трябва да се намерят параметрите на двата трансформатора и да се сравнят. За тестове предполагам може да бъде захранено крайното стъпало с втори трансформатор но с подходящите напррежения. :rolleyes:

Отговорено

Да това е правилният начин. Но в зависимост от конкретната ситуация и наличности на елементи, може да се анализира от различни страни.

Като начало да видим какво дава фирмата като параметри на конкретния модел:

Output Power 4 ohm = 65W

Output Power 8 ohm = 48W

Това отговаря на ~16v RMS / 4ohm и ~ 19.6v /8ohm. Тази разлика определя гъвкавостта на захранването, която е важен параметър в случая. От това зависи каква ще е сигурността на усилвателя по отношение на температурния режим. По най-груби сметки , консумирания ток от крайните транзистори ще е съответно 4А за 4 ома товар и 2.45А за 8 ома. Необходимото право захранващо напрежение в двата случая ще е 28.4v при 4 ома и 33.5v при 8 ома. Това е напрежението на един клон, без да се отчита спада в захранването при този товар.

Какво може да се заключи дотук?

Може да се приеме, че без товар (на празен ход) необходимото захранващо напрежение ще е около 39 волта на рамо или 2x39 v .

Такаааа... каква стана тя сега? Трафа ли е проблема или напрежението на електролитите? Имайки опит с аудиоФелационистите, които поради липса на знания и любов към външния вид и имената на фирмите за ел.кондензатори, съм по-склонен да си мисля, че не трафа е сменяван, а кондензаторите не са истинските. Още повече, че всеки знаещ или не, първо коментира, че конДерите са първопричината за липсата на Звука, и са първото нещо за подмяна...

Това, че номерът на трафа е различен, не е достатъчно, и както написах, трябва да се докаже , че е сменян. Как? Като се види от човек с опит , който да прецени като Шерлок Холмс, дали са развивани винтовете, дали спойките са фабрични, дали има надрасквания от демонтажа и след това монтажа... За това трябва опит и някои други неща.

Дотук за това.

Сега оставям нещата, да видя докъде ще се стигне в логическата игра на темата.

 

ПП, Ватовете на R7 трябва да са 2 вата, а дали е така може да се види по модела на резистора.

Може да се снимат детайлно отделните структури на усилвателя, за да стане по-ясно какво се коментира.

Отговорено

На схемата до колкото виждам C13 и C14 са означени 2200u 35V. Дано поне тя е вярна :rolleyes:

Дам, по състоянието на платката, спойките и болтовете може да се познае имало ли е някаква намеса.

Отговорено (Редактирано)

Снимки днес няма да мога да направя, защото фотоапаратчето не е при мен.По задната страна на шасито има лепенки за тестване 2009 година, но не пише къде.Има и някакви други лепенки с подписи явно от техници и т.н.Определен е срок за следващо тестване октомври 2011... :girl_cray2:

Явно трафа е сменян, но с траф който също е на лейни.Писах има за параметрите на оригиналния траф за да сравним.

Резистора R7 бе мини смд, което бе изгоряло, като е греело продължително време там, защото платката под него е овъглена.

Моите умозаключения са, че някой е сменил трафа(след дефектиране на предишния, защото и ключето он/оф е сменено) и е сложил пак лени, само че неподходящ.

Електролитите на захранването явно не са сменяни, защото са залепени със силикон, който го има и на груги места по предусилвателната платка, която изглежда непипана.

Редактирано от liquid_death
Отговорено

И на мен ми изглежда високо захранването.

1. Ако ще оставаш с този траф трябва да донагласиш новите режими на транзисторите и да въведеш някои ограничения за използването на усилвателя.

1.1 R7 ще си пече при тези условия. Сменяш го с по-мощен или го правиш съставен от последователно или паралелно свързани резистори.

1.2 Мериш тока на покой на крайните и с промяна на R11 или окъсяване на Q5 го намаляваш до стойност, в която все още нямаш запушване и "стъпенка" в синусоидата на изходния сигнал около нулата. Добре е другият диод да е на радиатора на крайните, за да прави някаква температурна компенсация. Веригата R11, Q6, Q6 може да се замени с транзистор, тример и 2 подсигурителни резистора паралелно на тримера. Тогава ще регулираш по-лесно и прецизно.

1.3 Проверяваш по каталожни данни дали крайните транзистори ще издържат по ток, напрежение и мощност усилване "до дупка".

1.4 Май ще увеличаваш радиаторите или интензивността на охлаждане, защото получаваш по-мощен усилвател. Трафа дали ще издържи?

1.5 И за да си спокоен препоръчваш работа само на 8 ома товар.

На практика така правиш мод за вдигане на изходната мощност. Всичко това води до по-екстремен и несигурен режим на крайното стъпало. Вероятно ще има още нещо за донагласяване, напр. загрубяване на защитата Т54, Т55 с увеличаване на R14, R15. За себе си бих предпочел вариант 2:

2. Сменяш трафа с оригинален или го заменяш с такъв за по-ниско напрежение. В краен случай от наличния отвиваш определен брой навивки на вторичната намотка. Проверяваш началния ток на крайните, ако нещо грее му помагаш да не пече толкова и връщаш стъпалото към режимите, за което е проектирано. По-хубаво от това няма.

 

С горното давам на Парни Валяк обилен материал за забележки, за което предварително му благодаря :cheers2:

Отговорено

Точка 2 ще да е, че иначе няма да се хареса на познатия ми, който е собственик на кубето.

Само чакам отговор от лейни, какви да са параметрите на трафа.

:cheers2:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.