liquid_death Публикувано Март 17, 2011 Share Публикувано Март 17, 2011 Здравейте, Запънах се в една ремонтна дилема.При мен имам един СС амп - Laney, който дойде с изгорялл бушон захранването на крайното стъпало.Проверих абсолютно всички части - ок.Смених бушона и стартирах ампа.Ампа работи, но има следните проблеми: 1.Изправеното захранване е +/-42V, а захранващите кондензатори фабрично са на по 35V.Също захранващия ключ е сменян и има маркировка от предполагам чуждоземски сервиз.При замерване на променливото което дава трансформатора - 2x32V AC.Tова ме навежда на мисълта , че може трафа да е бил сменян някъде и да е сложен траф който не отговаря точно на заводския. 2.При стартиране на ампа с товар работи, но R7 грее и направо прегаря, TS3, C11, C12 греят, а волтажния пад на R10 е над 60mV( доста много според мен). Мои изводи: Гърмяло е нещо някога си и са сменили трафа с друг, който дава по-високо напрежение.Оригиналния сигурно е бил около 2x20V AC.С оригиналния изправеното напрежение на крайното би било по 2 по 35волта и биаса би дошъл на място. Решенията които виждам са: или смяна на трансформатора с по-подходящ или промяна на схемата и понижаване на биаса. Правилно ли мисля?Моля за вашето мнение и помощ. Благодаря предварително на всички, които биха се отзовали. Иначе останалата част от комбото работи безупречно. Ето и схемата: Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Marten Отговорено Март 17, 2011 Share Отговорено Март 17, 2011 Според мен, смени трансформаторът на 2Х18 волта на вторичната с необходимият ток и ще заспи. Щом кондензаторите са на 35V, то стабилизираното напрежение трябва да е максимум 28-29 v. Другото е преизчисляване на цялата схема и подмяна на компоненти, за което не мога аз да ти помогна. Успех! Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
liquid_death Отговорено Март 17, 2011 Автор Share Отговорено Март 17, 2011 Да и аз така мисля, само че трафа е с няколко вторични(ампа е хибрид с една лампа).Т.е трябва да се поръчва(не че е проблем) и за да го поръчам, ми се иска да съм сигурен в това. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Parni_Valjak Отговорено Март 17, 2011 Share Отговорено Март 17, 2011 (Редактирано) Виж номера на трансформатора. Трябва да е 6105. Ако не е, може да е подменян, но това трябва да се докаже. ПП. Защо мислиш, че 6mA не е правилния ток на VAS ? Съвсем си е в реда на нещата. По-добре премери тока през крайните. ППП C11,12 няма как да греят при 42 волта, явно има други, различни проблеми... Редактирано Март 17, 2011 от Parni_Valjak Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
liquid_death Отговорено Март 17, 2011 Автор Share Отговорено Март 17, 2011 Трафа е 6134/4 и наистина вторичните ги водят по 33В(не се чете много добре, но мисля това пише). Кондензаторите ги смених и не греят вече Ама транзистора си грее и резистора нагаря. Ще премеря тока през крайните и ще пиша Още веднъж благодаря за желанието за помощ Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
liquid_death Отговорено Март 17, 2011 Автор Share Отговорено Март 17, 2011 (Редактирано) Измервания: без товар: Vceo - 41,7V Vcbo - 40,5V Vebo - 0,481V С товар: Vceo - 40,4V Vcbo - 40,3V Vebo - 0,462V За двата транзистора са почти еднакви показанията.Уреда ми не е кой знае какъв(даже си е калпав).Данните се вписват в дейта шийт данните, но пада на резисторите при тези параметри е 150мВ и расте, а Vebo намалява с повишаване на температурата. Също забелязвам, че е температурно нестабилен(загрява прекалено много).Вчера вечерта, при тест с усилване на преампа му над 70%, изгоряха TS4, D7, R11.Сега ги смених и отново си работи, но се притеснявам да го тествам и усиля... Данните които написах са с новите части. Редактирано Март 17, 2011 от liquid_death Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Parni_Valjak Отговорено Март 17, 2011 Share Отговорено Март 17, 2011 (Редактирано) Така и не разбрах какви са изводите от проведените измервания. Не че са подходящите и разумните, но все пак. Каква връзка има това, че не смееш да го "усилиш"? И защо трябва да го усилваш, щом не работи както трябва? Няма ли да го оправиш, пък после да го тестваш? оф: обикновенно има една кохорта от активни коментатори, които не ги виждам в тази тема. Иначе за интриги ги има винаги. Къде ли са сега? Нека да помогнат на колегата. Колко му е . Проблемът не е кой знае колко сложен. ПП И за какви 150mV става въпрос - на кои резистори, че в схемата има много? А нямам отговор за тока през крайните. Трябва ли да гадая? Редактирано Март 17, 2011 от Parni_Valjak Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
liquid_death Отговорено Март 17, 2011 Автор Share Отговорено Март 17, 2011 Съжалявам, че измерванията ми не са достатъчни.Ще доизмеря и ще напиша. Прав си за усилването - след ремонта.Просто вчера стана много късно, ядосах се и сгреших... Резисторите за които са по 150мВ са R18 , R19. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
g_vayov Отговорено Март 17, 2011 Share Отговорено Март 17, 2011 Добре, защо не се почне от захранването. Знае какъв е оригиналния трансформатор, 6105. Знае се и какъв е в усилвателя, 6134/4. Има съмнения за подмяна с неподходящ, едва ли някой при проектирането е сметнал за нормално 35 волтови кондензатори да работята на 42 волта. Разсейваната мощност при това захранване върху R7 е около 1,5 W, при +-30 ще бъде около 0,4 W. Трябва да се намерят параметрите на двата трансформатора и да се сравнят. За тестове предполагам може да бъде захранено крайното стъпало с втори трансформатор но с подходящите напррежения. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Parni_Valjak Отговорено Март 17, 2011 Share Отговорено Март 17, 2011 Да това е правилният начин. Но в зависимост от конкретната ситуация и наличности на елементи, може да се анализира от различни страни. Като начало да видим какво дава фирмата като параметри на конкретния модел: Output Power 4 ohm = 65W Output Power 8 ohm = 48W Това отговаря на ~16v RMS / 4ohm и ~ 19.6v /8ohm. Тази разлика определя гъвкавостта на захранването, която е важен параметър в случая. От това зависи каква ще е сигурността на усилвателя по отношение на температурния режим. По най-груби сметки , консумирания ток от крайните транзистори ще е съответно 4А за 4 ома товар и 2.45А за 8 ома. Необходимото право захранващо напрежение в двата случая ще е 28.4v при 4 ома и 33.5v при 8 ома. Това е напрежението на един клон, без да се отчита спада в захранването при този товар. Какво може да се заключи дотук? Може да се приеме, че без товар (на празен ход) необходимото захранващо напрежение ще е около 39 волта на рамо или 2x39 v . Такаааа... каква стана тя сега? Трафа ли е проблема или напрежението на електролитите? Имайки опит с аудиоФелационистите, които поради липса на знания и любов към външния вид и имената на фирмите за ел.кондензатори, съм по-склонен да си мисля, че не трафа е сменяван, а кондензаторите не са истинските. Още повече, че всеки знаещ или не, първо коментира, че конДерите са първопричината за липсата на Звука, и са първото нещо за подмяна... Това, че номерът на трафа е различен, не е достатъчно, и както написах, трябва да се докаже , че е сменян. Как? Като се види от човек с опит , който да прецени като Шерлок Холмс, дали са развивани винтовете, дали спойките са фабрични, дали има надрасквания от демонтажа и след това монтажа... За това трябва опит и някои други неща. Дотук за това. Сега оставям нещата, да видя докъде ще се стигне в логическата игра на темата. ПП, Ватовете на R7 трябва да са 2 вата, а дали е така може да се види по модела на резистора. Може да се снимат детайлно отделните структури на усилвателя, за да стане по-ясно какво се коментира. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
g_vayov Отговорено Март 17, 2011 Share Отговорено Март 17, 2011 На схемата до колкото виждам C13 и C14 са означени 2200u 35V. Дано поне тя е вярна Дам, по състоянието на платката, спойките и болтовете може да се познае имало ли е някаква намеса. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Parni_Valjak Отговорено Март 17, 2011 Share Отговорено Март 17, 2011 Не изключвам и изходните ватове да не са верни, но все пак трябва да има някаква отправна точка. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
liquid_death Отговорено Март 17, 2011 Автор Share Отговорено Март 17, 2011 (Редактирано) Снимки днес няма да мога да направя, защото фотоапаратчето не е при мен.По задната страна на шасито има лепенки за тестване 2009 година, но не пише къде.Има и някакви други лепенки с подписи явно от техници и т.н.Определен е срок за следващо тестване октомври 2011... Явно трафа е сменян, но с траф който също е на лейни.Писах има за параметрите на оригиналния траф за да сравним. Резистора R7 бе мини смд, което бе изгоряло, като е греело продължително време там, защото платката под него е овъглена. Моите умозаключения са, че някой е сменил трафа(след дефектиране на предишния, защото и ключето он/оф е сменено) и е сложил пак лени, само че неподходящ. Електролитите на захранването явно не са сменяни, защото са залепени със силикон, който го има и на груги места по предусилвателната платка, която изглежда непипана. Редактирано Март 17, 2011 от liquid_death Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
L.K. Отговорено Март 17, 2011 Share Отговорено Март 17, 2011 И на мен ми изглежда високо захранването. 1. Ако ще оставаш с този траф трябва да донагласиш новите режими на транзисторите и да въведеш някои ограничения за използването на усилвателя. 1.1 R7 ще си пече при тези условия. Сменяш го с по-мощен или го правиш съставен от последователно или паралелно свързани резистори. 1.2 Мериш тока на покой на крайните и с промяна на R11 или окъсяване на Q5 го намаляваш до стойност, в която все още нямаш запушване и "стъпенка" в синусоидата на изходния сигнал около нулата. Добре е другият диод да е на радиатора на крайните, за да прави някаква температурна компенсация. Веригата R11, Q6, Q6 може да се замени с транзистор, тример и 2 подсигурителни резистора паралелно на тримера. Тогава ще регулираш по-лесно и прецизно. 1.3 Проверяваш по каталожни данни дали крайните транзистори ще издържат по ток, напрежение и мощност усилване "до дупка". 1.4 Май ще увеличаваш радиаторите или интензивността на охлаждане, защото получаваш по-мощен усилвател. Трафа дали ще издържи? 1.5 И за да си спокоен препоръчваш работа само на 8 ома товар. На практика така правиш мод за вдигане на изходната мощност. Всичко това води до по-екстремен и несигурен режим на крайното стъпало. Вероятно ще има още нещо за донагласяване, напр. загрубяване на защитата Т54, Т55 с увеличаване на R14, R15. За себе си бих предпочел вариант 2: 2. Сменяш трафа с оригинален или го заменяш с такъв за по-ниско напрежение. В краен случай от наличния отвиваш определен брой навивки на вторичната намотка. Проверяваш началния ток на крайните, ако нещо грее му помагаш да не пече толкова и връщаш стъпалото към режимите, за което е проектирано. По-хубаво от това няма. С горното давам на Парни Валяк обилен материал за забележки, за което предварително му благодаря Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
liquid_death Отговорено Март 17, 2011 Автор Share Отговорено Март 17, 2011 Точка 2 ще да е, че иначе няма да се хареса на познатия ми, който е собственик на кубето. Само чакам отговор от лейни, какви да са параметрите на трафа. Цитирай Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.