bobalan Публикувано Март 13, 2006 Публикувано Март 13, 2006 така, днеска приготвяйки се за държавен изпит ме обхвана желанието да си напиша на едно листче екстракт от житейската си мъдрост, а именно правилата които ползвам аз самият при смесване. Допълнително вдъхновение ми донесоха чудесните курсове на аудио лаборатория ВОКС www.voxxlab.org Идеята на долните правила е следната - те работят. За мен. Може би и за вас. Но за съжаление са по-малко отколкото си мислех че са. Помогнете да ги допишем заедно, всеки да каже правило, което е ползвал и е сигурен че работи. Аз не претендирам за авторство на долните закони, нито че са цитирани правилно техните евентуални автори. Просто днес седнах и си зададох въпроса - как се смесва парче, така че да няма изненади и неприятности, а да има добър и стегнат звук? Ето моите няколко правила: Винаги cut преди boost на еквалайзера Широк boost, тесен cut на еквалайзера Задължително еквалайзера е преди компресора когато коригираме (най-често режем много силно) някои честоти, т.е. не искаме тези честоти да определят поведението на компресора, затова слагаме еквалайзера преди компресора. Ако еквалайзера е след компресора можем да го използваме за дооформяне на звука с широк Q фактор Компресора на перкусивен инструмент се настройва със сравнително голяма атака Компресора на вокал се настройва със сравнително малка атака Най-дългия реверб да е най-тъмен, най-късия да е най светъл Винаги да се прави проверка на микса в МОНО Да се смесва на нормално силни нива - така и мониторите и ушите работят правилно Редовно да се проверява на много силни и на много тихи нива как звучи микса Да не се слага еквалайзер и/или лимитер на изхода на пулта - ще прецакате работата на мастеринг инженера. Не се смесва на слушалки, а на колони. Задължително се разполагат правилно! (е, няма тука да пиша кое е правилно) Айдеее, помагайте да направим списък от 100правила, които са верни Цитирай
synchu Отговорено Март 13, 2006 Отговорено Март 13, 2006 (Редактирано) Блъгодарим за идеята бтв. абе добре си написал за перкусиите "сравнително" голяма атака ама докато влезе компресора и вече ми е избила колоната В сми атака повече от 5-10 мс макс 20мс аз поне никога не използвам на перкусии. Още малко: - ВИНАГИ се старайте изходния звук да е добър. Колкото и да може да се "пипне" нещо в микса - основното правило "shit in - shit out" си остава - макс пик на изходния микс преди да се опитаме да го оформим финално(отказвам да пиша мастерираме ) -6дБ, -10дБ. - Поредността на смесване (моята) - перкусии, бас, перкусии + бас, падове/оркестрации, ритъм китари, соло китари/други солови инструменти. - Винаги проверявайте дали плъг-ините, които използвате (ако са нови и не сте ги използвали досега) са linear phase (Voxengo Marquis компресора не е например ). Иначе се получават ефектни разминавания в комплект барабани например, ако го сложите на всяка отделна писта, а не на бус - слушайте - графики, мрафики, картинки, криви и всякакви други визуализации могат да помогнат при едитинг, но смесването е слушане. На всеки час (макс) почивайте няколко минути п.п. Не мога да се сдържа да не наблегна отново на правилото, което Bobalan написа - използвайте ЕКу-то по-често за cut отколкото за boost. Редактирано Март 13, 2006 от synchu Цитирай
Black Bird Отговорено Март 13, 2006 Отговорено Март 13, 2006 (Редактирано) най доброто правило е : НЯМА такова Гледах как смесват разни хора....всеки го прави по свой начин ТОВА НЕ Е УРЕД който можем да се научим да ползваме с users guide. за подобни съвети има google.com / .bg и други Редактирано Март 13, 2006 от Nalbantov 2 Цитирай
synchu Отговорено Март 13, 2006 Отговорено Март 13, 2006 Хем е така, хем не е така. Това си/сме го установил(и) след години напъни... Но пак правиш един куп неща несъзнателно...и второ - някакви основни правила за насока, начален тласък един вид - винаги има. Цитирай
bobalan Отговорено Март 13, 2006 Автор Отговорено Март 13, 2006 (Редактирано) бтв. абе добре си написал за перкусиите "сравнително" голяма атака ама докато влезе компресора и вече ми е избила колоната В сми атака повече от 5-10 мс макс 20мс аз поне никога не използвам на перкусии. отдалечихме се от темата, но ето момент да изясниме номера с атаката: значи извода е следния, когато искаш да намалиш остротата на нещо (за да не ти избие колоната) - намаляваш атаката. Обратно - когато искаш да подчертаеш удара на перкусивен инструмент (перкусия, каса, барабанче, том) - увеличаваш атаката. Аз примерно не съм ползвал компресор на каса с атака под 20мс Никога. едит: пак казвам, очаквам споделяне на тествани и работещи правила, т.е. личен опит, който може да е полезен на всички Наистина линкове към статии и книжки имаме всички. Редактирано Март 13, 2006 от bobalan Цитирай
synchu Отговорено Март 13, 2006 Отговорено Март 13, 2006 бтв. абе добре си написал за перкусиите "сравнително" голяма атака ама докато влезе компресора и вече ми е избила колоната В сми атака повече от 5-10 мс макс 20мс аз поне никога не използвам на перкусии. отдалечихме се от темата, но ето момент да изясниме номера с атаката: значи извода е следния, когато искаш да намалиш остротата на нещо (за да не ти избие колоната) - намаляваш атаката. Обратно - когато искаш да подчертаеш удара на перкусивен инструмент (перкусия, каса, барабанче, том) - увеличаваш атаката. Аз примерно не съм ползвал компресор на каса с атака под 20мс Никога. едит: пак казвам, очаквам споделяне на тествани и работещи правила, т.е. личен опит, който може да е полезен на всички Наистина линкове към статии и книжки имаме всички. Това безспорно е така. В смисъл, че така работи компресора За каса мога да се съглася, но за snare или перкусии някакви, с такава дълга атака на мен ми се губи ефекта. Въпрос на вкус дет се вика Цитирай
bobalan Отговорено Март 13, 2006 Автор Отговорено Март 13, 2006 (Редактирано) значи родихме още едно твърдо правило: КОМПРЕСОРА НА КАСАТА ДА Е С АТАКА ПО-ГОЛЯМА ОТ 20МС! нямам едит бутон нещо, иначе бих го сложил най-горе. давайте още Редактирано Март 13, 2006 от bobalan Цитирай
Dilian Nedev Отговорено Март 13, 2006 Отговорено Март 13, 2006 1.Прочетох , че на мастъра не трябва да се слага лимитер . Също според мен не трябва да се слага и expander (по-конкретно творенията на Waves - при тях звука става ...) 2.Никога не слагайте нойз-гейт на барабани Дори томовете да имат някакво утекване , по-добре е да остане във фона , отколкото да се изреже . 3.Извеждането барабани в групи трябва да става по следния начин - каса , томове (1) ; фус , чинели (2) ; други неща (3) ; соло-барабанчето отделно . (1 , 2 , 3 са групите/bus-ове) За това се сещам сега ... Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Март 13, 2006 Отговорено Март 13, 2006 (Редактирано) @RockMan2005 1. Не съм съгласен за томовете, гейт-а си е необходимост, при тоя блийд! 2. При барабаните(особено живите) гейтовете са си необходимост. 3. Продуктите на Уейвс са си супер, не знам какво им намираш. 4. Направи една хубава банка с китарни ефекти за Гитар риг, после пиши тук. 5. Не мисли че се заяждам, просто Недев.бнк направо ме разби, от много години не бях правил такива грозни ефекти(някои пък може и да ги харесат). Ако нямаш някакви мониторни колони е разбираемо, де. Правило: Желателно е компресора да се слага там, по пътя на сигнала, където има най-малко ниски честоти. Ако режем ниски с еквилайзера, след него слагаме компресора, а пък ако прибавяме ниски - преди него. Правило: За прекусивно свирене на акорди с китара(особено електрическа), атаката на компресора се слага не 1 мс, и на слух се увеличава до 2-4 мс, така че акорда да не избие, а да се запази звънкия перкусивен звук. Редактирано Март 13, 2006 от Evtim Djerekarov Цитирай
bobalan Отговорено Март 15, 2006 Автор Отговорено Март 15, 2006 сетих се нещо, което при хардуерните миксери беше своего рода закон. При умелото му прилагане в софтуерен вариант могат да се извлекат доста ползи: -лоукътват се всички канали на миксера без каса и бас, както и някой специфичен инструмент, за който сме сигурни, че има съдържание под честотата на среза. Конкретните ползи от това правило могат да се чуят във всички албуми преди 95г, където китарите са много добре честотно разделени от баса (лоукъта на Нийв на 85хз), където томовете са добре дефинирани и не мътят (лоукъта на Нийв на 45хз) и т.н. Само при софтуерното прилагане на метода трябва да се види, дали конкретния еквалайзер не оцветява прекалено много, и дали не реже повече от желаното... Че да не стане после - микса ми нещо няма ниски. НЕ е това целта, целта е да има яснота и дефиниция на всеки един инструмент в честотния диапазон, където е логичен сам по себе си, а и в аранжимента. Цитирай
Fortissimo Отговорено Март 16, 2006 Отговорено Март 16, 2006 Като притежател на EQ mag. , в януарския брой беше посветен точно на това - трикове, съвети, пинизи, малки и големи тайни. т.е. "200+ tip and tricks" на големите хора в аудиобизнеса. Ето и едно правило от там: "Когато смесвате, смесвайте сам. Ако се наложи да остане някой от групата при вас в процеса на смесване нека това да бъде басиста. През цялото време той ще седи в ъгъла и няма да ви пречи, а когато реши да се обади за нещо, то наистина може да бъде реално конструктивно предложение за микса,обмислете го с него и действайте смело напред" има още много неща които наистина вършат работа. Цитирай
bassmaniac Отговорено Март 16, 2006 Отговорено Март 16, 2006 ....парвото правило което се сештам е да се нулира всицхко след сжарсхване на сесията , ек , феидари , аухове , периферия , ....от там нататак , правила......няма ....еди си колко мс атака на компресора на касата....да де, ама представи си че имаш да смесвасх джаз трио , и друмара свири с греч ....оште в момента в които комутираш компресора кам касата сште видиш вапросителни погледи......... .....всяко студио си има правила: не се пуши , не се яде , да се изхварля кошчето....това са правила..... ......звука е вапрос на музикална естетика и не се подчинява на правила....... ....според мен..... 1 Цитирай
Black Bird Отговорено Март 16, 2006 Отговорено Март 16, 2006 преди да ми изтриете поста пускайте саунди които сте направили от къде да знаем че не ни будалкате? 1 Цитирай
bobalan Отговорено Март 16, 2006 Автор Отговорено Март 16, 2006 добре де, нека за забрани, а не правила - и без това повечето почват с "НЕ правете това".... Ясно е, че ухото решава, ама ако си сляп и се държиш за парапета пак имаш шанс да слезеш по стълбите. Ако си глух най-вероятно няма да почнеш да смесваш, но ако помещението и колоните ти са компромисни има много неща, които могат да те спасят от грешки. За смесване на джаз трио особено би трябвало сам да знаеш колко точно са забранени буустовете на еквалайзерите Цитирай
bassmaniac Отговорено Март 16, 2006 Отговорено Март 16, 2006 ....идеалните случаи са описани в дебелите книги , уви в реалният свят нештата не седят савсем така.........така че нешта като: забрани , правила , нямат отношение кам саздаването на музика / звук / ...... ......и да бе , што се трият постове.....нештата които бяха делнати си бяха по темата... Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.