Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Здравейте,

 

тези дни ме хвана яд, че не знам нищо за ПРОФОН, реших да науча, разбира се чичко Гугъл и Дарик радио знаят всичко :):thumbdown:

 

Първо малко за ПРОФОН :

 

Колективна организация за управление на авторски права, създадена съобразно Закона за авторското право и сходните му права (ЗАПСП)

 

ПРОФОН е организация в обществена полза, базирана на Закона за юридическире лица с нестопанска цел, по който например е създадено и Сдружение "Музикант.Орг".

 

 

Най- важното, според мен, е каква е разликата между ПРОФОН и МУЗИКАУТОР? Много добре и ясно изказана от сайта на ПРОФОН PROPHON website :

 

Авторите (композитори, текстописци, аранжори и музикални издатели) се представляват от дружество МУЗИКАУТОР....

Продуцентите и представляваните от тях артисти-изпълнители за издадените албуми са представени от ПРОФОН.

 

И така, ако сте продуцент, разполагате с удостоверение, издадено от Министерството на културата за публикуван звукозапис или албум, доказателство за продуциран видеоклип, ако сте представител на продуцентска компания със заверено копие от удостоверение за актуално състояние на фирмата, издадено от съответния районен съд, вие можете да станете член на ПРОФОН - Членство

 

Кой е ползвател на авторските права, опосредени от ПРОФОН?

Ползватели на звуко-/видеозаписи: са физическите и юридическите лица, като радио- и телевизионни организации, заведения за обществено хранене и забава, театри, организатори на концерти, доставчици на съдържание в Интернет и други, които довеждат записа до знанието на зрителите и слушателите пряко или чрез други лица - разпространители.

 

Ползвателите подписват договор за ползване на звуко/видеозапис според направленията

 

1."Публично изпълнение" - концерт, в заведение за обществено хранене, търговски обект, хотел, магазин, ресторант, дискотека, клуб, курсове по танци, модни ревюта, панаири, изложби и др. - от дискове, касетки и др. носител; от радио, телевизор или компютър... Заплащането става по

Тарифа за публично изпълнение

2."Направление медии" - договорни отношения с радио и телевизионните оператори, които осъществяват ефирно излъчване, кабелно предаване, препредаване по кабел или друго техническо средство, излъчване чрез сателит, излъчване на собствена програма в Интернет. Заплаща се по специфични, индивидуално определени условия, които можете да намерите тук

 

Идва се до нормалния въпрос как се събира възнаграждението на продуцентите, как се разпределя между отделните продуценти, каква е удръжката на ПРОФОН за "услугите" на Сдружението?

 

За допълнителна информация и при възникнали въпроси моля да се свържете с нас!

 

Ок, Дарик Радио днес зададе въпроса в общественото пространство.

 

Ето тук можете да прочетете интересна гледна точка за ефективността на ПРОФОН според Асоциация на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО) : АБРО започва кампания за промяна на Закона за авторското право

 

...2010....АБРО изпрати нотариална покана до ПРОФОН с искане преди пристъпване към преговорите, дружеството да определи компетентен преговорен екип и докаже правата, с които разполага. В отговор на проявена от наша страна добра воля за преговори, получихме от ПРОФОН нотариална покана в изключително неконструктивен и тенденциозен тон, която по същество представлява отказ от договаряне.

Членовете на АБРО, които през годините са били подчертано коректни ползватели на защитен репертоар в момента са поставени в ситуация, в която заплащат големи суми на ПРОФОН, без да имат правната сигурност от последващите претенции към тях и без да имат възможност да водят реален преговорен процес с посоченото дружество за колективно управление на права, което е недопустимо.

 

ПРОГОН реагира с провокативен по мое мнение отговор в публикация на изпълнителния си продуцент Мария Лазарова :Музикални парадокси

 

Най-общо г-жа Лазарова обяснява какъв е смисълът на съществуване на ПРОФОН - нещо, което заинтересования бизнес би трябвало да знае, иначе говорим за брутална некомпетентност. В най-общ дух статията обяснява защо цените на дисковете трябва да са високи, на възнагражденията също. Споделя се убеждение, че трябва да се промени правния регламент в областта на ЗАПСП. Но така или иначе аз поне не намерих отговор на най-важния за мен въпрос, който в цяялата тази помийна правно-основана детинщина е важно - как се плаща от ПРОФОН, а не как се плаща на ПРОФОН.

 

А знаете ли, че въпреки факта че имам няколко стотин познати адвокати, с които завърших скапания Юридически на СУ, нито един от тях не е специалист в областта на ЗАПСП, нито дори познава такъв. Хаха Е толкова ли няма адокати, пък се пръкнали сто професионални организации за управление на колективни права?!

 

Тъпо. Но здраве да е - правете авторска музика, самопродуцирайте се... и се надявайте да не ви оспорват авторските права или да ви поискат данъци за виртуално начислено възнаграждение от колективна организация, в каквато сте имали неблагоразумието да се регистрате ;)

 

Абе да си сторим един МЕТЪЛАУТОР? ;):hooray: Или ТОТСАМ - Тотал Самиздат....

Отговорено

Ей ся ще се пръкне от новото поколение арогантни адвокатчета някое надъхано напушалче с мозък (в опасност), което ще трябва да мотивираме да ни разясни положението :)

 

Няма такава средновековна схоластика, наистина.

 

А Раффо даже им беше писал писма ....:greenangel: , но глас в пустиня... :thumbdown:

Отговорено

Имаше аналогична тема за музикаутор.

До колкото си спомням, представителите на фирмата го играха обидени госпожици...

Май трябва и в тези т.нар. организации за колективна защита на авторски права да се изринат авгиевите обори!

Ще излязат доста лайна!

Отговорено

Закона за авторското право и сродните му права е мъртвороден още в зората на 90-те когато се писа по простата причина, че няма институция/орган който да го прилага и да следи за спазването му. По отношение на юристите - такива които са специалисти в областта се броят на пръстите на едната ръка. Единия беше от "Авеню" - мисля Заки (Велизар Соколов май), който обаче се специализира в гоненето на потребители на нелицензиран софтуер защото БСА (Business Software Association) успя на държавно ниво да издеиства с помощта на полиция и БОП да преследва и да събира пари от ползватели на нелицензиран софтуер. На практика - всеки който ползва нелицензиран софтуер от операционна система до всякакви видове аудио софтуер какъвто ползваме ние - може да бъде посетен от група мазни типове придружени от полиция и да получи фактура за стойността на софтуера намерен на неговия компютър плюс солидна сума за евентуално нанесените щети от потребителя калкулирана на око по курс "шумете дебри и балкани". Обикновенно сумите са 5 цифрени и не подлежат на никакво обжалване. Плащаш си ги като поп.

Отплеснах се! А защо ли? Защото музикантското съсловие не направи абсолютно нищо през тези 20 години за да получава достойни възнаграждения за авторските си права поне от радиостанции и телевизии. Имаше и представители на доволно високо ниво - Киро Маричков беше депутат. И пак нищо не се направи. Старите "кучета" като Лили, Кеца и сие, отварят чат пат дума за това колко обидно малки отчисления получават от електронните медии за песните си. Малки са защото те имат полу регламентирани изпълнителски права. Продуцент на времето на тази продукция се води Балкантон - който вече не съществува. Вероятно не се урегулирани никъде отношенията композитор - текстописец - аранжор - продуцент - изпълнител от онова време. Отчисленията за изпълнение с днешна дата са толкова незначителни че дори не си струва да се повдига въпрос за тях защото само ще се разлаят кучетата. А кучетата знаят как старите кримки взимат дебели пачки хонорари да пеят по частни партита и пиано барове. Без да платят нито лев данък за тези пари. В крайна сметка топката остава в младото поколение музиканти които имат чиста съвест да скачат срещу тоягата. КРайно време е да се появи истинско сдружение на тези музиканти за да има кой да ръчка институциите и да воюва с тях така както направиха BSA. А по отношение на юристите - тези завършили СУ няма как да знаят кой знае какво в сферата на аторското право - има една такава магистърска специалност дето се доучва в УНСС, там нивото и школата вероятно са на нивото на обучението по тонрежисура в България - всички знаем че има такова животно, ама яде ли се, пече ли се - никой неможе да каже :)

  • 3 weeks later...
Отговорено

И пак се оказа че крадеца вика "дръжте крадеца". Членовете на АБРО били възмутени, че плащали на "ПРОФОН", а про фон не плащали на музикантите. Според "ПРОФОН" сума ти радиа и телевизии не са плащали авторски права от сума ти време. Ето и пълния текст на официалното становище на "ПРОФОН". Иди разбери кой крив, и кой прав!

 

**************

През последните две седмици публичното пространство бе облъчено с информация от Асоциацията на радио и телевизионните оператори - АБРО, в която чрез собствения си ефир те апелираха за диалог с ПРОФОН и за спасяване на българската музика.

Диалог може да има само между коректни партньори, а бъдещето на българската музика зависи и от пространството, което медиите й предоставят.

 

Това се казва в писмо до медиите от ПРОФОН. В него те прилагат и списък на радиата и телевизиите, които не са платили авторските си права.

 

ПРОФОН разполага с пълните каталози на най-големите музикални компании като Юнивърсъл Мюзик Груп, Сони Мюзик Ентъртейнмънт, ЕМИ Мюзик и Уорнър Мюзик Груп. Няма по-голям каталог от този на ПРОФОН и за чуждестранни независими лейбъли.

 

Само по силата на един договор - с британското дружество PPL, ПРОФОН представлява над 150 независими чужди компании. Само чрез договора си със SENA ПРОФОН представлява правата на близо 250 световно известни изпълнители, обясняват от компанията.

 

От ПРОФОН отговарят и на обвинението на АБРО за закъснение с разпределението на дължимите възнаграждения към правоносителите.

 

Истината е, че дори при абсолютно коректни партньори и ползватели, дружествата за колективно разпределение на средства от типа на ПРОФОН успяват да разпределят събраните средства не по-рано от една година след годината на ползването и плащането.

 

Нека стане ясно - не може да има разпределение, ако няма коректно плащане по договор и точни и навременни отчети от страна на медиите - ползватели.

А ако липсват договори, какъвто е случаят с огромна част от медиите в България към момента - тогава няма да има и постъпления, няма да има и разпределение от страна на ПРОФОН. Няма да има и плащане на дължимите данъци към държавата, категорични са от дружеството.

 

Общата сума на задълженията на членовете на АБРО по договори с ПРОФОН е над 360 000 лв., а 12 медии - членове на АБРО все още на се предоставили своите отчети дори за 2008 г.

 

Радиостанции:

 

* Радио "Алма Матер - Класик ФМ" - Неизплатени задължения за 1 месец по договор от 2008 г.; , Изтекъл договор на 01.08.2008г.

* Радио "Белла" - Неизплатени задължения по договор за 4 месеца от 2008г. и 8 месеца от 2009 г., вкл. неизплатени дължими компенсации по договор за периода 01.12.2007 до 01.09.2008г.; Изтекъл договор на 31.12.2009 г.

* Радио "Вис Виталис" - Изтекъл договор на 31.12.2008г.

* Радио "Джаз ФМ" - Изтекъл договор на 01.08.2009 г.

* Радио "Добруджа" - Неизплатени задължения по договор за 3 месеца от 2009г. и един месец от 2010г.

* "Дарик Радио" - Неизплатени задължения по договор за 1 месец от 2008г. и 7 месеца от 2009 г.; Изтекъл договор на 01.08.2009г.

* "Радио ЗИ-РОК" - Изтекъл договор на 13.10.2009г.

* Радио "Мелоди" - Неизплатени задължения по договор за 6 месеца от 2009г.; Изтекъл договор на 01.01.2010г.

* Радио "Мелодия" - Неизплатени задължения по договор за 7 месеца от 2008г., компенсации за 2008г. и за 5 месеца за 2009 г.; Изтекъл договор на 01.05.2009г.

* Радио "Менес" - Неизплатени задължения по договор за 3 месеца от 2008г. и 6 месеца от 2009 г.; Изтекъл договор на 01.08.2009г.

* Радио "Севлиево" - Неизплатени задължения по договор за 3 месеца от 2008г.; Изтекъл договор на 31.12.2009г.

* Радио "Темпо" - Изтекъл договор на 31.12.2009г.

* "Радио 1" - Неизплатени задължения по договор за 6 месеца от 2009г. и уравнителни вноски за 2007 и 2008г.; Изтекъл договор на 01.08.2009г.

* "БГ Радио" - Неизплатени задължения по договор за 6 месеца от 2009г. и уравнителни вноски за 2008 г.; Изтекъл договор на 01.08.2009г.

* Радио "Вероника" - Неизплатени задължения за 1 месец от 2009г.; Изтекъл договор на 01.08.2009г.

* "Радио 1 Рок" - Изтекъл договор на 01.08.2009г.

* Радио "Нова" - Изтекъл договор на 01.08.2009г.

* Радио "NRJ" - Изтекъл договор на 01.03.2009 г.

* Радио "НЕТ FM" - Изтекъл договор на 01.01.2010г.

* Радио "СИТИ" - Изтекъл договор на 01.03.2009г.

* Радио "ПРО ФМ" - Изтекъл договор на 01.11.2009г.

* "Алфа" Радио - Неизплатени задължения по договор - компенсации за 2007г., за цялата 2008г. и 2009г. и за 2 месеца от 2010г.; Липсва лицензен договор за допълнително излъчване в 10 града.

* Радио "Арена" - Липсва договор

* Радио "Гея" - Липсва договор

* Радио "Аура" - Липсва договор

* Радио "Микс" - Липсва договор

* Радио "Рая" Дулово -Липсва договор

* Радио Ритъм+" Кюстендил - Неизплатени задължения по договор за 7 месеца от 2009г., за 2 месеца от 2010 и компенсации за периода от 01.08.2003 до 01.06.2009г.

* Радио "Елто" - Липсва договор

* Радио "Добруджа" - Липсва договор

 

Телевизии:

 

* Телевизия "ПРО БГ" -Изтекъл договор на 01.11..2009г.

* "Ринг ТВ" - Изтекъл договор на 01.11.2009г.

* Телевизия "ММ" - Неизплатени задължения по договор - неустойка за периода 21.01. 2008 до 26.06.2008г. ;Изтекъл договор на 01.08.2009г.

* "СИТИ ТВ" - Изтекъл договор на 01.10.2009г.

* "Прес ТВ" - Изтекъл договор на 01.10.2008г.

* "ТВ 7" - Неизплатени задължения по договор за 3 месеца от 2009г.;Прекратен договор на 31.12.2009г.

* М.САТ.ТВ - Липсва договор

* Телевизия "Черно море" - Липсва договор

* Телевизия Европа - Липсва договор

 

Въпреки неизплатените задължения и отказа да бъдат сключени или подновени договорите, всички от гореизброените медии продължават ежедневно и денонощно да излъчват записи от репертоара на ПРОФОН, в нарушение на закона.

 

**************

(копи/паста от News.bg)

Отговорено

Без да съм се интересувал особено от подобни организации и дейността им, ми стана интересно като видях темата и реших да попрегледам нормативната база в тази сфера, както и устава на въпросните герои. ПРОФОН не са нищо повече от едно частно сдружение с нестопанска цел (?!), чиято основна цел обаче е да събира пари!!! Като оставим настрана този изначален парадокс, основната им дейност всъщност представлява представителство и колективна защита на правата на продуцентите и изпълнителите, НО само на тези, които са членове на сдружението. По тази проста причина те не могат да искат от "пускащите" и "слущащи" музика пари по принцип, а само за да разрешат на платилите си да пускат музика от каталога на своите членове. Съответно за тези, които не си плащат, могат да произтекат неблагоприятни последици, само когато се докаже, че са ползвали музика, правата върху която принадлежат на член на сдружението. БОП-аджии не би трябвало да им оказват съдействие, най-малкото защото не винаги неправомерното използване на музика представлява престъпление. На носителите на правата е осигурена гражданскоправна защита, но на тях най-вероятно не им се занимава, защото трябва да предявяват искове, да плащат държавни такси и да си играят след това да събират обезщетенията със съдебни изпълнители, което е едно бъдещо несигурно събитие.

Неслучайно хората, които работят в областта на защита на авторските права, се занимават основно със софтуер. Причината за това според мен е, че за софтуера важи хипотезата на чл 25, ал2, който не допуска свободно ползване със заплащане на т. нар. компенсационно възнаграждение. Или това в общи линии означава, че можеш да си дръпнеш например една песен от нета и самият факт, че си платил за харддиска, на който се намира аудиофайла или dvd-то, на което си го запишеш след това, е достатъчен, стига да го правиш само за лично ползване, докато при софтуера това е невъзможно, независимо от целта, с която се прави. С оглед на това, установяването на неправомерно ползване на софуер е много по-лесно, съответно, съгрешилите са много по-склонни да клякат без съпротива и да си плащат, след като ги хванат. Тук вече говоря и от опит, тъй като съм представлявал клиенти по такива дела и знам как работят "пътуващите" адвокати на Арсис - обикалят страната да събират пари, за да могат платилите си да сключват споразумения с прокуратурата. Това е в общи линии. Защита има, но е различна за музика и за софуер. Съвсем друг въпрос е доколко компетентно действат организациите в сферата на музиката.

 

Относно разпределянето на събраните средства редът, доколкото успях да прочета, е следният:

Общо събрание (всички членове) избира УСъвет, той изготвя Правилник за разпределение на събраните от дружеството възнаграждения и ОС го утвърждава. Какъв е този Правилник обаче не е ясно, защото аз поне не успях да го намеря нито в сайта им, нито с Гугъл. Вероятно не е нещо, с което сдружението се гордее, иначе не виждам причина защо не са го публикували и него заедно с устава и договорите, които се сключват между членовете и сдружението.

Отговорено

според мен ще е добре да се каже къде и в какво се влагат взетите пари, след като явно не се плащат на нечленове и по този начин шантажират т.нар нечленове да ставт членове срещу некви обещания, че ще им платят евентуално.

 

според мен двете, и профон и музикаутор са паразитни частни роялти колектори, който работят предимно за свой интерес или интересна на един двама до трима от членовете, на който се дават най мноо пари.

 

друго по-фрапанто е, че ми пускат фактури с ддс - данънк добавена стойност.

обаче "прдажбата" на интелектуално право няма добавена стойност- не се подава а се отдава, а и отгоре на тва се водят дружествао с нестопанска цел.

е кво ддс братче, че съм пуснал 50 пъти на касетофона пърл джем!!!! ???

цялата нормативна база е за смяна и абсолютен бойкот на тези частни колекторски дружества.

Отговорено

Басискота, всяко Сдружение с нестопанска цел може да има смесена дейност, включваща комерсиална цел, за която се прави отделен финансов отчет в края на годината и върху която се дължи копроративен данък в/у печалбата в размер на 10%. Много хора създават качествено функциониращи Сдружения, които имат повече стопанска, от нестопанска дейност.

 

Наред с това едно Сдружение с нестопанска цел може да се регистрира по ЗДДС - вече и доброволно, а преди при определен оборот задължително. ДДС-то е данъкът, който се заплаща от крайния потребител. В повечето случаи това са юридически лица (мол-овете, например), които на свой ред са регистрирани по ЗДДС и после си искат платения данък върху добавента стойност от бюджета. Това става като в края на отчетния месец се подаде декларация по ДДС и се покаже платеното ДДС по фактурата на Сдружението.

Ако обаче не си рег.по ДДС (има и физически лица, които могат да се регистрират по ДДС, т.нар. свободни професии) то ти плащаш ДДС, което ти увеличава цена на придобиване.

ДДС-то е информативен данък - той не трябва да натоварва търговията, а само да дава информация на НАП за търговските сделки в България. ДДС се възстановява на юридически лица, регистрирани по закона за ДДС, когато има основанията, разбира се. ДДС - то си е за плащане от потребителите, основно физически лица и ЮЛ, нерег. по ДДС, което е предпоставка същите да се регистрират. :greenangel:

 

Отдаването на авторското право, доколкото аз разбирам в един широк обхват на това не особено ясно формулиране, е опция за търгуване с това право и получаване на доход от продажбата му - доход , който подлежи на разпределение между автора и Сдружението. Този доход стопански ли е? Предполага се, че Сдружението с нестопанска цел не формира печалба, а има текущи разходи за дейността си - заплати, осигуровки, режийни.

 

Ако едно Сдружение с основна цел според Съдебно решение за регистрацията му - "разпространение на музика, организиране на концерти..." и прочие кандидатсва по проект, спечели пари и вземе да организира масово културно мероприятие, издавайки фактури с или без ДДС, то това е нестопанска цел, дори при положение че, сдружението хвърля кинти за реклама, охрана и т.н. , а после взима кинти от вход. Формираната горница се разпределя по начини, които не са ми ясни, но най-общата презумпция, която трябва да докажеш на данъчните при проверка, е че си платил на участниците и заплати на админ.персонал на Сдружението или по граждански договори на съорганизатори, платил си си наема на офиса и ... т.н. Така спечелините пари влизат за разходите при организиране на обществено полезно културно мероприятие.

 

Ако едно Сдружение има сайт, на който предлага реклама, това е стопанска дейност. Върху приходите от реклама то дължи 10 % корпоративен данък в края на финансовата година.

 

И т.н.

Отговорено

малко изкачаме от темата, но в саш няма ддс.

плюс тва теб като металист изобщо не трябва да те вълнуват някакви роялти от излъчване по национални радиа.

всичко е направено да пързаля незаинтересовните автори. ако не си потърсиш кинти, няма да ти дадат нищо и ще си правят пас, дори и да с тяхен член.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.