Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Отговорено (Редактирано)

След диатоничните интервали може да свирим диатонични тризвучия. Това са тризвучия построени на терци от всяка една от степените на съответния лад.

 

В до Йонийски имаме:

 

C - Dm - Em - F - G - A - B dim

 

или : c-e-g ; d-f-a; e-g-b; f-a-c; g-b-d; a-c-e; b-d-f;

 

 

 

 

Имам предвид опорни тонове,тонове с които да започнем и завършим фразата и т.н.

 

П.п.: stomanow това са неща от зоната на КАК. Преди това бих искал да представим нещата от зоната КАКВО.

 

Много начинаещи не знаят какво да потърсят в нета. Аз бих желал тук да се представи информация за основните средства за импровизация. Тогава евентуално заинтересованите биха могли да потърсят детайли в нета , като например разположение по грифа, пръстовки, патерни и т.н. Разбира се ще е супер ако някой предостави такива неща и тук - нотички, снимки, диаграмки.

Редактирано от Tozi
Отговорено

Имам един въпрос относно скейловете. Аз лично ги гледам тук и ми направи впечатление, че на ionian пише (aka Major), а на aeolian (aka Minor). Да разбирам ли тогава, че като се каже примерно G major scale се има предвид G Aeolian scale? Малко не ми се връзва, обаче преди малко проследих едно упражнение по тази логика и се оказа правилно. Случайно ли е или наистина е така?

Отговорено (Редактирано)

В превод на български АКА (може също да се разбира и като автомат калашников :icon_shithappens: ) означава сепревежда като - "също се нарича и".

 

Йонийски е старото наименование на мажорната гама. Еолийски е старото наименование на натуралния минор. Тук Stone може даде по - подробна информация за наименованията на старите ладове.

 

В до мажор мажорната гама е : c d e f g a b

а минорната е : a b c d e f g

 

Ionian = natural major = 1 2 3 4 5 6 7

Aeolian - natural minor = 1 2 b3 4 5 b6 b7

във всички тоналности.

 

В сол мажор(йонийски) минора то е ми минор(еолийски).

Редактирано от Tozi
Отговорено (Редактирано)

Хм това за Как и Какво за инструментите е готина идея.

Аз не мога да реша дал' има нужда да пуснем нещо за певците.

Че има интерес - има, но ...

Нашия раздел е много огелпен и ми се струва Уеко безмислено да пускам модални упражнения и съвети за импровизация ей тъй между другото. Идва ми някакси "от въздуха".

Съвети и преодложения?

 

пп.надявам се разбирате, не става въпрос за "специални" теория, скали/ладове, водещи тонове за певци :icon_shithappens: а за споделяне на упражнения примерно за запаметяване на това как звучат , елементи и приложението им в импровизацията в пеенето, може би дори с характерни елементи чисто стилово :wallbash: и т.н.

Редактирано от Viara Ivanova
Отговорено

Старинните ладове на български: йонийски, дорийски, фригийски, лидийски, миксолидийски, еолийски, локрийски.

 

Още нещо - скейловете на български е скАлите.

 

Би трябвало да е гамите. Но скали е толкова хубава и широкоупотребявана дума, че не виждам защо да не си казваме и така.

Отговорено
:)

 

Разбрах доколкото може да разбере човек без основни познания по теория :D

 

Значи гледай сега. Няма нищо сложно.

 

Имаме мажорната гама/скала която още са нарича натурален мажор или Йонийски лад.

Мажорната гама се състои от седем степени (различни тонове) и има следната интервална структура (т.е. разстоянието между всяка от степените на гамата):

1 / цял тон /2 / цял тон / 3 / половин тон / 4 / цял тон / 5 / цял тон / 6 / цял тон / 7 / половин тон / 1

 

Пример в до - c d e f g a b

 

мажорна гама в ре - d e f# g a b c#

 

Тоновете са различни но интервалната структура(формула) остава същата или това е

W = whole step

H = half step

 

W W H W W W H или 1 - 1 - 1/2 - 1 - 1 - 1 - 1/2 -

 

Това е интервалната формула (структура) независимо от тоналноста.

 

Натуралния минор или още еолийски лад се нарича още паралелел минор за до мажор, защото съдържа същите тонове като мажора само че започва от шестата степен на мажотната гама.

 

В тоналност До мажор, Ла минор е паралелната минорна тоналност.

 

Гама до мажор - до ре ми фа сол ла си

Гама ла минор - ла си до ре ми фа сол

 

 

По същият начин запазвайки интервалната структура на мажорната гама се извличат и основните ладове - още наричани стари (църковни) ладове.

Ако започнем от втората степен получаваме Дорийски, от трета - фригийски, от четвърта - лидийски, от пета - миксолидийски, от шеста (вече казахме) еолийски, от седма - локрийски.

 

Сега малко по-ясно ли е? Ако има нещо питайте.

Отговорено

Позволявам си да кача материали , които надявам се, да са полезни ...

9450511571186819281267655965S7bInckdTTZYcxtIf6uN.JPG

97386053820069483311267655984VuxOhEYw0Y8qU6bhIrxs.JPG

За втората страница още не е станало на въпрос :surprise:

Отговорено (Редактирано)

Ееее супер! Ултра радвам се че се включи с полезна информация. Да, не сме стигнали до мелодичен и хармоничен минор както и хармоничен мажор - просто смятам че това вече е информация за по напреднали.

 

Начина по който Марк Ливайн е обяснил ладовете е един от начините за обясняване.

 

Аз лично предпочитам да обяснявам ладовете започвайки от един и същи тон тъй като така се разбира по - добре как те работят и тяхната интервална структура.

 

Йонийски (Ionian) = 1 2 3 4 5 6 7 = C D E F G A B = W-W-H-W-W-W-H

 

Дорийски (Dorian) = 1 2 b3 4 5 6 b7 = C D Eb F G A Bb = W-H-W-W-W-H-W

 

Фригийски (Phrygian) = 1 b2 b3 4 5 b6 b7 = C Db Eb F G Ab Bb = H-W-W-W-H-W-W

 

Лидийски (Lydian) = 1 2 3 #4 5 6 7 = C D E F# G A B = W-W-W-H-W-W-H

 

Миксолидийски (Mixolydian) = 1 2 3 4 5 6 b7 = C D E F G A Bb = W-W-H-W-W-H-W

 

Еолийски (Aeolian) = 1 2 b3 4 5 b6 b7 = C D Eb F G Ab Bb = W-H-W-W-H-W-W

 

Локрийски (Locrian) = 1 b2 b3 4 b5 b6 b7 = H-W-W-H-W-W-W

Редактирано от Tozi
Отговорено
Не сме стигнали до мелодичен и хармоничен минор, както и хармоничен мажор - просто смятам, че това вече е информация за по-напреднали.

Ами нека има и такава. :yahoo:

Отговорено

Хайде и аз да постна една снимчица за ладовете(която съм свалял от този форум,мисля),хубавото е ,че е на български и пише кой лад как звучи,което си е доста важно.

 

ladove.jpg

Отговорено (Редактирано)

stomanow мерси - супер допълнение.

 

Както се вижда от графиките всички посочени ладове се съдържат в една пръстовка т.е. всички са поизводни на мажорната гама (в случая). Затова е много важно да се знае мажорната гама навсякаде по грифа (хм ...това май звучи познато.... къде ли сме го виждали????....). По този начин не ни се налага да учим отделни пръстовки за отделните ладове , а просто пръстовките на мажорната гама които отнасяме към съответния акорд в зависимост от хармоничния контекст.

Редактирано от Tozi
Отговорено (Редактирано)
Затова е много важно да се знае мажорната гама навсякаде по грифа (хм ...това май звучи познато.... къде ли сме го виждали????....).

 

Хехе

 

 

Аз лично предпочитам да обяснявам ладовете започвайки от един и същи тон тъй като така се разбира по - добре как те работят и тяхната интервална структура.

 

Вероятно и си е по добре така.

На мен първия ми източник беше ЕТМ(почти нищо не схванах) и после прочетох Ливайн и свикнах с неговото представяне.

Ето още нещо от същата книга, което може би всички тук знаят прекрасно, но все пак може да има полза да се погледне.

 

Интервали:

629584293151124868412676989747CC4aL5IEGi26Qc9BXxP.JPG

 

78856374719389773501267699689JIngpm3ijk8Jq7HGl0LM.JPG

 

Всъщност, Tozi вече ги разказа тези неща, само прилагам картинки :)

Редактирано от ultramega

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.