Tozi Публикувано Февруари 17, 2010 Публикувано Февруари 17, 2010 Четейки поредната дебела книга открих следните мисли които бих желал да споделя с вас: "Improvisation means real time composing..... Improvisation means composing new ideas....". Music bases on harmony. Melody and improvisation base on chords and scales. Accompaniment base on chords and scales too. Chords base on scales. Scales base on physic, mathematical principles and music traditions. Music traditions base on human perception, technology, economy, history, religion. You need to know the following items to improvise and compose in a right and nice way: first you have to know all major and minor scales and relative keys and all chords in every keys. Then you must play all chord inversions and the building melody techniques. You have to practice so much so you can play right melodic lines with swing and without thinking about scales, rules, keys... Phrasing is the following step. Цитирай
Свилен Бас Отговорено Февруари 17, 2010 Отговорено Февруари 17, 2010 (Редактирано) Много теми станаха по темата... Част от "многото" са следващите две, коита са подходящи за този пост (особено втората - там има по-съществени мисли): Математика/Импровизация, Кое е по-съществено? Джаз импровизация., Как си я представяте? П.П.: Давам линковете, не като "препоръка" да се премести написаното там, а просто защото не ми се пише за пореден път какво мисля, а във втората тема горе-долу съм го обяснил Редактирано Февруари 17, 2010 от ...taka li e? - a taka. Цитирай
Tozi Отговорено Февруари 17, 2010 Автор Отговорено Февруари 17, 2010 (Редактирано) Вярно, че много сте изписали през последните няколко години. Може би трябваше "темата" да не се казва импровизация а по скоро - мисли и идеи за импровизацията. Или пък защо искате да импровизирате (но това си е за говорилнята). Или пък "Дайте да дадем" (но пък ние не обичаме да даваме) значи по скоро "Вземете да вземем" (но пък тука положението ще стане - ти ша ми кажеш ко да зема и въобще всеки който иска да дава на аванта (безплатно) работата му е съмнителна). Прочетох и двете теми. Има доста обективни и не чак толкова такива коментари (по моето скромно субективно мнение). Разбрах , че всички знаят всичко, а тези които твърдят че нищо не знаят - знаят най - много. Установих , че ще е по-обективно да си говорим за цвят на китари. Моите са червени, а вашите? Редактирано Февруари 17, 2010 от Tozi Цитирай
yotzzo Отговорено Февруари 17, 2010 Отговорено Февруари 17, 2010 (Редактирано) субективно мнение). Разбрах , че всички знаят всичко, а тези които твърдят че нищо не знаят - знаят най - много. Установих , че ще е по-обективно да си говорим за цвят на китари. Моите са червени, а вашите? Само кажи къде са тези, които твърдят, че нищо не знаят! Аз гледам, бая глупости съм изписал от висотата на некомпетентността си. Моля да ме извините със задна дата за някои неоснователно предявени претенции! Червени китари, разбира се! Най-старата ми останала жива е червена! Имаше и таква полска група. Редактирано Февруари 17, 2010 от yotzzo Цитирай
antonium Отговорено Февруари 17, 2010 Отговорено Февруари 17, 2010 (Редактирано) Разсъжденията са ок. Но излиза, че за да импровизираш трябва да знаеш всички тези неща: "all major and minor scales and relative keys and all chords in every keys... Което според мен и за мен не е на 100% вярно... Много зависи от музиката, която свириш, целите, които си поставяш... В смисъл: може цял живот да си свириш в три-четири, айде пет тоналности, да си много щастлив и всичко да ти е шест Примери много. Да не говорим, че може да правиш музика и без да импровизираш грам. Редактирано Февруари 17, 2010 от antonium Цитирай
Tozi Отговорено Февруари 17, 2010 Автор Отговорено Февруари 17, 2010 .... to improvise and compose in a right and nice way:... Това означава да си владееш инструмента и музикалната материя. Безкомпромисно и без да си намираш оправдания и извинения - което повечето хора правят за да оправдаят собствения си мързел когат стане малко по-трудно. Става въпрос за майсторско изпълнение а не за посредственост. Майстори като Стравински, Бах, Моцарт, Джон Колтрейн, Джон Маклафлин, Стив Вай. Един от примерите за хора които през цялата си кариера свирят три тона в три тоналности е Би Би Кинг, който обаче си знае много добре инструмента (гами акорди и т.н.) но решава да се изразява музикално именно по начина по който го прави. Други пример за безкомпромистност и пълен професионализъм са Майкъл Джексън, Принс, Пако де Лусия. Всички те са представители на различни музикални жанрове. Музика може да се прави и без импровизация. Музика може да се прави и без да се свири. Свиренето не винаги е музика. Да се импровизира е натурална даденост на чувека - налага ни се всеки ден да го правим в ежедневието си дори да не го осъзнаваме. Един мой много уважаван ментор (който по стечение на съдбата се оказва последният барабанист избран от Арт Блеки за негов заместник) коментираше свиренето си на тромпет (да барабанист свири на тромпет) по следният начин: "Едно нещо е да си човек който пие бира и съвсем друго е да си бираджия!" Цитирай
antonium Отговорено Февруари 17, 2010 Отговорено Февруари 17, 2010 Да прав си, но това са неща, които са очевидни. Какво има да се разсъждава тук? Цитирай
Tozi Отговорено Февруари 17, 2010 Автор Отговорено Февруари 17, 2010 Като пуснах темата просто исках да споделя тези сентенции които според мен са есенцията на модерната музика. Написани са отностно джаз и блус импровизация. Смятам че се отнасят за по-голяма част от музиката и музикантите като цяло. Цитирай
Ивелин Отговорено Февруари 17, 2010 Отговорено Февруари 17, 2010 (Редактирано) Може цял живот да си свириш в три-четири, айде пет тоналности, да си много щастлив и всичко да ти е шест Както са казали хората: Ignorance is bliss. Редактирано Февруари 17, 2010 от Ивелин Цитирай
Viara Ivanova Отговорено Февруари 17, 2010 Отговорено Февруари 17, 2010 "Improvisation means real time composing.....Improvisation means composing new ideas...." мхм... готино е това със споделянето на прочетени неща и мнение по прочетеното Случвало ми се е да се чувствам доста шизофренишки, особено ако чета силни(крайни) изказвания: мога да видя гледните точки и на едната, и на другата страна; понякога си мисля, че и двете са в сила, но в различна среда и различно време от живота на всеки....(?!) наскоро препрочитах бележките към една школа на Джейми Ейбърсолд за това как когато импровизираме егото ни кара вместо да повтаряме фрази, да се стремим винаги да свирим нещо различно, да не би някой да каже, че имитираме някого или че сме безидейни некадърници... ето и от мен един цитат по темата от същата книжка: Everyone has the ability to improvise-from the youngest child to the senior citizen.You have to have the desire and set aside time to work at it until moving your fingers becomes automatic and the distance between your mind and fingers grows smaller and smaller to where you think an idea and your fingers are already playing it. It's not magic.If it is, magic equals hard work and perserverance. When asked , "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied: "Laziness". едно от крайните мнения по темата за импровизацията, които помня беше изказване, че импровизацията никога не е чиста импровизация, освен ако музикантът не страда от амнезия... тъй като всички свирим неща, които сме чували/прочели от някой друг... сещам се сега и за едно интервю на Джордж Харисън, който споделяше, че от 20 години не е слушал радио, не е ходил на концерти и не слуша чужда музика-за да не се влияе от други хора.... хора и странности всякакви... Цитирай
Ивелин Отговорено Февруари 17, 2010 Отговорено Февруари 17, 2010 Това, което липсва според мен е, че е изпуснат факта, че зад композирането на нови идеи, се крие АДСКИ много изучен материал. И да - импровизацията не е изцяло спонтанна. Цитирай
Steppenwolf Отговорено Февруари 17, 2010 Отговорено Февруари 17, 2010 Готина тема! Ще ви пусна една муха за размисъл: Преди време в един сайт с композиторска насоченост, където макар и рядко се навърта някой и друг джазмен, имаше тема, че импровизацията (която всъщност е форма на композиция) не можело да бъде "по-добра" (?) от конвенционалната композиция, където всичко е отработено и обмислено в детайли. Вие сте... Цитирай
Viara Ivanova Отговорено Февруари 17, 2010 Отговорено Февруари 17, 2010 @Ивелин Това, което липсва според мен е, че е изпуснат факта, че зад композирането на нови идеи, се крие АДСКИ много изучен материал. Ив, това мисля го уточнихме; с какво е необходимо да се знае започва самата тема @Стоун мухи мухиииии аз ги оставям на котката да си играе Цитирай
Tozi Отговорено Февруари 17, 2010 Автор Отговорено Февруари 17, 2010 Това е лесен казус. Слушайте Кийт Джарет, Брад Мелдау, Майкъл Брекър....... Импровизациите им са по - добри от доста писани композиции. Имах щастието да ги гледам на живо - изживяването беше нещо средно между абсолютно невероятно и адски скучно (на направиха нито една грешка, нито 1 нота дето не е на мястото си, нито един разклатен ритъм....). Класата на такива музиканти просто е плашеща. Цитирай
Ивелин Отговорено Февруари 18, 2010 Отговорено Февруари 18, 2010 Аз имам същите наблюдения за Джон Колтрейн - колкото по-бързи са му фразите, толкова по-гениални неща има в тях (а би трябвало да е правопропорционално...ех!) Но тези са единици, а като цяло, да - на повечето музиканти (слаби, средни, че и накои добри) импровизациите са им по-добри, когато са обмислени предварително. Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.