Jump to content
Българският форум за музиканти

Кратки или Точни акордови означения  

8 гласа

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Моля, впишете се или се регистрирайте, за да гласувате.

Recommended Posts

Отговорено

Разбирам клоненето ви към импровизационния джаз малко или много в това няма нищо неестествено. В дет метъла също могат да се изпишат само D5, A°, ♯F+, CØ и да се даде примерна мелодия в стил Meshuggah. Пък всеки да импровизира спрямо усещането си и познанията си за скали, арпежи, акорди.

 

Става дума за точно записване на прозиведение, като не е задължително всички да са от джазов характер. :) А е възможно също да има един куп обръщения и арпежи в точно определн ред на строеж, за което в конвенционалния начин ще трябва да се погледнат и нотите разбира се и как са положени върху петолинието.

 

Доуточнявам, че съм запознат с повечето неща относно означения, съкращения и прочее, включително изобразените от Ивелин, които засегнах и аз в другата тема.

 

Изцяло новата идея, която е видима за всяко око е 12-ЕТ и 12-те тона. След тяхното обозначение (цифрово като 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 или буквено A, B, C... виждате по инерция как изписвам диатоничните или D, R, M, F...). Оттам насетне цялата система си идва на мястото. Нищо повече. 12 названия, 12-символа, букви или поредни числа. Изключително просто и най-вече изчерпателно пълно и ясно.

  • Отговори 51
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Отговорено (Редактирано)

ОК, щом говорим за други стилове - как би записал това прогресив-рок парче? Tarkus

 

п.п. Понеже бях чел, че не свириш (вече), искам да те уверя, че тези "тромави теории" са нищо в сравнения с това, през което трябва да премине един музикант, който иска да е конкурентно способен...

Редактирано от Ивелин
Отговорено (Редактирано)

За записване на музикални произведения от този тип си има ноти ( и знаци), те не се пишат с акордови символи. Между другото бидейки класически цигулар изначално, съм запознат и с тях :hysterical: . Като за този случай системата си работи чудесно и то от векове. Разбира се понякога, за разни поразлични произведения, конвенционалният нотен текст не стига, авторите на съответните разработват легенда и при нужда разясняват на музикантите как точно да тълкуват писанията им. Между другото добрите класически музиканти четат нотен текст като машини ( което не им пречи да са много зле с ритмиката) и последното , което им трябва са нововъведения. Познавам доста съвременни писачи на музика ( не знам защо , но повечето от Виена), всред тях , подобни експериментални форми са особено популярни ( сигурно си е някаква местна вълна ). Та същите си разработват собствени системи за всяка творба, а от музикантите се очаква да и хвърлят по едно око в къщи и да я поупражнят преди репетиция, има цял фестивал, провеждащ ежегодишно в Берн, Берлин и Виена ( а и предполагам подобни има и на много други места), посветен предимно на новаторски композиционни идеи

 

п.п. Това беше последният ми пост по темата, работата както винаги, когато Ивайло се намеси почва да отива на философстване, което ми идва уморително

 

п.п. 2 Във връзка с по долните примери, навремето в даскалото имах два подобни училищни проекта- единия беше / музиката на Faith no More, другият беше свързан с класа по ритмика 2 и беше с музиката на Meshugahh. Нотите и за двата си бяха най обикновенни с някои уточнения как да се четят, искаха подготовка и не ставаха за примависта определено, нов никакъв случай не бяха новаторски, а и нямаше нужда.

Редактирано от kolio_k
Отговорено (Редактирано)

Може би както бих подходил за записване към това:

http://www.youtube.com/watch?v=ZyGSzL9O6hE

 

Или това:

http://www.youtube.com/watch?v=5sZN4jmxBVo...feature=related

 

Кой знае... за мен са си все 12-тона.

Редактирано от BaMnupa
Отговорено (Редактирано)

A как би го направил така, че да те разберат и останалите? Със шестолините или C5,8,12 едва ли ще стане...

 

@kolio_k, Фестивал за новаторски композиционни идеи - това е интересно! Ето къде трябва да отиде ВаМпира - във Виена!

Редактирано от Ивелин
Отговорено

Към казаното за непълното изписване можем да добавим и цифрования бас, показващ тоновете над баса какви интервали оформят с него. Символи за алтерация също се използват заедно с цифрите. Още от 17. век е и открива импровизационни възможности. Някои композитори са използвали и сложни интервали, за да обозначат по-подробно в коя октава се появява въпросен тон.

 

fig67.jpg

 

Наистина някои експериментални и авантгардни композитори ползват собствени нотационни системи или означения, допълващи конценвионалната нотация, които да могат (според тях) да удовлетворят описанието на творбата им. Щокхаузен също е ползвал такива. До това се прибягва, ако стандартните означения не вършат работа обаче.

Отговорено

Ето, имаме си и цифрован бас.

 

Ако някой иска да запише нещо, което да се чете на прима виста или просто да се подсеща с него - ползва акордовите индекси.

 

Ако иска да запише нещо точно, може да го направи по стандартния начин, който се използва грубо от преди 1000 години - нотация.

Тонове, трайности, темпо, размер, ритмика, динамика, арматура, щрихи, педали, лява/дясна ръце - система работеща чудесно, а и като се замислим каква музика е запазена благодарение на нея...

Не виждам какво ново може да се добави към нея - отворете ми очите, моля!

Отговорено
Stone:

До това се прибягва, ако стандартните означения не вършат работа обаче.

 

Точно за това става дума. Разбира се и за 12-ЕТ и неговите 12 тона, равноправни помежду си и необвързани с никакъв лад или негова числова формула приета за отправна (диатонична). :hysterical:

Мисля, че всеки достатъчно свикнал с 12-ЕТ ще се съгласи с това предложение. Останалото се нарежда от самосебе си.

Отговорено

Точно за това става дума, ама черно, а не бяло, затова го написах. Системата работи чудесно... за тези, които я знаят.

Не е нужно на всеки втори пост да пишеш "12-(Т)ЕТ", който между другото тръгва от/заради клавирните инструменти.

Отговорено (Редактирано)

Ето за това в училищата има предмет "задължително пиано" - за да вкава малко в час, тези дето дрънкат на една струна :hysterical:

 

Сериозно, 12 подредени тона в редица не правят музика, а неща като Тоника, Субдоминант, Доминанта са в основата й.

Пианото е изключитено млад инструмент, но освен най-нагледен (преди него е била арфата, която също се е изучавала задължително) е и най-интуитивен именно заради подредбата на бели-черни клавиши, ориентацията и мажора.

 

Не знам дали заради диатониката или ориентацията клавишите са подредени точно така (май е 1-вото), но при всеки случай - 2 заека с 1 куршум!

---------------

Много хубаво име на тема съм избрал - знаех си, че не трябва да конкретизирам! Описанието е само опътване за начален старт.

Свобода и модулации - какво му трябва на един музикант... :hysterical:

Редактирано от Ивелин
Отговорено (Редактирано)

Един пич в нета казва нещо по въпроса с клавишите - може и да е прав:

 

Двойка черни клавиши:

61keys.2black.jpg

 

Тройка черни клавиши:

61keys.3black.jpg

 

Тона До се намира от лявата страна на двойката черни клавиши:

61keys.6grn.cs.jpg

 

Пианото има един модел от 12 клавиша:

12note.colors.jpg

 

...който се повтаря:

61keys.patrn.color.jpg

 

Ето това може да е едно обяснение защо диатониката НЕ е залегнала в практиката, защото е по белите клавиши, а чисто и просто ориентация.

Редактирано от Ивелин
Отговорено

Не, употребата на диатоничните ладове не произлиза от клавишите. Има два основни начина за стигане до тях, единият от които иде от древна Гърция и тетрахордите, а другият почива изцяло на тоналните отношения. Най-древните гръцки мелодии са били основно в рамките на тетрахорд.

Отговорено (Редактирано)

От друга страна е изключително лесно да се покажат TSD, когато са на един ред. Не е ли уникална клавиатурата на пианото?

А като си помисля, че има хора (и вампири), които искат да я променят...

Редактирано от Ивелин
Отговорено (Редактирано)

Край на догатките!

 

Като стана дума за Гърция - първата пианистична клавиатура е създадена там преди около 2300 години. Тя е представлявала само бели клавиши, наредени по същия начин както на съвременното пиано (без черните). След няколко века свирене на нея, пианистите усетили колко са ограничени и се появили черните клавиши в последствие. За това и пиано изглежда така днес. Това не е инцидент, станал случайно - клавиатурата е развивана близо хиляда години!!!

 

По-късно ще кача и други весели форми на пианистични клавиатури, а до тогава... една телеграфна клавиатура:

Telegraph_Keyboard.jpg

Редактирано от Ивелин
Guest
Темата е заключена и Вие нямате право да коментирате в нея.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.