Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

  • Отговори 30
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Отговорено

6. Ритъм, метрум, размер, такт.

 

*Огранизираното движение в музиката, породено от редуването на различни тонови трайности наричаме ритъм.*

 

*Едновременното протичане на два или повече гласа с различен ритъм се нарича полеритмия.*

 

Характерни случаи на полеритмия:

 

- когато два или повече гласа се движат в стойности, получени чрез деление

 

- когато се получава ритмичен конфликт –триоли срещу осмини

 

- комплиментарен ритъм – когато движение в еднакви стойности е разпределено м/у два и повече гласа – например канон.

 

Тук има и други неща

Отговорено

Полеритмия вероятно се касае до ритъма, с който растат полята. Полиритмия вече е друго.

 

Хубаво е човек да знае кое какво е, но не да зубри дословно определенията, понеже между различните теоретици има и някои разлики във формулировките, а зубрeнето на определения няма да има кой-знае какъв принос.

 

Относно темпото - можем да кажем, че това е скоростта, с която се развива ритъмът.

 

В "Елементарна теория на музиката" пише и резюме за строевете. За информативно заучаване става, но за разбирането на строевете и темперирането е нужно човек да се занимае и с акустика, както и да не е скаран с математиката (това всъщност е желателно и като цяло). Благодарение на същия този учебник, в училищата се шири и дезинформирането, че Веркмайстер и Бах създават и популяризират използвания днес равнотемпериран строй, докато всъщност те се занимават с добре темперирани строеве, при които математически отношенията между тоновете не са равни, както е при равномерно темперирания. Тяхното темпериране позволява да се използват много по-свободно тоналностите, но все пак не ги лишава от характер - ефектът на бемолите и диезите, при който арматура с повече бемоли придава малко по-напрегнат и тъмен оттенък, - докато при равномерното темпериране всичко е еднакво.

Отговорено
Ще се радвам ако ми дадете точно определение на такт и ритъм.

В какъв смисъл точно? Така че да можеш да го разбереш ли имаш предвид?

Отговорено

Нещо останало от една отминала епоха. Надявам се скоро да се промени. Елементарна теория на музиката (П.Хаджиев) беше учебника от който (прочитайки го над 1 000 000 000 пъти) почти нищо не научих, поради именно тази изкуствена академичност. Нещо като това вместо "овчар" да казваш "оператор на биологична еденица". За нещо което може да бъде обяснено в едно изречение са изписани 1-2 страници (поне). Оттогава (доста отдавна вече) прочетох много други учебници от чуждестранни автори. Там стила е друг - дори и да е написана на висок научен стил информацията е поднесена така, че да бъде разбрана възможно най-бързо и лесно (без да губи от академичната си стойност).

 

По темата:

В музикален контекст:

Ритъм - редуване на звуци с определена времева трайност с :

други такива със същата или различна стойност или

паузи (тишина,липса на звук) със същата или различна времева стойност.

 

Казвам звуци (не тонове) защото освен тонове с определена височина се изпълняват и такива с неопределена (някои перкусии например). Времева стойност защото звука протича (отзвучава) за определено време, което е относително-сравнително и се определя от темпото - скороста на редуването на стойностите.

 

Такт - времеви сегмент определен от даден брой времена с определена трайност.

Например 4/4 означава че един такт съдържа четири четвъртини ноти.

 

 

Ако не е ясно ще напиша още и по-опростени пояснения.

 

Поздрави.

Отговорено
Нещо като това вместо "овчар" да казваш "оператор на биологична единица".

А когато оператора и единицата ги гони див и неопитомен, четирикрат представител от кучешки род (вълк) - тогава се нарича полиаритмия.

Отговорено

Съгласен съм, време е за промяна в системата. За добро или зло, имал съм много кратки проверовъчни сблъсъци с българската литература - използвал съм преди всичко чуждестранна и никога не съм оставал недоволен. В момента има и алтернативни учебници, напр. по класическа и по джазова хармония от Жорж Бонев. Не знам какви са, но мой познат сподели, че не са претруфени с текст и има повече примери. По основна теория пък има на Росица Дюлгерова - "Теория на музикалните елементи", който върви и с диск.

Отговорено (Редактирано)

Българската музикална литература или е сложна или суха.

Мен ме кефи, че в повечето западната има дори хумор, който не съм видял да присъства в българската.

Явно им е много пошло бг писателите да пишат нормално - трябва да е превзето. А и като знам кви откачалки са някои от пишещите книги...

Редактирано от Ивелин
Отговорено

Мхм прави сте за тези неща.Аз съм учил по тази на Парашкев Хаджиев,но и то тогава нямаше други издания на Елементарна Теория на Музиката.После когато влязох в университета,учителката ми по хармония беше измислила свои определения и то по лесно разбираеми и по лесно запомнящи се пък и по-правилни.Тя отричаше тези на Парашкев Хаджиев като най-вярни и беше ги допълнила или променила,плюс това тезата и беше логична.Наистина в западната литература нещата са обяснени доста по смилаемо и по доста забавен начин,така че да не те отвратят от зубренето на точни термини.

Отговорено (Редактирано)

Ритъмът ти е периодична повтаряемост на събития във времето и нейните изменения, но не изменението (темпото).

прояви на ритъма: дишане, сърцебиене, ядрен разпад, мигане с клепачи, стареене

 

Темпото ти е постоянството или изменението на гъстотата на ритъма във времето.

прояви на темпото: умора, насищане, ускорение

 

Тактът ти е произволно или схематично групиране на ритъма/мите във времето.

прояви на такта: схеми, форми, групи, отношения

 

Това което Tozi e написал за ритъма се нарича последование или движение, наличние, а не ритъм дори в музикален контекст.

Редактирано от BaMnupa
Отговорено
Тактът ти е произволно или схематично групиране на ритъма/мите във времето.

Защо произволно? На мен групирането на ритъма в такта ми изглежда организирано.

Отговорено

Защото без никакъв проблем може да си направиш на прозиволни тактове, което си искаш произведение, нищо че е било цялото в 4/4 или каквото и да е друго. Чиста еквилибристика, макар и непрактично в повечето случаи, също както и обратното - т.нар. изравняване. например на 7/8 да си свириш с акценти като за 4/4. Терсене е отначало, ама за кеф си става.

Отговорено
Тактът ти е произволно или схематично групиране на ритъма/мите във времето.

прояви на такта: схеми, форми, групи, отношения

 

Това което Tozi e написал за ритъма се нарича последование или движение, наличние, а не ритъм дори в музикален контекст.

 

:D:P

Отговорено

BaMnupa - грешиш.

Такта е основната структура (рамка, основа) на силни и слаби времена. Това за което ти говориш е смяна на акценти, ритмично съпоставяне и ритмични модулации.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.