Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Отговорено

Бицев & Slinky - :D

 

Винаги съм смятал, че за могат две страни да се споразумеят по оптимален начин помежду си, то трябва и двете да са в състояние поне малко от малко да се поставят на мястото на отсрещната страна.

 

Аз не съм управлявал клуб, нито имам кой знае какви познания по икономика, но в много други сфери съм бил и от двете страни на бариерата, та съм се научил да се поставям на мястото на отсрещния, доколкото ми е възможно.

 

Част от проблема в момента е, че повечето собственици на заведения с жива музика в БГ, са обикновени бизнесмени, които хал хабер си нямат от музика и отсъждат всичко в полза на бирите и кебапчетата, което е несериозно според мен. Разбира се, всеки си гледа интереса, но аз не смятам, че един управител и/или собственик на такова заведение трябва да е музикално неосведомен, защото групите, които свирят, са един вид продукт, който той лансира. Това е все едно да държиш магазин за хранителни стоки и да не можеш да направиш разлика между краве и овче сирене.

  • Отговори 120
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Отговорено

А има ли установен обективен критерий коя група е качествена и коя не?

Както спомена многоуважаемия наш съфорумник Бицев, едно време съществуваше така наречената категоризация (обективна или не - това не е важното в случая). Как се определя в случая качеството на продукта?

Отговорено (Редактирано)

^ Категории няма, откак я няма дирекция "музика", мисля. Критерият, по който се прави подбор на групите да кажат какъв е собствениците на клубове. Струва ми се, че различните клубове имат различен критерий и стилови предпочитания, което не е лошо. Все пак, основното изискване е да има оборот и да няма инциденти.

Редактирано от yotzzo
Отговорено

- Проблемите.

Проблемът е един - няма публика! Останалото е драскане по дъното на тигана с цел разпределение на рибата от Свободния Океан (но не и от Свободния Пазар)

 

- Свободен пазар.

Имагинерно понятие обхващащо всички форми и аспекти на взаимоотношенията касаещи човешки активности (вкл. и свободните съчинения).

- 'Парцелиране на свободния пазар'

Поставяне на корици на свободните съчинения.

Все още няма комисия (световна; международна; междубалканска; междукръчмена) за "парцелиране на пазара" (систематизиране на фантазиите) като изходна позиция за контролиране на влиянията.

Имаше комисия по категоризация на музикантите.

 

- Музикантска категоризация.

По едно време разновидностите на 'лиценз (както биха го нарекли сега) за работа като музикант' достигаха до 7 (ако не се лъжа). После станаха по-малко. Обаче .... категории имаха и местата (обектите), където можеше да се упражнява (защитеното) право на муз дейност, както и организациите, които можеха да предоставят условия за тази трудова дейност. Така, разликата в надничните/хонорарните ставки можеше да стигне стотици, че и кило- пъти. (т.е. - не може да се говори за уравнивиловка). Например - месечното възнаграждение за работа в обект "Девятката" - Вн. (от "веригата" на 'Кооптурист') съпоствена с хонорари от турне в СССР.

Всеки (лицензиран) музикант имаше право да работи - стига да го наемат, навсякъде в системата - кръчма, концертна дейност, ... дори клуб (ОФ; Квартален; Туристически; Спортен...)

 

- Клубовете. (Така наричащите се субекти обсъждани в темата)

Заведения за обществено хранене, които предлагат сред услугите си (измежду тези, които имат право) и някаква музика - жива; умряла; 2 в 1 ... , като организират това по съответния законов ред.

 

- Концертно музикално мероприятие.

Услуга, която се организира и предоставя по съответен законов ред. Как, кога и къде - решава отговорник/организаторът на събитието (може да реши и да е в някое заведение за обществено хранене).

 

- 'Картел' (едно нещо с цел - Монопол)

Нещо различно от 'Мартел' (марка коняк).

Също така - различно и от ОПЕК, и Газпром - поне според мощностите на "рицарите на свободния пазар".

Прилагането му като определение при формулиране/описване на изначално незаконни дейности (производство и разпределение на нерегламентирани стоки и услуги) е донякъде условно и образно.

 

- 'Рицар без броня'

БГ игрален филм описващ проблемите на едно симпатично БГ пишлеме.

 

- Пишлемета

Дечурлига, които за уплътняване на свободното си време се занимават със занимателни (за тях самите) дейности (напр. - игра на лимки/топчета, на уличното платно) и макар, че понякога нарушават закони, разпоредби и регламенти (според примера - Закона за хазарта и Закона за движение по пътищата) никой не ги закача, защото размерът на дейностите им, както и потенциалът за развитие са икономически и социално безобидни!

Отговорено (Редактирано)

Здрасти!

 

Искам отново да споделя как седят нещата с клубовете в Ню Йорк. Знам, че някой отново ще каже - "Ама в София/България е различно!?!". Аз лично не виждам къде е разликата в механизмите, с които си борави музикалният бизнес. Единствено е различен мащабът, както и етапът на развитие. Ще започна малко от далеч и бавно ще се придвижа към ядрото на нещата.

 

 

Професионални музиканти - в по-голямата си част, това са доста измизерствали хора. Занимават се единствено с музика (тоест не работят нещо от 9 до 5). Освен ако не са голямо име, изкарват парите си предимно по няколко начина:

1. Преподаване - частно, музикални училища, университети

 

2. Свирене в различни проекти:

 

2.1. Свирене в сватбарски банди - наемни формации, разполагащи с огромен репертоар (от порядъка на 500-1000 песни в различни стилове), пълно оборудване, включващо осветление, централно озвучаване, собствена сцена, камион за придвижване. Най-често това са банди, състоящи се от ритъм секция (барабани, бас/контрабас, пиано, китара), основен вокал (най-често два броя), бек вокали (три броя), брас секция (тромпет, алто/тенор сакс, евентуално тромбон), танцьори (2-3 броя). Това е истинска машина за пари. Цената за наем на тази формация варира от 5 до 30 000$.

 

2.2. Свирене на малки гигове - ресторанти, барове. Музиката там служи за фон и е съобразена с изискванията на шефа - стил, формат, времетраене на гига и т.н.

 

2.3. Свирене в авторски проекти - мениджър/продуцент или самопродуциращ се певец (по-често) си наема музиканти, които стават негова банда. Заплаща им се за репетициите, както и гиговете (твърд хонорар, определен предварително). Музикантите са абсолютни наемници - от тях се очаква да свирят това, което им се казва. Най-често парчетата имат готови аранжименти/щимове, които те трябва да научат/четат на прима виста. Креативност не е ключово изискване (освен в моментите за сола). Тези, проекти в началния си стадии свирят по клубове (докато не изградят опит, име и връзки, които ще им помогнат да намират достатъчно малки гигове (ресторанти/барове) и/или частни партита (тип сватбарска банда). През първите месеци/година-две, някои налива доста пари в проекта (заплати на музикантите, наем на репетиционни и т.н.).

 

 

Музиканти-хобисти:

 

Хора, които си имат друга професия (работят в банка от 9 до 5). Музиката за тях е хоби, начин за разтоварване, проява на креативност, начин за изразяване на емоции и идеи. Самофинансират се (най-често; изключения са най-талантливите и интересни от тях, които след дълго лутане си намират продуцент). Ако е банда, обикновенно всички са с една и съща нагласа (тоест никой не очаква да изкара пари от това и всичко се прави за кеф). Самопродуцират се (записват и издават албуми, които в поледствие продават на гиговете си). Свирят предимно по клубове.

 

Кавъри и кавър-банди има изключително малко и интересът към тях е нисък (освен ако не става дума за гиг от типа 2.2., където музиката служи за фон - кавъри на поп, рок, блус и джаз парчета).

 

 

Клубовете - най-често в тях свирят банди от типа музиканти-хобисти, както и прохождащи авторски проекти (на този етап разлика почти няма; единствено в крайната цел). Свирят по 2-3-4 банди на вечер, всякакви стилове. Всяка свири по един сет. Заплащането е от входа. Много често клубът или взима процент от входа и/или взима парите от входа на първите 10-15 клиента. Това е официална договорка. В най-добрия случай (за музикантите) им дава цялата сума от входа. Клубът предоставя сцена, осветление, централно озвучаване, сет барабани, кубета за китара и бас, както и микрофони.

 

 

В 90% от случаите на клубен гиг, бандата си тръгва с почти празни ръце (финансово). Но никои и не очаква друго.

 

 

Извод: тук никой не се изхранва от клубни гигове. Тези участия имат съвсем друга цел.

 

Извод #2: Ако гигът на дадена банда в клуб е от типа 2.2. - тогава би следвало при уговарянето на репертоар и т.н. с шефа на заведението, да се обсъдят и хонорарите на музикантите. Ако гигът е авторска музика - тогава свиренето на вход е съвсем нормална практика. Процентът (ако има такъв), който клубът ще задържи е по договорка. Вече описах няколко варианта, които съм срещал тук.

 

 

Това е просто информативно (надявам се, че не съм изгубил времето на никой). Аз лично няма да коментирам основната тема, тъй като вече съм го правил доста пъти в този раздел и съм се озовавал в центъра на спорове, най-често с едни и същи 3-4 души (които са активни и в тази тема).

 

 

Успех на всички!

 

 

Петър

 

 

П.П. Извод #3: Докк го каза най-точно - най-големият проблем е, че клубовете в България са празни. От там нататък всичко е разпределяне на трохите. Основната вина би трябвало да се поеме от музикантите - явно не предлагат качествен продукт. И отново правим равносметката:

 

Група свири на 60% от входа в даден клуб. Входът е 5лв. В заведението има 100 човека публика. Това са 500лв, от които бандата взима 300лв. При банда от 5 човека, това са по 60лв на човек.

 

Група свири на 100% от входа в даден клуб. Входът е 5лв. В заведението има 10 човека публика. Това са 50лв, от които бандата взима 50лв. При банда от 5 човека, това са по 10лв на човек.

 

Всичко опира до това колко слушаема е дадената банда.

Редактирано от kitaratapesho
Отговорено

Въпрос.

Защо България трябва да следва Американския модел?

 

 

 

П.П.: Факти:

1.В САЩ има около 3'5 милиона професионални музиканти.

2. Музикалния бизнес (било то малкия или големия) не е това което беше преди 10-15 години.

3. Хората (потребители) слушат различна музика от преди 10 години.

4. В САЩ потребителите на музика имат сравнително по-голчма музикална култура (в сравнение с БГ)

Отговорено (Редактирано)
Това е просто информативно

 

 

Глупавият се учи от грешките си, умният - от грешките на другите.

 

Поговорка

Редактирано от kitaratapesho
Отговорено

До тук прочетох някои доста интересни мнения, по които си личи, че има хора, които мислят с главите си и знаят какво говорят, което може само да ме радва. Притеснявам се обаче от факта, че нещата пак тръгват да се въртят около това кой бил професионален музикант и кой хобист .. моля ви, не започвайте темата отново! Тук не говорим за концерти на Уембли. Говорим за няколкото клуба в София, където можеш да отидеш и да свириш без да имаш сингъл, който се върти в праймтайма на BTV. Хубаво е да се знае как се прави в развитите в музикално и финансово отношение страни, но за съжаление повече от ясно е, че тяхната практика за сега няма никаква почва унас. Също така не съм убеден, че обясняването на това как се е правило по време на комунизма има някакво отношение към това, че в момента малкото хора, на които се крепи клубната сцена, ще трябва да вадят пари от джоба си, за да направят едно участие.

Kitaratapesho , даваш пример за това какво става ако свириш в клуб пред 100 човека.. Ок, съгласен съм с теб, но в България 100 човека в клуб с жива музика се събират почти само през силните дни – петък и събота/с малки изключения/, а колко от вас свирят САМО през такива дни? До тук от изказалите се знам само за един такъв. Ами останалите?

В случая не може и да става въпрос за издържане от музика без да обикаляш света яхнал кораб свирейки на хранещи се хора /метафорично казано/. Идеята, която имах не се отнася до тези музиканти, а до хората, които имат група, обичат музиката и свиренето на живо и нямат за цел да изкарват някакви доходи от това. Единственото, което искам е да не трябва да плащам, за да се занмавам с музика и да свиря пред хора! Факт е, че нашите клубове имат сравнително ниска посещаемост, но защо трябва аз с моята музика и моя труд да избивам слабия ден на собственика Х при положение, че надценката в такива заведения е няколко стотин процента? Поставям се на мястото на този човек и лично за мен е приемливо и като музикант, и като бизнесмен, да искам да речем 20% от входа при положение, че съм осигурил на групата необходимите условия, а не както ми се е случвало - отивам да свиря в клуб в друг град след преговори със собственика, който ме е уверил, че трябва да нося само китари и вокални микрофони, а на сцената намирам 2 скъсани кабела и пулт, който не работи от 20 години .. и с всичката си наглост онзи да ми иска половината от входа на хората, които ще му доведа .. Не пожелавам на никого да разбира какво е да търсиш пулт и барабани в чужд град 3 часа преди участието.

Малко се отклоних от темата, за което се извинявам. Разберете .. или си го втълпете в главите, че хванете ли китара и влезете ли в клуб, вие продавате продукт, в случая музиката си, която има своята цена! Ако мислите, че нямате такава и не искате пари за труда си – ок, давайте пари за изяви, правете благотворителни концерти. С тях ще получите много по-голяма популярност, отколкото с едното свирене в някой клуб.

Някои от вас се чудеха какъв точно е проблемът, защото смятат темата за неясно формулирана. Проблемът е не до толкова, че клубовете започват да работят заедно, колкото до това, че всичко излиза за сметка на музикантите и никой не прави нищо по въпроса, а само констатира проблеми и дава примерни от комунизма или от Америка. Освен това клубовете започват силно да налагат и ТОЧНО какво трябва да се свири! Извинявам се, но аз не съм джубокс, в който пускаш монета и той ти 'свири' каквото си пожелаеш.Преди време имаше един клуб (О!Шипка), който открито заявяваше, че е 'сцема за авторска музика' и в него се изявяваха групи, които почти никой друг не искаше. Това беше много хубаво, това беше клуб! В момента голямата част клубове са повече заведения с жива музика. Аз съм музикант и при това положение, докато музиката ми съвпада стилово с концепцията на заведението и събира публика/ клиентела/, не мисля, че е много правилно някой да ми казва какво да НЕ свиря.

Аз лично отказах да се занимавам с такива хора, не съм приемал и няма да приема да се продавам 'за без пари', или при условия, при които печели само едната страна. Кофтито е, че почти никой друг не го прави. Това е може би най-големият проблем. Колко от вас ще откажат ако ви извикат да свирите в петък в голям столичен клуб на 50% от входа, защото 'в петъците идват много хора'? Също така ви моля да се концентрираме върху действителността тук и сега, да говорим за реални неща вместо да копаем толкова дълбоко в икономиката и историята, за да се получи поне веднъж нещо конструктивно...

Отговорено

ОК - в страниците след предния ми пост нищо не се каза по (уж) главния проблем за комбИната между клубаджиите. Явно това не е проблем, всички говориха за много друи неща, но дума не се каза за този проблем (освен присмех за правописната грешка в марка коняк). Приемам, че това не е важно и никого не вълнува - няма да го обсъждаме повече.

 

Друг един проблем, отначало убегнал при поставяне на темата, беше формулиран и посрещнат със съгласие от неколцина: НЯМА ПУБЛИКА.

 

Това факт ли е?

 

Няма в клубовете, или няма в страната?

 

Няма във всички клубове, или няма в 'моя' клуб?

 

Освен в клубовете, има ли отлив на публика от по-рано отварящите (и по-рано затварящи) кръчми с жива музика? Има ли отлив на публика от концертните зали? От студентските клубове и читалищата?

 

И - ако е вярно (т.е. обективно доказано), че няма публика - къде е отишла тя?

Отговорено
AC/DC. Как може, група от техния калибър, които 1976 година, при вече 3-4 издадени албума, при голяма популярност да пътуват с един бус, да свирят ТРИ ПЪТИ НА ДЕН в разни клубове, кръчми и училища и от спечелените пари за деня да си платят само бензина и яденето
А сещаш ли се че мениджърът им ги е ограбвал тогава?

Това с 40% за клуба,без да предлагат читаво озвучаване (тоест барабани и поне по едно комбо за инструментите) - никоя уважаваща се група не би свирила при такива условия.

Ще свирят ученически банди (които,ако са на ниво дет-метал ще изгонят заблудените посетители в клуба) и феновете им ще си вкарват пиене отвън или ще лижат една бира цяла вечер-устройва ли ви,кебапчии? :greenangel:

Отговорено (Редактирано)
... ОК - в страниците след предния ми пост нищо не се каза по (уж) главния проблем за комбИната между клубаджиите. Явно това не е проблем, всички говориха за много друи неща, но дума не се каза за този проблем (освен присмех за правописната грешка в марка коняк)....

 

Няма присмех (мрисмех) в поста ми! Има посочен основен (според мен) проблем, който измества останалите излишни доуточнения.

 

А относно Картел - Мартел и липсата на публика.

Както беше посочено, 'Мартел' е известна марка коняк. Има и други производители на подобни продукти (брендоидни напитъци на основата на винен дестилат), обаче не всички се наричат 'Коняк', макар че има мн.добре (но не и перфектно) технологично изпълнени и вкусово-качествено неоспорими питиета (напр. 'Eusignac'; или пък т.н. 'Кондовски' "коняк"; или някои Арменски и Грузински образци...). Причината е сравнително проста. Съдебно постановено изискване за строга технологична коректност и район на произход. По тази причина шепа производители държат 100% от пазара на напитката коняк (именувана на Френски град) без това да се приема като монополна структура + прилагане на съответните анти-мерки.

 

Коняк се пие повсеместно. Някъде - повече, някъде - по-малко, а на места - почти хич. Дето се вика - въпрос на вкус. Световното население има безпрепятствен достъп до напитката и ако му хареса, допада, или просто прииска - си сипва едно (по едно). Съвсем нормално е обаче, когато се набляга на сватбарско-банкетни количества и удовлетворяване нуждите на подобни ивенти с трудовостимулиращи, колективосплотяващи, и социално-възпитателни функции, питейно-програмният план да се базира на някоя местна ичкия - традиционно доказана, историческа и културна еманация на регионалния Самогон (за западно-вносноговорящите - Moonshine). Т.е. - "Еба' го у Коняка - ко ше го пия!". Но когато по-определени причини - административно-законови; производствено-дебитни.... , се прояви временен, или по-постоянен недостиг на титуляра, то закономерно може да се жули и нещо друго ("Еба' го у Коняка! Ако требе - ше го пиЕм!").

Също така е закономерно, в условията на (предизвикано - рестриктивни ограниченя; модно-тарикатски мотиви; откровена пристрастеност; сантиментални моменти...) някакво търсене, да се активизират и недотам добросъвестни структури, които предвид изконната цел "лесни богатство и/или слава", да предлагат варианти - обикновено евтини и само наподобяващи първообраза. Тези Цар-Кироиди, независимо дали са офоциозни инициативи, или рожби на самодейно-самозадоволителни напъни, имат свойствата, както да опияняват, така и да налагат/възпитават определен (гаден) вкус, и съответен критерий у употребяващия. А когато потребността (и съответното) потребление са масови, се въздейства в определена степен и върху обществената ценностна система. Така и така е гадно - поне да е познато и характерно! А като е познато и характерно не изглежда чак толкова гадно. А етикет ('Новоселска конячена - екстра специална селекция. Шато - Долно РокЕндРолово') ще сложим за да не обидим Кръстника. Той пък няма да ни се разсърди за вкуса - и той знае за какво става въпрос. Жестът на уважение и заявяването на съпричастност са важни.... и лаф да става!

 

Като резултат - евтина безперспективност.

 

 

Та така - с публиката из клубовете (и центровете) за обществено опиянение.

Редактирано от docc
Отговорено (Редактирано)
Глупавият се учи от грешките си, умният...

...си записва!

 

Пешо, ти говориш конкретно за Манхатън (където хората представят основно авторската си музика)- в останалата част на Ню Йорк не е точно така...

Освен всичко, Ню Йорк се смесват много музикални стилове и култури - освен мащаба...

 

Всичко опира до това колко слушаема е дадената банда.

Следва въпроса, как да направя моята банда слушаема - 2 варианта:

- имаш връзки

- предлагаш нещо, което е интересно не само на хората в публиката, които са ти приятели, а и на хората, които не те познават и пак искат да дойдат да те гледат - тогава и менаджерите ги виждат тия работи.

 

Мисля, че по отношение на глобалното положение на музикалния бизнес и проекцията му върху клубния бизнес си на прав път. Така е в Ню Йорк - клубът предоставя сцена, ти си правиш каквото си искаш. Не ти плащат за нищо (освен питиетата на бара - по 1-2 на човек от бандата). Свириш на вход. Клубът го определя с договорка с бандата. Не плащаш за нищо, а ползваш - сет барабани, бас кубе, китарно кубе (най-често има избор от 1-2 за бас и китара), централно озвучаване + микрофони. Пиано (електрическо, акустично, роял) няма почти никъде. Ти си правиш флайери, плакати, майспейси, фейсбуци и въобще каквото те кефи, за да докараш хора на гига. Клубът печели от продажба на алкохол. Колкото по-известна е бандата, толкова повече смисъл има да се сложи по-висок вход. Чиста работа.

Реално какво се получава? Вкараш твои хора, които да правят консумация на заведението. Че аз мога да ги заведа и у нас...

Тези клубовете в Манхатън са като Маската в Студентски град - всяка година идват студенти, които да свирят "по джапанки за бира".

Е да де, ама в Манхатън има и Кърнеги хол и Медисън скуеър гардън и т.н.

 

Истината е една: рано или късно труда се възнаграждава!!!

 

...което ми напомня, че трябва да спра да си губя времето и да сядам да свиря...

Редактирано от sw1tched
Отговорено (Редактирано)

Docc приемете моите комплименти за така добре и адекватно описаната ситуация с българския коняк (музикален "бизнес" - ситуация). Пожелавам все повече хора да се научат да четат между редовете и да вникват в това което някой им казва (пише).

 

Адам.

По закон тези музиканти които имат документ за завършено музикално образования са професионални музиканти. Останалите се водят аматьори. Определенията професионален и аматьор не се отнасят за качеството на извършваната от тях дейност.

Разликата е в подхода и отношението към предлаганата услуга. Не зависимо дали професионалния музикант свири на Уембли или пред двама души в кварталната кръчма няма разлика в качеството на положения труд (музициране).

Много от музикантите в България не знаят какво точно искат. Ако бандата е продукт и този продукт е предназначен за продаване то този продукт би трябвало да си има установена цена (потърси из нета „ценообразуване”) съответстваща на качеството на продукта. Този който продава продукта решава дали му е изгодно да отстъпи ( и доколко) от тази цена при извършване на покупко продажбата. Този който купува има интерес цената да е колкото може по-ниска, а този който продава има интерес тази цена да е колкото може по-висока.

Това че музикантите се съгласяват да свирят на вход е тяхен избор, както и това дали те са склонни да се съобразят с искането на собственика (управителя) на клуба за вида музика.

Повечето музиканти търсят известност и слава. При повечето желанието да покажат (и съответно да получат признание – потупване по рамото) това което са постигнали и създали е по голямо от желанието да продадат своето творение като продукт. Именно тази им слабост бива използвана от прекупвачите на музикантския труд (който се омаловажава като такъв).

Клубовете имат политика и се съветват един с друг,тоест говорим за организация – за ясни интереси и начини на постигането им.

А музикантите? (легендата за снопа пръчки помните ли я???)

Защо има толкова публика на едно Пайнер турне? Хората си имат единна политика и стратегия която се следва – организирано, систематизирано.

Музикантите имат нужда от някой да ги обедени и защитава тяхните интереси.

Обединението прави силата!

Редактирано от sw1tched
Отговорено

Само без стилови вметки тук и там, щото пък аз например като има некво джемене като се понапият ората в клуба и се стигне до момента

"Сцената е ваша" излизат един тон уонабита и бичат яко блусарийки в Ми, без дори да разбират кво свирят. Нали е по блус скалата... давай.

Е точно и зарад такива вече 6-7 години не ходя по клубовете.

 

Иначе причината е ясна: няма пари. Като дам за кватира 500 лв с консумативи, като си платя телефон, бензин, храна до следващата заплата и с тая заплата се приключи. :icon_shithappens: Поне при 90% от хората знам, че е така. За какви клубове говорим, като никой не си създава публика. Идете в училищата. Там са феновете ви. Няма да ги намерите в блус-баровете със застаряващи вчичкавени консуматори на бира, за които да бичиш блус скала в Ми е смисъла на свиренето на сцена за джемче.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.