Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Надявам се сега да съм направил всичко по правилата на форума. Та значи бих желал да обсъдя във форума с колеги музиканти, китаристи, темата за познаването на грифа на китарата и по конкретно тоновете на гама до мажор и това което може да се направи с тези тонове в музикален контекст.Бих желал да зная мнението на китаристите по следните проблемни въпроси:Какво е гама?Какво е гама До мажор?Как се построява?Каква интервална структура има?Как се свири на китарата?Тоновето на гама До мажор на всяка отделна струна?Пръстовки?Интервали,тризвучия,арпежи,пентатоники в гама до мажор?Използване?До мажор хармония?Хармонизирана До мажорна гама?

Надявам се този път темата да не бъде блокирана. Не става въпрос просто за елементарна теория на музиката а за това как практически и конкретно се прилага въпросната теория на китарата.

Поздрави!

  • Отговори 40
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Отговорено

А би ли пояснил защо те интересува, в смисъл искаш ти да научиш тези неща или би искал да видиш ние до колко ги знаем? Защото според мен е хубаво , ако търсиш някаква информация, да се конкретизираш, а ако пък искаш да дадеш такава, направо пиши, има хора които се интересуват и ще бъдат доволни да видят нещо интересно

 

Аз лично се затруднявам да напиша нещо по темата, защото не знам какво имаш предвид. Имам чувството, че искаш да споделиш някаква твоя система от пръстовки най вероятно, ако е така давай да се образоваме

Отговорено

За тебе Кольо знам отдавна, че знаеш :):)

Интересно ми е до колко китаристите (в случая участниците във форума) са запознати с грифа на китарата. Останах с впечатлението че повечето музиканти се интересуват повече от инструментите си отколкото от това което може да се направи (изсвири) с тях. Аз лично се интересувам как се прави музика и в случая как се свири на китара. И понеже мисля че свиренето на гама До мажор (в случая) навсякаде по грифа на китарата е важно и дава добра основа за по нататъшно запознаване с грифа реших да го обсъдя тук. Бих желал да споделя това което зная и да науча нови неща.

Поздрави.

Отговорено
до колко китаристите (в случая участниците във форума) са запознати с грифа на китарата
Ми аз знам кой тон къде се намира по грифа и как ще прозвучи преди да съм го натиснал още.До мажор не знам как е,всъщност сигурно знам,но не знам че така се казва.Свиря пентатоники доколкото знам и разни тонове които не са точно в тях,ма ми идва че звучат добре - според ситуацията.

Всичко е в главата,интересно ,дали Хендрикс и масата черни блус китаристи са знаели и започнали с До мажор?

Отговорено (Редактирано)

^^Анкетка ли провеждаш? Пусни я като такава, щом си любопитен. Или ако искаш питай поименно на лс. :) Или искаш да кажеш, че малко хора познават грифа, а това е много полезно? Да не открием топлата вода. ;)

Редактирано от yotzzo
Отговорено
....Всичко е в главата,интересно ,дали Хендрикс и масата черни блус китаристи са знаели и започнали с До мажор?

Масата черни китаристи може би не са знаели и започнали с До мажор. Всъщност сигурно (както повечето китаристи въобще) са започнали кратки блуз фразички на базата на ми минор и ла минор пентатоника, които са чули по радиото или от по стари китаристи. Много от тях си остават до края на живота си с тези фразички - някои мързел да се упражняват, някои не са имали достатъчно информация, някои просто не са имали нужда от повече. Има и такива обаче, като господин Би Би Кинг, които знаят много добре какво е гама, арпеж, пентатоника, септакорд и въобще цялата история на така наречените черни китарни стилове. Би Би просто няма нужда да свири повече от трите лика които той свири през цялата си мусикална кариера - той така се изразява най-добре.

 

"Всичко е в главата" - да - но нали някак първо трябва да влезе там? Или трябва да чуем нещо и да го запомним осъзнато или не, или да го научим от някаде и да се научим да го чуваме и използваме.

Мислиш ли че Бах или Моцарт просто ей така по рождение са чували тяхната музика в главите си?И после ей така случайно са зели и са я написали (и дали те по рождение са знаели как да пишат нотички?...)

 

Би Би няма нужда от повече нотички за да изрази това което иска, но има и такива "блуз" китаристи като Робен Форд например които много добре знаят музикалната теория и могат да я приложат на инструмента си. Знаейки много той решава колко от знанията си да използва за нуждите на себеизразяването.

 

^^Анкетка ли провеждаш? Пусни я като такава, щом си любопитен. Или ако искаш питай поименно на лс. :D Или искаш да кажеш, че малко хора познават грифа, а това е много полезно? Да не открием топлата вода. :excl:

Топлата вода е голяма работа! И слава богу аз лично я откривам и преоткривам всеки ден (и в прекия и в преносния смисъл :D ).

Мислиш ли хора като Стив Вай, Джо Сатриани, Алан Холдсуорт (смешно някак си изглежда на кирилица ,нали?), Франк Гамбали, Ингви Малмстиин, нашия любим Кольо Карагеоргиев в това число, не познават добре грифа на китарата и не знаят как да свирят гама До мажор навсякаде по грифа и не знаят какво точно може да се направи с нея (всичките интервали,арпежи, пентатоники и други интервални структури които се съдържат в нея)?

 

Ето конкретен въпрос.

Кажете някое упражнение за запознаване с тоновете на до мажор на четвърта струна? Как да ги упражняваме? Конкретни патерни? Вие кои пръстовки използвате?

Отговорено
Ало, китаристите , отгговаряйте като ви питат! Още един въпрос и ако няма отговорили , ще има скъсани!

:D :D :D

Важи и за басисти! :excl:

Отговорено

Аз не зная, понеже цял живот съм свирил само в Ми, а в краен случай - Ре, евентуално ми се е случвало и Сол - в една банда само от Сол свирихме, но после направихме парчета и от Ла и аз я напуснах, а от скоро свиря и в Си, но до До не съм стигал...

Споделете?

Отговорено

^ Да и аз до сега не съм свирил в до. .Аз понеже нали имам проблем с лявата ръка, и свиря само на свободните струни на баса. То не че е проблем , ама нали постоянно ме сърби оная работа и трябва да я чеша.

Отговорено

Ако говорим, чисто в рамките на упражненията за учене на скали, това което аз правя ( по някога, когато не ме мързи) е следното.

 

Пускам си бекинг трак с 2,5,1 прогресия или пък само с доминантови акорди 5та,5,5та,5та или пък само алтеровани тн и започвам да импровизирам, първо само на една струна, после само на друга и тн, докато използвам всички. Същото упражнения правя и в различните позиции, тоест поставям си за цел да свиря в рамките на 1на октава примерно, като също така, не си разрешавам да местя ръката повече от един праг, нагоре или надолу. Подобни упражнения не са в никакъв случай нови или пък по някакъв начин особено предзвикателни. Идеята им е да ни карат да се откъсваме от механичните си навци и любими пръстовки и ни карат да мислим в акордови тонове, степени и по този начин спомагат за по подробното опознаване на грифа както и развива различно отношение към импровизацията. Често се упражнявам като импровизирам по Giant Steps на една струна

 

Сигурен съм, че всеки свирач, заинтересуван от по сериозно импровизация се занимава с подобни неща, просто няма много начини това да се избегне. Разбира се има много хора, които повече наблягат на заучаването на ефектни и интересни ликове, които звучат чудесно в много и най различни ситуации. Всеки музикант има такива, това, за което всеки трябва да работи всъщност е това, което се свири между ликовете ако мога така да се изразя.

 

п.п. Иначе нямам конкретен начин по който да работя върху гама До мажор, но аз лично вярвам че работата по една скала може да се нарече приключена, когато можем да я изсвирим със всякакви пръстовки, на всяко място по грифа, със всякакви интервалови комбинации, всякаква техника и във всяко смислено темпо, както и предхождана и следвана от която и да е друга скала. Това е почти безкрайна работа, човек за добрява докато работи, но края не му се вижда :D

 

@Този :)

Далеч не познавам грифа толкова добре, колкото бих искал, но това е работа за цял живот и полека-лека гледам да напредвам.

 

п.п.2 Басистите обикновено си знаят грифа по добре от нас китаристите, а и работят по друга система що се отнася до пръстови, поради симетричната настройка на инструмента им. Аз много често използвам типично басистки пръстовки, що се отнася до свиренето базирано върху натурален мажор и минор. Останал ми е навик от преди когато свирех и на бас малко

Отговорено
Топлата вода е голяма работа! И слава богу аз лично я откривам и преоткривам всеки ден (и в прекия и в преносния смисъл :D ).

Мислиш ли хора като Стив Вай, Джо Сатриани, Алан Холдсуорт (смешно някак си изглежда на кирилица ,нали?), Франк Гамбали, Ингви Малмстиин, нашия любим Кольо Карагеоргиев в това число, не познават добре грифа на китарата и не знаят как да свирят гама До мажор навсякаде по грифа и не знаят какво точно може да се направи с нея (всичките интервали,арпежи, пентатоники и други интервални структури които се съдържат в нея)?

Нещо не си ме разбрал. Твърдя, че е важно да знаем какво свирим. Но не разбирам с каква цел си пуснал темата. Изглежда като да искаш да кажеш, че познаваш грифа - зачита ти се. :)

Отговорено (Редактирано)

Съжалявам че така изглежда. Това до колко познавам грифа няма такова значение - аз се опитвам да науча по нещо ново всеки ден - не само да знам но и да мога да го прилагам. Просто както казва Кольо има много китаристи (включително аз) които искат да научат как се свири на китара. Много не знаят каде да намерят информация. Защо не тук? Защо вместо да говорим за покупко продажба на инструменти и за безспорното величие на идолизираните от нас супер-герои хипер китаристи не поговорим за това как те са стигнали до това майсторство?

А сега по темата. Защо гама До мажор?

Така наречените "стари" ладове произлизат от каде? От различните обращения на мажорната гама. В джазовата теория различните гами и ладове често се обясняват като алтерации на мажорната гама - тоест мажорен лад с понижена трета степен например е милодичен минор и т.н.

Нотичките как ги пишем? Тоновете на До мажор (белите клавиши на пианото) и после евентуално диези или бемоли.

На китарата - ако научим добре една мажорна гама е много лесно да се транспонира във всичките останали тоналности.

 

Супер Кольо. А пробвал ли си Countdown? Аз лично се мъча с диатонични арпежи на една струна - в темпо нагоре и надолу един след друг. Също така и диатонични интервали - става интересно като се стигне до квинти, сексти, септими и октави. Свиренето на една струна ме кара да мисля като пианист - на една клавиатура, а не на шест разместени.

Поздрави!

Редактирано от Baby Thomas
Отговорено

Да не започваме темата за белите клавиши, че това ми е една от най-неприятните след Айрън Мейдън!

Белите клавиши са едно голямо недоразумение, До мажор и всичко покрай него - също!

Ако искам да свиря в До мажор, имам си прагчета, настройвам струна Ми на До и си свиря в Ми, а то излиза До и така, както каза колегата по-горе, остава време за почесване - и на себе си и на околните :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.