VERSUS Публикувано Ноември 9, 2009 Публикувано Ноември 9, 2009 надявам се това да е правилната тема..така, здравейте, ние сме една начинаеща група, свирим от известно време и вложихме доста за нас кинти, но явно далеч не е достатъчно, тъй като саундът ни е под всякаква критика... имаме това- YAMAHA EMX212S + 2 тонколони behringer по 350 вата всяка. Наясно сме, че ако всеки от нас има кубе саундът би бил много по-добър, но моля вземете предвид, че сме ученици и се стараем да минем максимално тънко. Та в този пулт включваме микрофон, 2 китари и бас. Интересува ни и бихме били благодарни, ако можете да ни кажете, каква техника бихме могли да прибавим към тази система за да повишим нивото на звука ни, говорим за условия в репетиционна, не за сцена, и удобството ни при свирене, защото сега доста често отделен инструмент не се чува добре. Казаха ни, че ако си вземем монитори ще се чуваме мн по-добре...всяка помощ ще бъде оценена, благодаря ви за вниманието Цитирай
Бицев Отговорено Ноември 12, 2009 Отговорено Ноември 12, 2009 (Редактирано) Гледах дълго как никой от многото експерти тука не се накани да ви даде някой съвет... Щом имате мерак да се събирате редовно на репетиции и да дадете пари за тези неща - заслужавате нещо по-добро да извлечете от тях.. С няколко думи: - За репетиции монитори не ви трябват. За свирене пред публика ще помогнат, но в тази ви конфигурация дори и там може без монитори. Основните ви говорители излъчват напред, а зад тях почти няма звукова енергия. Ако сте зад тях (както често се разполагат нещата на сцена), чувате само отражения от залата (много слаби и силно дебалансирани). В репетиционната просто си обръщате колоните към вас - не да ви бият в лицето, но под удобен ъгъл, че да ги чувате. Пред публика може да се разположите в една линия с колоните или съвсем леко пред тях - и всичко ще си чувате, особено ако не разнасяте каналите в ляво и дясно, а ги панорамирате в средата (като моно). Единствен проблем може да създаде вокалният микрофон (имате късмет, че е един), който ако е пред високоговорител 'хваща' неговия звук, вкарва го обратно в дяволски кръг, който се нарича 'микрофонИя' и сигурно ви е познат като нарастващо пищене или бучене (може да има различна честота според настройките и разстоянието). За избягване на това, разполагате вокаиста по средата - максимално далече от всяка колона и по възможност не много напред от въображаемата линия между тях. Да си създаде навик да насочва микрофона само към себе си и да не го върти ненужно наляво-надясно. Ако все пак се получава микрофония, тогава изнасяте колоните напред - и вече ще имате нужда от монитори. - Една от причините да не получавате идеален звук е, че усилвателят не е инструментален. Нито като входно съпротивление и чувствителност, нито по честотна лента, не е предназначен за китари. Най-простото нещо е да си вземете за инструментите DI кутийки, не са скъпи (особено пасивните) и служат да съгласуват китарния сигнал към микрофонен вход. (DI = direct input or direct injection or insert - все едно). Иначе правилният начин е всеки да си свири с инструментален усилвател, а от колоната му с микрофон да се вземе сигнал към общия миксер. Понеже засега нямате пари за това, DI (директният вход) прескача кубето и микрофона му и вкарва китарата директно в пулта. Трябва ви по една такава кутийка за всеки инструмент. С това съгласувахме по сигнал, но звукът все още "не е баш както трябва". Работата е там, че китарният усилвател е проектиран леко да изкривява (дори в 'чистия' си канал), има онзи характер, който свързват с т. нар. 'драйв'. И говорителят в китарната колона е специален - с доста изрязани високи и подчертани среди, което отговаря на тембъра на ел.китара. А във вашата 'системка' входните предусилватели са правени да се избегнат изкривяванията - и нямат никакъв 'драйв', а колоните ви са широколентови (за да могат да възпроизвеждат и DJ записи и едва ли не HiFi) и не са правени да дооформят китарния звук. Затова, още по-добре ще е, ако вместо пасивна DI кутийка се използва някое устройство като популярния SansAmp (което това си значи - без усилвател) или някое от достъпните, но много качествени устройства, предлагани от съфорумници като Ники Фена (Nikifena). Тези педалчета са своеобразен (аналогов) амп-симулатор: дават и предостатъчно драйв (който може дори да иде в овърдрайв и дисторшън), и честотна характеристика като през китарен усилвател. С такива устройства вече ще получите през вашата система много по-як, типично китарен (и басов също!) звук. Ако някой от вас ползва дигитален процесор с китарата си - включвате това устройство след него. (И не прекалявайте с ефектите от процесора - махнете всичките му дисторшъни, защото санс-ампа си ги дава, а ползвайте само модулационни и закъснителни ефекти като хорус и дилей, с мярка и при нужда). - И най-накрая, цялостният ви звук много зависи от настройките в този миксер. Както индивидуалните EQ настройки (честотни корекции) за всеки канал, така и от баланса. Да не се разпростирам тук - за начало ще е най-добре да повикате на една репетиция някой батко - озвучител (добър). Той да ви нагласи идеален звук (според възможностите на наличната система) - вие си записвате всички стойности на всяко едно копче (или си правите снимка отблизо, дето всичко да се вижда ясно 'на колко' е) - и после всеки път си възпроизвеждате тая картина. Полека ще почнете и да разбирате и да си обяснявате защо точно така са сложени корекциите, и ще се научите да си ги донагласяте сами. И всичко това ще ви е полезно когато преминете на нови апаратури един ден. - - - Та, с малко помощ от разбиращ озвучител и много дребни инвестиции - може да се изкара приличен звук и от тази система. Желая ви много приятни часове когато е добре настроена и успехи по сцените! П.с. Приемаме, че засега барабаните разчитат на 'собствени мускули', което е реалистично в по-малки залички. Когато почнете да дъните тая система до предела и (за малко по-големи читалища или физкултурни салони), може да започне да заглушава барабаните, а те са важни! Докато не преминете на следващо ниво, решението е един малък миксер и 3 евтини микрофона: смесвате си предварително барабаните и заедно ги вкарвате в един канал на сегашната система (който балансирате по ниво с другите инструменти). Редактирано Ноември 12, 2009 от Бицев Цитирай
VERSUS Отговорено Ноември 12, 2009 Автор Отговорено Ноември 12, 2009 нз какво да кажа...заради такива хора като теб си струва все пак да се стои в тая държава и да се опитва да се прави нещо...гигантско благодаря от нашата скромна група... Цитирай
Parni_Valjak Отговорено Ноември 13, 2009 Отговорено Ноември 13, 2009 ^ заради такива хора като теб си струва все пак да се стои в тая държава Добра ирония се получава, след като Бицев не е в "тази" държава... . Но е добър случай за размисъл защо е така. Цитирай
docc Отговорено Ноември 13, 2009 Отговорено Ноември 13, 2009 ... Основните ви говорители излъчват напред, а зад тях почти няма звукова енергия. Ако сте зад тях (както често се разполагат нещата на сцена), чувате само отражения от залата (много слаби и силно дебалансирани)... Накратко - озвучителни тела (или група от тела) със широкоспектърни възможности (каквито нормално присъстват при възпроизвеждане на музика) излъчват звукови вълни във всичк посоки (360 градуса), като честотният състав на звука варира в различните зони от тези 360гр. съобразно свойствата на зв. вълни да се разпространяват по нееднакъв начин, според дължината си (от омнидирекционална до векторна насоченост). Т.е. - като се застане зад един широкоспектърен (напр. 50Hz - 14K) излъчвател, който е нормално настроен (линеаризиран), за да си изпълнява функциите според спецификациите и предназначението си, ще се чува звук (макар и с не същите музикални качества) с налягане не по-малко от половината на това, което присъства пред този излъчвател. И то без да се имат предвид, и евентуални отражения! Цитирай
Бицев Отговорено Ноември 13, 2009 Отговорено Ноември 13, 2009 (Редактирано) @docc: неправилно съм се изразил за 'звукова енергия', вероятно ги няма високите (защото по-насочено се разпространяват) и... с две думи, момчетата не се чуват добре (още повече някой им е казал да си вземат монитори). Явно бюджетът им е изчерпан с тази конфигурация, ако откъснат някой лев 'от закуски', нито ще стигне за монитори, нито ги мисля да са пръв приоритет. Като опитен в озвучаането, ти какво би казал за DI и/или SansAmp-подобни устройства между инструментите и входовете на Yamaha-та? И ще има ли осезаема файда, ако връзката стане през XLR-а? При повторно поглеждане видях, че тя има и някакъв процесор - но не ми изглежда той да има възможност да работи поканално с различни настройки? (Аз не бих го пипал за друго освен за пестелив реверб при нужда).. Какво друго би могъл да препоръчаш на тези момчета? Редактирано Ноември 13, 2009 от Бицев Цитирай
VERSUS Отговорено Ноември 13, 2009 Автор Отговорено Ноември 13, 2009 ^ заради такива хора като теб си струва все пак да се стои в тая държава Добра ирония се получава, след като Бицев не е в "тази" държава... . Но е добър случай за размисъл защо е така. недоглеждане от моя страна, не ирония...ще го перифразирам малко...единствено посредством приемственост между поколенията и помощ отстрана на по-опитните и знаещите, младите групи и музиканти в България имат шанс да постигнат нещо и сме благодарни, че е откликнал...няма много места тук, където някои може да ти обясни тези неща, в музикалните магазини никой не е откровен само се старае да ти продаде нещо, а учителите не са наясно с нищо...това е може би единственият начин, още веднъж благодаря Цитирай
Parni_Valjak Отговорено Ноември 13, 2009 Отговорено Ноември 13, 2009 За съжаление това е вярно. Напоследък у нас всичко се срива и се губи именно приемствеността между поколенията. Днес разговарях с мой професор от ТУ и стигнахме до извода, че след една, две години сривът ще е последен - едно поколение си отива, а след него не идва никой. И няма спасение - връзката вече е прекъсната. Всички имена и личности от ТУ, които бяха създали школи в звукотехниката вече ги няма. Опитите да се замени сериозното образование с интернет води до стръмно спадане на нивото и развитие на простотията не само в изкуствата, но и в техниката. Както се казва: ТУК Е ТАКА! Цитирай
Бицев Отговорено Ноември 13, 2009 Отговорено Ноември 13, 2009 ^ Е, нека не сме съвсем черногледи (и мене много ме мъчат тези неща, но) - има и положителни примери. Те винаги ще са малцинство, важно е да ги има. Ето тези момчета, например, са нашата надежда: виждам сериозно отношение към това, скоето са избрали да се занимават - макар да са съвсем млади. Забележи, че този Versus не пише Осилвател и репетициЙ, и се изказва доста читаво за годините си. И най-вече - откровеното желание да научат повече! Това е най-радващият признак, че има надежда. (Защото простотията арогантно "знае повече от тебе" а нежеланието да научиш нещо е по-страшно от незнаието). Хайде да спирам -а , ами да видим с какво можем да им помогнем! Цитирай
docc Отговорено Ноември 14, 2009 Отговорено Ноември 14, 2009 Какво .... би могъл да препоръчаш на тези момчета? За съжаление аз не съм запознат с фактическата ситуация и с проблемите - обективни и субективно формулирани. От друга страна явно момчетата не са опитни в тази област и реализирането от тяхна страна на препоръки (особено на такива направени без коректно познаване и съобразяване със ситуацията) би довело, както обикновено до задълбочаване на проблемите. Наистина е добре да се използват услугите на консултант на място. Относно конкретния въпрос (D.I. и прочие): Безспорно и при всякакви ситуации е за предпочитане в конзолата да постъпва балансиран сигнал. А това е лесно решим въпрос, още повече при наличието на изключително щастливото обстоятелство, че едни от малкото продукти на Behringer (което означава - на достъпна за всеки цена), които стават за работа са техните трансформаторни D.I. устройства DI100 и DI4000. Цитирай
разбойник Отговорено Ноември 14, 2009 Отговорено Ноември 14, 2009 VERSUS, какви са озвучителните тела като модел? Колко е голямо помещението, което ползвате за репетиции? Последно - какъв стил свирите? Отговорите на тези въпроси ще позволят да получите по-конкретни препоръки Цитирай
VERSUS Отговорено Ноември 14, 2009 Автор Отговорено Ноември 14, 2009 така..сега не съм в репетиционната, затова потърсих в нета из моделите на behringer и 99% е това, тъй като говорителите на колоната са така разположени, разликата е, че нашите колони са по 360 вата. Размерите на помещението са приблизително 6 на 12, но ние реално свирим в една част от него и колоните са разположени така че да "затварят" въображаем квадрат с размери 6 на 6 горе долу, ако това има значение. Стилът, който свирим е рок, ако спецификацията има значение да кажем, че е хард и алтърнатив. Благодаря в аванс за помощта Цитирай
MARK B Отговорено Ноември 15, 2009 Отговорено Ноември 15, 2009 Моят съвет е да си купите кубета.Може и правени в БГ.Ще е по-добре в пъти!!! Атанас-Асеновград. Може и PRE-AMP-ове !!! Цитирай
Бицев Отговорено Ноември 15, 2009 Отговорено Ноември 15, 2009 Най-вероятно имат 15-инчовия модел S1520, напълно използваеми боксове с широко общо предназначение. Няма да трепят с прекалено мощен бас ('тънки' са най-отдолу), но стават. На 8 ома (толкова са тези колони) стъпалата на Yamaha-та ще отдават до 120 вата (иначе са 2 х 200 на 4 ома), но и това е предостатъчно за клубчета и неголеми зали - и няма да удави барабаните (игнорирайте забележката ми по-горе за евентуалното им усилване). При дадената конфигурация двете главни условия за по-добър звук са съгласуване на входовете (и балансиран сигнал), и всички настройки на миксера. За първото послушайте docc и помислете за препоръчаните DI кутийки, не би трябвало да са скъпи (а може би четворната DI4000 да е по-евтина от 3 отделни DI100 за всяка китара и баса). И остава някой да ви нагласи на пулта възможно най-добър микс. Докато намерите кой - може и тук някой да препоръча примерни настройки за честотни корекции на микрофон, китари и бас (във всеки съответен канал), и общи - от графичния коректор на целия микс. Всичко зависи от конкретните източници и от помещението, но все пак някакви примерни начални ориентири биха били от полза. Цитирай
Baby Thomas Отговорено Ноември 16, 2009 Отговорено Ноември 16, 2009 Конкретно за ДИ Бокса - ползваме такъв в нашата репетиционна за баса и определено има файда! Повече ниво, повече динамика, по-ясен звук... Включваме го с кабел канон-канон (балансиран сигнал) към микрофонен вход на пулт. И той и ДИ Бокса за Бери, вършат си работа. Модела е китарния, защото такъв имам, по лайвове гледам, че ползват сребристия модел, който е универсален и няма спийкър сим. При нас само баса и вокала са в централното, но пак имаше файда и си го ползваме така. Че няма комбо за баса, само за китарите... Дръмса са на въздух само. Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.