bokanegra Публикувано Септември 5, 2009 Публикувано Септември 5, 2009 Здравейте,нов съм във форума,а и като музикант все още се уча.Свиря на гайда(или по точно се опитвам ) и имам въпрос относно преминаването от една тоналност в друга при свиренето на сола.В кои степени да преминавам след като съм определена тоналност?Ако може дайте ми някаква насока,или пример.Римерно като свиря от G dur-?-?-? след това кои модулации да търся?Благодаря Цитирай
Kurt Uvash Отговорено Септември 5, 2009 Отговорено Септември 5, 2009 Търси само C dur и F dur. Другите са абсолютно неуместни. Може да опиташ само когато си в солото си върху тон F# да опиташ да минеш в A dur, но това е адски рисковано и никой няма да иска да го слуша. Цитирай
Ивелин Отговорено Септември 5, 2009 Отговорено Септември 5, 2009 (Редактирано) Според мен тоналност като F dur не е от най-удачните за гайдар, който не е овладял добре "капризния" инструмент. Някои тонове, като Си бемол (в F dur 4-та степен) на пьрва октава се хващат по-трудно на гайда. A dur сьщо е кофти заради Сол диеза (7-ма степен)... Тези два тона (Си бемол и Сол диез) са кошмар за Сол гайда, на която предполагам свири bokanegra, защото спомена именно G dur. Редактирано Септември 5, 2009 от Ивелин Цитирай
Kurt Uvash Отговорено Септември 5, 2009 Отговорено Септември 5, 2009 Не те разбирам, bokanegra Защо изобщо пускаш такава тема тук. Ако, както казва Ивелин, може би имаш някакви притеснения, че определени тонове на твоята гайда са трудни за хващане и порчее неща, то по-скоро можеше да питаш в раздел Музикални инструменти: Други: Гайда. Обаче при условие, че е в Теория и Композиране... никой не може да те спре да преминаваш, от която си искаш тоналност, в която си искаш. всичко зависи от развитието на мелодията ти на солото, чисто от музикалната мисъл. Подредбата на тоналностите и така наречените им общи връзки чрез определени типове акорди, скали и обръщения, не са за спазване, те са за ориентация. Цитирай
Steppenwolf Отговорено Септември 5, 2009 Отговорено Септември 5, 2009 Има едни неща, които някои наричат кръгли глупости, а умните други - квинтов и квартов кръг (погледни темата в този същия раздел). Те ти показват нагледно кои тоналности са най-близко и имат най-голям брой общи тонове. Модулирането в тях е най-плавно и лесно, почивайки именно на тези общи тонове. С G dur най-общо имат C dur и D dur, както и техните паралелни минори, а също и E moll. Разликата между G dur и A dur е два знака в арматурата и също не е далечна тоналност. Едноименният минор също е близка възможност. П.П.: Понеже това е теоретичният раздел, и отговорът е такъв. Къде и по какъв начин ще модулираш зависи от ефекта, който искаш да постигнеш, музикалната форма и инструмента или вокалиста. Цитирай
Свилен Бас Отговорено Септември 6, 2009 Отговорено Септември 6, 2009 В кои степени да преминавам след като съм определена тоналност?Ако може дайте ми някаква насока,или пример.Римерно като свиря от G dur-?-?-? след това кои модулации да търся?Благодаря Както и в които ви е удобно, колега, стига да сте доволен от резултата От тук, нататък си има теоретици, които ще обясняват избраните ходове - накратко: ако според едни разбирания, ходовете примерно са "фалшиви" (неуместни, напрежителни, забранени), според други теории, те ще бъдат "верни" (логични), а според трети вкусове задължително ще са "скучни" (стандартни). Ако композиторът е доволен от резултата, останалото няма значение. Казано по друг начин - ако не говорим за стил, всичко е вярно, а ако искаш да се придържаш към някой, слушай повече от същия и ще ти стане ясно Цитирай
TrumpetNick Отговорено Септември 6, 2009 Отговорено Септември 6, 2009 Най-лесния начин (но както ...taka li e? - a taka отбележи не винаги стилово подходящ) е с доминант септакорд - "лепваш" доминантния септакорд на съответната тоналност към която искаш преминеш. Напрежението изискващо разрешение е толкова силно, че най-естественото е да бъде разрешен във вече новоизбраната от теб тоника. Не е най-интелигентното решение, но функционира безпроблемно. Дори доста талантливи композитори (като Игор Стравински например) са използвали този похват. Цитирай
Steppenwolf Отговорено Септември 6, 2009 Отговорено Септември 6, 2009 Да, D7 си е универсално решение, но не съм убеден дали е стилово подходящо в случая. Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.