Jump to content
Българският форум за музиканти

Въпрос


Recommended Posts

Здравейте!

Бихте ли ми помогнали със следното:

Трябва да се построят диатонични и хроматични интервали.

първи пример : диатоничен интервал малка терца нагоре от ла

втори пример : хроматичен интервал ум. септима нагоре от сол

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Виж сега - диатоничен или хроматичен ти зависи от дадена тоналност, което ти не си посочил. По принцип в ла минор (диатонично приета) малак терца нагоре ти е До.

За второто: ако приемеш че строиш от Сол по диатонична тоналност Сол мажор, Фа ще ти е ум. септима (търсения хроматичен интервал), но ако е сол минор, ще ти е диатоничен. Това са условни разделения. Но не си тормози главата с глупости. :)

 

Ла -> мин. терца нагоре -> До

Сол -> ум. септима нагоре -> Фа

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Но понеже lamp не е посочил тоналности (може да се приеме която и да е тоналност, като например Фа мажор и за двете), следователно интервалите без тоналност са:

- малка терца нагоре от Ла - До

- умалена септима нагоре от Сол - Фа бемол

Редактирано от Ивелин
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

При Фа мажор (приемаме натурален, естествен) тръгвайки от Сол имаме по-скоро Сол минор (или познат като дорийски). Там вече съм съгласен да умалим Фа във Ми, затова е хубаво човека да не се занимава с глупости.

Направо се чудя как може да карат хлапетиите да правят такива неща... :(

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами занимават ги, за да научат какво е енхармонизьм:

Сол - Фа бемол (умалена септима, каквато се тьрси в задачата)

Сол - Ми (голяма секста)

На практика това е един и сьщ интервал, но се записва по различен начин.

Редактирано от Ивелин
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

аз дълбоко се съмнявам, че по този начин ще ги научат какво е енхармонизъм в съвремения темпериран строй, особено пък с нееднозначните концепции за диатоничност и хроматичност, но това е съвсем отделна дискусия.

 

lamp,

ти разбра ли за какво ти искат тази задачка и какво ти носи тя на теб или просто я правиш колкото да мине домашното? :(

Аргументиран отговор ще е добре да споделиш за едното или другото.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Учителката ми по солфеж я зададе и предполагам, че тя най-добре би отговорила защо я е поставила.От друга страна, упражненията са необходими, а и вие казахте - по-точно Ивелин, че така се научават енхармоничните интервали или се добива представа за енхармонизма.

 

Естествено, че трябва да си направя домашното. :(

Редактирано от lamp
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

С букви: A-C и G-Fb, само че дали не ти правим мечешка услуга?

 

Енхармонизмите трябва да се знаят, но тук не е зле да вмъкна, че тяхната еквивалентност важи за 12-тоновия равномерно темпериран строй (ET). Докато напр. при среднотоновия (МТ) D# се различава от Eb, който е по-високо. Записан енхармонично по два начина, в ЕТ даден акорд е същият, но в МТ бихме имали два различни акорда. Така например, в зависимост от настройката, немският секстакорд в ЕТ може енхармонично да се интерпретира като доминантов септакорд, но в МТ би се различавал от него, бидейки по-мек. Но всичко си има недостатъци. ET осигурява симетрия за всички тоналности и пълна свобода за модулация на цената на по-нечисти интервали и на нюанси от палитрата, които иначе придават различен характер на различните тоналности. Благодарение на него музиката, написана преди това, загубва част от чара и истинския си характер, замислен от композитора.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

аз дълбоко се съмнявам, че по този начин ще ги научат какво е енхармонизъм в съвремения темпериран строй, особено пък с нееднозначните концепции за диатоничност и хроматичност, но това е съвсем отделна дискусия.

Точно в сьвременния темпериран строй Ми и Фа бемол звучат еднакво, което спроед мен е добьр пример за демонстриране на енхармонизьм.

А за диатоника/хроматика трябва да се обьрнем кьм вьпросната госпожа. :lol:

 

Като цяло почти всички училища, след ерата на арфата, работят с добре-темперирания строй, поради простата причина, че се използва пиано за упражненията по солфеж, хармония и т.н.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами нещо много по-различно... на пръв поглед. Но на втори, толкова просто и лесно, че просто затова се чудя как още могат да занимават музикантите с тия неща. Учудвам се и от вече близо 10 години как тая система (не говоря за образованието) не се е променила нито на йота от векове. :greenangel:

 

Дълга тема, като му дойде времето ще го разбереш. Ако се навърташ още във форума или изобщо.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Направо се чудя как може да карат хлапетиите да правят такива неща... :cheers2:

Ако не ги карат, децата няма да знаят как да изпишат правилно, например, Ла бемол - натурален минор, кьдето участва именно горе споменатия Фа бемол.

Редактирано от Ивелин
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.