Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Здравейте!

Бихте ли ми помогнали със следното:

Трябва да се построят диатонични и хроматични интервали.

първи пример : диатоничен интервал малка терца нагоре от ла

втори пример : хроматичен интервал ум. септима нагоре от сол

Отговорено

Виж сега - диатоничен или хроматичен ти зависи от дадена тоналност, което ти не си посочил. По принцип в ла минор (диатонично приета) малак терца нагоре ти е До.

За второто: ако приемеш че строиш от Сол по диатонична тоналност Сол мажор, Фа ще ти е ум. септима (търсения хроматичен интервал), но ако е сол минор, ще ти е диатоничен. Това са условни разделения. Но не си тормози главата с глупости. :)

 

Ла -> мин. терца нагоре -> До

Сол -> ум. септима нагоре -> Фа

Отговорено (Редактирано)

Но понеже lamp не е посочил тоналности (може да се приеме която и да е тоналност, като например Фа мажор и за двете), следователно интервалите без тоналност са:

- малка терца нагоре от Ла - До

- умалена септима нагоре от Сол - Фа бемол

Редактирано от Ивелин
Отговорено

При Фа мажор (приемаме натурален, естествен) тръгвайки от Сол имаме по-скоро Сол минор (или познат като дорийски). Там вече съм съгласен да умалим Фа във Ми, затова е хубаво човека да не се занимава с глупости.

Направо се чудя как може да карат хлапетиите да правят такива неща... :(

Отговорено (Редактирано)

Ами занимават ги, за да научат какво е енхармонизьм:

Сол - Фа бемол (умалена септима, каквато се тьрси в задачата)

Сол - Ми (голяма секста)

На практика това е един и сьщ интервал, но се записва по различен начин.

Редактирано от Ивелин
Отговорено

аз дълбоко се съмнявам, че по този начин ще ги научат какво е енхармонизъм в съвремения темпериран строй, особено пък с нееднозначните концепции за диатоничност и хроматичност, но това е съвсем отделна дискусия.

 

lamp,

ти разбра ли за какво ти искат тази задачка и какво ти носи тя на теб или просто я правиш колкото да мине домашното? :(

Аргументиран отговор ще е добре да споделиш за едното или другото.

Отговорено (Редактирано)

Учителката ми по солфеж я зададе и предполагам, че тя най-добре би отговорила защо я е поставила.От друга страна, упражненията са необходими, а и вие казахте - по-точно Ивелин, че така се научават енхармоничните интервали или се добива представа за енхармонизма.

 

Естествено, че трябва да си направя домашното. :(

Редактирано от lamp
Отговорено

С букви: A-C и G-Fb, само че дали не ти правим мечешка услуга?

 

Енхармонизмите трябва да се знаят, но тук не е зле да вмъкна, че тяхната еквивалентност важи за 12-тоновия равномерно темпериран строй (ET). Докато напр. при среднотоновия (МТ) D# се различава от Eb, който е по-високо. Записан енхармонично по два начина, в ЕТ даден акорд е същият, но в МТ бихме имали два различни акорда. Така например, в зависимост от настройката, немският секстакорд в ЕТ може енхармонично да се интерпретира като доминантов септакорд, но в МТ би се различавал от него, бидейки по-мек. Но всичко си има недостатъци. ET осигурява симетрия за всички тоналности и пълна свобода за модулация на цената на по-нечисти интервали и на нюанси от палитрата, които иначе придават различен характер на различните тоналности. Благодарение на него музиката, написана преди това, загубва част от чара и истинския си характер, замислен от композитора.

Отговорено
аз дълбоко се съмнявам, че по този начин ще ги научат какво е енхармонизъм в съвремения темпериран строй, особено пък с нееднозначните концепции за диатоничност и хроматичност, но това е съвсем отделна дискусия.

Точно в сьвременния темпериран строй Ми и Фа бемол звучат еднакво, което спроед мен е добьр пример за демонстриране на енхармонизьм.

А за диатоника/хроматика трябва да се обьрнем кьм вьпросната госпожа. :lol:

 

Като цяло почти всички училища, след ерата на арфата, работят с добре-темперирания строй, поради простата причина, че се използва пиано за упражненията по солфеж, хармония и т.н.

Отговорено

Ами нещо много по-различно... на пръв поглед. Но на втори, толкова просто и лесно, че просто затова се чудя как още могат да занимават музикантите с тия неща. Учудвам се и от вече близо 10 години как тая система (не говоря за образованието) не се е променила нито на йота от векове. :greenangel:

 

Дълга тема, като му дойде времето ще го разбереш. Ако се навърташ още във форума или изобщо.

Отговорено

Аха, ясно.Сега вече разбрах какво искаш да кажеш...Да, форума е доста полезен по отношение добиване на нови знания. :greenangel:

Отговорено (Редактирано)
Направо се чудя как може да карат хлапетиите да правят такива неща... :cheers2:

Ако не ги карат, децата няма да знаят как да изпишат правилно, например, Ла бемол - натурален минор, кьдето участва именно горе споменатия Фа бемол.

Редактирано от Ивелин

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.