Jump to content
Българският форум за музиканти

преамп/дисторшън/амп ефект


Recommended Posts

Понеже от около 2 години се занимавам със амп-софтуер в свободното си време, реших да направя някакъв хардуер, базиран на наблюденията ми върху това как работят лампите, кои техни характеристики придават красота на звука и кои са по-скоро неприятни.

 

Малко техническа информаци за заинтересованите съфорумци:

Ефектчето не е моделирано по никой амп, не имитира точно лампи, нито пък имитира някоя конкретна топология, присъща на даден тип педалчета или усилватели. С изключение на входния полеви транзистор, който е буфер и е сложен за намаляване на броя компоненти(не криви), останалите активни компоненти са биполярни транзистори и операционни усилватели, като особеното в случая е че никой транзистор или операционен усилвател не "криви", т.е. не излиза извън линейния си работен режим, а изкривяването се осигурява на базата на НАМАЛЯВАНЕ на усилването при определени условия, а не на увеличаването му и въвеждането на активните елементи в нелинеен режим на работа, както е при повечето транзисторни схеми. То ест, токови източници, пасивни вериги и обратни връзки контролират активните елементи в техния линеен режим на работа, така, че да не присъстват типичните изкривявания, получаващи се от излизането на транзисторите извън работен режим, които много хора толкова мразят, а изкривяването е моделирано чрез странични схеми, променящи усилването на активните елементи вътре, в техния нормален линеен работен режим.

За разнообразяване на хармоничната структура се разчита на динамична асиметрия на кривенето в контраст със статичната такава с фиксирани напрежения, която много ефекти ползват и затова звучат така статично и кривят с една "текстура" през цялото време.

 

Целта на занятието ми беше да направя дисторшън, който да може да се направи както самостоятелно, така и да може да се вгради за предусилвател и да отговаря на средните условия:

 

-да създава колкото се може по-музикално звучащи за ухото хармониции, без да звучи рязко или

дразнещо, особено в диапазона от чисто до прилично изкривено.

-да е чист до средно изкривен ефект, като дава възможност само от китарата да се променя тона

от почти напълно чист до прилично изкривен. При свирене, в зависимост от динамиката да може да

преминава от чист до изкривен тон, при сравнително малка промяна в амплитудата на сигнала на изхода му.

-да няма конкретен твърде отчетлив характер, а по-скоро да добавя "дисторшън" към звука на

китарата като украска, като по възможност запазва, доколкото е възможно и тона на съответната

китара/адаптер/китарист.

-да звучи приятно прозрачно при свирене на акорди, поне до по-често срещани четиризвучия.

 

До колко съм се справил, ще кажете вие :music336:.

 

Известно време след като го понаправих(още е в работен вид тип "октопод" :)), дойде съфорумника Icarus, а аз току що сложих нови струни на страт-копието ми, което ми е любимата китара. В един момент той засвири с ефекта, който му показвах и реших да го запиша и да го постна как свири на ефектчето.

 

През цялото време(малко съм накъсал и посъкратил записа) се свири без да се пипа ефектчето, само се сменят адаптери и се регулира волюм/тон от китарата, като понякога се свири с пръсти, а друг път - с перо. Ампа има фуутсуич, който не "bypass"-ва ефекта, а променя режима му на работа като clean или Crunch/Drive. Планирам още един суич и стъпала за "hi-gain". На записа ефекта е на "Drive/Crunch" настройка.

 

Постарал съм се да подредя, доколкото рифовете позволяват, откъсите по "изкривеност", като в началото са по-чистите семпли.

 

Чейна е: Страт китара с нови струни -> ефектче -> PC(стара кабинет симулация на 4х12 и малко реверб, нищо друго).

 

Семпълче

 

За сега открих само този хоса(освен putfile, който не иска да качва), който качва 16мБ файл.

Не щракайте на сините линкове, а щракнете на download file между тях.

Ако имате проблеми с даунлоуда, пишете. Ще се радвам, ако ми кажете хостове, където мога да кача файла.

 

Всякакви мнения, препоръки и обратна връзка са добре дошли :music336:.

 

ПС: Мерси за свиренето :) .

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

:) Демото звучи перфектно!!! :music336: Нищо повече не може да се желае! :):music336:

Пусни версия и с хай гейн...дано при хай гейна се запази същия богат тон :)

Редактирано от Black Bird
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами при следващото ми няколкодневно вманиячаване в електроника и след известно преосмисляне на някои неща, ще седна да помисля и върху хай-гейн режим. Ако ще се ползва самостоятелно, трябва да помисля върху спийкър симулатор, а ако ще е преамп или ще се включва в амп - да измисля възможност за даващи свобода, корегируеми или сменяеми изходни филтри, та да може да се нагоди звука поне за няколко различно звучащи типа усилватели(по-басови, по-плоски, по-брилянтни и т.н.)че да може да се ползва с по-богата гама от ампове.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да споделя и аз мнение от първа ръка, един вид - което ми направи най-голямо впечатление е, че китарата си запазва своя си тон - какъвто и да е. Чух 'октопода' със страт копието и осемдесетарска ариа - двете звучат доста различно една от друга, което е доста гот според мен. Със сигурност няма да се хареса на някои, на на феновете на чистия звук особено ще допадне. На мен ми е интересно как ще звучи ръчнато в различни ампове (когато някой ден достигне краен, или поне бета вариант), защото колкото и прилично и готино да звучат някои спийкър симулации, друго си е в истински говорител да отива хавата. Другото много готино нещо е точно променянето на звука от потовете/адаптерите на китарата - нещо, на което съм доста фен, макар и да не успявам да го правя в реално време докато свиря. С един волюм, един тон и три адаптера се чува колко различна звука могат да се постигнат - нещо, което при някои други педалчета колкото и да връткаш, все звучи все тая. Ще ми е интересно да видя крайният резултат (че и да го изтествам :music: ).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Супер е джаджата!До колкото я тествахме беше много гот на крънч - наистина запазва истинския звук на китарата без да окрасява излишно.Нямам търпение да измислиш стъпалата за хай-гейн и да го окомплектоваш, че да се тества на амп с кабинет.Още веднъж поздравление за отличната работа!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хай-гейна трябва да го помисля. Може би трябва да намалява количеството хармоници на първото стъпало, понеже би започнало много да фучи на високи честоти, ако съотношението на хармониците от входните стъпала се запази същото. Може би ще успея да измисля хай-гейн режим, при който с увеличаване на амплитудата на сигнала стъпалата започват вече да го режат по-грубо, а заедно с това, хармониците от входните стъпала малко намаляват. То и в този си вид ефектчето на максимални нива на драйва започва вече леко да препържва, точно както лампов крънч канал, ако човек прекали с бууста от камиончето. Ще трябва да помисля. Може би ще стане интересно ако двата канала работят паралелно и в по-нехармонично звучащия силно изкривен звук се добавят малко от приятните хармониции на по-изчистено звучащото стъпало.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Звучи доста добре!

Изглежда има и добра динамика.

Любопитно ми е как ще звучи малко по-изпържено.Аз лично съм фен на олд скул "жужащия" драйва като на хардкор и пънк групите от 80-те,или иначе казанo кривящ маршал. :music:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Може би съвсем други филтри ще трябват за този тип звук.

Това сега е по-близо до VOX "Brilliant Channel" с малко по-различен и неутрален характер, може би на леки стероиди.

Не знам на въпросните маршали каква точно им е архитектурата като кривоч и усилване на отделните стъпала, както и филтри между тях. Знам, че там и крайното стъпало много променя звука.

 

А като поръчам J201-ици мисля да си поиграя малко. Само едно ме притеснява. "Решетков" ток, в зависимост от напрежението Grid-Source на полеви транзистор може да се имитира доста близо, дори може да се направи с токови източници, управлявани с напрежение, така, че сорса да "получава" ток от гейта дори когато не е по-отрицателен от гейта. Ако трябва да се имитира и зависимостта между решетков ток и аноден ток, обаче, става малко по-сложно и претъпкано. Има един главен проблем, който съм забелязал, гледайки осцилограми на JFET стъпала. Когато дрейна става равен на захранващото напрежение(когато транзистора се запушва) или по-точно в момента в който той се запушва или отпушва, стръмността и съответно усилването му в този, слаботоков регион е по-малко, отколкото в по-силнотоковия регион, по-близък до Ugs=0. Доколкото разбирам, лямпата явно успява доста рязко да "удари" и "да се отлепи от" захранващото напрежение, когато се запуши или отпуши, докато полевия транзистор доста по-плавно се приближава/отдалечава до/от положителното захранване при постепенното си запушване/отпушване. При големи нива, където осцилограмата на анодното/дрейновото напрежение става близка до правоъгълната, особено в горната си, близка до захранването полувъпна, полевия транзистор не успява да направи толкова правоъгълна вълна, или поне не моите модели на J201 и др, когато ги вкарам в съответния режим, изискван от стъпалото. Това, предполагам, би имало някакво влияние върху звученето на стъпалото при силно изкривяване.

Може би, понеже захранването на полевите транзистори(Uf) обикновено е 9 или 30V, вместо както при ламповите стъпала(Ut), около 300V, ще има по-добри резултати, ако се направят стъпала с Ut/Uf пъти по-малко усилване, а решетковите токове и явленията, създаващи изкривявания различни от тези, свързани със запушване/насищане се "оразмерят" в съответствие с промененото усилване...

 

Прави ми впечатление, че на входа на ламповите усилватели и +-10V да подадеш, в анодния сигнал все още има следи от облост, докато при JFET имитациите, при над +-1V, че дори по-малко, работата се отрязва тотално, което няма как да не доведе до по-малка динамика и по-стерилен звук, особено като се има предвид, че напрежението на изхода на адаптера за китарата може да бъде в границиде от +-4 до +-10V при рязко изстрелян силен тон от струните. Без делители и намалено усилване, със захранване 9V е много трудно да се улови тази динамика.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^Всъщност. като се замисля и характеристиките Ugk/Ia на лампите не са прави линии, макар и да са малко по-прави и стръмни обикновено, може би причината са различното ограничаване на сигнала при високи нива е другаде, като наприер увеличаването на решетковия ток с намаляването на анодния и др. Трябва да помисля върху този въпрос.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Жестоко звучи!!! :music: Браво страхотно наистина,само на мен ми липсваше малко блясък във високите честоти и то на тънките струни,ниските звучат много добре,запазил се е тона на фендера и има достатъчно драйв според мен.Предполагам че това с високите се е загубило,заради компреасията на файла,видях че е на 128,но знам че файла иначе ще да е много голям за качване някъде,абе трябва да се чуе на живо най-добре.Личи си че знаеш какво правиш,мисля че това се класира доста нагоре в класацията на лампови и транзисторни бустери,преампи,овърдрайфове и прочие.Специално за по-блус настроените хора трябва да си остане така,пък ако има и версия с хай-гейн ,ще е още по-версателно за метъл манияците и шредерите и не само разбира се ;):) keep on rockin`

Поздрави!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В момента и аз си блъскам главата над подобен "проблем"... опитвам се да накарам крайно стъпало с MOSFET транзистори да "кляка" както е характерно за ламповите, което по моите скромни наблюдения доста омекоти кривоча на преампа и е един от основните виновници за специфичното звучене на ламповият усилвател. Друго което забелязах при човъркането е че преампа (dr.Boogie в моят случай) звучи по-хрипливо и приятно при напрежение на дрейна на второто стъпало около 9V при захранване 12... което на практика означава несиметрично ограничение. Ако напреженията се направят 1/2 от захранващото навсякъде звучи пръдливо.... после като се замислих в това има логика тъй като в оригиналът на MESA който имитира има стъпало в преампа на което анодното напрежение е над 300V при захранване около 400.... Трябва да се опитва... както може да се чуе при подходяща схемотехника и с транзистори може да се постигне доста приличен звук :music:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мисля, че е по-добре, ако асиметрията стане динамична, демек в зависимост от амплитудата на сигнала, кривенето да е различно асиметрично, което като цяло да се контролира от RC група с някаква времеконстанта, но освен това и моментната стойност на амплитудата на сигнала да има някакво по-малко влияние върху моментен офсет и съответно моментна асиметрия. Така хармоничната структира и съотношенето на отделните четни/нечетни хармоници се променя динамично а не седи едно и също през цялото време. По-симетричното кривене е по-присъщо на крайните лампови стъпала.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^Идеята е наистина добра :hysterical: трябва да се измисли как да се реализира... на практика точно това се получава и в крайните стъпала при повишаване на натоварването... пада захраващото напрежение, изместват се работните точки и прагът на изкривяване... времеконстатната иде от филтровите кондензатори. Установих че за да получа Sag-a с транзисторното крайно стъпало захранването трябва да се "разклати" доста и естественият пад не е достатъчен. Направих нещо като токов генератор с променлива стръмност от който захранвам изходното стъпалоо...Може да опитам да захраня и преампа от там без да му стабилизирам захранването така ще има известна зависимост спрямо нивото. Може и да се получи нещо освен някоя нежелана обратна връзка :) Ще се пробва :thumbs_up:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Браво Евтиме!!!

 

Радвам се, че си реализирал проекта схематично. :music336::girl_cray2:

Чакаме го в красива метална кутийка и в малка серийка :girl_cray2:

 

Звучи доста добре.

 

Ако имаш възможност го пробвай как звучи в група на репетиция.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.