Jump to content
Българският форум за музиканти

Oще една готина модулация


Recommended Posts

Значи, докато се бъзиках с хармониите - още една готина модулация. Ама тая е лесна, май само аз не съм го знаeл това досега :P

 

Идеята е проста - докато хармонията се движи в една тоналност, примерно Am, се вкарва мажорна доминанта (ако си в мажор - минорна ;) ), която да "обърне" посоката, и с помощта на още един акорд - примерно минорна на 7ма степен, (ако си в минор) да се разреши като A! тоест, обръщането довежда до разрешаване на каденцата в Am в А. Което, обаче, поради приложените шмекерлъци, е нестабилно, затова се третира като доминанта, и се разрешава перфектно кварта нагоре. Резултатът е готин преход от една тоналност в тоналността от 4тата й степен B)

 

В крайна сметка конкретният пример се получава така:

 

Аm-E-Gm-A-Dm.

 

Триаа да се отбележи, че стабилността се

 

Кеф на буци!

 

Наздраве ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Едит на недовършения ред:

 

Триаа да се обележи, че повече стабилност и удовлетвореност се постигат, когато последният акорд се изсвири от по-висока позиция (за да може тоновете да са от следващите октави) - в случая Dm от 10та позиция B)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

E пристъпва хроматично към Gm. В последованието от A към Dm, A води до тенденция за разрешение и се образува каденца. Навлизането в новата тоналност започва от Gm с пас, подаден от алтерирания в мажорен акорд E. И Gm е пивотен, хроматичен за старата (заради терцата си) и диатоничен за новата тоналност - субдоминанта, която се следва от доминанта и после тоника. И това е източникът на стабилното удовлетворение и отдъхване. :godbless:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

О да :godbless: Което ни навежда на нова мисъл - може вместо Gm да се използва последователност Gm-G#5- (без 3та :happy: ), което дава още повече плавност и пълнота :godbless:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 month later...

Замисъла на таз модулация определено е готин. По начало много ми допада минорната 7-ма степен в минорна тоналност, щото дава много възможности за развитие на хармонията. Този фокус за първи път ме впечатли в едно парче на Allan Parson's:

 

Dm / Am / Cm / Gm

 

макар че в него няма модулация, но Cm позволява много лесно и елегантно да се отиде в Gm.

 

Друг подобен случай е следното:

 

Bbmaj 7 / A7 5+ / Dm / Cm F11

Bbmaj 7 / A7 5+ / Cm / Gm

 

където първата поява на Cm през F11 води много успешно към Bbmaj7 (6-та степен на тониката Dm), а вторият Cm вече е непосредствено последван от модулацията в Gm.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Glacierise, какво ще рече G#5 в случая? G# без трета или G с увел.5?

 

Щото ако е първото, О.К., ама във втория случай се разрешава в G#, а не в А!

 

Иначе, наместо него бих погледнал нещата като G#dim7 и трескаме перфектно A!

 

 

Айде!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 month later...
Замисъла на таз модулация определено е готин. По начало много ми допада минорната 7-ма степен в минорна тоналност, щото дава много възможности за развитие на хармонията. Този фокус за първи път ме впечатли в едно парче на Allan Parson's:

 

Dm / Am / Cm / Gm

 

макар че в него няма модулация, но Cm позволява много лесно и елегантно да се отиде в Gm.

 

Друг подобен случай е следното:

 

Bbmaj 7 / A7 5+ / Dm / Cm F11

Bbmaj 7 / A7 5+ / Cm / Gm

 

където първата поява на Cm през F11 води много успешно към Bbmaj7 (6-та степен на тониката Dm), а вторият Cm вече е непосредствено последван от модулацията в Gm.

би ли ми казал кои т еози акорд A7 5+ че не го знам.не се ебажам сериозно питам а и имам оште един въпрос например на A коя е доминантата и коя субдоминантата.

 

10х

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

A7+ според мен е по-хубаво означение, може и с aug. Това e augmented (увеличен) акорд - като доминантен септакорд (голяма терца, малка септима), но с увеличена половин тон нагоре квинта, а не чиста.

Доминанта и субдоминанта на А какво? E и D са съответно (ако питаш за това, което си мисля).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

значи ако си ме разбрал правилно то за ла доминантата е ми, а субдоминантата е ре така ли да разбирам нештата?

 

 

все пак ще ме извинявате за глупавите и елементарни въпроси ама трябва и теория да се знае :lol:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 month later...

Според мен това се обяснява най-лесно с факта, че акордите могат да имат по няколко функции. В случая минорният акорд Gm се явява субдоминанта в новата тоналност Dm. А тази нова тоналност точно в този случай не знам теоретично как се приеама, но аз не го намирам за нова тоналност, а просто за начин да се отиде в субдоминантата на основната тоналност, защото Dm си е точно субдоминантата в Am. По този начин преходът става по изявен, защото имаме субдомината-доминанта-тоника Gm - A(7) - Dm. За да се подчертае тази минорна субдоминанта, можем да и добавим секста, така че да стане Gm6 (което е същото като Ео - полуумален, т.е. втора степен в разглежданата за удобство нова тоналност Dm), което май го има в музиката от барока още. Още по-голямо опростяване може да е, като изпуснем тази субдоминанта Gm и просто превърнем минорната тоника Am в A или A7, с което да стане по-плавен преходът към субдоминантата Dm. Или за да обобщя - това за мен не е точно модулация, а е по-скоро начин за по-плавно движение между основните функции, тъй като сме в минорна тоналност. В мажорна тоналност има по-малка нужда от това, защото тониката е мажорна и води по-лесно към субдоминантата. Но дори и там, ако сте забелязали от американските поп парчета, това може да се подчертае по следния начин, да приемем, че сме в C:

 

Cmaj7 - Dm7 - G7sus - Cmaj7 - Gm7 - C7sus - Fmaj7

 

Реално ние не правим никаква модулация, а просто отиваме към субдоминантата F, само че за да стане това по-интересно, променяме доминантата G7 на Gm7, за да стане IIm в новата тоналност, след което следва V, което е C7sus - бившата тоника, сега вече с доминантова функция и накрая F. Това не може да не сте го чували по много парчета. Аз дори съм го използвал не само за да отида на субдоминанта, а изцяло да модулирам цялото парче в нова тоналност, която започва от 4-тата степен. За пример мога да дам един мой аранжимент на Тръгнал Кос, дето съм го пускал сигурно сто пъти тук и ви е втръснало, но нямам за момента нови неща :) Та на 0:43 правя такава модулация с Fm7-Bb7-Ebmaj7 и парчето си преминава от Bb в Eb.

 

И накрая като обобщение си мисля, че в модерната музика и джаза можем да правим много лесно каквито и да е модулации, като използваме съвсем свободно само ii-V-I фигури.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Дали е модулация или не се определя от това, дали акустично започва да се приема като нова тоника и дали е потвърдено. Това се разбира в контекст.

Преминаването към субдоминанта на дадена тоника също е модулация, ако субдоминантата се затвърди като тоника. Това ще рече, спрямо нея и по отношение на нея да се развиват функциите, което включва и потвърждаващата каденца. Ако няма такова последващо развитие, то не е модулация, а отклонение, странична тоника, временно отстъпване, след което развитието продължава в старата тоналност. В случая, Аm се алтерира в мажорен, за да съдържа водещия чувствителен тон и да има по-силно изразена функция и по-голям акцент за Dm. Тази функция ще е по-слаба, ако се изсвири Am, защото не съдържа водещ тон и има по-малка тенденция към тониката на Dm. С А7 става още по-силна, а пълнотата се осигурява и от предшестващата субдоминанта. Добавянето на секста евентуално действа още по-напрегнато, съдържа супертоничната степен (което е еквивалентно на полуумален септакорд върху II), която, макар и по-малко от IV и VII, също има известна чувствителност в лада.

Трябва да се отбележи, че използването на sus акорд върху доминантовата степен отслабва доминантовата функция и не акцентира така страничната тоника, не осигурява толкова напрежение, понеже не съдържа водещия полутон под тониката и ликвидира тритонуса. В примера на Glacierise, E е доминанта за Am, но се разрешава лъжливо и се прави едно хроматично движение, но пък примерно ако E се алтерира в минорен, той става ii за Dm, което отваря възможност за: Em(7) - A7 - Dm с елиминиране евентуално на Gm, понеже субдоминантовата функция се поема още от Em. Може евентуално преди това Gm (но без секста!) да предшества Em7, като съдържа субтоничната степен на Am натурален, имайки по-меко звучене и отслабена доминантна функция за Am, служейки така и като общ акорд, и т .н., и т.н....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Яко! :P Като чета това всичкото, го разбирам и до някаква част се препокрива с това, което казах и аз, но не съм чел толкова много теория и не знам тези термини. Ти да не си в консервата или просто имаш бесен интерес към хармонията? :)

Редактирано от CyberGene
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.