Jump to content
Българският форум за музиканти

Счупеноо


Recommended Posts

как се оправя ей такъв проблем ?

http://golqmglupak.hit.bg/grif%20001.jpg

http://golqmglupak.hit.bg/grif%20002.jpg

http://golqmglupak.hit.bg/grif%20003.jpg

http://golqmglupak.hit.bg/grif%20004.jpg

китарата е кух стаг модел SW201

седи подпряна в един ъгъл. аз както си бях в кухнята чувам как нещо тропна и почнах да се оглеждам и видях че е паднала ан земята.. и така..

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 50
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Много лесно :)

 

Вариант 1: Носиш на лютиер.

 

Вариант 2: Китарата е евтина и не си струва лютиера - купуваш за 5-10лв 1-2 стяги за дърво от най-малките (най-евтините) и качествено лепило за дърво (някакво PVA, но не Ц200). пъхаш не много лепило в процепа, но да има достатъчно навсякъде, стягаш и след един ден е изсъхнало. Пилиш със шкурки ръбовете, които са се получили, слагаш ключовете и струните и свириш ;)

Редактирано от Overdrive
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

По добре е да се занесе на лютиер.

Но ако избереш 2-я вариант има и 3-ти.

Пак си купуваш стеги,махаш ключовете,стягаш със стегите като внимаваш всички пукнатини да паснат идеално!!!

След това вземаш български каноконлит-рядък тоест пресен и внимателно почваш да наливаш в пукнатините.

ВНИМАТЕЛНО!Имаш право само на един опит!

Всичко това го правиш ако си много сръчен-по мнението на близките!

А по добре на лютиер.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ма айде не с лошо. Къв е тоя каноконолит :cheers2:

 

За това нещо най-добре е да ползваш ПВА лепило: рядко е, съхне бавно (има различни видове - от 3 минути до 24 часа), което значи, че можеш внимателно да намести всичко както трябва, и да избършеш излишното лепило след като стегнеш всичко, а ако и правилно залепиш всичко ще получиш сглобка по-здрава от самото дърво. С каноконолита не е ясно какво точно ще постигнеш - наливаш и цялото проникване е през някаква пукнатина в лака, което говори за две неща - съмнително е колко дълбоко в дървото ще стигне самото лепило и за това, че ще олееш адски много по лака отстрани, освен ако някой не ти каже или не се сетиш сам да облепиш с хартиено тиксо точно по ръба на пукнатината и после за всеки случай можеш да сложиш нормално тиксо, защото може да вземе и да проникне през хартиеното. Все пак с каноконолит не се прави, пък ти ако искаш го прави.

 

Иначе процедурата ти я обясниха - сваляш струните, ключовете, хващаш някаква ситна четчица и с пва лепило навсякъде където можеш да стигнеш, без да прекаляваш, но все пак да има сносен слой от 0,5-1мм лепило навсякъде. После внимателно прилепваш двете страни една към друга, накрая взимаш най-добе от тия корковите подпори за столове, да не драскат по паркет (представляват малки коркови кръгчета, може и кече и каквото друго сърце ти желае, стига да е достатъчно меко да не надере лака и достатъчно твърдо да държи стегнато и да не се перфорира от стягата), слагаш по 2 такива на стяга и притискаш силно. В зависимост от срока описан на лепилото сваляш стягите след N часа/минути. Най-добре е да изчакаш времето за пълно стягане на този вид лепила - 24 часа. През това време можеш да си уплътниш времето с бърсане с мек парцал на излишното лепило след като си стегнал и с молитви всичко да си направил както трябва. Накрая махаш стегите, почистваш внимателно с леко влажен парцал или с препарат за лакирани дървени повърхности, после слагаш внимателно ключовете и слагаш струните (струните поне 24 часа след като си залепил всичко, за да няма изненади), настройваш и се радваш...

 

Айде дерзай и успех!

 

Поздрави,

Влад

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега Vlex(ако сте колега).Има едно неудобство при мазане преди стегите,особено при любители.

А това е че след като се стегне лепилото излиза и пречи да се контролира дали всичко пасва все още.

Има опасност и от приплъзване когато среза е по диагонал какъвто е случая.

Тези лепила не са като туткала-като си сгрешил веднъж бършеш и пак.

Вярвайте пресния каноконлит-Е е много тънък и прониква през невероятно тънки цепнатини.

Аз лепя счупени лъкове само с каноконлит и в повечето случаи не може да се познае.

Разбира се цигулки,виоли и т.н. само с туткал защото е обратим.

Този отговор го приемете като споделяне на опит,а не като нещо друго.

Поздрав

Редактирано от lyubohar
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Според мен канокнолита е толкова рядък, че напоява дървото в дълбочина и така може и да отиде цяла тубичка докато се напои, което 100% влияе на звука.

Всички не скъпи китари се лепят в заводите с PVA лепила.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега lyubohar, сравняваме опъна на сноп конски косми/синтетични влакна с опъна на 6 струни всяка по 600 нютона, мисля беше, или грешно ми се струва? Да не говорим, че точно туткалът не е много за проби и грешки. С ПВА лепило човекът намества, стяга, избърсва излишното, което е изтекло по краищата, ако се налага слага два пирона от близката железария в дупките на ключовете с дебелина 0,5мм по-малка от диаметъра на дупките за ключовете, за да държат позиция и пак стяга, време което има, защото лепилото съхне за часове... Да, това е споделяне на опит и се радвам, че го има, за да се обогатяваме един друг, но все пак мисля да се заседя зад моето си мнение :drummer:

 

Поздрави,

Влад

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Явно нямате представа на какво напрежение е поставен един лък за струнен инструмент.

Десетки пъти в секунда огъване и изправяне-така години наред.

За ремонта на един инструмент винаги има поне два варианта. Този сметнах,че е по безопасен

за човек,който няма опит.А и два пъти посъветвах да се даде на лютиер.

За туткала пък изобщо не сте прав.Може би това е единственото лепило,при което нещо може да се поправи при грешка.

С най добри намерения.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз също заставам зад PVA лепилото - канаколитът е прекалено претенциозен и има прекалено много възможности за издънки. А и тук приплъзване според мен не може да стане - това не са челосани парчета дърво минати на абрихт, а неравно счупване, което добре стегнато (и на правилното място) няма да мърда изобщо. Лепенето на лък за лъков инструмент според мен е друга работа - там по-лесно би се достигнало до всяка точка на счупването, дори и лъкът да е сцепен наглъжно, защото е тънък, а не е повърхност широка 7-8-9 сантиметра (като главата на китара).

 

Достъпът тук е по-труден, като това парче не е откъртено до край - затова наливането на канаколит е рисковано и няма време за реакция при грешка, да не говорим, че попадне ли на боята на китарата, остават гадни капки, които нямат махане.

 

С PVA лепило дори и първоначално да има приплъзване може лесно да се плъзне обратно и след добра проверка, че мястото не мърда, да се остави да си засъхне колкото време му е необходимо, докато с канаколит няма такава възможност и при евентуално много бързо отлепяне вече сложения канаколит става ронлив и би попречил за повторно качествено залепяне.

 

Още едно предимство на PVA лепилата - повечето са водоразтворими - ако/като избликне излишно лепило след стягането просто се забърсва с мокър парцал и се оставя да съхне.

 

Що се отнася до напрежението върху грифа на акустична китара - с метални фосфор-бронз струни може да надмине 65 килограма сумарно в нормален строй, като всеки удар върху струните може, според мен да се сравни с огъването и отпускането на лък. С ТОЗИ комплект сумарният опън надминава 75 килограма

 

Моите 5 стотинки :punk_guitar:

Редактирано от SomeoneElse
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Lyubohar, за туткала си прав, че може да се нагрее повторно и да се разлепи, само дето на лакът няма да му се понрави особено много :) Извод - да поправяш сглобка с туткал става, но само ако не е финиширана повърхността. След финиш вече трудно, да не кажа невъзможно е да нагрееш дотолкова, че хем да омекне туткалът, хем да не се скапе лакът :)

 

Мойте 10 "ойро" цента :P

 

Поздрави,

Влад

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Lyubohar, за туткала си прав, че може да се нагрее повторно и да се разлепи, само дето на лакът няма да му се понрави особено много :) Извод - да поправяш сглобка с туткал става, но само ако не е финиширана повърхността. След финиш вече трудно, да не кажа невъзможно е да нагрееш дотолкова, че хем да омекне туткалът, хем да не се скапе лакът :)

 

Мойте 10 "ойро" цента :P

 

Поздрави,

Влад

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За какво нагряване на туткала говорите.Той се нагрява само във водната баня преди работа с него.

За да се разлепи нещо залепено с туткал трябва да се намокри с вода .Обикновено на местото за разлепване се поставя фитил от памук

и след това периодично му се добавя вода със спринцовка до разлепването му.

След това се оставя дървесината да изсъхне добре и след това се работи.

В някои случаи може да се използва спирт и спринцовка.

Тези операции са много прецизни и трудни и затова са и скъпи.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

vlex наистина малко се увлече с туткалната си теория .

lyubohar е прав за възможностите на каноконлита но за човек без опит с работа с това лепило може много хубаво да залепи и пръстите си защото като пусне каноконлит в цепката може да се увлече и да олее ръката си от другата страна ;):greenangel:

В конкретния случай цепнатината е широка и контактната повърхност за лепене е голяма.За това бих използвал хубаво ПВА (Момент на Хенкел примерно) .махат се струните и двата ключа .С тънка и тясна шпатулка или добре изтънена дървена пластинка може да се подпъхне лепилото и внимателно да се притяга със стяги като се внимава да припаснат двете повърхности както спомена любохар ,избърсва се излищното лепило и се оставя някоплко часа притегнато. След един ден се монтират ключовете и опъват струните.Забележка към неопитните .Когато се работи с стяги на подобни ремонти да не се притягат зверски! В случаите като този е по-важно доброто припасване ,така че излишното лепило да се изпъди.Мисля че в конкретния случай двете повърхности не са отделени напълно и доброро припасване е почти сигурно ако се внимава.

Подкрепям любохар за съвета му че трябва да се извърши от лютиер .Понякога е по-евтино да се направи от специалист отколкото после да плащате двойно на същият специалист да поправя дилетантски грешки .

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ПВА лепилата под натиск са текливи, затова внимавайте да не изхвърлите всичкото лепило през цепнатините, защото няма да остане нищо, което да залепва! Подобни диагонално сцепени повърхнини лесно приплъзват, затова трябва да се увеличи отвореното време до максимум, повърхнините да се съединят, да постоят и тогава да се притягат. Или отвътре да се ковнат малки гвоздейчета, главичките да се отрежат, повърхнините да се притиснат, докато гвоздейчетата се отбележат. След това де се маже с лепило е да се стяга. За този тип ремонт най-подходящи са ПВА лепила, особено водоустойчиви. Не препоръчвам въобще използването на каноконлит за дърво. Цианакрилатните лепила залепват добре само когато са в мономолекулярен слой. В частност има разработена група хирургически лепила, които лепят добре тъкани, кожа и гума, но и те не са добри за дърво. Има една модификация ГЕЛообразно секундно лепило, която отчасти се справя с дървото,но това не е типично приложение. След време обработеното с каноконлит дърво деструктира и поднася много неприятни изненади. Няма нищо по-хубаво от едно лепило, което си е за дърво. Дано да съм помогнал. Рудолф

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хубав разговор стана,но вероятно младежа ,чиято е счупената китара вече се е оправил

защото не виждам повече да се е обадил.

Вероятно вече сте разбрали,че съм лютиер. 30 години вече поправям музикални инструменти-класически

и произвеждам лъкове за тях.

Доста пъти са ми носили инструменти лепени с ПВА лепило и от пишман майстори и разлепени под натиска на струните.

Кошмар е да се отстрани това лепило и след това да се ремонтира инструмента.

Още по страшно е, ако нещо е залепено накриво.

За тези инструменти се ползва само туткал!

Но всички счупени лъкове които са минали през мен(а те са стотици)съм ги лепил с каноконлит

по описания в по предния ми пост начин-с предварително наместване и стягане.

Опитвал съм и други лепила ,но това е най подходящото за мен при моите случаи.

От както има българско производство на каноконлит-Е оттогава имам лепени лъкове.

Няма и един случай да се е разлепило или лепилото да се е разградило.

Веднаж се случи да лепя и счупен турски народен инструмент(забравих му името)

на същото място -цялата глава с ключовете беше отделена от грифа.

Използвах същото лепило и издържа,въпреки,че инструмента имаше около 15-20 струни.Вече не помня колко бяха точно.

Така че при внимателно използване на това лепило то си има и своето място при ремонтите на муз.инструменти.

Извинявайте за многословието.

Приятна вечер

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.