cfcboy Публикувано Юли 30, 2005 Публикувано Юли 30, 2005 Сетих се едно нещо и ще го споделя с вас.Понеже искам да разпознавам нотите по слух без инструмент.Смисъл чувам някоя песен и си казвам "Аха,певеца пее тона ла(или друг тон)" или пък да различа по слух до мажор от ми минор например.Та си мисля да направя малки мп3 или мидита с тоновете и с акордите и да си ги пускам с Winamp разбъркано.Дали така като ги слушам дълго време според вас ще почна да ги различавам?Може да споделите и други методи и начини за запомняне и за различаване на тонове и акорди.Поздрави на всички. Цитирай
goal Отговорено Юли 30, 2005 Отговорено Юли 30, 2005 http://forum.muzikant.org/index.php?showtopic=4095 Цитирай
mila_kara Отговорено Юли 30, 2005 Отговорено Юли 30, 2005 Смисъл чувам някоя песен и си казвам "Аха,певеца пее тона ла(или друг тон)" или пък да различа по слух до мажор от ми минор например. Дали певецът пее тона "ла" може да ти подскаже камертона или всеки един вярно настроен инструмент. Една мелодия може да бъде построена от всеки един тон / т. е транспонирана/ и да звучи по същия начин. Всеки певец има свой диапазон и за един песента може да започва от "ла", за друг от "ми". Важното в случая е не толкова да познаеш тона, а да построиш вярно мелодията, следвайки нейната структура и хармония. А иначе, ако имаш зададен базисен тон, тогава можеш да се упражняваш да отгатваш други, изсвирени спрямо него. Виж, ще ме прощаваш, но поне мажор от минор, няма как един, дори средно статистически музикант, да не различи. :hello: Цитирай
Ohial Ixela Отговорено Юли 30, 2005 Отговорено Юли 30, 2005 мажора ти звучи весело - минора тужно - мноу просто Цитирай
Sturmfuhrer Отговорено Юли 30, 2005 Отговорено Юли 30, 2005 мажора ти звучи весело - минора тужно - мноу просто а хармоничния акорд ти звучи като от някоя терористична организация Цитирай
cfcboy Отговорено Юли 31, 2005 Автор Отговорено Юли 31, 2005 Дали певецът пее тона "ла" може да ти подскаже камертона или всеки един вярно настроен инструмент. мажора ти звучи весело - минора тужно - мноу просто На мене това ми е ясно,бе хора.Става дума за друго.Значи седиш си някъде,правиш си нещо и слушаш по радиото пуснали са някаква непозната песничка.Да ли ще можеш да различиш тоновете само по слух,само като я слушаш-без помощта на инструменти и камертони..? Цитирай
Ohial Ixela Отговорено Юли 31, 2005 Отговорено Юли 31, 2005 ми тва става с трениране на съответния интрумент ако не искаш да ходиш да си плащаш Цитирай
Topsun Отговорено Юли 31, 2005 Отговорено Юли 31, 2005 (Редактирано) На мене това ми е ясно,бе хора.Става дума за друго.Значи седиш си някъде,правиш си нещо и слушаш по радиото пуснали са някаква непозната песничка.Да ли ще можеш да различиш тоновете само по слух,само като я слушаш-без помощта на инструменти и камертони..? аболютно да.това става с практиката и много диктовки по солвеж.ако си абсолютист ще ти е още по-лесно,защото ще чуваш "истинската" тоналност,а няма да строиш нотите които чуваш просто така....оф,много се задълбах.... Редактирано Юли 31, 2005 от Topsun Цитирай
mila_kara Отговорено Юли 31, 2005 Отговорено Юли 31, 2005 На мене това ми е ясно,бе хора.Става дума за друго.Значи седиш си някъде,правиш си нещо и слушаш по радиото пуснали са някаква непозната песничка.Да ли ще можеш да различиш тоновете само по слух,само като я слушаш-без помощта на инструменти и камертони..? аболютно да.това става с практиката и много диктовки по солвеж.ако си абсолютист ще ти е още по-лесно,защото ще чуваш "истинската" тоналност,а няма да строиш нотите които чуваш просто така....оф,много се задълбах.... Практиката може и да помогне, но добре е ако имаш някакъв усет за това. Ако можеш да изсвириш мелодията, след като си я чул, значи усещаш тоналността и което е също толкова важно минорното и мажорно звучене в нея. Пробвай с по-елементарни мелодии, които да засвириш по слух. За камертона имах пред вид, че е нещо като еталонна мерна единица, спрямо която можеш да коригираш отгатването на точната нота. Защото ти по слух можеш да си мислиш, че песента започва от ла и пак да построиш нататък вярната мелодия, но камертона или инструмента да покажат, че си всъщност половин или цял тон под ла. Затова и отгатването на тоновете е относително. Мерната единица ще покаже истината - затова е създадена и спрямо нея се настройват и инструментите. :hello: Изводът е, че половин тон надолу или нагоре или дори цял тон, а може би и два са само един вид транспониране на мелодията.Тя пак ще звучи така, затова е по-важно от някакъв тон, дори и този, който предусещаш, да можеш да я построиш и тя да не загуби звученето си. :hello: Цитирай
Steppenwolf Отговорено Юли 31, 2005 Отговорено Юли 31, 2005 Разпознаването в крайна сметка го базираш на относителен слух - първоначалния тон го определяш еталонно, като интервал спрямо даден запомнен еталонен тон. Най-лесно се помни тонът "ла", още повече, че от детска възраст се набива в паметта от телефонните централи. Не ти трябва ни камертон, ни нищо. От там нататък чрез относителен слух, като мелодични интервали, определяш останалите тонове от мелодията. Най-пряк достъп до слухово упражняване: Пробвай програмата, която ти препоръчах в съседната ти тема! И не забравяй един музикантски лаф: "Верният тон е на половин тон разстояние". А относно транспонирането - мелодията запазва мелодичните интервали между тоновете и звученето, само че се променя въздействието й и усещането. Успех и... наздраве, че тук се мре от жега (36 Целзиеви)! Цитирай
mila_kara Отговорено Юли 31, 2005 Отговорено Юли 31, 2005 А относно транспонирането - мелодията запазва мелодичните интервали между тоновете и звученето, само че се променя въздействието й и усещането. Абсолютно! Може би, затова произведенията на любимия ми композитор Шопен изобилстват от диези и бемоли! ...а би могъл да свири повече и върху белите клавиши, но не! Цитирай
Steppenwolf Отговорено Август 1, 2005 Отговорено Август 1, 2005 (Редактирано) мило маце,много си се задълбочило Когато някой пита, мисля че иска отговор, а не недомлъвки! мисля,че много малко хора тук говорят с недомлъвки.ако почна да говоря с терминчета,ще ме разберат 2-ма или 3-ма човека.да говориш просто е изкуство,а да говориш с термини не те прави по-умен/а от другите.имаше една книга "Криворазбраната цивилизация".който не я чел да я прочете и ще разбера за какво говоря.ето недомлъвка!не се заяждам,просто съм разговорлив!официялно се извинявам на модераторите за офтопика! по темата: имаш ли "ухо" да чуваш,оттам на татък проблеми няма.можеш след това да си разиваш слуха,да понаучиш теорийка и да свириш,пееш и т.н. по колкото време искаш и можеш.това е според мен. Добре казано! Бихме могли да говорим с повече термини и по-накратко (по принцип в разговорите), но от друга страна пък става много сухо и се блокира трафикът на електрони в мозъчната кора. Винаги може да се каже с повече добре подбрани думи, отколкото с една такава. А в тоя случай трябва да се има предвид подготовката на човека, към който е насочен отговорът. Един вид, недопустимо е използването на необяснен термин - все едно да си направиш сандвич, преди да си купиш хляб и салам. Забелязъл съм го и при преподавателите. Обикновено тези, които наистина имат много добро разбиране на материята и на аудиторията и които владеят изкуството на говорене, а не просто да са я назубрили и да я поднасят наизустена и автоматизирана, се стремят към точни обяснения и обединяване с аудиторията. Това са не просто даскалите, а учителите (учител е не професия, а призвание!) и аз имах само един такъв. И то доцент по математика, който ме бе подготвил за кандидат-студентските ми изпити. Първо ми стана приятел, след това преподавател. Настояваше да си говорим на "ти". Понякога използваше обръщения като "батка", "говори ми на ти бе, аз съм ти приятел" и т.н. И обясняваше именно така - логично и достъпно, и по-често едва след това казваше термина: "Между другото, това се нарича еди-как-си". И аз винаги съм се стремял да обяснявам така, с усещане разбирането на другия и помагайки му да си представи нещата, и съм се радвал, когато съм успявал да помогна и някои колеги примерно, след като сме си говорили по даден въпрос, кажат: "Ааа, то тъй ли било, така вече го разбрах сега". Ама учителска професия е последното нещо, за което съм си мислил, де... И тъй... мога спокойно да кажа, че той бе моят Учител (с голямо "У") и успя да ми остане в сърцето, та ще го помня, доде съм жив. Защото и успя да запали у мене една малка, но осезаема искрица интерес към математиката! Дотогава нямах никакъв такъв и я карах с 3-ки. Не съм решавал много задачи, но изкарах 5.25 на изпитите (класически и тест). Няма да забравя как дойде у нас, пръв разбрал резултата, да ми каже; как сияеше и ме хвалеше искрено, че съм бил отличник, чак му се бяха насълзили очите и чак се прегърнахме. Ето това е истински Учител, моят Учител... Подобна бе работата и с музиката, всъщност... Извинения за прочувствения офтопик, ама си ми бе на сърцето... Както бях чел нейде: "Обикновено сме такива, каквито сме, защото някой човек е запалил у нас нещо в даден момент. Често пъти това е наш учител. Възползвайте се и му благодарете, преди да е станало твърде късно..." :hello: Редактирано Август 1, 2005 от Stone Цитирай
AXE Отговорено Август 14, 2005 Отговорено Август 14, 2005 Чак сега прочетох темата. Изтрих всичкия офтопик с изключение на единствения смислен (другите да не се обиждат, ама изтритото не помага с нищо). Това модераторската бележка. А по темата - мисля че човека говори за абсолютния слух. Никакви мелодии и транспозиции. Относно Абсолютния слух тук се изписа доста :hello: Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.