7thString Отговорено Август 12, 2010 Отговорено Август 12, 2010 Аз мисля, че зададох твърде смислен въпрос, но "про" акълите нещо се покриха Хайде да повторим задачката, малко като в задачка по физика- зала 20*20*5м, стена на мазилка, бетонен под и таван, подиум от боядисани дъски, естествено кух и затворен, и в ъгъла на помещението, за да може като чукнеш касата, да кънти поне още половин сек. Естествено, предвиденото за склад помещение е превърнато в бар, като всичко е на един омазан токов кръг - вентилатора в кенефа, вентилатора в кухнята, печки, микровълнови, миксери(готварски), осветление, вратата на гаража и... наредени са няколко дъсчени маси и пейки и публика 20-30 човека. Да беше някоя джаз-формациийка, но ще се свирят тежкарии. Да речем, че групата си е на ниво, и личната им техника е на ниво. Няма ДИ - всичко - с микрофони. и... кво праим? П.П. Ако се замисли човек, с изключение на нивото на групата, ситуацията е сходна с 90% от клубовете в БГ... Цитирай
master_gamgee Отговорено Август 13, 2010 Отговорено Август 13, 2010 Наистина мисля, че темата вече няма смисъл, понеже се превърна в спор на 2 фронта - озвучители срещу музиканти и про-та срещу не-про-та....абе не...по-скоро всеки си е патил от определени фактори и на базата на това си е създал мнение от което не иска да мръдне...а истината е че факторите за качествен звук наистина са прекалено много - като почнеш от музиканта (начин на свирене, аранжименти на песните, апарартура и инструмент), минеш през тонрежисьора и пулта, микрофоните и всякакъв хардуер и стигнеш до акустиката (и нейните особености), PA и мониторната система и начина по който я монтираш и настройваш...разбира се аз поддържам мнението на Sandman че звука се купува (изредих достатъчно прични по-горе, Sandman също), но не отричам и другото което се каза - и акустиката оказва влияние, както и това какъв човек седи зад пулта - съгласен съм че има вариант при хубава техника, звука пак да се омаже заради акустика, лош звукар или...квото щеш. Цитирай
master_gamgee Отговорено Август 13, 2010 Отговорено Август 13, 2010 хъ? тези неща май са повече в теорията, отколкото в практиката...не мога да съдя по собствен опит, но по наблдения си мисля че се мисли повече за дизайна, апаратурата и т.н., а неща като акустика остават на заден план...не на последно място, защото акустичната обработка не е евтина - има качествени материали които имат и добър външен вид (пак зависи какъв дизайн искаш за помещението си де), но не са евтини и в много случаи това не влиза в бюджета... Ужас! Наистина ли е така?! Не мога да повярвам. сарказъм?!? споделям просто една гледна точка която не налагам на другите...макар че сигурно на мнозина посещавали често дискотеки/клубове и т.н. им е направило впечатление визуалната (и звуковата) липса на някакво акустично третиране Аза дори съм си намерил и резонансите на банята и коридора. Просто не може да не обърнеш внимание в какъв геометричен обем правиш звука си, резонасите са най-големия убиец на коМфорта от слушането на музика. Я стъкла почват да звънтят, я мебелировка. За чаши и бутилки да не говорим. Не искам силен звук, а балансиран. Щом е балансиран, усилвам го и всичко е наред.Не можеш да слагаш само яката апаратура в уравнението. Някак си е половинчато. направи си клуб в банята тогава...това е шега, не се заяждам ясно е че си чел и учил...и аз съм чел и учил доста теория, даже и дипломна работа писах (част от заданието беше теоретично проектиране звукоизолация и поглъщане в студио), ама каква полза ако не знаеш как да приложиш на практика теорията? Аз лично до този момент не съм срещнал човека (или ако съм, той с нищо не е показал) който да ми покаже и обясни как аджеба да приложа на практика теорията (която вече съм и забравил, понеже не влиза в употреба в ежедневната работа, а съм я учил преди 8 и повече години). Всичко което съм научил като озвучител или тонрежисьор е на базата на споделен опит или собствен опит, но нищо от това не е обяснено от гледната точка на теорията, нито някой ми е обяснил как точно да се боря с акустичните особености на залата и как примерно да разположа предното и мониторното, къде да сложа барабаниста че най малко да кънти и т.н. Ще рече че аз и мнозина като мен сме на едно средно ниво, далеч от това което трябва да сме за да постигнем максимално качествен звук...Може и да греша (а, дано, поправете ме), но докато това е така всичко ще си остане едно мерене на оная работа по форумите кой повече чел, кой повече знае или кой повече озвучавал/свирил/не знам си какво правил и звука пак няма да е чуден ...Док е прав, май все повече дискусията става излишен спам... Цитирай
Mephistofel Отговорено Август 13, 2010 Отговорено Август 13, 2010 Излишно е да отговаряте на този потребител, да кажем, че в момента е възпрепятстван да комуникира тук ... Иначе лично аз прочетох доста полезни неща тук, благодаря! Цитирай
master_gamgee Отговорено Август 13, 2010 Отговорено Август 13, 2010 мда...айде да минем на нещо по-практично и полезно. Бих се радвал ако някой сподели опит за една ситуация която често ме мъчи, а предполагам и много колеги (и музиканти и тонрежисьори) са попадали в нея. Впрочем обсъждани са тук подобни неща, но не намирам отговор за себе си. Та...аз съм част от групата Лот Лориен почти от самото и създаване и се грижа за концертния (и студийния, но това е друга работа) звук. Не казвам че съм перфектен, но познавам добре оборудването и инструментите на групата, специфични особености, изисквания на музикантите, самата музика познавам детайлно и всичко това помага при търсенето на максимално добър концертен звук. С мониторите обаче често се сблъсквам с един проблем, който вече започвам да се чудя от собствената ми некадърност ли е или какво...Значи ето как правя звука - първо след като се навърже всичко, проверявам излизат ли всички канали. После един по един пипам нива и корекции (грубо) на всеки инструмент. После ги карам да свирят заедно - тогава изчиствам баланса/честотни корекции/ефекти и каквото друго трябва в предното озвучаване. След това почвам да пускам мониторите. Разбира се ако има отделен мониторен пулт там нещата са доста по различни, но в общия случай преобладава вариант с един пулт за предно и мониторно озвучаване. Та - хората засвирват и всеки си казва какво иска в монитора си, какво да намаля, усиля и т.н. Разбира се мониторния звук оказва влияние и на предния заради отражения и т.н. (докато правя мониторен звук, предното също работи...защото и то влияе на това какво чуват музикантите) и затова дооправям звука в предното озвучаване паралелно и така докато всички са доволни. Ако има време забиват 3-4 различни песни, за да проверим как звучат нещата в различни песни. Дотук всичко е ок (или поне приблизително...случва се по една или друга причина да не мога да направя перфектен мониторен звук). Почва концерта и след 3-4 парче хората започват да молят да усиля или намаля нещо в монитора им...и то при положение че нищо не съм бутал - по време на концерт бутам само малко нивата на някои инструменти в предното, ако нещо ме подразни в даден момент, но пък мониторите са вързани pre-fade, така че не се влияят от това че бутам даден фейдър. Освен това съм сигурен че по време на саундчека музикантите не маркират (както се случва с мнозина), защото по време на концерта започват да свирят както на чека...и въпреки това има проблеми, а накрая се е случвало да кажат "нищо не чувах, баса гърмеше, китарата я нямаше и т.н."...е, къде бъркам? 1 Цитирай
7thString Отговорено Август 16, 2010 Отговорено Август 16, 2010 ^ Не казвам, че това е твоят отговор, но ми напомня на нещо, което съм забелязал в себе си. Както ти казваш, при еднакви условия на чека и самата патаклама, "чувам" нещата по различен начин - може би някакъв вид сценична треска, или притеснение, или вътрешно желание да се чувам по-добре, за да съм сигурен, че звуча като хората. В крайна сметка усещането е все едно звука от мониторите е заглъхнал и някак си зад мен, а не пред. Това, естествено, е чисто психологичен момент. Цитирай
Stoyko Lisichkov Отговорено Август 25, 2010 Отговорено Август 25, 2010 Няколко причини: 1. Лоша мониторна еквализация или липса на такава. 2. Промяна на акустичните характеристики след напълване на пространството. 3. Най-веротната - маркиране от самите музиканти. (въпреки, че ти категорично не я допускаш). Цитирай
master_gamgee Отговорено Август 25, 2010 Отговорено Август 25, 2010 1. Това с еквализацията често го има, макар че е по-скоро до лошо качество на самите монитори или липса на еквалайзер...често се случва. И когато сложа някакви корекции на инструмента в предното, това се отразява в монитора, понякога по лош начин - примерно отпред баса има достатъчно ниски, а в монитора прекалено много...но проблем има дори когато мониторите звучат ок на чека. 2. фактора акустика определено го има (вкл и промяна при влизане на публика), но проблема възниква и при свирене в такива открити пространства при които публиката не е имала значение (примерно чек се прави пред публика, или пък тя е далече, малко и т.н.) 3. маркиране - чак категорично не го отричам, но си мисля че определено има някакъв психологически фактор, както 7thString казва. Забелязал съм и при мен нещо подобно - на репетиция не се усилвам много, но се чувам добре какво свиря, докато наживо искам да чувам по-отчетливо какво свиря. А другия психологически момент, който съм забелязал и при нас и при други банди е че в началото започва да се свири по-леко, после като ти дойде хъса и публиката започне повече да ти се радва, започваш самия ти да се нахъсваш и да забиваш здраво...отделно от това - оставяме повече яки, забивни (и с по-агресивен звук) парчета по към края на сетлиста и съответно звука опред (и в мониторите вероятно) става по-силен...направих си труда да прегледам няколко наши концертни записа (стерео запис от main изхода на пулта) и определено към края е по-силно. Знам как го правят големите групи - има си мониторен инженер (и мониторен пулт), който знае много добре какво иска всеки и по-важното е че през целия концерт прослушва на собствен монитор миксовете които отиват към всеки музикант, във всеки един момент. Дори бандата да няма собствен мониторен инженер, все пак помага да има някакъв който да следи миксовете в мониторите...макар че като не познава звука на групата, може да изсере големи л-на...случвало се е. Аз обаче като седя на предния пулт не виждам как мога да прослушвам мониторния микс - първо че няма практика (поне аз не съм виждал такова нещо) да има монитори пред пулта, а и звука от предното озвучаване ще обърка преценката ти...а на слушалки преценката ще е грешна, да не говорим че аз лично трябва да мисля и за предния звук че и да свиря на доста от парчетата...проблем Цитирай
krasiorocknroll Отговорено Август 31, 2010 Отговорено Август 31, 2010 Дори и най малките неща са от значение!БТР имаха концерт в нашето "село" Преди концерта им се повреди захранването на пулта,наложи се да го оправя.Да ама не,по време на концерта започна да прекъсва кабела на микрофона на Наско.Апаратерата JBL,но кокво от това-гафа си е налице Не съм правил по-добър звук,но въпреки това не ми хареса Цитирай
kolio_k Отговорено Септември 1, 2010 Отговорено Септември 1, 2010 Да разбираме, че това е най добрия звук който си правил, но даже и той не ти харесва? Какво ли остава за другите звуци, по малко добрите. Сигурно си много нещастен Цитирай
rodji Отговорено Ноември 12, 2010 Отговорено Ноември 12, 2010 Предварително се извинявам,че въпросът ми може да звучи лаишки,но някой би ли ми обяснил какво ще рече това,че групата има изискване за 4,6,8 или повече мониторни кръга?А още по-добре ако може да ми кажете какво би желал да чува в неговият монитор(мониторен кръг) например барабанистът или баскитаристът? Цитирай
7thString Отговорено Ноември 13, 2010 Отговорено Ноември 13, 2010 Larger clubs and concert venues typically use a more complex type of monitor system which has two or three different monitor mixes for the different performers. Each monitor mix contains a blend of different vocal and instruments, and an amplified speaker is placed in front of the performer. This way the lead vocalist can have a mix which forefronts their vocals, the backup singers can have a mix which emphasizes their backup vocals, and the rhythm section members can have a mix which emphasizes the bass and drums. At an outdoor rock concert, there may be several thousand watts of power going to a complex monitor system that includes wedge-shaped cabinets for vocalists and larger cabinets called "sidefill" cabinets to help the musicians to hear their playing. --- wiki Цитирай
master_gamgee Отговорено Ноември 13, 2010 Отговорено Ноември 13, 2010 Казано малко по-разбираемо (и на български) - мониторния кръг може да се разгледа като съвкупност от 1, 2 или повече монитора/или слушалки понякога/ захранвани от един и същ източник, което ще рече един и същ микс подаван от пулта...Ако примерно кажем че китариста и барабаниста са на един мониторен кръг това ще рече че може и да чуват от един и същ монитор, но може примерно китариста да е с един монитор, а барабаниста със слушалки, но и двете (по-точно усилвателя на монитора и усилвателя за слушалките) се захранват с един и същ сигнал от пулта. Съответно ако групата изисква 4 (примерно) кръга това означава че се изисква мониторния миксер (ако има такъв) или главния да могат да осигурят 4 различни и независими микса в които баланса между инструментите да не се влияе от предния звук или този в другите мониторни кръгове. Вече според изискванията на групата, към всеки отделен кръг се включват съответния брой монитори (от различен вид, според изискване и предназначени) или слушалки. Разбира се наличието на повече кръгове има смисъл само при големи сцени и на открито, защото в един малък клуб (например), това че имаш собствен монитор на отделен кръг няма да ти попречи да чуваш и звука от съседния монитор (свързан в отделен кръг и звучащ с различен микс) и да обърква това което чуваш. Например ако искаш да чуваш много малко бас китара, но басиста е на метър от тебе и в неговия монитор баса гърми здраво, ти пак ще чуваш баса силно. На голяма сцена обаче няма проблем, заради разстоянията между музикантите. Освен това много групи използват собствена слушалкова мониторна система, в която пак може да се пуснат различни миксове, но се елиминира нуждата от монитори, което решава много проблеми с акустика, мощности, микрофонии и т.н. Качествените слушалкови системи обаче са много скъпи (особени прецизните такива, които са издържливи на всичко и осигуряват качествен звук в ухото и качествена изолация, без да ти издухват тъпанчетата), така че доколкото ми е известно, обикновено не се дават под наем от компаниите изграждащи сцени и озвучителни системи, а обикновено по-богатите групи си носят собствени с които си работят само те (още повече че тапите за ушите се правят индивидуално за всеки човек, а и от хигиенична гледна точка не е добра идея да си пъхаш в ушите нещо дето е минало през 1000 уши) А що се отнася до това какво би искал да чува всеки музикант в неговия монитор - това е много относителен въпрос, който няма стандартен отговор - всичко зависи от самия музикант, инструмента му, начина на свирене, стила на групата, броя на иснтрументие в групата и какво ли още не. Така че всеки отделен музикант си има собствени изиксвания. Разбира се, аз като озвучавам, правя някакъв груб мониторен микс според собствените си виждания, но пък ако не познавам изискванията на групата, те си казват сами да усиля или намаля нещо. Цитирай
krasiorocknroll Отговорено Декември 8, 2010 Отговорено Декември 8, 2010 А казано с по-малко думи-може да се направи така ,че всеки музикант може да слуша който инструмент иска.При наличието на нужната апаратура и необходимия озвучител Цитирай
Stoyko Lisichkov Отговорено Декември 11, 2010 Отговорено Декември 11, 2010 Абе... наистина има ли почва у нас тоз озвучител? Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.