yotzzo Отговорено Юни 14, 2008 Отговорено Юни 14, 2008 Чудесно е да имаш учител по електрическа китара,но го има и момента,че ако те поведе в неправилна посока ще зациклиш зле.Аз доскоро смятах, че свиря с неправилна постановка, но ми показаха видеоуроци на хора със същата. като моята. Електрическата китара съществува отскоро и няма толкова изградени правила за свирене, като цигулката, примерно. Освен това има видове китари.Подхода на Джо Пас няма нищо общо със Стив Лукатър, а и двамата свирят гениално на електрическа китара.Вярно,че са от различни поколения, но инструмента е в общи линии един и същ. Доколкото за уроците по музика- те улесняват независимо на какъв инструмент свириш. Няма нужда всеки да открива топлата вода Цитирай
lizardman Отговорено Юни 14, 2008 Отговорено Юни 14, 2008 kolio_k повдигна много интересен въпрос. Ясно е, сам човек може да се научи и да постигне много. Но колко хора постигат много, макар и да са със солидно образование, дори да са гении и да са изнасяли концерти още невръстни? Има и друг момент. Разликата между това сам да си изясняваш нещата и някой да те научи правилно на тях е огромна. От една страна - човек може да разбере погрешно, може да научи само отчасти, може да не се досети как да използва наученото, може да не се досети как наученото се връзва с досегашните му познания и т.н. От друга страна - нивото на осъзнаване на ситуацията е много важно. То е пряко свързано с цялостното разбиране на музиката. Дали, ако човек се обучава сам, той ще може въобще някога напълно да осъзнае същността на даден термин? Например, цялата заплетена въртележка на ладове и тоналности, която е много мъчна за разбиране и може да се погледне под сто различни ъгъла. А това е нещо фундаментално, все пак. Доколко самообучаващият се би бил ограничен, ако мисли за определено нещо като за самостоятелно, а не като част от цялата музикална картина. Пътищата на самозаблуждението са много и не можем да предположим какво би хрумнало на човек. Той може много лесно да се заблуди още за основите и тогава пътят му нагоре е под много голям въпрос. Самообучаващ се не е най-правилното определение, понеже в днешно време хората имат голям достъп до информация. Но дали източникът на тази информация е правдоподобен? Дали източникът има достатъчно добри познания и осъзнава цялата музикална картина? Това е много важно, за да може да преподаваш. Всичко е свързано. И така хората често получават неправилна и непълна информация, обучават се по некачествени системи, които не вникват в същността, а очакват едва ли не обучаващият се да се досети правилно, а това как да стане? И още, гледат китаристи с лоша техника, а това винаги повлиява. Аз, понеже, след като си взех китара, 8 месеца си джитках сам, имах период, в който едва ли не през ден почвах да мисля за досегашните си познания по съвсем различен начин. Един вид отивах на ново ниво. А това ново ниво не беше никак ново, ами си беше съвсем малка стъпчица напред. Но за мен нещата добиваха съвсем различни измерения. Най-вече технически постоянно се наблюдавах и се опитвах да открия защо така не ми се получава. Правя си аз едно упражнение бавно много пъти. Старая се максимално правилно да го изпълнявам, доколкото имам дефиниция за "правилно" в главата си. И така, започвам да го забързвам и по едно време изобщо не го правя добре. И се чудя какво става. И все се оказваше, че по някое време се е появявала неточност в техниката ми, най-вече в синхрона, и това довежда до разваляне на конкретното упражнение. Много мъка беше тогава, ту в дясната ръка намирах проблем, ту в лявата. Ако имах учител, който да ме гледа, той щеше да ми покаже грешките ми, щеше малко по малко да избистри дефиницията за "правилно" и още много други неща, неподозирани грешки и т.н. А може би най-важното - нямаше да ми даде да правя малоумни упражнения, а такива, които имат смисъл и биха допринесли за подобряване синхрона ми, заедно с други бонуси. Важно е също да се спомене, че без учител вероятността човек да се откаже е много по-голяма. Било заради липса на напредване, било заради твърде голяма трудност или пък нещо друго. За техническата част: Много е важно учителят да накара ученика да си зададе въпроса: "Защо точно по този начин? Каква е логиката?" Всичко си има логика. Държенето на китарата по определен начин, използването на една пръстовка в дадена ситуация и на друга в различна ситуация, положението на дясната ръка и още и още... Трябва да има причина да правиш това точно по този начин. И ето пример - на много хора движението на дясната ръка, когато атакуват струните, им идва от лакътя. Защо точно от лакътя, каква е логиката? Защо на много хора движението им идва от китката? Кое е по-добре? От китката е по-добре. Защо? От една страна, самото движение изисква много по-малко усилия. Използва се значително по-малка част от ръката. При бързо и продължително свирене разликата сигурно е огромна. Също така, можем да си навредим на лакътя. А движението на китката е съвсем леко и плавно, сведено е до минимум и е съвсем естествено. В никакъв случай не можем да си навредим на китката. От друга страна, тази техника е пряко свързана с техниката на заглушаване. Цялата китка е съвсем спокойно и леко легнала върху струнника. При прехода от шеста струна към първа струна самата китка се изнася леко напред и надолу. При свирене на 5-та струна китката съвсем леко се навежда и така крайната част на дланта (най-дясната) отива върху 6-та струна и я заглушава. Нужно е просто леко докосване, за да не вибрира, когато не свирим на нея. Отиваме към 4-та струна и китката се навежда още, за да я достигне. При това навеждане съвсем естествено крайната част на дланта се изнася по-напред и вече заглушава 5-та и 6-та струни, като просто си лежи на тях. Без никакво усилие. Надолу логиката е същата - изнасяне напред и леко приплъзване, защото при достигане на първа струна китката ще е много надолу и нито ще ни е удобно, нито ще имаме добър ъгъл на атака. При свирене на първа струна китката трябва да е някъде на нивото на 4-та. Поне на мен така ми е най-удобно, сега го забелязах, не съм го изчислявал. Нагоре важи същата логика, но в обратна посока. В своето видео Monster Licks and Speed Picking Frank Gambale обяснява същата техника, само че той заглушава горната струна с първи пръст на лявата ръка. Над нея пак ги заглушава с дланта. На мен изобщо не ми е удобно да заглушавам горната с първи пръст, с него заглушавам само струните отдолу, съвсем естествено ми идва, и затова използвам гореописаната техника. Сигурно има още много доводи да не идва движението от лакътя, ама сега не се сещам. Това е логиката, има толкова много аспекти на техниката на свирене и всички те се подчиняват на физичните, на анатомичните и на логическите закони. Често съществува сблъсък между тези закони и тогава трябва да се прецени ситуацията добре. Точно от трудните ситуации се напредва в тази насока. Глава 38 Само да вметна относно учителите. Аз не се притеснявам от самоуки китаристи-учители. Притеснявам се от самоуки музиканти-учители. И накрая искам да се извиня на левичарите - дискриминация си е, кво да се прави И на хората - нямаше кво да права, а си намерих химикал Цитирай
Slav Отговорено Юни 14, 2008 Отговорено Юни 14, 2008 Донякъде съм съгласен с lizardman, но има и изключения от правилото : Марти Фрийдман например. Погледнете дясната му ръка, свири с прибрана навътре китка. Повечето китаристи биха заклеймили подобна постановка, обаче на човека явно си му е удобно така. Защо той свири така ? Каква е причината ? Еми просто си му е удобно така, така е свикнал, това е неговият начин. Не винаги е задължително да се спазват точно определените норми, след като тези норми не винаги са най-лесния и най-удобния начин за извличане на добър тон от китарата. Примерно, аз съм учил, че не трябва палеца на лявата ми ръка да се показва над средата на грифа и наистина понякога това много ми помага да изсвиря по-добре дадено упражнение или даден момент в упражнение или пиеса, но в други случаи ми е адски неудобно да свиря така. Цитирай
lizardman Отговорено Юни 14, 2008 Отговорено Юни 14, 2008 ^ Да, де. Това е логиката. Няма правила. Не е казано, че трябва да свириш по описания от мен начин. Но трябва да си задаваш тези въпроси и да откриеш отговора за себе си. Може да си голям фен на Марти Фрийдман, но това не значи, че трябва да копираш техниката му. Много хора са се научили по неоптимален начин. Всеки трябва да търси оптималния. За палеца. Значи, пак стигаме до правила. Няма правила. Не е задължително да свириш винаги с палец до средата на грифа, т.е. с класическа постановка. Когато ти е по-лесно да го вдигаш - вдигай го! Аз не мога да си представям да правя бендове, ако не си помагам с палеца. Ръката ти самичка го тика нагоре, защото това е оптималният начин за свирене на определени неща. Не й се противопоставяй. Цитирай
Slav Отговорено Юни 14, 2008 Отговорено Юни 14, 2008 Именно, и аз това казвам. Човек сам си изгражда правилата според това как му е най-удобно и най-лесно, тъй като стандартът не винаги е най-удачния вариант. НО е добре човек да е запознат и с него, за да може да вземе предимствата и да прецени кои са недостатъците за него в стандартната постановка. За палеца : Аз така съм учил, но кой е казал, че го спазвам винаги ? Всичко идва от само себе си, самите ръце те водят и ти подсказват как да го направиш, за да ти е най-удобно, а и да можеш да изкараш чист тон. Аз поне правя така. Запознал съм се с нормите и вече мога да си изградя свой собствен стил и начин на свирене. Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Юни 14, 2008 Отговорено Юни 14, 2008 Много хора казаха достатъчно мнения. Ако прочетете това, което са писали хора като кольо_к, BlueZone, Dikata, Hillbilly и kitaratapesho, ще си съставите вярна представа, понеже за разлика от повечето свирачи като нас, те са хора, които свирят на доста добро ниво, а и повечето от тях са преподавали. Освен това са хора, които са опитали както от самоучението, така и от преподаването, и имат обективно мнение за тия неща. Цитирай
Arteglam Отговорено Юни 14, 2008 Отговорено Юни 14, 2008 Аз от 5 месеца съм самоук.Незнам колко сам напреднал но сам забелязал,че някои по принцип по-трудни неща ги свиря по-лесно от други просто щото ме кефят повече и се мъча над тях по-дълго време иначе не си го обяснявам по друг начин.Постановката ми нз дали е правилна просто с палец по средата не ми е удобно и това е пробвал сам и правя много грешки и не мога да натисна струните като хората и така.Единствено за power chords свиря с палец по средата по принцип ми седи отгоре на грифа и сам го прегърнал и се получава нещо като дъга и ми е най-удобно а като свиря акорди го дигам още по нагоре.Зле съм с ритама и с всичко и така нататък скоро ще почвам уроци при един много доказал се през годините учител и сам сигурен че ще ме научи както трябва само се страхувам дали това самообучиение е било за добро или за лошо.Според мен е за добро но времето ще покаже. Цитирай
jFog Отговорено Юни 15, 2008 Отговорено Юни 15, 2008 Аз лично съм на нмение ,че ползата и вредата от самоубочението си зависи от самия човек... Много е по важна креативноста и чувството за аранжимент.Има голяма разлика между това да си страхотен изпълнител и страхотен композиор. Книгите и учителите не би трябвало да са във вреда на никой но не би трябвало и да са точния път към успеха.Следването на точни насоки и ''закони'' до голяма степен биха клиширали даден музикант или по лошото,да клонират учителя си който пък е клонирал Стив вай да речем Най голяма полза от учители има да речем за началния тласък когато наистина слушаш неща и незнаеш как се свирят.За постановка ,извличане на тон,дясна ръка лява ръка.. от там нататък всеки е свободен да се влюби в квото си иска. Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Юни 15, 2008 Отговорено Юни 15, 2008 Аз от 5 месеца съм самоук... Вместо да даваш своето "тежко" мнение на свирещ от 5 месеца, прочети какво са писали напред някои от напредналите и професионални китаристи. Ще ти бъде от полза. Иначе темата се превръща в развален телефон. Цитирай
Arteglam Отговорено Юни 16, 2008 Отговорено Юни 16, 2008 Извинявам се ,че си позволих да пиша измежду толкова напреднали музиканти но реших ,че мога да си кажа мнението колкото и нищо да не струва ;/ Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Юни 16, 2008 Отговорено Юни 16, 2008 Недей да се засягаш от написаното от мен. Просто има хиляди начинаещи, и ако всеки си напише мнението на сериозно занимаващ се от х месеца, ще се загуби смисъла на темата. Мнението на опитните китаристи е много по-ценно. Дето се вика - питай старило и патило. Цитирай
prayer4eto Отговорено Юни 16, 2008 Отговорено Юни 16, 2008 Аз едно съм научил за тези 13 години свирене. И в двете ръце не трябва да има напрежение, когато свириш. Не да ти е удобно. Удобството е следствие Освен това много често ползвам различни техники спрямо ситуацията. Цитирай
Йети Отговорено Юни 16, 2008 Отговорено Юни 16, 2008 Недей да се засягаш от написаното от мен. Просто има хиляди начинаещи, и ако всеки си напише мнението на сериозно занимаващ се от х месеца, ще се загуби смисъла на темата. Мнението на опитните китаристи е много по-ценно.Дето се вика - питай старило и патило. Евтиме, това е форум - всеки има право на мнение, дори и на тебе да не ти харесва. Също и това, че някой свири от много време не означава, че той непременно е прав за нещо. Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Юни 16, 2008 Отговорено Юни 16, 2008 (Редактирано) Още по-малко, обаче, е прав начинаещия. Мненията на "старите кучета" са резултат от опит, а не плод на фантазии. Редактирано Юни 16, 2008 от Evtim Djerekarov Цитирай
Slav Отговорено Юни 16, 2008 Отговорено Юни 16, 2008 (Редактирано) Дето се вика - питай старило и патило. Не беше ли "Не питай старило, а патило" ? Редактирано Юни 16, 2008 от Slav Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.