Jump to content
Българският форум за музиканти

Тема-мелодия-хармония-ритъм


Recommended Posts

Нека всеки сподели как работи над една композиция. Как успява да комбинира всичките елементи на музиката. Какви проблеми среща и в какво точно се изразяват?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 34
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Много интересен въпрос. Аз например първо трябва да имам в главата мелодията - темата. Под нея, на базата на опита и знаничта ми (пък и на това, което мисля, че трябва да бъде) построявам хармоиня. По възможност разнообразна, но само когато е нужно. За жалост най-често правя инструментали, така, че няма какво да правя по пеенето.

Хармонията е стандартната за съответната тоналност.Ритъма (ударния) е при мен наситен с доста преходи. Мелодията - за предпочитане проста, мажорна, лесна за асимилиране.

Това е от мен, ако това си имал в предвид ..

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ами при мене вариантите са 2 или пълна импровизация по слух, след което прослушвам и оправям, или нещо, което наподобява математическо уравнение от 2-ри клас - просто и скучно. И в двата случая резултата е незадоволителен :wall:. Докато го правя ми изглежда добре, но като го чуя на следващия ден и си викам - пак си загубих времето. Обаче, всяко следващо проекте става все по-лесно и по-добро, поне според мен. При всяко ново парче обръщам внимание на грешките, допуснати в предишното. Не говоря само от композиционна гледна точка, а и от техническа, което ще рече от записа, до миксирането и премастерирането. За мен, целия този процес от-до е доста изморителен, но съм мотивиран за работа и ще продължавам да дерзая докато имам сили и желание. Доставя ми удоволствие и засега намирам време. Не знам дали ще прекрача някога към професионална реализация на хобито си. Мечта ми е да го превърна в професия, но засега съм доста далеч. Обичам да експериментирам в стилово отношение. Когато нещо ме грабне като идея, го анализирам доколкото мога и използвам същите похвати в някоя следваща композиция, един вид въоръжавам се. Това е като метода за научаване на нови думи при изучаване на чужд език, а именно употребяването им, а не наизустяването им, което е остарял метод. Въпреки това, не отхвърлям горепосочения метод, тъй-като сам по себе си съм забелязъл, че след подготвянето и изсвирването на някакъв репертоар, въпреки, че нещата се наизустяват или ,както беше последният път - четат директно, след това ми идват доста нови идейки, базирани на въпросния репертоар. Не казвам, че крада, но определено не искам да откривам топлата вода и така.......

 

обикновенно..... не, всъщност незнам, не съм си водил статистика кой от двата варианта ползвам: да тръгна от мелодия и да я облека и развия или от хармония, по която да измисля мелодия :think: , но така започва всеки мой проект, с изключение на няколко, които пък почнаха от някакъв ритъм

 

Настроението за мен е от решаващо значение, физическото и психическо състояние..... такива неща. Сядам и решавам, че ми се прави нещо, свири ми се на нещо, прави ми се някаква бленда или стил. До голяма степен зависи от нещата, които съм слушал в този период......... Май започнах да се повтарям вече. Еми в общи линии това е :)

 

пп само да добавя, че правилото с трите пъти да мери човек, понякога, поне при мен, е съсипване на добрата първоначална идея. Практика му е майката и тва е, защото само с практика знанията се поддържат свежи и бързо-достъпни

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

аз пък първо се зарибявам с някъв ритъм,започвам да си свиря и така се рзждат идеите.след като всичко ми е ясно (като структура) измислям вокалната партия (канто) и така се получава едно парче:)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз не че имам много готов материал, но имам доста нахвърлян и чакащ да се доразвие, та ще кажа все пак:

 

при мен съм забелязал, че стават и трите подхода, но най-често се започва от мелодия и то поради факта, че доскоро свирех само на бас китара, която не е хармоничен инструмент. Сега откакто имам кийборд, гледам, че може и от хармонията да се започне - именно тая сутрин записах едни интересни прогресии преди да тръгна на работа. Забелязал съм, че и от ритъм става - някои идеи и така са ми идвали, макар че не знам защо, въпреки, че свиря на бас, който си е свързан здраво с ритъма, все ми идват едни такива безмензурни неща и са ми много трудни за сглобяване после.

 

Иначе търсенето ми е в някакви определено по-нестандартни хармонии в посока ECM и определено предпочитам повече старите ладове пред натуралния мажор и минор. Иска ми се да изляза и от техните рамки ама засега ми е трудно извън диатониката - дотук ми е нивото.

За такива неща като форма и т.н. пък имам съвсем бегла представа и ги правя както дойде - то и затова все още не съм доволен от нито една от идеите си.

 

Забелязал съм, че поне при мен импровизацията има много голямо значение - в смисъл, че хубавите неща се получават винаги при импровизация и то главно при първо просвирване - тогава идват най-свежите идеи и ако не ги запиша веднага, после втория път вече идва нещо, което е "около" тях и не е баш същото - ама може това да си е чисто писхически феномен някакъв - просто да ми се струва, че първото е било различно поради самия факт, че е първо - самото измисляне да доставя такова удоволствие на съзнанието и душата, че да не може да се сравни с второ просвирване дори и на буквално същия материал.

Спомням си, като си купих кийборда и седнах вечерта към 23 ч. малко да "подрънкам" и добре че пуснах веднага Кюбейса да записва, защото ми дойде една идея, инспирирана от Кийт Джарет, която като я изсвирих на един дъх стана много интересна и после се почувствах невероятно щастлив - някаква форма на катарзис се получи - техниката ми естествено беше под всякаква критика, но имаше много чувство вътре. Трябва да я обработя най-после тая идея ама все не се решавам..

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

понякога си затананиквам нещо и тогава се ражда парцала.много е просто - или измисляш мелодия и я хармонизираш,или измисляш хармония и добавяш кантото:beer:ритъм е най-лесно да измислиш.по него мислиш и аранжимента на парчето (аз поне така правя).избирам beat и след това добавям баса,хармонията е ясна и накрая кантото,което мисля,че е най-правилния начин ако записваш в студио обаче ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нека всеки сподели как работи над една композиция. Как успява да комбинира всичките елементи на музиката. Какви проблеми среща и в какво точно се изразяват?

Чудесно би било и авторът на темата да сподели нещо по въпроса.

Аз, например, бих го направила, но ...още не мога да се примиря с факта, че да бъда автор на мелодия не е достатъчно. Доста повече труд изисква "докарването" откъм звук. Сега се уча да бъда и уредбаджия и всичко останало, само и само да придам на мелодията си звученето, което заслужава.

Така, че проблемите, които срещам не са свързани с композирането, а с чисто техничната обработка на резултатите от него.

Това, че срещам проблеми, не значи , че не ги преодолявам. За композирането е нужен усет (или aural skill, както някои уточниха), докато за останалото - знания и опит.

На всеки е ясно, че знанията и опитът се придобиват, но не и онова, другото, което ти дава възможност да изразиш своите чувства , нагласа и вдъхновение чрез езика на музиката. :hello:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хмм, не съм съвсем съгласен с това, което казваш mila kara. Можеш да имаш супер aural skill обаче ако нямаш подготовка по хармония, композиция и т.н., няма да стигнеш много далече в композирането та ако ще да имаш и супер техника, софтуер и познания как да го използваш. Мисля, че авторът на темата има много какво да ни каже именно в тая посока..

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

според мен тук говорите за композиция.ти не сядаш да композираш (освен ако нямаш поръчка за едикаква си песен) на сила.нещата си идват от само себе си и ти развиваш хавата.по хармония можеш да имаш милярди познания,но там нещата не са кой знае колко сложни:Dхармонията може да те научи да пишеш за 4-гласен смесен хор или 2-глас,триглас.обаче хармонията на 20 век е нещо много по-различно и интересно.лошото в случая е,че ако седнеш да мислиш парче се получава нещо като "повторение" ако мога да се изразя така:metalist:парче с парче си прилича и т.н.от една страна това е супер (защото малко или много си изградил твай стил и хората като чуят нещо ще си казват :това е на еди кой си...)от друга страна това е гадно,щото си се развил до едно ниво и нататък няма идеи,музи или както си искате (то и знания няма)....за това не правете парчетата на сила.те се раждат в процес на свирене или просто ей така.както е казал народа:на си-ла хубост не става. :lol:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

абсолютно съм съгласен и с теб и с mila kara, че нямаш ли вдъхновение, всички познания няма да те спасят, но обратното също е вярно според мен и точно това исках да кажа - имай си вдъхновението, но ако не знаеш как да си хармонизираш мелодиите, така че наистина да стане нещо интересно или ако не знаеш каква форма да им придадеш, пак нищо не става.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

правилно!но все пак хармонията те учи на савсем прости акорди,които дори и да са тройно алтеровани не са много интересни.имай си идеята,пък я кажи на някой ако ти не можеш да се справиш и тогава всичко ще бъде наред :lol:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Сега, topsun, дай да се разберем. Първо ако под хармония разбираш само класическата такава - прав си, че тя е сравнително скучна и похабена. Не че джазовата вече не е достатъчно експлоатирана примерно, ама все пак е къде по-интересна. Но като оставим настрана какво разбираме под хармония, самия факт, че ти примерно не я разбираш според мен не би ти позволил да дадеш някаква особено ценна идея на някого - ще дадеш някаква мелодия и какво - той може да я хармонизира по няколко начина - кой от тях ще е истнския за теб и твоето настроение. После цялостната форма на композицията също има значение - к'во ше му кажеш: "абе те тука, те така малко сега разбираш ли, дай сега малко пауза, тука малко засили, тука малко повтори, тука малко по-ниско, тука пък по-високо..". Аз съм го опитвал тоя метод като самия аз съм бил тоя с идеята и без подготовката (не че сега имам кой знае каква...) и не бачка - човека гледа и се чуди - накрая примерно ти измисля някаква хармония а ти не си доволен щото в твойта глава звучи друго ама не можеш да го изречеш.. Може би с хиляда опита да го изсвириш ама ще ти отнемат толкова много време, което може да си спестиш ако поне някаква основа имаш (взех нещо като учителя Йода да обръщам словореда..:lol: ) Е това е моето мнение, имате право да не се съгласите ама в не повече от един пост, щото ще го ударим пак на празни спорове както стана наскоро в един друг форум.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абе аз мисля, че е важно да се композира по различни начини, за да се бяга от монотонията. Аз примерно имам няколко начина - най-често започвам от китарна мелодия. После я развивам и доизмислям ритъм и друга китара, или вокал отгоре. В други случаи, измислям проста прогресия от акорди, която после усложнявам, и вкарвам в парчето и първоначалната, и усложнени версии - стават хубави развития. Когато имам различните основни моменти в парчето ги свързвам с преходи и доразвивания, и готово :lol:

 

А проблеми - колкото искаш! Да се измисли интересна мелодия, да се направят преходи, които убедително да свързват елементите, да се разнообразява баланса между различните текстури... колкото искаш :lol:

 

За всеки триаа отделна тема май :headbang:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)
Сега, topsun, дай да се разберем. Първо ако под хармония разбираш само класическата такава - прав си, че тя е сравнително скучна и похабена. Не че джазовата вече не е достатъчно експлоатирана примерно, ама все пак е къде по-интересна. Но като оставим настрана какво разбираме под хармония, самия факт, че ти примерно не я разбираш според мен не би ти позволил да дадеш някаква особено ценна идея на някого - ще дадеш някаква мелодия и какво - той може да я хармонизира по няколко начина - кой от тях ще е истнския за теб и твоето настроение. После цялостната форма на композицията също има значение - к'во ше му кажеш: "абе те тука, те така малко сега разбираш ли, дай сега малко пауза, тука малко засили, тука малко повтори, тука малко по-ниско, тука пък по-високо..". Аз съм го опитвал тоя метод като самия аз съм бил тоя с идеята и без подготовката (не че сега имам кой знае каква...) и не бачка - човека гледа и се чуди - накрая примерно ти измисля някаква хармония а ти не си доволен щото в твойта глава звучи друго ама не можеш да го изречеш.. Може би с хиляда опита да го изсвириш ама ще ти отнемат толкова много време, което може да си спестиш ако поне някаква основа имаш (взех нещо като учителя Йода да обръщам словореда..:lol: ) Е това е моето мнение, имате право да не се съгласите ама в не повече от един пост, щото ще го ударим пак на празни спорове както стана наскоро в един друг форум.

приятелю,напълно те разбирам.напълно ми е ясно за кво говориш,само едно нещо ме издразни:не говори от мое име и ли по-точно недей да казваш "ако ти еди кво си",щото въобще не ме познаваш.иначе съм напълно съгласен с теб.има ги и двата фронта.за себе си мога да кажа,че се справям отлично с хармонията.днес си взех изпита и съм много доволен:lol:говоря обективно като човек,който може да се съгласи с 2 гледни точки,които така или иначе са правилни.не знам кво искаш да ми обясниш,като съм се занимавал и с двете работи(мисля,че генялните неща не се раждат директно написани на ноти,а по скоро са в главата на някой и звучат и след това ги написва,записва или квото може).разбира се,че е по-добре да си образован:headbang:няма нужда да ти обяснявам.ти го знаеш!всеки си има право на мнение.никой не иска да спори!така,че прави музика по който начин искаш,стига да я правиш.както обичам да казвам:едни творят,а други торят.

Редактирано от Topsun
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.