Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

Съвършенното смесване

 

Има много начини вашите песни да достигнат крайна форма. Крайната форма означава красиво излъскано парче музика в 16 бита 44.1 khz цифров звук (например, "red book" CD звуков стандарт) или стандартен wave файл. Вие трябва да започнете, от напълно или почти свършена песен. Това е пункта където писането завършва и започва смесването. В тази статия ще говоря за Mixdown и Mastering.

 

Mixdown и Mastering са два много различни процеса. Mixdown е изкуството на изравняване, еквилизиране и украсяване с ефекти на всичките различни източници от многопистовия материал и смесването им в два стерео канала. Mastering е процеса на финализиране на готовия, двуканален стерео материал и поставянето му в албум. Съвременния софтуер и хардуер правят тези процеси по-лесни и по-малко скъпи отколкото те някога са били в историята на създаване на музика. Ако извършването на тези процеси се осъществи в цифрова среда, може лесно и без усилие да се поддържа високо съотношение на сигнал шум и да се постигне оптимална динамика.

 

"Цялостни" параметри на смесване

Тези параметри не са правила, а отправна точка за смесвания на стандартни поп песни или балади. Разбира се състава на инструментите се променят ако вие правите techno или симфония, но последващия материал все още би ви бил полезен.

 

Подготовка:

Поставете последователно всеки инструмент в СОЛО режим и повдигнете нивото на сигнала до 0db. (аналогова нула - в зависимост от калибровката на системата отговаря на - 12dB до - 10dB на дигиталните измерители)

 

-Kick Drum на 0db eq на +3 в 50 Hz ; +1 db на 275 Hz -3db на 3kHz, никаква ефекти, изключение може би на тънка среда. Вие ще довършите инструмента по-късно. Това за сега стига като отправна точка.

 

-Snare: -2 на вкус в честотите над 4khz. Прибавете reverb ако песента се нуждае от него. Направите всичко възможно да го държите настрана от вокалните, даже ако ви се наложе го изместете леко в страни.

 

-Lead Vocal 0db използване нисък филтър за да елиминирате грохота и „п” пукането около 100-200 хц. Внимателно повишете деликатния висок край около 15khz да прибавите въздух и блясък, но без да прекалявате! Това е най-добрия начин на регулиране, който може да ви донесе успех. Центрирайте вокала, но не с панорамата, а с много тънко изместване вляво/вдясно на eq на високите честоти. Поставете си слушалки и се убедете, че го чуватеот центъра на вашето чело. Всяка дума трябва да е разбираема. Прибавете Reverb и Delay без да пречат.

 

-Чинели: -25dB. Не позволявайте да пречат на вокала. Поставете ги на 2 часът и помнете,тяхната основна функция е да прибави лепилото на пистата, да държат музика заедно. Те няма нужда да бъдат силни, а само да присъстват.

 

-Synth pads: -20 db Миксирайте ги в стерео и широка панорама ляво и дясно с много

Ефект, ако е необходимо, но ги държте назад. Подложките са красиви допълнения, но доста често засенчват основните елементи на песента.

 

-Bass -10 dB Винаги в предната част и в центъра на микса. Ако използвате ефект ограничете се до chorus или лек flanger, никакъв reverb.

 

-Rhythm guitar -15 dB панорама – в страни от центъра, eq: използвайте low cut филтър за да се освободи от какъвто и да било бас и подайте незначително eq в средния диапазон с малък ъгъл, но се убеждете това да не пречи на вокала.

 

-Percussion -20 db поставете тези елементи в страни от центъра освен ако те не са съществени за основния ритъм. EQ с вкус, ако е необходимо. Наблюдавайте маркиращите индикатори, когато просвирвате целия микс. Пиковете могат да достигат максимум +3db. Ако нивото на микса ви надвишава допустимия максимум дръпнете надолу всеки плъзгач с по 1 dB докато получите желания резултат.

 

Моно проверка:

Винаги проверявайте вашия микс в моно режим и следете за неочаквани спадове или инструменти, които изчезват. Това е фазово саличаване и е резултат от неправилно ползване на сефект в терео трак.

 

Без нива над 0 db правило:

Когато започнете да смесвате, следвайте това правило неотлъчно и без компромисно. Ако намирате, че вокала ви не звучи добре по-ниско от +5 dB, тогава намалете всичко с 5 dB. Спазвайте резервното ниво (headroom). Със сигурност нама да ви хареса да си компрометирате микса с кликове и кракове, предизвикани от прекомерно силни нива.

Сега вече може да донастройте на вкус. Слушайте и следете внимателно. Хубавия и перфектен микс се появява внезапно и ще ви изпълни с възторг, вие ще се влюбите в него. Това съвсем не е шега.

Никога не подхождайте към миксирането и мастерирането повърхностно. И най-малкото мръдване на плъзгача причинява разлика. Бъдете точни!

 

Миксирането е динамичен процес:

Не стойте безучастно, когато вашия финален микс се прехвърля върху лента, диск или DAT. Ако ползвате миксер с ъс суб групи, насочете някои плъзгачи към тях и участвайте активно в финализирането. Например, ако вашия пулт има 4 съб групи, насочете вокала към 1,2 група, а всички останали тракове – към останалите 3,4. По този начин можете леко да допълните баланса между групата и вокала, докато песента се прехвърля на матер носителя. Тази техника може да ви даде неочаквани резултати. Вие може да прибавите допълнителен контур на вокала, по време на изпълнението му, а през паузите да увеличите леко инструментала. Ако пулта ви има 8 групи, вие може да насочите барабаните към 5,6, а ефектите – към 7,8. По този начин може да контролирате всяка група, както е уместно.

 

Ролята на компресията в микса:

По време на записа, вие може да ползвате компресори, Gate, Limiter.

Задачата на Gate е да прекъсне сигнала при недостатъчно силен сигнал, по зададено предварително гранично ниво, така че при наличие на шум, причинен от вашия синтезайзер, той да бъде елиминиран преди музиката да започне.

Лимитера, от своя страна държи пиковете под зададено предварително ниво и не допуска превишаването му.

Употребата на компресора е по-сложна и по-многостранна. Той може да усили по-слабите нива и да редуцира по-силните пикове. По същество компресора намалява динамичния диапазон, който ние с голям труд сме се борили да постигнем. Може би ще се чудите за какво е необходимо това? В много случаи това е ненужно, но в повечето случаи употребата на компресора е небходима, за да направи вашата музика по-гореща, с повече удар, да бъде колкото се може по силна или да наподобява плътността на радио микс. Стерео компресора служи за баланс на музиката ви, да и придаде стандартен облик, който ние сме свикнали да слушаме в комерсиалната музика. По същество той усигурява най-силния и най гладък микс, като премахва ненужните резки колебания в динамиката, които биха смутили слушателя. Имайте в предвид, че много лесно, при неправилна настройка на компресора, можете да лишите вашият микс от живот и да направите едно красиво оркестрово начало да звучи като някакъв футуристичен техно експеримент. Така че бъдете внимателни и винаги сравнявайте резултата си с включен и изключен компресор. Все пак основната функция на компресора е да редуцира случайните пикове, които превишават максимално допустимото ниво на цифровия звук и които биха повредили трака.

 

Ролята на Mastering процесора:

Днес mastering процесорите добиват все повече популярност. Не може да си представите, колко ефектна е тяхната роля, превръщайки един хубав микс в невероятен краен оригинал. Ако поставите такъв процесор на крайния микс вместо компресор, вие може да усетите разликата, тъй като mastering процесорите имат и допълнителни функции, като mastering eq, multi-band компресор (с възможност на настройване на компресията в ниския, средния и високия честотен диапазон), а така също и limiter и gate. Тези mastering инструменти могат да извършат огромна работа придавайки на вашия микс уникален акустичен облик. Има много начини.

Основната функция е финно довършване на вашия микс повреме на качването му на крайния носител В допълнение меже да се използват да придадат еднакъв стндартен облик на всички песни от компилацията, както и да изравнят различните нива, като им придадат професионален вид. Използвайки тесен ъгъл на eq в средия честотен диапазон, вие може да добиете съвременно акустично звучене на вашите dance тракове, прибавяйки им малко свежест. Използването на лека компресия в 50-60hz може да накара баса да ви „удря в гърдите”, без да причини щети на деликатната динамика на вокалната партия.

Има още много функции, като изпращането на вашите MIDI канали към аудио миксера оптимално компресирани, ducking за voice over, de-esser, затопляне на звука с "tape saturation" и резки Gate ефекти на индивидуални писти.

Запомнете един основен закон:

Всеки уред може да се ползва по всякакъв начин, стига той да повишава качеството на крайния продукт.

 

Software Mastering и Post-Продукция

Всеки добър звуков секуенцер ви позволява да мастерирете на вашия компютър. Аз няма да седна да изброявам марки, тъй като съществува голяма вероятност да възникне спор – всеки да защитава любима марка. Следващите редове се отнасят до всички марки аудио софтуеър, въпреки, че на различните едни и същи функции се наричат различно и се извършват по различен начин.

И така:

Основна функция е възможността да се изобрази и контролира графично силата на звуковия сигнал (volume envelope). Вместо двайсет пъти да се връщате и да се опитате да направите несръчно затихване, просто го нарисувайте с мишката. Там където микса ви изгубва временно итензивност рязко възтановете намалената динамика, като отрежете необходимата част и приложите необходимите ефекти върху нея.

Нека си представим, че вие имате един перфектен образец, с изключение на един досаден дефект на (да речем) 72 такт, където вашия софтуеър препуква. Просто пресмесете този такт отново, отрежете го и го вмъкнете отново в микса, където вашия софтуеър съвсем приятелски ще го намести и ще създаде удобни crossfade връзки, които да прелеят новия материал в стария. Нещо повече. Ще имате възможност за допълнително донастройване на тези връзки по ваш вкус. Имате нужда за допълнително EQ или да прибавите компресия? Мооля! Всичко е на една мишка разстояние и всичко е обратно възтановимо, така че не губите нищо. Решавате, че микса от миналата година не го бива? Трябва да махнете един куплет, да преместите втората част от първия бридж на втория или каквото ви хрумне друго? Две, три резвания, едно преместване и хоп, готово! Имате транс парче, където касата ви кашля немощно? Добавете нов трак с каса от 808, прибавете компресия и сила и я балансирайте с вашия трак.

 

На финала - резюме:

Независимо дали пишете industrial hardcore или тъмен амбиент, оркестров микс от 100 инструмента или акапела хор, винаги дръжте ушите си отворени и подхождайте към миксирането творчески, артистично. Това е основата на магията. Колкото повече контрол ви усигурява вашия миксер, толково по добра звукова картина може да нарисувате. Работейки с компресорите и мастеринг процесорите имате възможност изящно да полирате вашата работа, така както се полира диаманта за да добие блясък.

И накрая ще повторя още веднъж.

Тези редове не са правила, а отправна точка за смесвания на стандартни поп песни или балади. Подхождайте към вашата работа творчески, но и се съобразявайте с тях, до колкото това е възможно.

Приятно смесване!

  • Отговори 42
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Отговорено (Редактирано)

еми, кво да кажа освен :metalist::metalist::P . Имаше едно съветче от твоя страна преди време да се ползва компресор и да се копира същия трак без компресия и двата да звучат по едно и също време, един вид трикче :P

 

и.... слушане, слушане и пак слушане и анализиране на майсторските миксове и сравняване с тези дето ние сме правили, анализ и пак анализ, почивка, прослушване в съседната стая, в колата, на уредбата на съседката ;), на вефа и на слушалки, на ниски и на високи нива, спокойно и без нерви :metalist:

 

Имаше някъде едно ръководство и аз да кажа - всичко е отправна точка, та там пишеше смесването да става след индивидуалната обработка на екю-то по следния начин

 

1. Барабанки ( почва се от каса)

2.Бас

3. Барабанки (..... до снеър, краш..)

4. Основния инструмент демек Глас

5. пълнежите ( ритъм китарки, падове,,...,...бек вокали)

 

нещо такова беше май, ако нещо съм объркал :wall: :P

 

аааа и да добавя има едни неща наречени tools дето спектрално са показани доста нещица - ползвайте ги :P

Редактирано от peshoy2k
Отговорено
Приятно смесване!

Има много места откадето можем да се учим.

 

Не забравяйте,че Добрите резултати в тази област идват след Години Къртовски Труд и са следствие на Съвместната работа между Музиканти, Продуценти и Тонрежисьори,които освен Знания,Можене и Мерак,трябва да работят в Добра Аукустична Среда ,с Добри инструменти и Доста Скъпи Микрофони,Ефект-процесори,AMPs,DAWs и няколко вида Мониторни системи ;)

 

... и пак добрия резултат ще е под Въпрос :metalist:

Отговорено
... (аналогова нула - в зависимост от калибровката на системата отговаря на - 12dB до - 10dB на дигиталните измерители)

 

-Kick Drum на  0db ...

 

Тука съм написал нещо, но кой знае защо, не му обръщате внимание!

 

Ролята на Mastering процесора:...

Основната функция е финно довършване на вашия микс повреме на качването му на крайния носител ...

 

Ето и друг цитат, също без да му се обърне нужното внимание.

Отговорено
... (аналогова нула - в зависимост от калибровката на системата отговаря на - 12dB до - 10dB на дигиталните измерители)

 

-Kick Drum на  0db ...

 

Тука съм написал нещо, но кой знае защо, не му обръщате внимание!

<_<:unsure::ph34r:

Сори ИВане!!!!!!!!!!!!!

 

 

я обясни повече за 0та и -12...т.н.... :)

Отговорено

Гледам че тука титаните си раздават тупаници ама и аз ще вляза кът набивка на слабо време.

 

IvanDTr Евала човек и евала на всички които се опитват да научат на нещо другите.То е ясно че занаят не се учи ами се краде..но все пак ти прави чест когато пускаш такива неща.КОлкото и основни да са за много от нас ще са полезни.

 

BlackCorsair,Nalbantov - Всички знаем колко знаете,но никой не знае колко знания ще споделите.Викам и вие такива статии да пишете ясно е че можете ама нещете ли, мързи ли ви.. незнам.

:ph34r:

Отговорено

В близките дни ще има нова статия за измерителите и там ще има раздел за аналоговата нула! :D

  • 2 weeks later...
Отговорено

децибел е относителна величина спрямо ниво, прието за опорно. Ти казваш -10-12db да бъде аналоговата 0, но това предполага наличието на някаква другра "абсолютна" аналогова 0, спрямо която да отместим на толкова си db нашата 0. Дай ми идея каква е абсолютната 0 и как да я измеря без използването на осцилограф на изхода на саунд-бластера.

А може би имаш пред вид нещо друго, което обаче съвсем не става ясно от изложения текст... ??? :P

Отговорено

Въпросната нула е известна като 0dBfs - 0децибела фул скала :D Т.е. това е горната граница на динамиката, представена в цифров вид. Тя няма физически еквивалент в смисъл на волтаж - точно за това се говори в статията. Калибровката на -10 -12 дб се има предвид dBfs, t.e.

0. Проверяваш какви са ти изходите на картата, дали няма включен някакъв вграден усилвател към тях и го махаш, махаш 3Д ефекти ако има, махаш всияки боклуци. Да остане линеен изход

1. Пускаш розов шум през Wavelab, нормализиран на -12dbFs (метера на Вавелаб-а)

2. Включваш картата в пулта или във VU метер-а

3. Нагласяш нещата така, че лампичките на пулт-а да светят около нулата, както и стрелката на ВУ метер-а да е там :D

4. Имаш предвид, че калибровка на -12 е за супер компресирани стилове. Повече инфо за различните калибровки можеш да намериш на:

 

http://www.digido.com/portal/pmodule_id=11...dder_page_id=59

Отговорено

Добре изключвам 3Д ефф и го включвам към усилвателя. Да приемем че входа на усилвтеля може да приеме безкраино голямо напрежение, така че усилвателя да не внесе никакво изкривяване.Така или иначе на изхода на звуковата карта при определен код ще се получи изкривяване (код отговарящ на 10 волта не може да доведе до 10 волта на изхода защото той дава максимум 3 ). Значи трябва да има някакъв цифров код който да отговаря на максималният неизкривен аналогов сигнал подържан от конкретната карта. Вапросът ми е как да сам сигурен че цифровия ВУ метър няма да ме излъже по отношение на аудио картата ми. Нека не звучи като заяждане , но не искам безмозучна рецепта а принцип. В този смисъл вапросът ми за абсолютната 0 (за всяка карта различна) е резонен...

http://rastix.no-ip.org/vlado/

Отговорено (Редактирано)

хм, щом мислиш така, значи имаш някаква идея за нещата. За да избегна обясняване на елементаризми ще дам една идея в две точки:

 

1. 0dbFS е максимума. При цифровия звук си го представяш отгоре-надолу :lol:) В реалния свят 0дб е най-тихия звук, който човек може да чуе.

2. 0dbFS няма еквивалент на напрежение. От миксера на картата си сложи този "код" който те кефи (гледай да е максимален като ниво без да криви). Как се определя дали криви - на ухо, с осцилоскоп, с програмки....

Редактирано от bobalan
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.