Jump to content
Българският форум за музиканти

Кой ще помогне за тунинг на едно басче


Recommended Posts

На няколко пъти Диката се опита да посочи разликата между аерография, лакиране и боядисване, но не всички я схванаха. Затова ще вметна: аерографията е боядисване с постни бои и водни байцове, при което разтворите са с малка гъстота и се постига много фино пулверизиране на струята, фино преливане на цветовете и нюансите. Аерографията - навремето широко разпространена, днес почти не се използва при финишната обработка на музикалните инструменти. Вместо това към лаковете се добавят специални байцове, работното налягане се увеличава, използват се по качествени пистолети, с по-малки дюзи и се постига ефект на аерография, вече без водни разтвори на бои и байцове.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 124
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Имам чудесна новина - намерих аерограф с който да направя сънбърста. Естествено ще трябва да мина леко обучение при човека, който ми го дава. Поговорих с него (той е дизайнер и художник) и той доста ми обясни за това, какво ще трябва да направя. Доста интересна работа като цяло. Хубавото в случая, е че аерографа е в комплект с разлини по размер дюзи, което ще ме улесни в експериментите. Когато започна работата обещавам да ви информирам.

 

И не на последно място - весели празници на всички!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 5 weeks later...

Другари,

 

вчера Евтим ми беше на гости, за да работим по китарата. Рефретването на баса става доста добре, а пък доколкото рабрах и Евтим одобри работата ми с аерографа. Мога смело да твърдя, че работата е преполовена - остават следните задачи - изглаждане на праговете, още малко работа с аерографа, сваляне на лака от грифа, лакиране на грифа и тялото на китарата и поставяне на електрониката.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Новините радват, но няколко снимки биха зарадвали повече :virtuoz:

 

Поздрави,

Влад

Редактирано от vlex
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами на снимките от светкавицата тялото изглежда безнадеждно намацано, но всъщност си е супер добре. Трябва да направя снимки на естествена светлина, но в тези мъгли едва ли ще стане кой знае какво:virtuoz:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Е, здрасти Боре! Много ми е драго, че басът потръгна. Има си още доста работа, но си е друго. Гледай да изгладиш добре прагчетата отстрани и по ръба, за да не драскат на ръката. Горното изравняване и полиране се разбират от самосебе си. Сега е момента спокойно да шлайфаш грифа отстрани/ и прагчетата/, при свалянето на стария лак гледай да не изтъниш дървената част на грифа, действай внимателно, да не надереш прекалено дървото, за да си спестиш прекалено шлайфане след това. :cheers2:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Той по принцип е малко скофтен фингърборда още от завода.

Първо, както казах, е тънък, после - отстрани не е прав ъгъл ръба, а е малко взет под 45 градуса, което е малко нежелателно, но какво да се прави...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Евтиме, сега ще е много ВАЖНО за всички да напишеш няколко реда по един толкова важен въпрос: КАК СЕ СВАЛЯТ СТАРИТЕ ПРАГЧЕТА, така че фрборда да не се нарани и как се коват новите прагчета В СТАРИТЕ ПРОРЕЗИ при една ТОЛКОВА ТЪНКА ДЪСКА на фрборда? Предварително ти благодаря и за труда и за търпението и за написаното. Рудолф :D

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Метода на Евтим е малко, как да се изразя ..... алтернативен. Има едни специално пригодени и подострени цигански клещи. Бързам обаче да уточня - става изключително внимателно и лесно. А доколкото забелязах дебелината на фретборда не оказва кой знае какво влияние. Евтим също ползва и едни скалпел, с който върши най-разлини чудеса, особено по подравняване на каналите и тяхното разширяване (ако се налага). Като цяло Ефо е много деликатен и прецизен - все качества които според мен са от изключителна важност за тоя вид специализиран труд. Обаче сега като си гледам поста - май по-добре е верно Евтим да си опише метода:ph34r:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Конкретно той е писал поне в 2-3 теми как точно рефретва, но предполагам няма да откаже да го систематизира наново - иначе да, с такива подострени керпидени/келпидени (не го научих просто :greenball: ) става най-чисто ваденето на старите фретове. Има и разни способи с подострени секачи/пластини, с които да се вадят старите прагчета, но така изскача и рискът да се разбие канала докато се лашка фрет wire-a наляво-надясно и не си е много работа така :ph34r:

 

Поздрави,

Влад

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Значи метода не е никак сложен.

 

Използвам заостерни цигански клещи за две цели:

1. Да вадя прагчетата с тях.

2. Да им режа краищата.

 

Клещите имат много тънко и остро острие, така, че да могат лесно да се подпъхват под прагчетата.

Забелязал съм, че когато прагчето се нагрее с поялник малко, изваждането му става с по-малко отчупвания на канала.

Обаче, ако се прекали с нагряването - дървото става още по-чупливо.

 

Затова правя така:

Калайдисвам прагчето за по-добър топлообмен, с едната ръка държа поялника(20W) а с другата - клещите - вадя прагчето докато го нагрявам. Така рядко се случва да се отчупи нещо от канала.

Преди да тръгнете да вадите е добре да маскирате до прагчето със хартиено тиксо. Така отчупванията си остават на място.

 

След това, каквото се е отчупило, се залепва обратно с лепило за дърво - играчка е, но става.

 

След това има няколко варианта:

 

1. Каналите са твърде тесни(много рядко).

2. Каналите са точно(пак не особено често).

3. Каналите са по-широки, и изпускат прагчето по краищата(най-често).

 

Методи за оправяне на каналите има доста, като например запълване с залепено фурнирче, и наново прорязване, има и по-бързи методи. Моя метод не мога да издам, понеже ми е казан от лютиер, на който съм обещал да си трая.

Много е важно да не лепите прагчетата, а още по-важно е да не използвате секундни лепила, защото със сигурност ще намърляте грифа, а измиване няма.

 

След това поставяте прагчетата, аз все още не разполагам машинки за нагласяне на радиуса/пресички, затова използвам добрия стар гумен чук. С него трябва да се чука внимателно, за да не се набие неравномерно прагчето, и да не се сплеска прагчето/подбие дървото.

 

Трябва да се зачуква равномерно, всеки може да си намери собствена техника на набиване, като след набиването, прагчето не трябва да стърчи по краищата, нито да е надигнато в средата, нито пък да е сплескано някъде.

Отблясъка от лампата трябва равномерно да може да се плъзга по цялото прагче без никаде да се удебелява(индикация за сплескване). По краищата отблясъка(като гледаме всички прагчета на светлината) на всички прагчета трябва да достига края равномерно, не на едни прагчета да блестят краищата, а на други - още отблясъка да не е стигнал края(това е индикация за неравномерна височина на прагчетата по краищата).

 

Сега прагчетата трябва да са доста равномерни. Естествено, винаги се случва да има някъде нещо за дооправяне, и тук-таме някое прагче може да се наложи да се запили. Не е добър метод този, които включва пилене на всички прагчета, понеже, ако работата с набиването е свършена прилично, повечето прагчета няма дая имат нужда от пипане.

Оттам нататък от вас зависи да си измислите метод за проверка кое прагче е по-високо, и кое - по-ниско, както и методика на изравняване, която да не създава промлеми на други места по-грифа в резултат на пиленето на някое прагче.

 

След работата, всички прагчета, които са запилени, трябва да се оформят. Коронката им трябва да се възстанови и връхчетата да станат обли. Много лютиери и "специалисти" доста сериозно деформират прагчетата, и когато си вземете китарата, прагчетата са доста трапецовидни. Тоза е признак на немарлива работа. След като прагчетата за оформени, можете да махнете следите от нараняванията с много финна шкурка внимателно, на всяко прагче поотделно.

 

Ако всичко е наред, и прагчетата са вече равномерни и оформени, можте да пристъпите към заглаждането им отстрани, за да не стърчи нищо от тях. Маскирачте всичко, което няма да се пи;и, и не трябва да се нарани с хартиена лепенка, и действайте. Методите са много - някои използват дълги прави пили, други - шкурки на дълго блокче. Номера е да махнете всичко, което стърчи от прагчето, без да отнемате от дървото.

 

След това, трябва да вземете прагчетата от страни под ъгъл. Внимавайте с ъгъла, за да не вземете много навътре в грифа прагчето. Също така, ъгъла трябва да е равномерен по дължината на целия гриф, за което трябва да си измислите метод. Тук не е от такова значение метода, от каквото е търпението и концентрацията ви. Дори с най-добрите приспособления, ако бързате, хе внимавате, или не се заглеждате в детайлите - ще прецакате рефрета, а много вероятно - и фингърборда.

 

След като ъгъла отстрани е направен, трябва самите ръбчета, които за се получили, да загладите с много финна шкурка на всяко прагче поотделно, така, че хем прагчето да е оформено и да има ясно изразена форма/ръбчета, хем тези ръбчета да са гладки, и да не дерат. Това е малко бижутерска работа.

 

След това, маскирайте всичко освен прагчетата, и можете да ги полирате, например, с полир-паста и каче.

Не се уливайте, тъй като пастата отнема доста повече от метала, отколкото от лака.

 

Това е моя метод.

Всичко е въпрос на внимание - методи много!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Важно е и преди да се сложат позициите, да се почистят каналите от боклуци.

Каналите не е добре да се прорязват по-ниско, отколкото прагчето ще влезе(макар на повечето китари дълбочината им да е двойна....).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Евтиме, благодаря ти от сърце от името на всички заинтересувани от темата, както за твоя труд, така и за подробното описание, което също си е доста работа! :greenangel:

 

Владе, клещите се казват керпеден /мнч - керпедени/ за вадене на гвоздеи. Заострят се челюстите на клещите. :hysterical:

 

Моля, ако има нещо недоизяснено питайте, сега е момента! Успех на всички! Рудолф :hysterical:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И аз благодаря, на Евтим за изчерпателното инфо :cheers2:

 

Руди, знам какво представляват циганските клещи, просто имаше отдавна един въргал тук относно как се казват и затва се презастраховах :)

 

Поздрави,

Влад

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.