Jump to content
Българският форум за музиканти

Виновен за нашата орисия  

27 гласа

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Моля, впишете се или се регистрирайте, за да гласувате.

Recommended Posts

Публикувано (Редактирано)

Репликите, които си разменихме с XAS ме вдъхновиха да започна една нова тема...А именно за положението на професионалните музиканти-духачи в България. Имам предвид най-вече тези които работят в симфоничните, духови оркестри и биг бендове. Всъщност въпроса е доста обширен затова ше си позволя да го разделя на няколко под-въпроси.

 

1. Професионалното ниво на горе посочените музиканти поотделно и на различните ансамбли и оркестри като цяло.

2. Заплати - имайки предвид на средното ниво, можем ли да предявяваме претенции за по-високи заплати?

3. Кой е отговорен за ниските заплати на професионалните музиканти? Смятате ли за подходящо разделянето на оркестрите на държавни и общински?

4. Смеем ли и трябва ли да сравняваме нивото на нашите оркестри с тези в западна Европа и САЩ?

5. Профсъюз на музикантите в България? На практика такова животно има, но има ли някаква полза от него? Ако не, какъв прфсъюз бихте искали?

 

Аз имам определено мнение по въпроса, но засега бих предпочел да прочета вашите мнения...

 

Добавил съм и анкета, но ако желаете да обосновете отговорите си, ше трябва да го направите чрез коментар...

Редактирано от Schagerl
Отговорено

За професионалните духачи мога да кажа, че повечето ми такива съученици отдавна не са в България, а живеят прилично от духане по-назапад. Колкото до заплатите - един музикант трябва да репетира поне по 1-2 часа на ден самостоятелно, за да поддържа някаква форма. Ако вместо това е принуден да върти геврека или да продава мазни баници в свободното от оркестрови репетиции време - не става!

 

Искам да направя аналогия с труда на учителите, които са на топа на устата в момента: За да си добър в една област /ОСОБЕНО КОГАТО СИ НА ПОДИУМ -бил той в учебна стая или на сцена/ трябва да полагаш труд, който остава незабелязан от публиката. Той отнема време. Т.е. полага се труд и зад сцената, в ежедневието. Но ако времето ти е заето от 9 до 18 и се прибираш капнал, след като хапнеш няма да си кажеш "Абе я аз да направя малко изкуство!". Съответно музикалните способности, нужни за да доставиш удоволствие на публиката, остават на самотек. А всяко умение, което не се поддържа - от самосебе си изчезва.

 

В световен мащаб според мен музикантите срещат голямата конкуренция на звукозаписите. Оркестрите се сливат, намаляват и т.н. Но в БГ положението се утежнява от ДЪРЖАВНАТА ПОЛИТИКА ВЪВ ВСИЧКИ ОБЛАСТИ! За 15 години "преход" виждам, че уж се сменят правителства, а управляват едни и същи имена. Интересът им е да се поддържа ниво на живот, близко до мизерията. Защото хора със самочувствие и добро образование не биха ги търпяли дълго. А хора, които мислят как да оцеляват ден за ден са прекалено ангажирани в тази битка, за да помислят на какво се длъжи мизерията им.

 

С това искам да кажа, че не само положението на професионалните музиканти е мизерно, а на почти всички прослойки от обществото. И за това има конкретни виновни - ако проследите историята на прехода и видите кой го осъществява - лесно ще свържете фактите. Преди дни премиерът каза "абе само малоумни може още да се интересуват от досиетата, вече има 2 поколения, които не знаят нищо за миналото". Да, много удобно, нали? Значи ако аз се интересувам кой изяде пенсиите на родителите ми и кой ме гони от собствената ми страна с долнопробно управление съм малоумен, така ли?

 

Задавате ли си въпроса защо не се говори нищо за миналото? За това как ни управляваха, за това как ДС държеше и продължава да държи властта чрез информация за този и онзи и окопаване в т.нар. бизнес? Защо няма наказани за огромния обир на държавата ни? За това как т.нар юпита се върнаха от чужбина, за да ни управляват и кои са те, кои са бащите им??!

 

Е ако не си ги задавате, значи недоволствате от следствията, а не от причината!

 

За синдиката и мнението ми по въпроса може да хвърлите един поглед на тази тема:

http://forum.muzikant.org/index.php?showto...%E4%E8%EA%E0%F2

която бързо угасна! Прост народ лесно се управлява...

 

Съжалявам, ако мнението ми включва по-голяма доза политика от необходимото, но за мен така стоят нещата! Мизерията, музиката, политиката, хляба - всичко е свързано.

 

Бъдете здрави и ако съвестта ви позволява -

ПОДКРЕПЕТЕ ПРОТЕСТА НА УЧИТЕЛИТЕ!

ЗА ДОСТОЕН ЖИВОТ!

 

Влад

Отговорено

^Съгласен съм с Влад, но не исках в моите писания темата да се политизира. Става много обширна и може да се разводни. Исках да бъда конкретен. Наистина нещата са свързани, но вината на всички управляващи след прехода към можещите е очебийна. И все пак нас, музикантите, повече ни интересува ставащото в сферата на изкуството и културата / двете определения на този шаблон не са самоизключващи се/. Профсъюзите играят своята роля, но недостатъчно. А ние нищо не правим, за да променим там нещата, за съжаление. Освен единици, без голямата подкрепа на останалите. Защото не ни интересува, може би. Вижте, обаче, какво правят младите еколози. Чудесни са.

Отговорено (Редактирано)

Трябва да се има предвид, че така наречените от XAS еколози всъщност сме всички ние - музиканти, студенти, служители, всички, които се интересуват от съдбата на природата ни. По същия начин едно гражданско общество би трябвало да подкрепи всяка инициатива, насочена към развиване на същото това общество - протеста на пенсионерите всяка седмица пред парламента, протеста на учителите, протеста на научните работници... А не да играем всеки за себе си.

 

Всъщност това, от което страдаме всички, е липсата на ясни правила важащи ЗА ВСИЧКИ; и от дългогодишния обир на една шайка, която сега ни разправя, че това било положението, трябвало да се промени качеството на труда. А качеството на ТЕХНИЯ ТРУД??!! Защо в администрацията се разпределят всички икономии, а творците, производителите, интелигенцията /доколокото е останала/ мизерства?

 

Има нещо гнило в България... И не само е гнило, ами и яко смърди!

 

Влад

 

п.п.

Няма как да не се намеси и малко политика в този въпрос, след като самата анкета го предполага.

БЕЗ ГРАЖДАНСКО САМОСЪЗНАНИЕ СМЕ РОБИ И ЗАЛОЖНИЦИ НА ЕДНА И СЪЩА ШАЙКА БЕЗРОДНИЦИ!

в.

 

Ако някой се интересува какво правя лично аз по въпроса - може да ми пише на ЛС.

В.

Редактирано от Vlad
Отговорено
Трябва да се има предвид, че така наречените от XAS еколози всъщност сме всички ние - музиканти, студенти, служители, всички, които се интересуват от съдбата на природата ни. По същия начин едно гражданско общество би трябвало да подкрепи всяка инициатива, насочена към развиване на същото това общество - протеста на пенсионерите всяка седмица пред парламента, протеста на учителите, протеста на научните работници... А не да играем всеки за себе си.

 

Всъщност това, от което страдаме всички, е липсата на ясни правила важащи ЗА ВСИЧКИ; и от дългогодишния обир на една шайка, която сега ни разправя, че това било положението, трябвало да се промени качеството на труда. А качеството на ТЕХНИЯ ТРУД??!! Защо в администрацията се разпределят всички икономии, а творците, производителите, интелигенцията /доколокото е останала/ мизерства?

 

Има нещо гнило в България... И не само е гнило, ами и яко смърди!

 

Влад

 

п.п.

Няма как да не се намеси и малко политика в този въпрос, след като самата анкета го предполага.

БЕЗ ГРАЖДАНСКО САМОСЪЗНАНИЕ СМЕ РОБИ И ЗАЛОЖНИЦИ НА ЕДНА И СЪЩА ШАЙКА БЕЗРОДНИЦИ!

в.

 

Ако някой се интересува какво правя лично аз по въпроса - може да ми пише на ЛС.

В.

Без да се изкарвам пророк ще кажа, че това безхаберие ще продължава още дълго. Политическата върхушка променя само "козината си", но нрава никога. Е, след време... да се надяваме... Тъжното е, че се къса приемствеността между поколенията. Но това кой го интересува? И пропуснатите ползи /за нас, за обществото в което живеем/ никой не брои. За местните дерибейчета пък да не говорим. Но да бъдем оптимисти и се стараем повече. Никой нищо няма да ни даде наготово, ако не се постараем. "Действието" е по-добро от "послушанието". Ако и това на някой да не се харесва.

Браво на Влад. Подкрепям го.

Отговорено (Редактирано)
Няма как да не се намеси и малко политика в този въпрос, след като самата анкета го предполага.

БЕЗ ГРАЖДАНСКО САМОСЪЗНАНИЕ СМЕ РОБИ И ЗАЛОЖНИЦИ НА ЕДНА И СЪЩА ШАЙКА БЕЗРОДНИЦИ!

 

Напълно съмсъгласен със Vlad. Темата няма как де мине без политика, поради естеството на въпроса/ите. Аз се завърнах наскоро в България (преди малко повече от година и половина) и моите впечатления и мнения може да са все още малко непълни и дори необичайни....

Разбира се, основната вина има правителството и държавната политика, но се боя, че еднозначни и прости отговори на тези въпроси няма...

 

1. Преди известно време четох, че при икономическа криза по правило сектора, който следва да пострада пръв от липса на дотации и финансиране е културата...дори и в региони и държави ка САЩ и западна Европа. Съвсем друг е въпроса, че досега отдавна трябваше да сме минали този етап...

 

2. Профсъюзи. Не знам какво е било положението с Дирекция по музика навремето, но откакто се занимавам сериозно с музика, не съм виждал нещо, което дори да наподобява професионално сдружение на музикантите в България, което да защитава техните интереси. За да има действащо такова, не е достатъчно да има ентусиазирани музиканти, желаещи да се обединят, но също така и юристи, които да знаят как може да стане това на практика. Това което съм наблюдавал на запад е, че такива организации следят за много неща, като минимални хонорари и заплати, правна защита, условия на труд, включително и допустими нива на шум в репетиционинте зали. Не виждам как това може да бъде постигнато от която и да е съществуваща организация на родна земя...На практика, всички профсъюзи в България се превръщат в даден момент в политически партии, което е много неприятно и жалко...

 

3. Говорехме си също така за предлагане и търсене, за интересите на българската публика, или по скоро липсата на такава, поради така наречената чалга "култура"...Често казваме, че културата е нещо, което се възпитава....това, което на мен обаче не ми е ясно е защо българските музиканти имат толкова малко участие в програмите по музика на ОУ и гимназиите у нас...Не е чудно, че децата губят интерес към "сериозната музика", след като са обучавани от посредствени музиканти (ако въобще са такива) или чрез учебници и и записи...Сигурно образователната политика има известна вина, но дали това е единствената причина?

 

Колко от нашите родни симфонични оркестри и дружества, а също така Биг Бендове и духови оркестри имат последователна образователна програма ( ов какво точно се състои тя) предназначена за деца? Много ми се иска да направя едно такова проучване...

Редактирано от Schagerl
Отговорено
Няма как да не се намеси и малко политика в този въпрос, след като самата анкета го предполага.

БЕЗ ГРАЖДАНСКО САМОСЪЗНАНИЕ СМЕ РОБИ И ЗАЛОЖНИЦИ НА ЕДНА И СЪЩА ШАЙКА БЕЗРОДНИЦИ!

 

Напълно съмсъгласен със Vlad. Темата няма как де мине без политика, поради естеството на въпроса/ите. Аз се завърнах наскоро в България (преди малко повече от година и половина) и моите впечатления и мнения може да са все още малко непълни и дори необичайни....

Разбира се, основната вина има правителството и държавната политика, но се боя, че еднозначни и прости отговори на тези въпроси няма...

 

1. Преди известно време четох, че при икономическа криза по правило сектора, който следва да пострада пръв от липса на дотации и финансиране е културата...дори и в региони и държави ка САЩ и западна Европа. Съвсем друг е въпроса, че досега отдавна трябваше да сме минали този етап...

 

2. Профсъюзи. Не знам какво е било положението с Дирекция по музика навремето, но откакто се занимавам сериозно с музика, не съм виждал нещо, което дори да наподобява професионално сдружение на музикантите в България, което да защитава техните интереси. За да има действащо такова, не е достатъчно да има ентусиазирани музиканти, желаещи да се обединят, но също така и юристи, които да знаят как може да стане това на практика. Това което съм наблюдавал на запад е, че такива организации следят за много неща, като минимални хонорари и заплати, правна защита, условия на труд, включително и допустими нива на шум в репетиционинте зали. Не виждам как това може да бъде постигнато от която и да е съществуваща организация на родна земя...На практика, всички профсъюзи в България се превръщат в даден момент в политически партии, което е много неприятно и жалко...

 

3. Говорехме си също така за предлагане и търсене, за интересите на българската публика, или по скоро липсата на такава, поради така наречената чалга "култура"...Често казваме, че културата е нещо, което се възпитава....това, което на мен обаче не ми е ясно е защо българските музиканти имат толкова малко участие в програмите по музика на ОУ и гимназиите у нас...Не е чудно, че децата губят интерес към "сериозната музика", след като са обучавани от посредствени музиканти (ако въобще са такива) или чрез учебници и и записи...Сигурно образователната политика има известна вина, но дали това е единствената причина?

 

Колко от нашите родни симфонични оркестри и дружества, а също така Биг Бендове и духови оркестри имат последователна образователна програма ( ов какво точно се състои тя) предназначена за деца? Много ми се иска да направя едно такова проучване...

Това наистина са сериозни въпроси. От опит зная, че у нас нещата /музикалните/ са оставени малко на самотек, малко на лични амбиции, а някъде и на хвърляне на "прах" в очите на околните. И то не от вчера. Както и с всичко в държавата ни. Пак някой отгоре нещо решава, ама по-лесно е нищо да не прави, че току-виж музикантите /танцьорите, артистите/ взели, че се "размъркали". То колко хора сме, че да ни се объща внимание?... Като дойдат избори, някой политик или партия ще се "накичи" с някой от по-известните от нас и толкова. Преди време едина такава личност ми каза, че музикант било непрестижна професия. Та "делото на давещия се било в неговите ръце". Това ме накара да се замисля. Предполагам, че се случва същото и с вас. Изходът е ясен: "съединението прави силата". Но няма да е лесно. Защото сме независими и малко глупави. Практиката го показва!

Използвам случая, за да добавя: не съм против деленето на държавни и общински оркестри - не е това въпросът. А за ясни правила и регламент. Така, щото моят труд да бъде оценен според възможностите ми /плюс-минус/, поне минимума да бъде регламентиран, където и да отида да свиря. Но засега я караме на "спасявай се, кой как може".

Ако приемем, че в младостта е силата, а в старостта - опита, защо не използваме преимуществата си? Разделени сме от жанрови и стилови предпочитания, образователен ценз, манталитет, възраст, провинциализъм в мисленето /има го и в столицата/. Обединява ни едно: НЕЙНО ВЕЛИЧЕСТВО МУЗИКАТА.

Дори само заради това си струва да си подадем ръка. Ползата ще е за всички.

Отговорено

XAS,

 

Това някакво конкретно предложение или...Vlad намекна, че имал някакви конкретни намерения и може би дори действия по някой от тези въпроси...много бих искал да узная какви са те, но не виждам защо трябва лишаваме форума от тях, превръщайки ги в лична кореспонденция...

Отговорено

Например защото почти никой във форума не се интересува от подобни действия?

Писали сме вече по тази тема - за момента не виждам смисъл в още писане.

 

Влад

Отговорено

То мнението на Vlad е хубаво, но политическият му анализ тип "БКП/ДС и т.н. са виновни за всичко" някак ми изглежда наивен... Всичко това с тези досиета е поредната пропаганда за да се чудим кой, скрит някъде, ни е виновен, вместо да видим истинските виновници пред очите ни... да не ги назовавам с имена. Но това си е мое мнение.

 

Но пък, Vlad, напълно си прав, че не трябва да стоим само и да си даваме г*за.

Отговорено

Може да ти звучи наивно, но това е горчивата истина...

Ако наблюдавате процесите в обществото ни през последните 20 години и фигурите, чиито имена циркулират в политическото пространство, ще ме разберете.

 

Както и да е!

Всеки да си свири, пък ако не друго - поне личното удовлетворение от изкуството няма как да ни обложат с данък и присвоят!

 

Влад

Отговорено

Еми чесно казано професионалните музиканти в България са доста далеч от професионализма,обикновенно се стягат ако излязат извън родината на турне или броени дни преди някой конкурс.

 

Тъкато аз съм виждал колеги музиканти както в Германия така и в Щатите който идват с голямата торба с очаквания всичко им е уредено и условия и живот и качествени инструменти няма за какво да мрънкат,хленчат,протестират просто няма за какво да се оплачат и пак си боксуват на едно място както в България нито успяват да направят кариера нито да проявят великата си гениалност.

 

Така че според мен никой не му е виновен на българския музикант.Българските музиканти неса добре заплатени но по принцип ако си най-обикновен оркестрант кадето ида си няма как да очакваш да си богат,в щатите всички проф.музиканти се водят средна класа няма как да надскочиш тоя праг.

 

Ако си солист или правиш нещо комерсиално тогава може да се надяваш на нещо друго,така че положението в България не кой знае колко по различно от това на запад.

Отговорено
Еми чесно казано професионалните музиканти в България са доста далеч от професионализма,обикновенно се стягат ако излязат извън родината на турне или броени дни преди някой конкурс.

 

Тъкато аз съм виждал колеги музиканти както в Германия така и в Щатите който идват с голямата торба с очаквания всичко им е уредено и условия и живот и качествени инструменти няма за какво да мрънкат,хленчат,протестират просто няма за какво да се оплачат и пак си боксуват на едно място както в България нито успяват да направят кариера нито да проявят великата си гениалност.

 

Така че според мен никой не му е виновен на българския музикант.Българските музиканти неса добре заплатени но по принцип ако си най-обикновен оркестрант кадето ида си няма как да очакваш да си богат,в щатите всички проф.музиканти се водят средна класа няма как да надскочиш тоя праг.

 

Ако си солист или правиш нещо комерсиално тогава може да се надяваш на нещо друго,така че положението в България не кой знае колко по различно от това на запад.

 

Никой не говори за забогатяване от музика. Едно е желанието, друго - действителността. Но къде е тази средна класа у нас! Музикантите там ли са?... Не е редно с невъзпитанието или прекомерните щения на някои индивиди в чужбина да се съди едно цяло съсловие. Нивото на професионалните музиканти зависи от нивото на професионалните изисквания към тях. Нагледъл съм се на диригенти у нас, които са дори под нивото на оркестрантите си.

Има такава категория хора, които постоянно хленчат. Дори не протестират. Ами, колко професионални оркестри има, в които голяма част от щата е попълнен с аматьори. Представяте ли си какво значи добър музикант да носи "на гърба си" друг, с много по-малки възможности? И при професионалистите има хора с "по-малки възможности". Лошото е, че няма обективен критерий за оценка на качествата им или е много субективен. Послушните винаги са били в златната среда. А публиката, в болшинство от случаите, не търси /неоценява/ високото качество на изпълнението.

Престижът на българския музикант у нас пада, но и отдавна никой не му обръща внимание.

  • 1 month later...
Отговорено

Не мога да гласувам в анкетата /не се отваря прозореца/. Не, че е толкова важно, но защо все пак така се получава! Докладвах за проблема, но положението е същото. Ще получа ли разяснение?

  • 1 month later...
Отговорено

Аз съм на мнение,че публиката иска да гледа и слуша такава музика,но няма кой да организира такива мероприятия.Всъщност има,но само в големите градове,а в провинциалните градчета много рядко...

 

А във връзка с това дали бг музикантите могат да се сравняват с тези от западна Европа и САЩ.Бих казал,че не само можем да ги сравняваме,а дори мога да кажа,че има и много по-добри музиканти в бг,отколкото където и да е другаде(особено за духачите).Проблемът е там,че не се осигурява терен за реализация...Бих казал,че оттук тръгва всичко,или по-точно от горните етажи на политиката и тн(не обичам много да говоря за политика).

 

Същата работа е и оркестрите...Там обществото е много по-добре информирно.Например на 27 декември с оркестъра очаствахме в новогодишна програма на общината.И много хора разбраха,че има оркестър чак на самия концерт.Хубавото беше,че останаха приятно изненадани :greenangel:

 

А за заплатите немога да кажа нищо,защото все пак аз съм в младежки духов оркестър :P Но доколкото знам,на платените оркестри,не се дава кой знае каква заплата...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.