Jump to content
Българският форум за музиканти

Обертонове


Recommended Posts

Някой може ли да обясни по-просто какво е обертон (интересува ме за глас).

Четох че това са кратни на честотата на базовия тон , ама тогава как се получават при пеене ???

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Прочети това, доста подробно е обяснено. По принцип обертонът е явление при всеки звук, който може да се възприеме като тон (а не шум). Така че за гласа важат същите принципи.

Редактирано от olygofren
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Значи доколкото разбрах - примерно имаме 1 струна. когато трепти с цялата си дължина е основният тон. Когато трепти половината е 1-ри обертон и 2ри хармоник , когато трепти 1/3-та е 2-ри обертон и 3ти хармоник и т.н. Добре ама как така тая струна трепти само на кратни на основната честота? Тука сигурно ако отворя учебника по физика ще намеря отговора ама....

А при духовите инструметни и гласа, тия трептения са от въздушния стълб , който се явява "струна" в случая така ли?

Значи тембъра на даден инструмент или глас зависи от това какви са му обертоновете и колко са точни (кратни на основния)?? /??!!

Малее обърках се ;);):);)

Редактирано от brysnaria
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Доколкото аз го разбирам, по струната, независимо от дължината й (тоест къде е натисната), се движат едновременно няколко различни синусоидални вълни (обертонове) с честота, кратна на основната (вълната с най-ниска честота). Останалите вълни, с честота не-кратна на основната, се отразяват от краищата на струната и се гасят взаимно. Единствено кратните могат да образуват устойчива компонента на трептенето. Всъщност те са тези, които имат дължина на вълната k/n, ако k е дължината на струната, тоест стоящите им точки делят струната на n равни интервала.

 

Някои от тези вълни са с по-голяма амплитуда от други и затова са по-важни обертонове. Звукът, тембърът, който чуваме, е сумата от всички тези вълни, като се вземат предвид и измененията, породени от интерференция.

 

Така мисля аз, но по-добре някой по-пекан да обясни.

Редактирано от olygofren
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В тембъра може да има и нехармонични обертонове.

Има и подтонови серии, които се наблюдават само при малък брой инструменти и тела (напр. камбана). Разбира се, теоретиците са се опитали да ги вкарат в употреба в музикалната теория, само че не особено успешно поради тяхната неестественост. На вид са огледален образ на обертоновете, с намаляваща честота.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 weeks later...
Отговорено (Редактирано)

Най-лесно може да си представиш обертоновете по аналогия с цветовете - както бялото е съставено от всички останали цветове, зеленото - от синьо и жълто и така нататък, така и всеки тон на даден инструмент е сбор от други тонове. Броят и разположението им определя тембъра - или както го наричат "цвета на тона", специфичното звучене на инструмента.

Редактирано от Vlad
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Що се отнася до представяне и улесняване схващането им - да, популярната аналогия с цветовете, защото цвят, звук - все вълни, но с различна дължина, затова не е случайно, че и за цветовете се ползва аналогия с тоновете. Както при даден цвят светлина едни съставни цветове са по-изразени, а други са по-потиснати, тъй и даден тон съдържа обертонове. През призмата можем да разложим светлината на съставните й цветове, а при звука нашата призма е Фурие трансформацията или материал с дадени акустични качества, който потиска и отразява. При по-малка и по-голяма изразеност на някои от тези дъгови цветове, съставящи бялата светлина, имаме различен цвят и оттенъци, респ. тон и тембър. Бялата светлина е съставена от всички цветове поравно, а в акустиката имаме т. нар. бял шум - наличие на всички честоти от спектъра поравно. В природата няма тон без обертонове и със същия успех бихме могли да кажем, че надали може да се наблюдава абсолютна презенция само на чисто зелено, чисто червено и т.н. Такъв стерилен и импотентен звук - чиста синусоида, може да се генерира чрез сигналгенератор.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)
Някой може ли да обясни по-просто какво е обертон (интересува ме за глас).

Четох че това са кратни на честотата на базовия тон , ама тогава как се получават при пеене ???

 

:)

 

Хм, ми ти като пееш даден тон, да не би да пееш само една честота. Ако беше така, пеенето щеше да звучи като синусоида.

 

Нагледно - мекото хорово пеене, което във високите тонове звучи малко обло, като през фуния, има по-малко обертиниве, то ест, е по-близко до синусоидалното звучене.

 

По-рокаджийското, задрано, или пък оперното, "метално" пеене, което има повече остри нотки, има повече обертонове в себе си.

 

Можеш да си направиш експеримент. На пиано натисни педала за реверберация, и без да го пускаш, удари тона до силничко. Вслушай се.

 

Виж как освен до се чуват и горното до, сол, до, ми, сол, си бемол....

Това са първите няколко обертона на до.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 month later...
Отговорено (Редактирано)

Най-общо казано, според теоремата на Фурие, всяка вълна с произволна форма може да се разложи на сбор от безкраен брой синусоидални вълни с честоти, целочислено кратни на основната и различни амплитуди. Това всъщност са обертоновете - "чистите" синусоидални съставки на звука, който чуваш, а комбинацията от амплитудите им определя тембъра на звука.

Редактирано от fluti
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да, това вече бе казано по по-достъпен начин, от който се нуждаеше питащият. И да сме точни - произволна ПЕРИОДИЧНА форма.

Всъщност, да не тъпчем отдавна отъпкани теми. :greenangel:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Един много лесен начин да чуете обертоновете на пианото:

Натискате съвсем леко и задържате (примерно) първите 5 обертона (примерно) на тона "С - голяма октава". Това означава натискате без да се чуе звук леко тоновете "с - малка, g - малка, c1, e1, g1, b1 ..." и след като сте задържали клавишите удряте силно и бързо без да го задържате "С - голяма". Отзвучават само клавишите, които сте задържали. Сега пробвайте същото с други тонове (примерно секунда по-високо), но пак чукнете същото "С". Този път не отзвучават, защото не принадлежат към обертоновете на това С. Колкото по-високи обертонове, толкова са по-тихи. Първите 3, 4 звучат най-добре.

Успех :hooray:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Guest
Темата е заключена и Вие нямате право да коментирате в нея.
×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.