Jump to content
Българският форум за музиканти

Усилвател Dynacord SL 1200 - LPN Filter?


Recommended Posts

Става дума за въпросният усилвател ("крайно стъпало") Dynacord SL 1200. На гърба на усилвателя има цъкалка наречена LPN Filter ("low-pass notch filter"). Отварям упътването и чета следното обяснение:

Quote

The patented LPN (Low-pass notch) filter corrects the frequency and phase response of the connected loudspeakers. This effect can not be reached using equalizers or „Bass-Boosters”, because the LPN filter mainly optimizes the rise time of the audio signal. Switch the filter ON or OFF for evaluation of the actual effect that the filter has on the sound. The sound is getting more powerful, especially when using full-range speakers (e.g. 12/2, 15/2) or subwoofers. For large systems (e.g. controlled via DC‘s DSP 260) using the LPN filter is not recommended.

За въпросният филтър в упътването не е дадена нито честота (Hz), нито дълбочина на сряза (dB/octave). От скромните ми познания по звукотехника, low-pass notch filter представлява комбинационен филтър, съставен от два филтъра, при който се пропускат ниските честоти и освен това се спира определен честотен диапазон от сигнала, както на тази примерна илюстрация, да речем:

image.png

При положение, че изходите на стъпалото са само два, на спикони, те ще изпращат цялата честотна лента към озвучителните тела (20Hz-20kHz, относително казано). Какво ще прави този notch филтър тогава? Да речем, че ще ми елиминира 50Hz брумене на захранване, но това е конструктивен проблем и не би трябвало аз да се грижа за него като озвучител. Или пък ще филтрира някаква резонансна честота, но как ще я разбере каква е, като това зависи от озвучителното тяло и е динамична величина? Другото, което ми дойде на акъла е този notch да е много ниско, да речем 20-30Hz със супер тясно Q и да елиминира някакви инфра-ниски честоти, които само "хабят ток" и реално не могат да бъдат възпроизведени от озвучителното тяло. Същият похват съм го виждал при mastering лимитерите в софтуера, където има цъкалка, която с много стръмен сряз (96/128 dB/oct или brickwall) елиминира всичко под 20Hz, да речем. Обърнах внимание също на следното изречение от цитирания текст:

Quote

... the LPN filter mainly optimizes the rise time of the audio signal.

Да речем, че има някакво закъснение между лява/дясна страна, което резултира в "дефазиране" на движението на говорителите в озвучителните тела, тази цъкалка ще оправя фазата, но как се случва технически това? На база на изконсумираният ток от озвучителното тяло има компараторна схема, която сравнява left/right и кара едната страна да "закъснява" спрямо другата, че да са калибрирани и да свирят във фаза? Звучи ми като научна фантастика за обикновена цъкалка на среден клас усилвател ...

:greenangel:

Естествено, пратих и мейл на Dynacord, така че ще видим за какво точно иде реч. Разбира се, A/B тестването на цъкалката може да доведе до някакъв емпиричен резултат на принципа "със/без ми харесва повече", но искам да знам какво се случва практически зад този бутон. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Koobenot changed the title to Усилвател Dynacord SL 1200 - LPN Filter?
5 hours ago, Koobenot said:

...как ще я разбере каква е, като това зависи от озвучителното тяло и е динамична величина?

...A/B тестването на цъкалката може да доведе до някакъв емпиричен резултат на принципа "със/без ми харесва повече"

Няма как да я разбере и затова разчита изцяло на теб ти да се справиш. :D

Не съм имал отделно стъпало на Динакорд, но съм работил с техен Powermate и доколкото си спомням, тоя превключвател може да помогне при работа с по-малки озвучителни тела, така че си напълно прав за "А/В тестването на цъкалката" - ако чуеш, че по-малките колони, които си свързал към стъпалото, започват да свирят с повече атака в ниската област...оставяш го в тази позиция и готово. :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

От официалният имейл на Динакорд ме пратиха в десета глуха, като ме върнаха обратно при дилърите, за сметка на това обаче на помощ се притече инж. Румен Добрев, за когото се сетих от списанието на ProTechnica, където на времето описателно разказваха как се озвучават различни дискотеки, не знам съществува ли още и може ли да се купи. Честен и откровен човек, който не се страхува да си споделя знанията. Та така де, случва се следното:

При натискане на бутона входният сигнал се разпаралелва на две – едното копие възпроизвежда flat сигналът, докато на второто се активира въпросният band-pass/notch филтър, в диапазона 20Hz-150Hz и се прилага линейно-фазова корекция, за да няма изменение в ниските спрямо основният сигнал и освен това EQ-то да намали дължината на вълната. Това резултира в "засилване" атаката на вълната и лесно може да бъде чуто с някаква "bass-heavy" музика – електронна, рап, хип-хоп и т.н. Накрая двата сигнала се сумират обратно и заминават към изходите за лява и дясна страна. Причината да е именно band-pass е, да се филтрира всичко под 20Hz, което е ненужно, отвратително, само хаби ток и кара говорителя да хърхоли и съответно всичко, което е над 150Hz – двата съставни филтъра, единият low-cut, вторият high cut. Резултатът е "по-пъргав" и обемен бас, както и споменават в упътването, като може би се досещате, това не е еквивалентно с обикновен bass boost в същата област, както и вече са написали, тъкмо идеално за системи от малък мащаб – 2x12.2, 2x15.2, 2x18.2 и т.н. Подозирам, че ще има и разлика в нивото от 3-4dB в областта на ниските, заради паралелно добавената лента. Причината да се подлъжа за филтрацията беше, че си мислих, че се прилага последователно, а всъщност ключът от палатката бил в разпаралелването на сигнала.

Честно казано, същият похват съм го прилагал при смесване на музика, примерно ако касата ми дойде рехава я пускам на паралелен канал и с band-pass единствено на ниските хвърлям отгоре разни ексайтери и тежък компресор и после смесвам с оригиналният сигнал, което пък в момента напълно ми доизясни една от причините за ползване на линейно-фазовите еквилайзери.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Реших да изимитирам поведението на филтъра с една теоретична постановка в Reaper с FabFilter Pro-Q 2 и Voxengo Span, при пуснат розов шум и band-pass филтър паралелно, линейно-фазов режим се получават интересни резултати.

image.png

image.png

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.