Jump to content
Българският форум за музиканти

Sign in to follow this  
skarajov

хармония

Recommended Posts

Бих искал да споделите,как се построяват акордните прогресии в минор.И как се определя закономерността за подредбата мажор-минор-минор-мажор-минор-минор-мажор за мажорни прогресии.Благодаря!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Изобщо не се заяждам, обаче не ти разбирам въпроса. Какво имаш предвид под “построяват”? Акордите обикновено се строят по терци, независимо дали е мажор или минор, но вероятно питаш нещо друго?

А втората част от въпроса вече изобщо не я разбирам. Каква е тази подредба?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Аз май го разбрах. Може би е попаднал на някаква прогресия, в която подредбата на акордите е "мажор-минор-минор-мажор-минор-минор-мажор" и се чуди защо е такава и каква би била при минорна тоналност. И какви са правилата, по които се определя кой от акордите ще е минорен, кой мажорен.

skarajov - ще трябва да почетеш повечко теория, за да разбереш нещата. Но накратко - всяка от 7-те степени (тона) в даден лад има някаква функция. Те са тоника, супертоника, медианта, субдоминанта, доминанта, субмедианта, субтоника, водещ тон. Някои от тия тонове са по-нестабилни от други и това зависи главно от интервалите помежду им (а на физическо ниво от съотношенията в честотите им), което води до това, че нестабилните тонове се стремят към по-стабилните. Построявайки акорд върху дадена степен от лада, той придобива качества, които се определят от степените, от които се състои. Така някои акорди са по-стабилни от други, защото съдържат повече стабилни тонове, а други обратното. Затова някои имат естествена склонност да водят към други. Примерно в мажор доминантния акорд съдържа водещия тон, който е на полутон разстояние от тониката и затова звучи напрегнато, имайки склонност да бъде разрешен в тоничния. И тук идват прогресиите - в един лад те могат да бъдат какви ли не, като главно се определят от желаното звучене, но все пак подредбата на акордите не е съвсем случайна и обикновено се определя от функциите им, защото поради горепосочената им склонност, някои акорди логично следват или биват следвани от определени акорди, а не от други. Разликата между минорните и мажорните прогресии следва от разликата на типовете акорди в двата лада. 
За по-просто - има схемички, които описват логическите последователности в прогресиите. 



 

95e14f9c4f4bbd6a16a60c4b835f1234.png

Edited by itilien
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, itilien said:

Аз май го разбрах. Може би е попаднал на някаква прогресия, в която подредбата на акордите е "мажор-минор-минор-мажор-минор-минор-мажор" и се чуди защо е такава и каква би била при минорна тоналност. И какви са правилата, по които се определя кой от акордите ще е минорен, кой мажорен.

Аз пък си помислих друго. Може би има предвид акорд, на който всеки следващ тон е разположен от предишния на мажорна или минорна терца. Аако например почнем от до, това ще е:

до - ми - сол - си-бемол - ре - фа - ла-бемол - до

което е някакъв вид "постройка" на акорд по терци (защото това му е първият въпрос), в случая се получава акорд C7b9/11/b13

Но пак ми е куцо... А ако има предвид прогресия, то без да са дадени някакви степени, мажори и минори не означават нищо, може и все по първата степен да са.

В общи линии ми се струва, че няма да е зле да се позадълбочи повече върху теорията първо, както си му препоръчал :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Благодаря ви itilien Вие наистина сте разбрали въпроса ми точно,аз разбира се съм любител и нямам намерение да завърша музикална академия,но тези неща съм ги прочел в Кратка история на музиката/П.Хаджиев/.Благодаря за тази схема,която сте предоставили,мисля че точно това ми беше нужно и не знаех от къде да го намеря.Защото,когато имам нотирана музика лесно мога да се ориентирам по арматурните знаци коя тоналност е по квинтовия и квартовия кръг,но не винаги има ноти...Благодаря още веднъж и молбата ми е да посочите някаква литература в тая връзка.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Имай предвид, че тези схеми описват стандартното движение на акордите в дадена тоналност. На практика обаче може да е доста по-сложно, защото може да има нестандартни движения, може да има акорди, неприсъстващи в схемата (примерно съспенднати), може да има заети акорди от други тоналности, може да има смяна на тоналности или тонизиране, въобще варианти много и поне за мен, като начинаещ е доста трудно да анализирам, пък било и с ноти. А информация в интернет дал господ - ютуб е пълен с видеа на английски. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.