skarajov Публикувано Септември 21, 2020 Публикувано Септември 21, 2020 Бих искал да споделите,как се построяват акордните прогресии в минор.И как се определя закономерността за подредбата мажор-минор-минор-мажор-минор-минор-мажор за мажорни прогресии.Благодаря! Цитирай
CyberGene Отговорено Септември 22, 2020 Отговорено Септември 22, 2020 Изобщо не се заяждам, обаче не ти разбирам въпроса. Какво имаш предвид под “построяват”? Акордите обикновено се строят по терци, независимо дали е мажор или минор, но вероятно питаш нещо друго? А втората част от въпроса вече изобщо не я разбирам. Каква е тази подредба? 1 Цитирай
itilien Отговорено Септември 23, 2020 Отговорено Септември 23, 2020 (Редактирано) Аз май го разбрах. Може би е попаднал на някаква прогресия, в която подредбата на акордите е "мажор-минор-минор-мажор-минор-минор-мажор" и се чуди защо е такава и каква би била при минорна тоналност. И какви са правилата, по които се определя кой от акордите ще е минорен, кой мажорен.skarajov - ще трябва да почетеш повечко теория, за да разбереш нещата. Но накратко - всяка от 7-те степени (тона) в даден лад има някаква функция. Те са тоника, супертоника, медианта, субдоминанта, доминанта, субмедианта, субтоника, водещ тон. Някои от тия тонове са по-нестабилни от други и това зависи главно от интервалите помежду им (а на физическо ниво от съотношенията в честотите им), което води до това, че нестабилните тонове се стремят към по-стабилните. Построявайки акорд върху дадена степен от лада, той придобива качества, които се определят от степените, от които се състои. Така някои акорди са по-стабилни от други, защото съдържат повече стабилни тонове, а други обратното. Затова някои имат естествена склонност да водят към други. Примерно в мажор доминантния акорд съдържа водещия тон, който е на полутон разстояние от тониката и затова звучи напрегнато, имайки склонност да бъде разрешен в тоничния. И тук идват прогресиите - в един лад те могат да бъдат какви ли не, като главно се определят от желаното звучене, но все пак подредбата на акордите не е съвсем случайна и обикновено се определя от функциите им, защото поради горепосочената им склонност, някои акорди логично следват или биват следвани от определени акорди, а не от други. Разликата между минорните и мажорните прогресии следва от разликата на типовете акорди в двата лада. За по-просто - има схемички, които описват логическите последователности в прогресиите. Редактирано Септември 23, 2020 от itilien 1 Цитирай
CyberGene Отговорено Септември 23, 2020 Отговорено Септември 23, 2020 7 hours ago, itilien said: Аз май го разбрах. Може би е попаднал на някаква прогресия, в която подредбата на акордите е "мажор-минор-минор-мажор-минор-минор-мажор" и се чуди защо е такава и каква би била при минорна тоналност. И какви са правилата, по които се определя кой от акордите ще е минорен, кой мажорен. Аз пък си помислих друго. Може би има предвид акорд, на който всеки следващ тон е разположен от предишния на мажорна или минорна терца. Аако например почнем от до, това ще е: до - ми - сол - си-бемол - ре - фа - ла-бемол - до което е някакъв вид "постройка" на акорд по терци (защото това му е първият въпрос), в случая се получава акорд C7b9/11/b13 Но пак ми е куцо... А ако има предвид прогресия, то без да са дадени някакви степени, мажори и минори не означават нищо, може и все по първата степен да са. В общи линии ми се струва, че няма да е зле да се позадълбочи повече върху теорията първо, както си му препоръчал 1 Цитирай
skarajov Отговорено Септември 25, 2020 Автор Отговорено Септември 25, 2020 Благодаря ви itilien Вие наистина сте разбрали въпроса ми точно,аз разбира се съм любител и нямам намерение да завърша музикална академия,но тези неща съм ги прочел в Кратка история на музиката/П.Хаджиев/.Благодаря за тази схема,която сте предоставили,мисля че точно това ми беше нужно и не знаех от къде да го намеря.Защото,когато имам нотирана музика лесно мога да се ориентирам по арматурните знаци коя тоналност е по квинтовия и квартовия кръг,но не винаги има ноти...Благодаря още веднъж и молбата ми е да посочите някаква литература в тая връзка. Цитирай
itilien Отговорено Септември 25, 2020 Отговорено Септември 25, 2020 Имай предвид, че тези схеми описват стандартното движение на акордите в дадена тоналност. На практика обаче може да е доста по-сложно, защото може да има нестандартни движения, може да има акорди, неприсъстващи в схемата (примерно съспенднати), може да има заети акорди от други тоналности, може да има смяна на тоналности или тонизиране, въобще варианти много и поне за мен, като начинаещ е доста трудно да анализирам, пък било и с ноти. А информация в интернет дал господ - ютуб е пълен с видеа на английски. Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.