johnny_fx Публикувано Март 30, 2007 Публикувано Март 30, 2007 Здравейте. Мисля да си сменя прагчетата на баса. Наложително е вече, на 30 годинки е дзвера. Някой може ли да ми даде насоки за действие? Как да махна старите и как да набия новите? Преди време направих една кремонка фретлес, ей така за спорта. С помощта на отвертка, чук и клещи, но сега не ми се пипа толкова грубо. Цитирай
ivivdim Отговорено Март 30, 2007 Отговорено Март 30, 2007 Има достатъчно хора, които се занимават с такива неща и съм дълбоко убеден, че ще сгрешиш ако лично се заемеш със смяната. Намери някого с опит (аз лично съм ползвал вече услугите на един съфорумник), който ще ти спести време, нерви и ще ти гарантира добрия краен резултат. Успех! Цитирай
johnny_fx Отговорено Март 31, 2007 Автор Отговорено Март 31, 2007 който ще ти спести време, нерви и ще ти гарантира добрия краен резултат. Няма спор за това, така е. Проблемът е, че трябва да си взема ден отпуска, да се вдигна до София примерно и да разчитам, че човека ще свърши работата за няколко часа, за да се върна обратно. Иначе басчето е копие на Fender jazz bass от Ibanez. Цитирай
Hillbilly Отговорено Април 1, 2007 Отговорено Април 1, 2007 Ми,да беше казАл откъде си ли?Ако си по-близо до Пловдив мисля че Диката ще ти свърши добра работа,ма забрави за лютиер,който ще ти смени прагчетата за няколко часа... Цитирай
johnny_fx Отговорено Април 1, 2007 Автор Отговорено Април 1, 2007 Ми,да беше казАл откъде си ли? Ми и да бях казал, все тая. От Габрово съм и ми е еднакво близо всичко. Нямам възможност да търся услугите на лютиер и мисля сам да се справя. Просто помолих за насоки и помощ, как да свърша работата. Както и да е. Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Април 1, 2007 Отговорено Април 1, 2007 Добре - тогава основни насоки: Първо трябва да извадиш старите прагчета. Третирал ли си фингърборда с разни масла като бадемово, лимоново... Ако не си, за 30 години, може би дървото на фингърборда е станало много чупливо и крехко. Особено ако е палисандър.... ваденето на прагчетата става след като си ги нагрял хубаво с поялник докато са топли. За да извадиш старите прагчеда, вземи си едни цигански клещи, и ги изпили отгоре, така, че да острието да е точно на горната повърхност, и е много остро. Също така ги изпили и отвътре, така, че остриетата да могат да се проврат под прагчето, и така леко-леко да извадиш прагчетата. Вземи и здраво лепило за дърво. Парченцата, които се отчупят от грифа при ваденето, внимателно залепи обратно. И използвай ЛЕПИЛО ЗА ДЪРВО. С каноконлит или други подобни няма да стане. Процедурата отнема време, но така не си съсипваш фингърборда. Не бързай. Ако фингърборда отпред е лакиран, както на фендерите например, тогава с едно макетно ножче прорежи лака точно до прагчето от двете му страни, така, че като го вадиш, да не се отчупи парче от лака по фингърборда. След като направиш горното - огледай внимателно каналите. Виж и дали новите прагчета влизат стегнато вътре. Ако не могат да станат добре, и са хклабави, може би ще трябва да залепиш прагчетата вътре с каноконлит. Внимавай с каноконлита в такъв случай, понеже много лесно цапа дървото, и няма чистене после. Ако грифа не е съвсем прав(при отпуснат тръсрод), значи, може би сега(преди да сложиш прагчетата) е добър момент да го изгладиш. Аз за целта ползвам едно дебело, супер-равно стъкло, със залепена пкурка 220 на него, с двустранно залепваща лепенка. Но не забравяй, че фингурборда не е съвсем плосък, а си има някаква извивка, дъга, радиус. При равняването(ако го правиш, и ако има нужда), трябва дъгата да се запази. Ако отнемеш твърде много от фингърборда, каналите за прагчетата могат да станат твърде плитки, и да не могат да влязат(а и не трябва, освен това да са твърде дълбоки). Затова с изравняването трябва да се действа много внимателно. Всеми една тънка ножовчица, по-тънка от металната част на прагчето(изтъни си обикновена ако нямаш), и с нея внимателно почисти каналите, като най-добре закачи от двете и страни с винтове, или здраво лепило 2 летви, така, че от тях да стърчи само малко от ножовката- толкова, колкото трябва да са дълбоки каналите. После идва време за поставянето на прагчетата - хубаво е да извиеш прагчетата малко(малко повече от дъгата на фингъдборда). Най-често срещания проблем е, че ако не се поставят добре, прагчетата стърчат отстрани на грифа. Затова те трябва да имат известна извивка. Самото поставяне става или с набиване с гумен чук, или със специална пресичка. Ако използваш гумен чук, то не удряй силно, а постепенно набивай прагчето чрез няколко последователни минавания по цялата му дължина(за да не се развали извивката му по формата на грифа). Отстрани прагчетата изрязвай наравно с фингърборда с ония клещи, които описах горе. След като са поставени, прагчетата на тория трябва да са идеални поставени, но на практика, често се налага да се изравнят отгоре със онова стъкло с шкурка, или с равна фина пила, така, че да са еднакво високи навсякъде, и струните да не бият никъде. Разбира се, трябва да се отнеме колкото се може по-малко от прагчето, за да има въобще смисъл сменянето на прагчета. След това, някои по-щръкнали прагчета са придобили трапецовидна форма от пиленето. Трябва със малка, фина пиличка, да им се възстанови облата коронка. Това е играчка, но не може без него. След това с вълшебното стъкло с шкурка, или с много равна пила грифа се минава отстрани, така, че смачканите части от прагчето от рязането да се изпилят, и вече прагчетата да не стърчат отстрани, а да са наравно с дървото. Накрая им се прави лек наклон отстрани с пила, както е на китарите по принцип.(трябва да се внимава, защото ако се прекали, външните струни ще излизат лесно). Аз лично след това облепям грифа с хартиено тиксо за да не се цапа, така, че да се виждат само прагчетата, и с една водна шкурка 600 внимателно изглаждам всички наранявания отгоре по прагчетата от пиленето, както и всеки твърде остър ръб отстрани, който усетя. А накрая с една гъба и полир-паста ги полирам, за да блестят, като току-що извадени от опаковката. Цитирай
Dikata Отговорено Април 1, 2007 Отговорено Април 1, 2007 моите уважения,евтиме,не искам да се заяждам,но някои от не6тата ,които си написал са много гре6ни и водят до неприятни резултати.а,вярваи ми-аз знам как се сменят прагове.това,за каноконлита го забрави,4е сьм проплаквал от така лепени прагове.има си други номера,разбира се ,не ги знае всеки. Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Април 1, 2007 Отговорено Април 1, 2007 (Редактирано) Ами не знам с какво по-безопасно и лесно разлепващо се лепило могат да ссе залепят. Знам, че има хора, които използват епоксидна смола, но си мисля, че това е още по-лош вариант. А е факт, че понякога каналите са просто прекалено широки. Честно казано, по гореописания начин съм успявал да сменя позициите на доста китари. На моите китари съм повтарял операцията, и не съм имал проблеми с лепилото. Не, че разултатите са били мега-перфектни, но бих казал, че са добри, по-добри отколкото на половината сток-китари. А това за каноконлита и епоксито съм го чел по чужди сървъри, знам, и че някои производители ги залепят с епоксидна смола. И мен не ме кефи много идята с лепилото, но просто съм имал случаи, в които фингърборда е твърде трошлив, колкото и да го мазотя с масла предварително. Иначе предполагам, това, което не ти харесва, е, че каноконлита прониква малко в дървото, както и цапа при невнимателно използване. Можеш да добавиш нещо от теб към темата, ако искаш да бъдеш полезен. Всички знаем, че си добър лютиер. Спомени в повече детайл кое точно не те кефи в нещата, които съм писал, и как според теб трябва да бъде(стига да не искаш да пазиш нещата във строго секретна тайна). Само така може да стане полезна дискусия. Ето и малко материал на английски за johnny: http://www.projectguitar.com/tut/fretting.htm http://www.fretnotguitarrepair.com/Fretting2.htm http://www.frets.com/FRETSPages/Luthier/Te...D35refret1.html Редактирано Април 1, 2007 от Evtim Djerekarov Цитирай
Dikata Отговорено Април 1, 2007 Отговорено Април 1, 2007 ok. искам да бьда полезен,но сам разбира6, 4е няма да влизам в детаили.все пак ми е струвало не6то да у4а разни работи и не искам да ги пласирам на всеуслу6ание.6те кажа просто с какво не сьм сьгласен. тая хава с поялника ,които нагряава позициите,сьм я слу6ал от 1000 години,и мисля ,4е е средновековно.каноконлита се игнорира по друг на4ин.а,високата температура е кофти за някои лепила,между другото. второ,които иска да запази радиуса на фингьрборда,да си купи или да си направи блок4ета сьс всеки стандартен радиус.другото са мьки и време.стьклото е компромис. трето,пресата за позиции е голям пи4.ползваи я ,кьдето може. 4 ; 6курка 600 в моето ателие минава за доста грубо.добрия краен резултат преди паста е 2000.без маитап. 5 6;няма нужда от някви пили,за краи6тата на праговете,ако преди това е ба4кано правилно. за краи на поста 6те кажа,4е не е хава да се лепват праговете,номера е да се слагат така ,4е да няма нужда от това!!!!!!!!!готов сьм да ти дам много допьлнителна информация,но не вьв форума.предполагам ме разбира6. Цитирай
Evtim Djerekarov Отговорено Април 1, 2007 Отговорено Април 1, 2007 Да, напълно съм съгласен с теб, че е най-добре позициите изобщо да не се лепят. Цитирай
johnny_fx Отговорено Април 3, 2007 Автор Отговорено Април 3, 2007 Мерси за информацията. Вече имам материал за размисъл. Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.