Jump to content
Българският форум за музиканти

смяна на прагчета


Recommended Posts

Здравейте.

Мисля да си сменя прагчетата на баса.

Наложително е вече, на 30 годинки е дзвера. :cheers2:

 

Някой може ли да ми даде насоки за действие?

Как да махна старите и как да набия новите?

 

 

 

Преди време направих една кремонка фретлес, ей така за спорта.

С помощта на отвертка, чук и клещи, но сега не ми се пипа толкова грубо. :greenangel:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Има достатъчно хора, които се занимават с такива неща и съм дълбоко убеден, че ще сгрешиш ако лично се заемеш със смяната. Намери някого с опит (аз лично съм ползвал вече услугите на един съфорумник), който ще ти спести време, нерви и ще ти гарантира добрия краен резултат. Успех!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

който ще ти спести време, нерви и ще ти гарантира добрия краен резултат.

 

Няма спор за това, така е.

Проблемът е, че трябва да си взема ден отпуска, да се вдигна до София примерно

и да разчитам, че човека ще свърши работата за няколко часа, за да се върна обратно. :thumbs_up:

 

Иначе басчето е копие на Fender jazz bass от Ibanez.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ми,да беше казАл откъде си ли?Ако си по-близо до Пловдив мисля че Диката ще ти свърши добра работа,ма забрави за лютиер,който ще ти смени прагчетата за няколко часа...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ми,да беше казАл откъде си ли?

Ми и да бях казал, все тая.

От Габрово съм и ми е еднакво близо всичко. :dance:

 

Нямам възможност да търся услугите на лютиер и мисля сам да се справя.

Просто помолих за насоки и помощ, как да свърша работата.

Както и да е.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Добре - тогава основни насоки:

 

Първо трябва да извадиш старите прагчета. Третирал ли си фингърборда с разни масла като бадемово, лимоново...

Ако не си, за 30 години, може би дървото на фингърборда е станало много чупливо и крехко.

Особено ако е палисандър....

 

ваденето на прагчетата става след като си ги нагрял хубаво с поялник докато са топли.

За да извадиш старите прагчеда, вземи си едни цигански клещи, и ги изпили отгоре, така, че да острието да е точно на горната повърхност, и е много остро. Също така ги изпили и отвътре, така, че остриетата да могат да се проврат под прагчето, и така леко-леко да извадиш прагчетата. Вземи и здраво лепило за дърво. Парченцата, които се отчупят от грифа при ваденето, внимателно залепи обратно. И използвай ЛЕПИЛО ЗА ДЪРВО. С каноконлит или други подобни няма да стане. Процедурата отнема време, но така не си съсипваш фингърборда. Не бързай.

 

Ако фингърборда отпред е лакиран, както на фендерите например, тогава с едно макетно ножче прорежи лака точно до прагчето от двете му страни, така, че като го вадиш, да не се отчупи парче от лака по фингърборда.

 

След като направиш горното - огледай внимателно каналите. Виж и дали новите прагчета влизат стегнато вътре.

Ако не могат да станат добре, и са хклабави, може би ще трябва да залепиш прагчетата вътре с каноконлит.

 

Внимавай с каноконлита в такъв случай, понеже много лесно цапа дървото, и няма чистене после.

Ако грифа не е съвсем прав(при отпуснат тръсрод), значи, може би сега(преди да сложиш прагчетата) е добър момент да го изгладиш. Аз за целта ползвам едно дебело, супер-равно стъкло, със залепена пкурка 220 на него, с двустранно залепваща лепенка.

 

Но не забравяй, че фингурборда не е съвсем плосък, а си има някаква извивка, дъга, радиус.

При равняването(ако го правиш, и ако има нужда), трябва дъгата да се запази.

 

Ако отнемеш твърде много от фингърборда, каналите за прагчетата могат да станат твърде плитки, и да не могат да влязат(а и не трябва, освен това да са твърде дълбоки). Затова с изравняването трябва да се действа много внимателно.

 

Всеми една тънка ножовчица, по-тънка от металната част на прагчето(изтъни си обикновена ако нямаш), и с нея внимателно почисти каналите, като най-добре закачи от двете и страни с винтове, или здраво лепило 2 летви, така, че от тях да стърчи само малко от ножовката- толкова, колкото трябва да са дълбоки каналите.

 

После идва време за поставянето на прагчетата - хубаво е да извиеш прагчетата малко(малко повече от дъгата на фингъдборда). Най-често срещания проблем е, че ако не се поставят добре, прагчетата стърчат отстрани на грифа.

Затова те трябва да имат известна извивка.

 

Самото поставяне става или с набиване с гумен чук, или със специална пресичка. Ако използваш гумен чук, то не удряй силно, а постепенно набивай прагчето чрез няколко последователни минавания по цялата му дължина(за да не се развали извивката му по формата на грифа).

 

Отстрани прагчетата изрязвай наравно с фингърборда с ония клещи, които описах горе.

 

След като са поставени, прагчетата на тория трябва да са идеални поставени, но на практика, често се налага да се изравнят отгоре със онова стъкло с шкурка, или с равна фина пила, така, че да са еднакво високи навсякъде, и струните да не бият никъде. Разбира се, трябва да се отнеме колкото се може по-малко от прагчето, за да има въобще смисъл сменянето на прагчета:).

 

След това, някои по-щръкнали прагчета са придобили трапецовидна форма от пиленето. Трябва със малка, фина пиличка, да им се възстанови облата коронка. Това е играчка, но не може без него.

 

След това с вълшебното стъкло с шкурка, или с много равна пила грифа се минава отстрани, така, че смачканите части от прагчето от рязането да се изпилят, и вече прагчетата да не стърчат отстрани, а да са наравно с дървото.

 

Накрая им се прави лек наклон отстрани с пила, както е на китарите по принцип.(трябва да се внимава, защото ако се прекали, външните струни ще излизат лесно).

 

Аз лично след това облепям грифа с хартиено тиксо за да не се цапа, така, че да се виждат само прагчетата, и с една водна шкурка 600 внимателно изглаждам всички наранявания отгоре по прагчетата от пиленето, както и всеки твърде остър ръб отстрани, който усетя. А накрая с една гъба и полир-паста ги полирам, за да блестят, като току-що извадени от опаковката:).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

моите уважения,евтиме,не искам да се заяждам,но някои от не6тата ,които си написал са много гре6ни и водят до неприятни резултати.а,вярваи ми-аз знам как се сменят прагове.това,за каноконлита го забрави,4е сьм проплаквал от така лепени прагове.има си други номера,разбира се ,не ги знае всеки.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами не знам с какво по-безопасно и лесно разлепващо се лепило могат да ссе залепят.

Знам, че има хора, които използват епоксидна смола, но си мисля, че това е още по-лош вариант.

А е факт, че понякога каналите са просто прекалено широки.

 

Честно казано, по гореописания начин съм успявал да сменя позициите на доста китари. На моите китари съм повтарял операцията, и не съм имал проблеми с лепилото. Не, че разултатите са били мега-перфектни, но бих казал, че са добри, по-добри отколкото на половината сток-китари. А това за каноконлита и епоксито съм го чел по чужди сървъри, знам, и че някои производители ги залепят с епоксидна смола. И мен не ме кефи много идята с лепилото, но просто съм имал случаи, в които фингърборда е твърде трошлив, колкото и да го мазотя с масла предварително.

Иначе предполагам, това, което не ти харесва, е, че каноконлита прониква малко в дървото, както и цапа при невнимателно използване.

 

Можеш да добавиш нещо от теб към темата, ако искаш да бъдеш полезен:).

Всички знаем, че си добър лютиер.

 

Спомени в повече детайл кое точно не те кефи в нещата, които съм писал, и как според теб трябва да бъде(стига да не искаш да пазиш нещата във строго секретна тайна).

Само така може да стане полезна дискусия.

 

Ето и малко материал на английски за johnny:

 

http://www.projectguitar.com/tut/fretting.htm

http://www.fretnotguitarrepair.com/Fretting2.htm

http://www.frets.com/FRETSPages/Luthier/Te...D35refret1.html

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ok. искам да бьда полезен,но сам разбира6, 4е няма да влизам в детаили.все пак ми е струвало не6то да у4а разни работи и не искам да ги пласирам на всеуслу6ание.6те кажа просто с какво не сьм сьгласен.

тая хава с поялника ,които нагряава позициите,сьм я слу6ал от 1000 години,и мисля ,4е е средновековно.каноконлита се игнорира по друг на4ин.а,високата температура е кофти за някои лепила,между другото.

второ,които иска да запази радиуса на фингьрборда,да си купи или да си направи блок4ета сьс всеки стандартен радиус.другото са мьки и време.стьклото е компромис.

трето,пресата за позиции е голям пи4.ползваи я ,кьдето може.

4

; 6курка 600 в моето ателие минава за доста грубо.добрия краен резултат преди паста е 2000.без маитап.

5

6;няма нужда от някви пили,за краи6тата на праговете,ако преди това е ба4кано правилно.

за краи на поста 6те кажа,4е не е хава да се лепват праговете,номера е да се слагат така ,4е да няма нужда от това!!!!!!!!!готов сьм да ти дам много допьлнителна информация,но не вьв форума.предполагам ме разбира6.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.