Jump to content
Българският форум за музиканти

Въпрос : струни


Recommended Posts

  • Отговори 31
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

През годините съм имал немалък опит със струни с размери: .010-.052;.011-.048;.011-.049;.011-.050;.011-.052;.012-.052;.012-.054;.013-.054;.013-056,на доста инструменти(със сигурност над 10),и то при разнообразие на модели,настройвани в "стандартен" Е строй.Досега съм нямал проблеми с кавото и да било счупване,изкривяване,усукване,изкълчване,изчанчване и др...(разбира се,при необходимо регулиране на напрежението на truss rod-a).

 

 

Добре бе пич, като солираш с, да речем, 13, не ти ли е малко зор да повдигаш струната (bend)? Аз като карах с 11-48 щях да умра, до скоро карах с 10-46 и пак ми беше малко некомфортно (да не говорим пък, че не мога да свикна на 9-ката още <_< ).

 

Ако целта/стилът ти е,да пънеш бенд-ове от по два тона,разбира се,че по-дебелите струни могат,да водят до известен проблем.

Но в случая акцентът беше в/у това,че читавите инструменти съвсем нормално "носят" и по-високо "струнно напрежение".

 

П.с. В интерес на истината - не съм използвал .012 и .013 на китара с какъвто и да е вид тремоло(не казвам,че не става - SRV и K.W.Shepherd са примери.Просто аз не съм го правил).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

+1 каквото каза docc

 

а също така и да не забравяме е определен бенд (като разстояние) вдига тона доста повече при по-дебелата струна, затова пък изисква повече сила.

 

Fanatik_Priest, не знам за какви точно бендове говориш, но не ми се вярва да са ти толкова слаби пръстите, че да не можеш да вдигнеш струна 46 с тон, тон и половина? а ако действително е така, тогава по-скоро трябва тренировка на пръстите, а не по-тънки струни имо.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това за струните не е така. Колкото по-опъната е една струна, толкова по-трудно променя тона си от бендове. А дебелите струни са именно по-опънати. Можеш да провериш това, като отпуснеш струната с 2-3 тона, и виж тогава какви бендобе се правят:greenball:. А за силата си прав, ама как така хем по-лесно се правят извивки, хем повече сила трябва:greenball:.

 

На всички е ясно, че е по-лесно с тънки струни.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)
Колкото по-опъната е една струна, толкова по-трудно променя тона си от бендове.

 

не ми се струва логично това. ако вземем една струна и я опънеме в ре и след това същата тази струна я настроиме в ми - според теб няма ли при един и същ бенд във втория случай тона да се вдигне повече?

 

може да бъркам и аз, но ми се струва странно...

Редактирано от stanbog
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това за струните не е така. Колкото по-опъната е една струна, толкова по-трудно променя тона си от бендове. А дебелите струни са именно по-опънати. Можеш да провериш това, като отпуснеш струната с 2-3 тона, и виж тогава какви бендобе се правят:greenball:. А за силата си прав, ама как така хем по-лесно се правят извивки, хем повече сила трябва:greenball:.

 

На всички е ясно, че е по-лесно с тънки струни.

 

 

И аз това съм забелязал. По-тънка струна - по-лесен за вдигане, по-висок като тон и по-нисък като движение бенд. ПО-дебела струна - обратното. Но иначе още веднъж искам да попитам - според вас излиза горе-долу не е ненормално да се свири с .60 в ми, така ли? (не го гледайте батко Wylde - той ползва извънземна техника, така да се каже)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това за струните не е така. Колкото по-опъната е една струна, толкова по-трудно променя тона си от бендове. А дебелите струни са именно по-опънати. Можеш да провериш това, като отпуснеш струната с 2-3 тона, и виж тогава какви бендобе се правят:greenball:. А за силата си прав, ама как така хем по-лесно се правят извивки, хем повече сила трябва:greenball:.

 

На всички е ясно, че е по-лесно с тънки струни.

 

1. "Колкото по-опъната е една струна, толкова по-трудно променя тона си от бендове..." - кое по-точно е по трудно?

При сравнително-просто,практическо упражнение може да се установи,че за постигане на един и същ интервал,при бендинг с различно "натегнати" струни,амплитудата на бенда е еднаква(или поне с приблизителни разлики,които не са от решаващо значение).

При китара със "стандартен" Е строй:

- втора(В)струна се настройва в Е и после се мерят,и сравняват отклоненията при бендниг на първа(Е с по-малко напрежение) и втора(Е с по-голямо напрежение) струна,за постигане на един и същ звуков интервал,при една и съща позиция на грифа.

- същото упражнение,но с първа(Е) струна настроена в В (т.е. - В с по-малко напрежение).

 

Може да се експериментира и с други съседни,или ненсъседни струни,като по-голяма точност може,да се постигне при спазване на някой условия:

- струните да са еднотипни,като материал/сплав/покритие

- да са 2х2 plane-,или wounded-еднакви

- да са с еднаква степен на износеност(най-добре - нови)

- да не се влияят от движение на bridgе(т.е.,да имаме фиксиран,или застопорен бридж)

 

 

 

2."На всички е ясно, че е по-лесно с тънки струни".

По-дебелите струни не са създадени,за да мъчат хората,нито се използват от мазохисти.Те просто звучат по различен(и много често - предпочитан)начин.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

1. Наистина разликите не са големи, освен ако не се отпусне струнта, да кажем с цяла квинта, но все пак, дадена струна покачва повече тона, когато е по-отпусната, в сравнение със случаите, когато е по-опъната, при еднакво придвижване на струната.

 

Както вече казах това лесно може да се види, като се отпусне доста някоя струна.

 

Освен това, зависи и от дължината на мензурата - дадена стуна, настроена на даден тон, е по-малко опъната, при китара с по-къса мензура. Освен чисто звуковите ефекти от това(по мек звук, с по-малко хармониции), на такива китари, извивките се правят малко по-лесно. Точно поради този ефект, китарите с по-къса мензура, са и малко по-трудни за правилно настройване, интониране, и "темпероване", при еднаква дебелина на струните, в сравнение с по-дългите китари - просто промяната в тона при натиск(на самите позиции, не при бендове) е по-голяма. Освен това, при по-отпуснати струни, изместването на хармонициите по честота нагоре е по-осезаемо, но това вече е съвсем друга тема...

 

За бендовете играе голяма роля, и остатъка от струна над нъта и в след бриджа, в случаите, когато струната не е "заключена". В общи линии, струната е "обтегната" по цялата си дължина от ключето, до топчето долу, а звучи само тази част от нея, между нъта и бриджа. Но за бендинг фийл-а:blush: има значение и колко струна има под напрежение извън тази дължина

 

При струните, освен фактора опън, играе роля и масата на самата струна. Оплетената 3-та струна се бендва много по-трудно от неоплетената.

 

2. Разбира се, че звучат различно. Просто ставаше дума за бендове. На мен лично, за свирене на хармонии, малко по-дебелите струни ми свучат по-добре(просто при тях ефекта на изфалшивяване от прекомерно, или неволно натискане е доста по-малък).

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хм, свиря с 9ки в Е.

Свирил съм и с 10ки в Еb.

Но не открих някаква значителна разлика при бендовете. (доколкото аз разбирам де)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хм, свиря с 9ки в Е.

Свирил съм и с 10ки в Еb.

Но не открих някаква значителна разлика при бендовете. (доколкото аз разбирам де)

 

 

така се прави

9ки в Е

10ки в Еb

не някакви самозванци - дето се имат за супер майстори, да ми се надуват с високите си претенции

 

това важи сьс страшна сила за китари с флойд системи

 

нека Док - като най компетентен - потвьрди или отхвьрли

то не, че не може да се настрои с 10 ки в Ми - и с флойд

но просто китарата става супер твьрда - и тоя дето го прави,

вьпреки претенциите му - не му се врьзвайте!

пише го вьв всички англо - китарни литератури

а нашите нашите китарни рабирачи казват така - не ги слушай англичаните какво пишат - те не разбират

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Дори и при Е с 10-ки, едва ли ще е много осезаема разликата, но ще има някаква(все пак осезаема, това, което Тони каза горе). Моята китара е по-късичка, и за това може да свиря с 10-ки в Ми, и да се бендва все едно с 9-ки в ми със страт, например. Но при дълги мнзури, китарата става по-твърдичка, наистина.

 

Пропуснах горе:

 

За еднакво изместване на струната, при по-опъната струна се изисква повече сила.

 

За остатъка от струна, който споменах - колкото повече опъната струна има нагоре от нъта, и надолу от бриджа, толкова по-лесно се правят бендове(стига струната да не е заключена при нъта). А за да не засяда при нъта, се продават ролер нътове:blush:.

Всички тези неща съм ги чел именно от англоезична литература:).

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Всичко е индивидуално!Човек първо трябва да си избере тоналност и след това в зависимост от мензурата на китарата му и от вкуса му(в смисъл дали обича да са му по-отпуснати или по-опънати струните) да подбере подходящите струни.Според мен човек трябва да проведе доста опити с различни струни за да знае наистина какво му харесва на него.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Дори и при Е с 10-ки, едва ли ще е много осезаема разликата

Бе,доста е осезаема.,за Стратокастер специално 10-ката ми звучи по-различно в Е,тоест-по-гадно :thumbs_up: и звънкащо,аз съм си в Еб.С твърдоста се свиква,дори и с 11-ки,но всеки си има различна представа за готин звук..

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Може би е нужно,да си припомним,че струните са само един от факторите формиращи звука на китарата и определящо за представянето им е взаимодействието с другите компоненти.Затова няма как,да се формулират задължителни правила относно различни конфигурации.Може да има препоръки,споделяне на опит,статистики...(което всъщност и изключва градиране на ниво,на компетентност)

 

Относно въпросът на Тони:

В момента на 4 от китарите с Фл.Р.(все различни марки) имам стр. с размер .010-.046.Три от тях се доставят така оборудвани и сетнати от производителя.Четвъртата беше пристигнала с .009-.042,като в приложение към сертификата се уточнява,че при инсталиране на струни с по-голямо напрежение от това на .010-.046/.048 трябва, да се коригира натегнатостта на тръс-рода,да се провери интонацията и да се има предвид евентуална необходимост от допълнителна пружина/пружини.

Става въпрос за строй в Е.

Редактирано от docc
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.