Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Публикувано

бии трябвало да има такова нещо ,нали?хехе..щом има "мажорни".:virtuoz:идеата ми е,че мажорните ги имам...ноо минорни не....

пример:

 

Cdur - C Dm Em F G Am Bm7/5-

 

 

аа минор..???

някой ако знае нещо по въпроса ще го помоля да ги драсне..:))

Отговорено
бии трябвало да има такова нещо ,нали?хехе..щом има "мажорни".:ph34r:идеата ми е,че мажорните ги имам...ноо минорни не....

пример:

 

Cdur - C Dm Em F G Am Bm7/5-

 

 

аа минор..???

някой ако знае нещо по въпроса ще го помоля да ги драсне..:))

 

Изобщо не мога да разбера какво питаш?! Минорни тоналности има най-различни - натурален, хармоничен, мелодичен, бихармоничен и сигурно и някакви други видове минори. Всеки от тях може да се построи по всяка от степените на добре-темперирания звукоред.

Отговорено

Здравей, :)

Помни ги като ладове. Остави акордите, те после естествено се построяват от тях по терци (в стандарната терцова хармония).

Шаблонът може да се пренасе по степените и да започва еквивалентно от всеки един от 12-те тона в октавата.

В нетемпериран строй има значение избраната тоналност, тъй като се получават интервали с различна чистота, напрегнатост и годност (съответно и акорди).

Отговорено

Здрасти,

един лесен начин да се ориентираш с минорните тоналности, при положение, че знаеш мажорните, е като използваш паралелните тоналности и техните свойства. Тоест - във всяка мажорна тоналност, на 6 степен се намира нейната паралелна минорна и във всяка минорна тоналност на 3 степен се намира нейната паралелна мажорна. С други думи - С = Ам и така нататък. Паралелните тоналности имат абсолютно еднакъв тонов и акорден състав. Разбира се, всеки тон и акорд в паралелните тоналности има различна функция и трябва да се внимава с това. Например акорда Bm7/5- в тоналност Cdur е доминанта на 7 степен, а в тоналност Am е субдоминанта на 2 степен.

Ако има други въпроси - давай.

 

Поздрави,

 

Петър

Отговорено

абе и аз незнам как точно да си задам въпроса, така че ще го напиша малко по-подробно.!:blush:

 

тааа...ще напиша тва което имам..

 

както написах преди т'ва Cdur - C Dm Em F G Am Bm7/5- и така и за др. тонове..ре ми фа и т.н....но само в мажор...демек Тониката е мажор..!аа цялото запитване ми идва от тва ,че като тръгна да пиша песнички примерно в А dur знам ,че 1,2,3....7степен са построени по логика следните акорди А(T) Bm C#m D(S) E(D) F#m G#m7/5 и мога да си праа всякви пишkи с тях ..седмички,sus,aug...i t.n. еее да де ама ми траа и паралелна гамичка за няква мелодийка и в дадения случай на A dur e F#moll.... ама незнам на F#moll кои са построените акорди на 7те степени...ааа сега де..!!

 

има ли такова нещо или в момента яко се излагамм с тоя въпрос:))хехе

Отговорено

Ами същите са акордите, защото F# минор е паралелната тоналност на А мажор.

Но наистина, остави акордите, гледай нотите в ладовете. Ладовете се характеризират с определени интервали между нотите си. Като знаеш нотите, ще можеш да си съставиш акордите Пример:

С мажор. Нотите са: C D E F G A B За да получиш акорда за дадена степен, я комбинираш с 3-та и 5-та степен след нея и гледаш интервалите:

1. C - нотите са C E G = Cmaj

2. D - D F A = Dm

3. E - E G B = Em

4. F - F A C = Fmaj

...

и т.н.

На С мажор, паралелната тоналност е А минор. Това означава, че тя има същите ноти, но подредени малко по-различно: A B C D E F G Акордите се образуват по същия начин и тъй като нотите са същите, акордите и те са същите.

Оттам нататък, има и други ладове - старинните ладове - Фригийски, Лидийски, Миксолидийски, Дорийски и т.н., хармоничен, мелодичен унгарски и т.н. минор и др. Като знаеш нотите им, ще можеш да съставиш и акордите им.

 

В твоя случай, щом песента ти е в А мажор, мелодията, която ще свириш отгоре би трябвало също да е в А мажор (не че е задължително). Т.е. нотите, които да използваш са A B C# D E F# G#.

Отговорено
Здрасти,

един лесен начин да се ориентираш с минорните тоналности, при положение, че знаеш мажорните, е като използваш паралелните тоналности и техните свойства. Тоест - във всяка мажорна тоналност, на 6 степен се намира нейната паралелна минорна и във всяка минорна тоналност на 3 степен се намира нейната паралелна мажорна. С други думи - С = Ам и така нататък. Паралелните тоналности имат абсолютно еднакъв тонов и акорден състав. Разбира се, всеки тон и акорд в паралелните тоналности има различна функция и трябва да се внимава с това. Например акорда Bm7/5- в тоналност Cdur е доминанта на 7 степен, а в тоналност Am е субдоминанта на 2 степен.

Ако има други въпроси - давай.

 

Поздрави,

 

Петър

 

здравай...абе и аз така си мислих щото ми направи впечатление с 6 степен на мажорните:rolleyes:)и както много други неща са по логичен път в музиката и тва така..:rolleyes:)

аа дали ще ти представлява трудност да напишеш 7те степени и на други тоналности...както дадох пример с До мажор-а...щото аз имам само до ,ре ,ми, фа.......си бемол? или да споделиш от коя книжка четеш:rolleyes:)аз специално с Хаджииев и Владимиров....като и от двете съм адски доволен...на Владимиров има мн добри примери но както вече казах са до Си белом(специално за това) иначе е супер.:))тааа тва ми е въпросчето...мерсии:)

Отговорено

Бележка:
В нашата терминология под ПАРАЛЕЛЕН минор на даден мажор се разбира онзи, който се състои от същия набор тонове (напр. A min е паралелния на C maj). ЕДНОИМЕНЕН минор се нарича онзи, който е построен от същата основа на съпоставения мажор (напр. C min и C maj).
Според американската, британската и доминиращата в Интернет, под ПАРАЛЕЛЕН (PARALLEL) минор се разбира онзи, който е построен от същата основа (напр. C min е паралелния минор на C maj), а A min се нарича ОТНОСИТЕЛЕН (RELATIVE) минор за C maj.

Отговорено
здравай...абе и аз така си мислих щото ми направи впечатление с 6 степен на мажорните:metalist:)и както много други неща са по логичен път в музиката и тва така..:))

аа дали ще ти представлява трудност да напишеш 7те степени и на други тоналности...както дадох пример с До мажор-а...щото аз имам само до ,ре ,ми, фа.......си бемол? или да споделиш от коя книжка четеш:))аз специално с Хаджииев и Владимиров....като и от двете съм адски доволен...на Владимиров има мн добри примери но както вече казах са до Си белом(специално за това) иначе е супер.:))тааа тва ми е въпросчето...мерсии:)

 

Кажи кое точно да напиша - самите гами или акордите в дадени тоналности? Иначе книжки има много... не знам какво точно да ти препоръчам - за обща теория ли, за хармония, модерна или класическа теория?

 

Поздрави,

 

Петър

Отговорено

ми бате и незнам какво да ми препоръчаш...всичко искам простоо:)от теорията на Хаджиев съм доволен както виждам и доста други...на Стефан Владимиров страшно много, най-вече защото са дадени доста примери, но не е завършен:metalist:иначе свиря от около 7месеца и мисля, че напредвам доста добре за времето което имам да свиря...но тва са подробности..!:)аа колкото до въпроса във форума.!ми ако не ти представлява трудност напиши и гамите ,но мен в случая ме интересуват акордите..понеже пак да се повторя ги имам само до/ре/ми/фа/сол/ла/си бемол...а те в точен ред са до/сол/ре/ла/ми/фа/си бемол...мии тва е май за са...

мерси ,че се отзоваваш и помогаш:)

Отговорено

Не съм убеден, че разбирам за какво говориш, но все пак ето ти акордите в една минорна тоналност (говорим за натурален минор):

 

Cm7 Dm7/5- Ebmaj7 Fm7 Gm7 Abmaj7 Bb7

 

 

Това ли ти трябваше?

  • 1 year later...
Отговорено
Здрасти,

един лесен начин да се ориентираш с минорните тоналности, при положение, че знаеш мажорните, е като използваш паралелните тоналности и техните свойства. Тоест - във всяка мажорна тоналност, на 6 степен се намира нейната паралелна минорна и във всяка минорна тоналност на 3 степен се намира нейната паралелна мажорна. С други думи - С = Ам и така нататък. Паралелните тоналности имат абсолютно еднакъв тонов и акорден състав. Разбира се, всеки тон и акорд в паралелните тоналности има различна функция и трябва да се внимава с това. Например акорда Bm7/5- в тоналност Cdur е доминанта на 7 степен, а в тоналност Am е субдоминанта на 2 степен.

Ако има други въпроси - давай.

 

Поздрави,

 

Петър

Това е възможно най-трудния начин, който някога съм чувал.

 

Най-лесно е да изчислиш коя е паралелната гама като слезеш на малка терца надолу (ако говорим за Мажорна гама, която знаем) или да се качим малка терца нагоре (ако гамата, която знаем е минорна). Това е най-лесния начин да разбереш коя е паралелната гама на тази, която знаеш.

 

Пример:

До мажор, малка терца надолу прави Ла минор.

Ре бемол мажор - малка терца надолу прави Си бемол минор.

Фа МИНОР - малка терца НАГОРЕ прави Ла бемол мажор.

 

Това е най-лесния начин :recourse:

Отговорено

Надявам се да съм разбрал точно какво питаш, но ето малко инфо:

 

7 - винаги е на малка терца от квинтовия тон без значение дали ти е минорна или мажорна тоналността

maj7 - винаги е на голяма терца от квинтовия тон

 

Така най-лесно се открива.

 

На пример в А минор или в А мажор, квинтовия тон е ми, на малка терца от него е сол. Ето ти и тоновете на акорда:

Am7 -> A C E G

A7 -> A C# E G

 

Ето и пример в D минор и D мажор:

Dm7 -> D F A C

D7 -> D F# A C

 

E минор и Е мажор:

Еm7 -> E G B D

E7 -> E G# B D

 

По същия начин е и в другите тоналности.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.